Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.540.1.DM
z 27 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 lipca 2021 r. (data wpływu 3 sierpnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 25 sierpnia 2021 r. (data wpływu 25 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


3 sierpnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu. Złożony wniosek uzupełniony został pismem z 25 sierpnia 2021 r. (data wpływu 25 sierpnia 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina (…) (gmina wiejska) jest jednostką samorządu terytorialnego. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zadania gminy określone zostały w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 cyt. wyżej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Wśród zadań własnych znajdują się zadania obejmujące m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz itd.

Gmina korzysta z dostępnych form wsparcia (m.in. w postaci dotacji) na realizację zadań o charakterze publicznym, które służą zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wśród realizowanych przedsięwzięć należy wymienić m.in. zadania polegające na modernizacji, remontach czy budowie dróg, zadania z zakresu edukacji ekologicznej, zadania z zakresu ochrony ziemi czy ochrony środowiska. Od wielu lat Gmina pozyskuje środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) w formie dotacji na realizację zadań polegających na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy (…).

Ponadto, Gmina(…) uzyskała dofinansowania ze środków WFOŚiGW na realizację zadań z zakresu edukacji ekologicznej, w ramach których powstały edukacyjne ścieżki przyrodnicze oraz zostały przeprowadzone warsztaty ekologiczne. Organizowane były także konkursy ekologiczne mające na celu promowanie postaw proekologicznych, segregowania odpadów, oszczędzania surowców, właściwego stosunku do przyrody i ochrony środowiska. Realizacja konkursów była współfinansowana ze środków WFOŚiGW w (…).

Gmina (…) złożyła w dniu 10 stycznia 2020 roku wniosek o dofinansowanie realizacji zadania z zakresu edukacji ekologicznej pod nazwą „(…)”, poddziałanie „(…)” w ramach projektu grantowego pt. „(…)”.


Gmina (…) na potrzeby rozliczenia dofinansowania zobowiązana jest dostarczyć indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wskazującą, czy Gmina będzie mogła odzyskać uiszczony w związku z realizacją zadania podatek od towarów i usług.


Wnioskowane zadanie polegało na przeprowadzeniu cyklu warsztatów ekologicznych i konferencji oraz zorganizowaniu konkursu ekologicznego. W związku z powyższym, Gmina (…) zatrudniła na umowę zlecenie osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje do przeprowadzenia warsztatów i konferencji, zakupiła materiały promocyjne w postaci notesów z długopisami, zakupiła nagrody rzeczowe dla zwycięzców konkursu oraz sadzonki drzewek dla uczestników konkursu ekologicznego. Ponadto, podczas konferencji dla jej uczestników został przygotowany (przez firmę cateringową) poczęstunek.

Realizacja niniejszego zadania miała na celu poszerzenie wiedzy mieszkańców powiatu (…) z zakresu zagadnień ekologicznych, oraz zwrócenie uwagi na problemy związane ze zmianą klimatu i zanieczyszczeniami. Udział w warsztatach i konferencji był bezpłatny, dostępny dla wszystkich zainteresowanych. Warsztaty i konferencja odbywały się w budynkach szkół z terenu Gminy (…).

Wszelkie działania podjęte podczas realizacji zadania nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warsztaty, konferencja i konkurs były bezpłatne i każdy z mieszkańców mógł wziąć w nich udział.


Faktury potwierdzające zakup w/w elementów niezbędnych do realizacji zadania zostały wystawione na Wnioskodawcę. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina (…)ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania pod nazwą „(…)”?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Realizacja zadania „(…)” nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi i Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT, ponieważ zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Nie zostanie zatem spełniony warunek o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2021 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zatem podatek ten przy ubieganiu się o refundację ze środków zewnętrznych, będzie kosztem kwalifikowanym.


Realizacja niniejszego zadania wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego w związku z towarami i usługami. Zakupione w ramach zadania usługi i towary nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatek naliczony dotyczący wydatków objętych realizacją przedmiotowego zadania nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, określonych we wspomnianym art. 86 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


10 stycznia 2020 roku, Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji zadania z zakresu edukacji ekologicznej pod nazwą „(…)” dofinansowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach inicjatywy LEADER”, poddziałanie „(…)” w ramach projektu grantowego pt. „(…)”.


Wnioskowane zadanie polegało na przeprowadzeniu cyklu warsztatów ekologicznych i konferencji oraz zorganizowaniu konkursu ekologicznego. W związku z powyższym, Gmina zatrudniła na umowę zlecenie osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje do przeprowadzenia warsztatów i konferencji, zakupiła materiały promocyjne w postaci notesów z długopisami, zakupiła nagrody rzeczowe dla zwycięzców konkursu oraz sadzonki drzewek dla uczestników konkursu ekologicznego. Ponadto, podczas konferencji dla jej uczestników został przygotowany (przez firmę cateringową) poczęstunek.


Realizacja niniejszego zadania miała na celu poszerzenie wiedzy mieszkańców powiatu z zakresu zagadnień ekologicznych, oraz zwrócenie uwagi na problemy związane ze zmianą klimatu i zanieczyszczeniami. Udział w warsztatach i konferencji był bezpłatny, dostępny dla wszystkich zainteresowanych. Warsztaty i konferencja odbywały się w budynkach szkół z terenu Gminy (…).

Wszelkie działania podjęte podczas realizacji zadania nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warsztaty, konferencja i konkurs były bezpłatne i każdy z mieszkańców mógł wziąć w nich udział.

Faktury potwierdzające zakup w/w elementów niezbędnych do realizacji zadania zostały wystawione na Wnioskodawcę. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, a także zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie nie jest spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, działania podjęte podczas realizacji zadania nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warsztaty, konferencja i konkurs były bezpłatne i każdy z mieszkańców mógł wziąć w nich udział.


W konsekwencji Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: „(…)Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Należy zauważyć, że pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie

ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj