Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.336.2021.3.SK
z 31 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 19 maja 2021 r. (data wpływu 25 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 3 sierpnia 2021 r. (data wpływu 3 sierpnia 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z 26 lipca 2021 r. (doręczone 27 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji sprzedaży Lokalu użytkowego i Lokalu 2 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


25 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji sprzedaży Lokalu użytkowego i Lokalu 2.


Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 3 sierpnia 2021 r. (data wpływu 3 sierpnia 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z 26 lipca 2021 r.


We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowaną będącą stroną postępowania:
    S.A.
  • Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania:
    Gminę (…)


przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawcy posiadają interes prawny w ustaleniu konsekwencji podatkowych transakcji sprzedaży nieruchomości na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020 poz. 106 ze zm., dalej: UVAT).


Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie, że planowana transakcja sprzedaży nieruchomości jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Interes prawny Banku polega na potwierdzeniu, czy transakcja dostawy własnej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Gmina z kolei ma interes prawny w potwierdzeniu, czy będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości w przypadku zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Sposób opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości w oparciu o przepisy UVAT przekłada się bowiem na opodatkowanie tego samego zdarzenia na podstawie przepisów UPCC.


Bank jest właścicielem:

  • prawa użytkowania wieczystego działki o nr 1 wraz z prawem własności do usytuowanego na niej budynku biurowego położonych przy ul. (...) w (...) [dalej: Budynek] oraz
  • udziału w prawie własności działki o nr 2 wraz z udziałem w prawie własności i częściach wspólnych budynku biurowo-mieszkalnego, który to udział stanowi lokal użytkowy nr 1 przy ul. (...) w (...) [dalej: Lokal użytkowy],

łącznie zwanych dalej Nieruchomością.


Budynek oraz Lokal użytkowy stanowią dwie odrębne nieruchomości (dla każdej z nich prowadzona jest osobna księga wieczysta). Budynek objęty jest KW nr (…). Lokal użytkowy z kolei jest objęty KW nr (…).


Bank, aktem notarialnym z 24 października 1991 r., nabył odpłatnie prawo użytkowania wieczystego działek o nr 3, 4, 5 i 6, które później zostały scalone w działkę nr 7 położoną na skrzyżowaniu ulic (…) oraz (…) w (...).


Bank wybudował ze środków własnych budynek biurowy usytuowany na działce nr 7. Został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych Banku, a następnie podzielony na dwie części. Jednocześnie, działka o nr 7 została podzielona na działki o nr 1 i 2. W części budynku położonej na działce 2 przy ulicy (...) znajdują się cztery lokale mieszkalne oraz jeden Lokal użytkowy. Lokale mieszkalne zostały sprzedane. W zasobach banku pozostał jedynie Lokal użytkowy.


Przy nabyciu, Bank nie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.


Nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Bank ponosił wydatki na ulepszenie Nieruchomości w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak ich łączna wartość nie przekroczyła 30% wartości początkowej. Bank miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy wydatkach na ulepszenie nieruchomości.

Nieruchomość została zasiedlona przez sam fakt rozpoczęcia jej użytkowania na potrzeby działalności statutowej Banku. Od pierwszego zasiedlenia minął zatem okres dłuższy niż 2 lata.


Nieruchomość służyła i służy nadal Bankowi do prowadzenia działalności statutowej (jako siedziba oddziału Banku oraz siedziba innych jednostek Banku).


W związku z planowaną sprzedażą, Bank dokona podziału Budynku na dwa odrębne lokale [dalej: Lokal 1 i Lokal 2]. Lokal 1 pozostanie w zasobach Banku i będzie nadal służył do prowadzenia działalności gospodarczej (będzie siedzibą oddziału Banku). Lokal 2 zostanie przeznaczony na sprzedaż. Bank planuje sprzedaż Lokalu użytkowego i Lokalu 2 na rzecz jednostki samorządu terytorialnego – Gminy.

W związku z podziałem, Bank poniesie wydatki na modernizację i wydzielenie (ulepszenie nieruchomości) z Budynku dwóch odrębnych lokali. Zgodnie z planem projektowym, zdecydowana część wydatków będzie dotyczyła modernizacji części, która przypadnie na Lokal 1. Planowane wydatki na pozostałą część (Lokal 2) będą związane jedynie z wydzieleniem Lokalu 2 (zamurowanie przejścia, etc.). Wydatki zostaną poniesione przed formalnym i prawnym podziałem Budynku na dwa odrębne lokale. Jeszcze przed modernizacją, da się wyodrębnić fizycznie części Budynku, które przypadną na poszczególne lokale.


Wyodrębnione zostaną także wartości początkowe każdej z części Nieruchomości (obecnie cała Nieruchomość figuruje w ewidencji środków trwałych jako jedna pozycja). Dotychczasowe wydatki na ulepszenie zostaną przypisane odpowiednio do tej części budynku, której dotyczyły. Wydatki na część Budynku związane z przyszłym Lokalem 1 przekroczą 30% wartości początkowej dla tej części Budynku. Wydatki na część Budynku związane z przyszłym Lokalem 2 nie przekroczą 30% wartości początkowej dla tej części Budynku. Bank będzie w stanie udokumentować, które z poniesionych wydatków przypadły na konkretną część Budynku (na Lokal 1 czy Lokal 2).


Bank będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy wydatkach na ulepszenie nieruchomości.


Bank i Gmina podjęły decyzję, że nie będą korzystać z możliwości jaką daje art. 43 ust. 10 UVAT, tj. rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania transakcji sprzedaży podatkiem VAT.


W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że budowa budynku została zakończona w roku 1994 (protokół odbioru obiektu z 24 listopada 1994 r.). Użytkowanie budynku na własne potrzeby nastąpiło od grudnia 1994 r. Bank nie ponosił nakładów na ulepszenie użytkowanego budynku przy ul. (...) (Lokal nr 2) i Lokalu użytkowego przy (...), które przekroczyłyby co najmniej 30% jego wartości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy sprzedaż Lokalu użytkowego będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy sprzedaż Lokalu 2 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawców:


  1. Sprzedaż Lokalu użytkowego będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT.
  2. Sprzedaż Lokalu 2 będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT.


Ad 1 i 2


Zgodnie z art. 5 ust. 1 UVAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, za którą – zgodnie z art. 7 UVAT – uważa się przeniesienie do rozporządzania towarami, jak właściciel. Pod pojęciem towaru ustawodawca w art. 2 ust. 5 UVAT wskazał rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W przypadku obrotu nieruchomości budynki i budowle są rzeczami. W konsekwencji sprzedaż nieruchomości jest w świetle przywołanych przepisów uznawana za odpłatną dostawę towarów.

Co do zasady podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23% (na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 i art. 146aa ust. 1 pkt 1 UVAT). Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub całkowite zwolnienie od podatku.


Na gruncie zdarzenia przyszłego, będącego przedmiotem niniejszego wniosku, szczególne znaczenie mają regulacje zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a UVAT, w których ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości spełniających określone w tych przepisach warunki. Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 29a ust. 8 UVAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 UVAT – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Dla porządku należy wskazać, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a UVAT.


Przenosząc powyższe na analizowane tu zdarzenie przyszłe, wskazać należy, że dla oceny zasad opodatkowania przyszłej dostawy Lokalu użytkowego i Lokalu 2 kluczowe jest określenie, czy w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeśli tak, to czy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W stosunku do Lokalu użytkowego doszło do pierwszego zasiedlenia wskutek rozpoczęcia użytkowania go na potrzeby własne. Minął wymagany do zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, okres dwóch lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części. Dostawa Lokalu użytkowego będzie zatem korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT.


Co do Lokalu 2 - w momencie poniesienia wydatków na jego ulepszenie nie będzie on jeszcze wyodrębniony prawnie i formalnie.


Przenosząc definicję pierwszego zasiedlenia na omawiane zdarzenie przyszłe do ponownego pierwszego zasiedlenia dojdzie jedynie w odniesieniu do części Budynku przeznaczonej na Lokal 1, bowiem wydatki na ulepszenie tej części przekroczą próg ustawowy. Wydatki na ulepszenie pozostałej części Budynku nie przekroczą tego progu, dlatego przyjąć należy, że do ponownego pierwszego zasiedlenia nie dojdzie (część ta będzie zatem zasiedlona na więcej niż 2 lata przed sprzedażą). Ustawodawca wprost wskazuje, że pierwszemu zasiedleniu może podlegać tylko część budynku lub budowli. Nie wskazuje jednocześnie, że ta część budynku/budowli musi być prawnie wydzielona. Zatem wystarczająca powinna być fizyczna możliwość oddzielenia poszczególnych części budynku. Prawne wydzielenie lokali nie będzie miało wpływu na moment pierwszego zasiedlenia.

Mając na uwadze powyższe, w stosunku do Lokalu 2 doszło do pierwszego zasiedlenia wskutek rozpoczęcia użytkowania go na potrzeby własne. Minął wymagany do zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, okres dwóch lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części. Dostawa Lokalu 2 będzie zatem korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawców w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).


W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, nieruchomość spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.


Należy podkreślić jednak, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Bank jest właścicielem:

  • prawa użytkowania wieczystego działki o nr 1 wraz z prawem własności do usytuowanego na niej budynku biurowego położonych przy ul. (...) w (...) oraz
  • udziału w prawie własności działki o nr 2 wraz z udziałem w prawie własności i częściach wspólnych budynku biurowo-mieszkalnego, który to udział stanowi lokal użytkowy nr 1 przy ul. (...) w (...).


Budynek oraz Lokal użytkowy stanowią dwie odrębne nieruchomości (dla każdej z nich prowadzona jest osobna księga wieczysta).


Bank, aktem notarialnym z 24 października 1991 r., nabył odpłatnie prawo użytkowania wieczystego działek o nr 3, 4, 5 i 6, które później zostały scalone w działkę nr 7 położoną na skrzyżowaniu ulic (…) oraz (…) w (...).


Bank wybudował ze środków własnych budynek biurowy usytuowany na działce nr 7. Został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych Banku, a następnie podzielony na dwie części. Jednocześnie, działka o nr 7 została podzielona na działki o nr 1 i 2. W części budynku położonej na działce 2 przy ulicy (...) znajdują się cztery lokale mieszkalne oraz jeden Lokal użytkowy. Lokale mieszkalne zostały sprzedane. W zasobach banku pozostał jedynie Lokal użytkowy.


Przy nabyciu, Bank nie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.


Nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Bank ponosił wydatki na ulepszenie Nieruchomości w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak ich łączna wartość nie przekroczyła 30% wartości początkowej. Bank miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy wydatkach na ulepszenie nieruchomości.

Nieruchomość została zasiedlona przez sam fakt rozpoczęcia jej użytkowania na potrzeby działalności statutowej Banku. Od pierwszego zasiedlenia minął zatem okres dłuższy niż 2 lata.


Nieruchomość służyła i służy nadal Bankowi do prowadzenia działalności statutowej (jako siedziba oddziału Banku oraz siedziba innych jednostek Banku).


W związku z planowaną sprzedażą, Bank dokona podziału Budynku na dwa odrębne lokale. Lokal 1 pozostanie w zasobach Banku i będzie nadal służył do prowadzenia działalności gospodarczej (będzie siedzibą oddziału Banku). Lokal 2 zostanie przeznaczony na sprzedaż. Bank planuje sprzedaż Lokalu użytkowego i Lokalu 2 na rzecz jednostki samorządu terytorialnego – Gminy.

W związku z podziałem, Bank poniesie wydatki na modernizację i wydzielenie (ulepszenie nieruchomości) z Budynku dwóch odrębnych lokali. Zgodnie z planem projektowym, zdecydowana część wydatków będzie dotyczyła modernizacji części, która przypadnie na Lokal 1. Planowane wydatki na pozostałą część (Lokal 2) będą związane jedynie z wydzieleniem Lokalu 2 (zamurowanie przejścia, etc.). Wydatki zostaną poniesione przed formalnym i prawnym podziałem Budynku na dwa odrębne lokale. Jeszcze przed modernizacją, da się wyodrębnić fizycznie części Budynku, które przypadną na poszczególne lokale.


Wyodrębnione zostaną także wartości początkowe każdej z części Nieruchomości (obecnie cała Nieruchomość figuruje w ewidencji środków trwałych jako jedna pozycja). Dotychczasowe wydatki na ulepszenie zostaną przypisane odpowiednio do tej części budynku, której dotyczyły. Wydatki na część Budynku związane z przyszłym Lokalem 1 przekroczą 30% wartości początkowej dla tej części Budynku. Wydatki na część Budynku związane z przyszłym Lokalem 2 nie przekroczą 30% wartości początkowej dla tej części Budynku. Bank będzie w stanie udokumentować, które z poniesionych wydatków przypadły na konkretną część Budynku (na Lokal 1 czy Lokal 2).


Bank będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy wydatkach na ulepszenie nieruchomości.


Bank i Gmina podjęły decyzję, że nie będą korzystać z możliwości jaką daje art. 43 ust. 10 UVAT, tj. rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania transakcji sprzedaży podatkiem VAT.


Budowa budynku została zakończona w roku 1994 (protokół odbioru obiektu z 24 listopada 1994 r.). Użytkowanie budynku na własne potrzeby nastąpiło od grudnia 1994 r. Bank nie ponosił nakładów na ulepszenie użytkowanego budynku przy ul. (...) (Lokal nr 2) i Lokalu użytkowego przy (...), które przekroczyłyby co najmniej 30% jego wartości.


Wątpliwości Wnioskodawców dotyczą zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Lokalu użytkowego i Lokalu 2.


Należy zauważyć, że czynność (usługa/dostawa), która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.


Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.


Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go np. w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 stanie się bezzasadne.


Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Zatem w celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy Lokalu użytkowego i Lokalu 2 zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do ww. lokali, miało miejsce pierwsze zasiedlenie.


Jak wskazano we wniosku, Budynek został wybudowany i oddany do użytkowania na własne potrzeby w 1994 roku. Następnie Budynek został podzielony na dwie części. W jednej części znajdowały się cztery lokale mieszkalne, które zostały sprzedane oraz Lokal użytkowy. Z kolei drugą część Budynku Bank zamierza podzielić na Lokal 1 i Lokal 2. Bank nie ponosił nakładów na ulepszenie Lokalu użytkowego oraz Lokalu 2, które przekraczałyby 30% jego wartości. Wydatki na część Budynku (Lokal 2) w związku z planowaną modernizacją części Budynku, tj. wyodrębnieniem Lokalu 1 i Lokalu 2, nie przekroczą 30% wartości początkowej dla tej części Budynku.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że planowana sprzedaż Lokalu użytkowego i Lokalu 2 nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – ww. lokale zostały już zasiedlone, a ich zajęcie (używanie) trwa dłużej niż 2 lata. Ponadto Bank od momentu nabycia nie ponosił i nie będzie ponosił do momentu planowanej sprzedaży wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które przekraczałyby 30% wartości początkowej tych Lokali.


W związku z powyższym w odniesieniu do planowanej sprzedaży ww. lokali zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Ponadto, należy wskazać, że badanie przesłanek dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jest bezzasadne, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawców w zakresie pytania nr i nr 2 uznano za prawidłowe.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Natomiast niniejsza interpretacja nie dotyczy innych kwestii, tj. takich, które nie zostały objęte pytaniami.


Dodatkowo tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj