Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.306.2021.1.RD
z 31 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 maja 2021 r. złożonego za pośrednictwem platformy e-PUAP o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

31 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

A z siedzibą w ... („Spółka”) jest spółką prawa .... Spółka prowadzi działalność gospodarczą w sektorze produkcji papieru. Spółka jest podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie kluczowymi funkcjami decyzyjnymi, regionalną sprzedażą i marketingiem oraz działalnością R&D w ramach grupy kapitałowej A w Europie.

W dniu 29 kwietnia 2019 roku, został złożony do Szefa KAS wniosek o zawarcie jednostronnego porozumienia w sprawie ustalenia cen transferowych. We wniosku, został opisany model cen transferowych, w ramach którego, spółka B sp. z o.o. („Kontraktor”) będzie występowała w roli producenta kontraktowego dla Spółki. Oznacza to, że po akceptacji wniosku, Spółka będzie sprzedawała wyroby (wyprodukowane przez Kontraktora w fabryce) bezpośrednio na rzecz klientów zewnętrznych. Spółka będzie sprzedawała towary m.in. nabywcom posiadającym siedzibę w krajach niebędących Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej. W ramach tych transakcji, towary będą wywożone z terytorium Polski (z fabryki Kontraktora) poza terytorium Unii Europejskiej przez Spółkę lub na jej rzecz.

Sprzedaż, o której mowa powyżej, jest traktowana przez Spółkę jako eksport dla celów podatku VAT, zgodnie z art. 2 punkt 8 Ustawy o VAT (ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm. „Ustawa o VAT”). Dla celów niniejszego wniosku przedmiotowa sprzedaż jest dalej określana jako „Eksport Towarów”.

Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce i będzie rozliczała VAT od Eksportu Towarów w Polsce.

Procedurą wywozu eksportowanych towarów (w związku z Eksportem Towarów, o którym mowa powyżej) będzie zajmowała się spółka C , z siedzibą we Francji, działająca w charakterze przedstawiciela pośredniego Spółki w rozumieniu artykułu 18 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny („Unijny Kodeks Celny”). Dla celów niniejszego wniosku, C jest zwana dalej „Przedstawicielem”.

Przedstawiciel posiada pozwolenie na korzystanie z odprawy scentralizowanej (zwane dalej „Pozwolenie”), o którym mowa w art. 179 Unijnego Kodeksu Celnego. Pozwolenie zostało wydane Przedstawicielowi przez właściwy francuski organ — French Customs Administration Service Grands Comptes i obejmuje pojedyncze pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej „w miejscu”.

Z dokumentu Pozwolenia wynika, że jako posiadacz pozwolenia na korzystanie z odprawy scentralizowanej, Przedstawiciel może działać:

  • we własnym imieniu i na własny rachunek oraz
  • w charakterze pośredniego przedstawiciela Spółki, a także innych spółek wymienionych w Pozwoleniu. Ponadto Pozwolenie zawiera nazwy, adresy oraz numery EORI wszystkich spółek objętych Pozwoleniem (włączając w to Spółkę). Zgodnie z treścią Pozwolenia, deklaracje celne eksportowe powinny być składane przez Przedstawiciela w formie elektronicznej.

Pozwolenie zezwala Przedstawicielowi na dokonywanie procedury wywozu eksportowanych towarów i składanie deklaracji celnych w wyznaczonym urzędzie celnym we Francji, niezależnie od miejsca, gdzie faktycznie rozpoczyna się eksport towarów (transport towarów). W przypadku należytego zadeklarowania przez Przedstawiciela eksportu towarów właściwym francuskim organom celnym zgodnie z Pozwoleniem, Przedstawiciel nie jest zobowiązany już do dokonania odprawy celnej towarów w urzędzie celnym w kraju, w którym towary znajdują się faktycznie w momencie rozpoczęcia transportu.

Pozwolenie wydane na rzecz Przedstawiciela jest stosowane przez Przedstawiciela w celu zgłoszenia Eksportu Towarów francuskim organom celnym (tj. w celu zgłoszenia organom celnym wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, dokonywanego przez Spółkę z terytorium Polski). Przedstawiciel zgłasza Eksport towarów na rzecz Spółki poprzez złożenie francuskim organom celnym elektronicznego eksportowego zgłoszenia celnego (szczegółowa procedura składania zgłoszenia została przedstawiona poniżej). Z uwagi na Pozwolenie, Przedstawiciel nie składa zgłoszenia celnego dotyczącego Eksportu Towarów polskim organom celnym.

W związku z faktem, że na podstawie Pozwolenia, Przedstawiciel składa elektroniczne eksportowe zgłoszenie celne na rzecz Spółki, Spółka nie zgłasza samodzielnie Eksportu Towarów organom celnym — ani we Francji, ani w Polsce (wynika to z instytucji przedstawiciela pośredniego w przepisach celnych). Czynności dokonywane przez Przedstawiciela wywołują bowiem bezpośrednie skutki dla Spółki.

Zwykła procedura celna w eksporcie stosowana przez Przedstawiciela

Zgodnie z Pozwoleniem, Przedstawiciel składa zgłoszenie celne obejmujące Eksport Towarów na rzecz Spółki, w drodze uproszczonej deklaracji eksportowej zawierającej m.in. następujące szczegółowe dane:

  • odniesienie do faktury wystawionej przez Spółkę i zawierającej numer VAT nadany Spółce w Polsce, dokumentującej daną dostawę (tj. Eksport Towarów);
  • nazwę, adres i numer EORI Spółki jako eksportera;
  • nazwę, adres i numer EORI Przedstawiciela jako pośredniego przedstawiciela Spółki;
  • nazwę i adres nabywcy spoza Unii Europejskiej;
  • opis zgłaszanych towarów.

Elektroniczna deklaracja eksportowa jest składana przez Przedstawiciela na rzecz Spółki w urzędowym systemie informatycznym francuskich organów celnych o nazwie „D” („System D”), przy użyciu specjalnego oprogramowania dostarczonego przez firmę informatyczną. Przedstawiciel nie posiada bezpośredniego dostępu do Systemu D, lecz ma dostęp wyłącznie do interfejsu, który to interfejs jest skomunikowany z Systemem D i pozwala na składanie zgłoszeń celnych, monitorowanie ich statusu oraz przeglądanie wszelkich uprzednio złożonych zgłoszeń. Z kolei, System D jest skomunikowany z ECS — wspólnotowym systemem kontroli eksportu.

Po złożeniu elektronicznej deklaracji eksportowej, Przedstawiciel otrzymuje za pośrednictwem interfejsu wiadomość elektroniczną wygenerowaną przez System D, potwierdzającą, że deklaracja została zatwierdzona i należycie odebrana przez francuski organ celny w ramach Systemu D. W oryginale tekst otrzymanej wiadomości brzmi „VALIDE” (pol. „zatwierdzono”). Jednocześnie francuski organ celny nadaje deklaracji eksportowej dwa numery referencyjne w Systemie D:

  • pierwszy numer to Numer Referencyjny Operacji Tranzytowej (ang. Movement Reference Number) (MRN), umożliwiający organowi celnemu wprowadzenie deklaracji eksportowej w systemie ECS (w celu poinformowania organów celnych, że towary zostały wywiezione z UE);
  • drugi numer odpowiada unikatowemu numerowi deklaracji eksportowej nadanemu przez organ celny.

Numery referencyjne, o których mowa powyżej, są natychmiast widoczne w elektronicznej deklaracji eksportowej złożonej przez Przedstawiciela w Systemie D za pośrednictwem interfejsu. Przedstawiciel może zweryfikować te numery przeglądając złożoną elektroniczną deklarację eksportową w systemie D za pośrednictwem interfejsu.

Z chwilą fizycznego wywozu towarów objętych deklaracją eksportową z Unii Europejskiej, właściwy organ celny zatwierdza złożoną deklarację eksportową w systemie ECS i jednocześnie, w Systemie D deklaracji eksportowej zostaje nadany status „ECS Sortie” lub „ESO ECS Sortie”. Status „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” jest natychmiast widoczny w elektronicznej deklaracji eksportowej (za pośrednictwem interfejsu skomunikowanego z Systemem D), co oznacza, że towary objęte deklaracją eksportową posiadającą powyższy status zostały wywiezione z terytorium Unii Europejskiej. Status „ECS Sortie” / ESO ECS Sortie” nadpisany na deklaracji eksportowej posiada znaczenie odpowiadające wiadomości IE 599 jednak nie stanowi on odrębnego dokumentu od samej deklaracji eksportowej.

Jak wskazano powyżej, pracownicy Przedstawiciela posiadają dostęp do interfejsu i mogą weryfikować status każdej złożonej deklaracji eksportowej w Systemie D w czasie rzeczywistym. Powyższe osoby mogą także wydrukować kopię złożonej deklaracji eksportowej na dowolnym etapie procedury eksportowej, włączając w to deklaracje, którym organy celne przypisały już status ”ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” (oznaczenie „ECS Sortie” / ESO ECS Sortie” jest wówczas widoczne na pobranej i wydrukowanej deklaracji).

Status złożonych deklaracji eksportowych jest weryfikowany przez upoważnionego pracownika Przedstawiciela w Systemie D (za pośrednictwem interfejsu) na początku miesiąca, w odniesieniu do deklaracji złożonych w poprzednim miesiącu. Na podstawie powyższej weryfikacji upoważniony pracownik Przedstawiciela sporządza raport zamknięcia oraz składa go organom celnym w formie elektronicznej w Systemie D (za pośrednictwem interfejsu). Raport zamknięcia zawiera zestawienie deklaracji eksportowych złożonych przez Przedstawiciela w poprzednim miesiącu i oznaczonych jako deklaracje posiadające status „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” w Systemie D, jak również deklaracji oczekujących na nadanie im statusu „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie”.

W przypadku ustalenia przez pracownika Przedstawiciela, że dane deklaracje eksportowe nie uzyskały statusu „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” (w tej sytuacji są one oznaczone w Systemie D jako deklaracje posiadające status „ECS en cours de sortie”), upoważniony pracownik Przedstawiciela kontaktuje się ze spedytorem w celu złożenia zgłoszenia wywozowego. W sytuacji, gdy towary, których dotyczą dane deklaracje eksportowe, opuściły terytorium Unii Europejskiej, spedytor zgłasza deklarację eksportową do systemu ECS. Następnie, urząd celny wyjścia nadaje status „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” danej deklaracji eksportowej w Systemie D. W ten sposób Przedstawiciel jest w stanie zweryfikować i wydrukować z systemu D (za pośrednictwem interfejsu (…)) kopię deklaracji eksportowej z nadrukiem zaświadczającym o jej statusie „ECS Sortie”/ „ESO ECS Sortie”.

Poza zwykłą procedurą celną, o której mowa powyżej, w niektórych przypadkach (np. w przypadku braku łączności pomiędzy systemami ECS i D), Przedstawiciel może być zobowiązany do zastosowania procedury awaryjnej w celu uzyskania statusu „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” w odniesieniu do deklaracji eksportowej złożonej w Systemie D na rzecz Spółki. Zgodnie z procedurą awaryjną osoba upoważniona przez Przedstawiciela gromadzi alternatywne dowody dotyczące danej transakcji Eksportu Towarów, w tym m.in.:

  • wyciąg bankowy zaświadczający, że klient należycie zapłacił Spółce za eksportowane towary;
  • konosament (morski dokument przewozowy) zaświadczający, że towary zostały należycie wywiezione z terytorium Unii Europejskiej drogą wodną (lub ekwiwalentny dokument w przypadku transportu powietrznego);
  • potwierdzenie klienta na piśmie o należytym odbiorze wywożonych towarów w miejscu przeznaczenia;
  • CMR podpisany i ostemplowany przez odbiorcę towaru;
  • fakturę przewoźnika dokumentującą dokonanie przez Spółkę zapłaty za transport;
  • oryginał papierowej wersji deklaracji eksportowej zatwierdzonej (ostemplowanej) przez urząd celny wyjścia na terytorium Unii Europejskiej.

Przedstawiciel składa powyższe dokumenty (w wersji papierowej) we właściwym urzędzie celnym wyjścia, który decyduje, czy przedstawione dowody są wystarczające dla wykazania eksportu. W przypadku uznania, że dowody te są wystarczające, urząd celny wyjścia nadaje danej deklaracji eksportowej w Systemie D status „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie”. W ten sposób przedstawiciel jest w stanie zweryfikować oraz wydrukować z Systemu D (za pośrednictwem interfejsu (…)) kopię deklaracji eksportowej z nadrukowaną informacją o statusie „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie”, nadanym jej w toku procedury awaryjnej.v

Należy podkreślić, że sam Przedstawiciel (ani też jego pracownicy) nie może nadać statusu „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” deklaracji eksportowej w Systemie D. W systemie D status ten może być nadany wyłącznie przez organ celny, w momencie zakończenia procedury eksportowej.

Procedura awaryjna w Systemie D

W przypadku awarii Systemu, Centrum Informatyczne francuskich organów celnych wysyła komunikat do przedsiębiorców, umożliwiając przedsiębiorcom zastosowanie procedury awaryjnej w celu złożenia deklaracji eksportowych. Pracownicy Przedstawiciela odbierają ten komunikat w formie wiadomości elektronicznej wysłanej przez do wszystkich jej użytkowników. Procedura awaryjna działa w następujący sposób:

  • elektroniczna deklaracja eksportowa zostaje odnotowana w systemie, lecz nie jest wysyłana do organu celnego z powodu awarii Systemu;
  • deklaracja eksportowa zostaje wydrukowana i przekazana w formie papierowej kierowcy, który wywozi towary z terytorium Polski;
  • na deklaracji eksportowej znajduje się oznaczenie, że stosowana jest procedura awaryjna (zamiast numeru MRN i kodu kreskowego);
  • kierowca zatrzymuje się w urzędzie celnym wyjścia, w celu uzyskania od funkcjonariusza służby celnej pieczęci potwierdzającej eksport towarów na deklaracji eksportowej;
  • deklaracja eksportowa, opatrzona oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyjścia, zostaje przesłana przez spedytora do Przedstawiciela (jego upoważnionego pracownika);
  • po otrzymaniu przez Przedstawiciela deklaracji eksportowej w formie papierowej, opatrzonej pieczęcią organów celnych, deklaracja jest rejestrowana w (…) w celu uzyskania statusu „ECSPA”, będącego odpowiednikiem „ECS SORTIE / ESO ECS SORTIE”;
  • deklaracja eksportowa w formie papierowej, z oryginalną pieczęcią organu celnego, jest przechowywana przez Przedstawiciela w celu udokumentowania eksportu w przypadku wszczęcia kontroli przez organ podatkowy.

Po przywróceniu funkcjonalności Systemu , pracownicy Przedstawiciela wprowadzają deklaracje eksportową do dalszego przetwarzania w Systemie (za pośrednictwem interfejsu), w celu odzwierciedlenia rzeczywistego statusu Eksportu Towarów również w Systemie.

Udostępnienie potwierdzeń eksportu przez Przedstawiciela Spółce

Po potwierdzeniu przez upoważnionych pracowników Przedstawiciela, że złożonej deklaracji eksportowej został nadany status „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” w Systemie, Przedstawiciel pobiera z Systemu D deklarację eksportową z nadanym statusem „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” (widocznym na pobranej deklaracji) i zapisuje ją w formie elektronicznej w folderze IT, do którego dostęp mają upoważnieni pracownicy Spółki. Ponadto, w przypadku stosowania procedury awaryjnej w Systemie D, upoważniony pracownik Przedstawiciela archiwizuje elektroniczną kopię deklaracji eksportowej oznaczonej pieczęcią organu celnego wyjścia w folderze IT, do którego dostęp mają upoważnieni pracownicy Spółki.

Praktyka francuskich organów podatkowych

Warto zauważyć, że dowody wywozu, o których mowa powyżej (tj. deklaracja eksportowa oznaczona statusem „ECS Sortie” / ESO ECS Sortie”) są powszechnie akceptowane przez francuskie organy podatkowe jako wystarczające dowody wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej (podobnie, jak wiadomości IE 599 są akceptowane przez polskie organy podatkowe). Z dotychczasowej praktyki francuskich organów podatkowych wynika, że powyższe dowody wywozu stanowią rzetelne potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy deklaracja eksportowa w formie elektronicznej, której organ celny nadał w Systemie D status „ECS Sortie” lub „ESO ECS Sorite”, stanowi dla Spółki dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT i w przypadku odpowiedzi twierdzącej, czy w związku z tym Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę 0%?
  2. Czy, w przypadku procedury awaryjnej w Systemie D, deklaracja eksportowa w formie papierowej, opatrzona oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyjścia, stanowi dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT i w przypadku odpowiedzi twierdzącej, czy w związku z tym Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę 0%?
  3. Czy dla celów stosowania art. 41 ust. 6 i 6a Ustawy o VAT, otrzymanie dowodów, o których mowa w pytaniu nr 1 i 2 przez Przedstawiciela, jest równoznaczne z otrzymaniem tych dowodów przez Spółkę, i w przypadku odpowiedzi twierdzącej, czy w związku z tym Wnioskodawca będzie miał prawo zastosować stawkę 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie pytania nr 1

Deklaracja eksportowa w formie elektronicznej, której organ celny nadał w Systemie D status „ECS Sortie” lub „ESO ECS Sortie”, stanowi dla Spółki dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT. W konsekwencji, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0%.

Jak wskazano powyżej, zdaniem Wnioskodawcy, deklaracja eksportowa w formie elektronicznej, której organ celny nadał w Systemie D status „ECS Sortie” lub „ESO ECS Sortie”, stanowi dla Spółki dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 Ustawy o VAT, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych,

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Warto wskazać, że powyższa definicja eksportu towarów została wprowadzona do Ustawy o VAT w dniu 1 kwietnia 2013 i., na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. Nr 35, ze zm.). W uzasadnieniu do ustawy zmieniającej Minister Finansów wskazał, że: ,,(...) Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 2 pkt 8 eksportem towarów będzie dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony jest przez urząd celny określony w przepisach celnych. Oznacza to, iż eksport towarów będzie występował również w sytuacji, gdy towary będą objęte procedurą celną wywozu w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, jeżeli będą spełnione pozostałe warunki określone w tym przepisie. v

Zatem, aby uznać daną czynność za eksport towarów w rozumieniu ustawy o VAT, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów, tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,
  • następuje wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni).
  • wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych, przy czym może to być zarówno polski urząd celny, jak i urząd celny w innym państwie Unii Europejskiej.

W sytuacji opisanej w niniejszym wniosku, dochodzi do eksportu towarów przez Spółkę, w rozumieniu Ustawy o VAT, ponieważ:

  • następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej;
  • następuje wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej przez Spółkę lub na jej rzecz;
  • wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzany przez właściwy urząd celny określony w przepisach celnych — z uwagi na fakt, iż deklaracja celna jest składana przez Przedstawiciela na podstawie Pozwolenia, właściwym organem celnym jest organ celny Republiki Francuskiej, przed którym dokonywana jest procedura wywozu towarów, a potwierdzenie wywozu następuje z uwzględnieniem przepisów krajowych Republiki Francuskiej.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o VAT, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%. Zgodnie zaś z ust. 6 tego artykułu, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Z kolei ustęp 6a precyzuje, iż dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Warto wskazać, iż powyższy, przykładowy, katalog dokumentów potwierdzających eksport został wprowadzony do Ustawy o VAT ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. Nr 35 ze zm.). W uzasadnieniu do tej ustawy, Minister Finansów wskazał, że: „(...) Proponowana zmiana w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT określa otwarty katalog dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza Unię Europejską, o których mowa w ust. 6 tego artykułu. Zgodnie z projektowanym przepisem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE może być m.in. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu; dokument w formie elektronicznej otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność, jak również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny. Z uwagi na to, iż w zależności od państwa, w którym nastąpi objęcie procedurą wywozu, mogą występować różne dokumenty, zaproponowany został katalog otwarty dokumentów, które mogą potwierdzać wywóz towarów poza UE. Umożliwi to stosowanie stawki 0% również w sytuacji, gdyby w innych państwach funkcjonowały zgodnie z przepisami tam obowiązującymi inne niż wymienione w tym przepisie dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium UE. (...)”.

W przedstawionej sytuacji, w przypadku zwykłej procedury celnej, Spółka będzie dokumentowała Eksport towarów za pomocą deklaracji eksportowej, pobranej przez Przedstawiciela z Systemu D, której francuskie organy celne nadały status „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” (status ten oznacza, iż towary objęte deklaracją opuściły terytorium Unii Europejskiej).

Deklaracja eksportowa, której w Systemie D organy celne nadały status „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie”, stanowi potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej przez właściwy urząd celny stanowiące dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych. Status „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” nadpisany na deklaracji eksportowej posiada znaczenie odpowiadające wiadomości IE599, jednak nie stanowi on odrębnego dokumentu od samej deklaracji eksportowej. Przedstawiciel (ani też jego pracownicy) nie może nadać statusu „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie” deklaracji eksportowej w Systemie D. W Systemie D status ten może być nadany wyłącznie przez organ celny, w momencie zakończenia procedury eksportowej.

Dowody wywozu, o których mowa powyżej (tj. deklaracja eksportowa oznaczona statusem „ECS Sortie” / „ESO ECS Sortie”) są powszechnie akceptowane przez francuskie organy podatkowe jako wystarczające dowody wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej (podobnie, jak wiadomości IE599 są akceptowane przez polskie organy podatkowe). Z dotychczasowej praktyki francuskich organów podatkowych wynika, że powyższe dowody wywozu stanowią rzetelne potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Warto wskazać, że w uzasadnieniu do ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. Nr 35 ze zm.), Minister Finansów sam wskazał, iż znowelizowany art. 41 ust. 6a Ustawy o VAT ma na celu umożliwić podatnikom dokumentowanie eksportu za pomocą dowodów uznawanych w innych niż Polska państwach, w których towary są obejmowane procedurą wywozu (...). Z uwagi na to, iż w zależności od państwa, w którym nastąpi objęcie procedurą wywozu, mogą występować różne dokumenty, zaproponowany został katalog otwarty dokumentów, które mogą potwierdzać wywóz towarów poza UE.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, deklaracja eksportowa w formie elektronicznej, której organ celny nadal w Systemie D status „ECS Sortie” lub „ESO ECS Sortie”, stanowi dla Spółki dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT. W związku z tym, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0%, przy spełnieniu warunków uprawniających do zastosowania tej stawki.

Ad 2 Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie pytania nr 2.

W przypadku procedury awaryjnej w Systemie D, deklaracja eksportowa w formie papierowej, opatrzona oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyjścia, stanowi dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT. W konsekwencji, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0%.

Jak wskazano powyżej, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku procedury awaryjnej w Systemie D, deklaracja eksportowa w formie papierowej, opatrzona oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyjścia stanowi dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT.

Argumentacja przedstawiona w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w sprawie pytania 1 znajduje zastosowanie także w przypadku procedury awaryjnej w Systemie D. Podobnie, jak w sytuacji, której dotyczy pytanie 1, dochodzi bowiem do eksportu towarów przez Spółkę, w rozumieniu Ustawy o VAT, ponieważ:

  • następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej;
  • następuje wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej przez Spółkę lub na jej rzecz;
  • wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzany przez właściwy urząd celny określony w przepisach celnych — z uwagi na fakt, iż stosowana jest procedura awaryjna, urząd celny wyjścia potwierdza wywóz oryginalną pieczęcią na papierowej deklaracji eksportowej przedstawionej przez kierowcę wywożącego towary poza terytorium Unii Europejskiej.

Deklaracja eksportowa w formie papierowej, opatrzona oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyjścia, otrzymana przez Przedstawiciela i udostępniona Spółce w sposób wskazany we wniosku stanowi zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych. Dokument z pieczęcią urzędu celnego wyjścia potwierdza, że doszło do wywozu towarów, objętych daną deklaracją, poza terytorium Unii Europejskiej, a zatem stanowi dowód eksportu, o którym mowa w art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0%, przy spełnieniu warunków uprawniających do zastosowania tej stawki.

Ad 3 Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie pytania nr 3

Dla celów stosowania art. 41 ust. 6 i 6a Ustawy o VAT, otrzymanie dowodów, o których mowa w pytaniu nr 1 i 2 przez Przedstawiciela, jest równoznaczne z otrzymaniem tych dowodów przez Spółkę. W konsekwencji, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0%, przy spełnieniu warunków uprawniających do zastosowania tej stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów stosowania przepisów art. 41 ust. 6 i 6a Ustawy o VAT, otrzymanie dowodów, o których mowa w pytaniu nr 1 i 2 przez Przedstawiciela, jest równoznaczne z otrzymaniem tych dowodów przez Spółkę. Zgodnie z art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 9 Ustawy o VAT, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Na podstawie art. 18 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego, każda osoba ma prawo do działania przez przedstawiciela celnego. Przedstawicielstwo może być:

  • bezpośrednie, w tym przypadku przedstawiciel działa w imieniu i na rzecz innej osoby, lub
  • pośrednie, w tym przypadku przedstawiciel działa we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby.

Jednocześnie w myśl art. 76 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. nr 1382 ze zm.) czynności dokonane przez przedstawiciela w granicach upoważnienia pociągają za sobą skutki bezpośrednio dla osoby, która go ustanowiła. v

Z powyższych regulacji wyraźnie wynika uprawnienie podatnika do działania przy dokonywaniu procedur celnych przy pomocy przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego z wyraźnym zastrzeżeniem, iż wszelkie czynności dokonane przez tego przedstawiciela wywołują bezpośrednie skutki dla mocodawcy. Czynności przedstawiciela jednocześnie wiążą mocodawcę. Stąd, skoro wszelkie czynności przedstawiciela oddziałują bezpośrednio na sytuację prawną mocodawcy, to również otrzymanie przez tego przedstawiciela dokumentów wywołujących skutki na gruncie prawa publicznego, rodzą określone obowiązki, jak i uprawnienia dla mocodawcy na gruncie tych regulacji.

Zaprezentowane regulacje pozwalają przyjąć, iż otrzymanie przez przedstawiciela dokumentów celnych rodzących określone skutki na gruncie prawa podatkowego, w tym dokumentów celnych potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty czy też dokumentów potwierdzających procedurę wywozu jest równoznaczne z otrzymaniem (posiadaniem) tych dokumentów przez samego podatnika.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, że Przedstawiciel działa względem Spółki jako przedstawiciel pośredni w rozumieniu art. 18 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego, wszystkie czynności dokonane przez Przedstawiciela na rzecz Spółki, pociągają za sobą skutki bezpośrednio dla Spółki. Oznacza to, że otrzymanie przez Przedstawiciela dowodów Eksportu Towarów, o których mowa w pytaniu nr 1 i 2 niniejszego wniosku, tj.:

  • deklaracji eksportowej w formie elektronicznej, której organ celny nadał w Systemie D status „ECS Sortie” lub „ESO ECS Sortie”,
  • deklaracji eksportowej w formie papierowej, opatrzonej oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyjścia, jest równoznaczne z otrzymaniem tych dowodów przez Spółkę.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 marca 2014 r., sygn. IPPP3/443-55/14-2/LK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, że powołany przez Wnioskodawcę:

  • art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 kwietnia 2013 r. otrzymał brzmienie: „opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
    • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    • eksport towarów;
    • import towarów na terytorium kraju;
    • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów”

  • art. 2 pkt 8 ustawy z dniem 1 marca 2017 r. otrzymał brzmienie: „ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
    - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych”.
  • art. 41 ust. 6a ustawy obowiązujący od 1 marca 2017 r. brzmi następująco „Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
    • dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
    • dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
    • zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.”

Jednak powyższe zmiany nie miały wpływu na rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik rzeczywiście potwierdzają dokonanie eksportu towarów może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj