Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.437.2021.3.AWO
z 10 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu 5 maja 2021 r.) uzupełnionym 19 lipca 2021 r. oraz 7 września 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony 19 lipca 2021 r. oraz 7 września 2021 r., o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.


We wniosku tym, po uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej. W zeznaniu podatkowym za 2020 r. odliczyła od dochodu ulgę termomodernizacyjną związaną z wymianą dachu. Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego na podstawie aktu notarialnego Repertorium A …. Budynek został wybudowany w 1962 r. i posiadał dotychczas płaski dach pokryty papą. Ze względu na jego dużą nieszczelność konieczny był całkowity demontaż starego dachu. W ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wykonano nową dwuspadzistą konstrukcję pokrytą dachówką. Inwestycja ta miała na celu docieplenie budynku oraz izolację przeciwwilgociową.


W związku z tym Wnioskodawczyni poniosła w 2020 r. wydatki na następujące materiały:


  • więźba dachowa,
  • dachówka,
  • styropian,
  • bloczki betonowe,
  • kominy wolnostojące,
  • system rynnowy,
  • blacha płaska,
  • podbitka drewniana,
  • okna dachowe,
  • membrana dachowa,
  • pokrywa granitowa na komin,
  • łupek i inne materiały pomocnicze;
    oraz następujące usługi:
  • rozbiórka dachu,
  • wykonanie słupa zewnętrznego, ściany kolankowej i wieńca na ścianach kolankowych,
  • wycięcie i montaż więźby dachowej,
  • murowanie ogniomurów, komina z oklejaniem wełną ponad dachem oraz obróbka łupkiem,
  • oklejanie więźby styropianem,
  • montaż pokrycia dachowego, montaż okna połaciowego oraz wyłazu dachowego.


Powyższe wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawczynię i jej małżonka (współwłaściciela budynku) pokryte w całości ze środków własnych. Wnioskodawczyni odliczyła 50% poniesionych wydatków, a pozostałą część odliczył małżonek.


W złożonym 19 lipca 2021 r. uzupełnieniu wskazano, że:


  1. Wnioskodawczyni stała się właścicielką budynku dnia 16 lipca 2018 r. na podstawie aktu notarialnego Repertorium A …. Od dnia 23 sierpnia 2018 r. jest współwłaścicielką tego budynku, drugim współwłaścicielem jest Jej małżonek na podstawie aktu notarialnego Repertorium A numer ….
  2. Wskazany budynek stanowi budynek mieszkalny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
  3. Budynek został oddany do użytku w 1970 r.
  4. Małżonkowie mają wspólność majątkową.
  5. Poniesione wydatki pokryte zostały w całości ze wspólnych środków własnych.
  6. Opisane przedsięwzięcie nie zawiera utylizacji usuniętych elementów w toku pracy i wydatki te nie zostały uwzględnione w uldze termomodernizacyjnej.
  7. Właściciele zdecydowali się na inną konstrukcję dachu, ponieważ zależało im na pokryciu go dachówką ze względu na jego trwałość. Porównując z innymi materiałami ceramika pod względem trwałości wypada najlepiej. Przepływ powietrza przy pokryciu dachówką nie ma negatywnego wpływu na jego szczelność - ma bardzo dobrą izolację przeciwwilgociową. Następnym plusem jest jej naturalność oraz doskonała wentylacja dachu, a co za tym idzie - dom jest „zdrowszy”. Dodatkowo więźba dachowa została oklejona styropianem w celu docieplenia dachu, dzięki czemu budynek zyskał także większą izolację termiczną. Przy pokryciu dachówką konieczne jest wykonanie dwuspadzistej konstrukcji dachu, a wykonanie w tym przypadku takiej konstrukcji wiązało się z minimalną nadbudową tego budynku. Wartość tej nadbudowy wynosiła 8.075,69 zł - co stanowi 8,63 % całego przedsięwzięcia.


    1. Wszystkie wymienione materiały we wniosku zostały użyte przy realizacji opisanego przedsięwzięcia.
    2. Dokonano również wymiany rynien.
    3. Usługa założenia rynien także zawiera się w wykonywanych usługach.


  8. Wymienione materiały wraz z usługami ujęte były na czterech fakturach VAT wystawione w dniach ...., ..., ... oraz ... Całe przedsięwzięcie wykonywane było od dnia 23 października 2020 r. do dnia 15 listopada 2020 r.
  9. Faktury wystawione przez podatnika nie korzystającego ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
  10. Opisane wydatki nie zostały dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
  11. Wydatki nie były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
  12. Wydatki nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
  13. Poniesione wydatki nie zostały uwzględnione w żadnej innej uldze podatkowej.
  14. Wydatki nie zostały oddane w żadnej innej formie.
  15. Opisane wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w myśl art. 2 pkt 2a ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.
  16. Cała inwestycja polegająca na założeniu nowego dachu jest ulepszeniem, w wyniku czego zmniejszyło się zapotrzebowanie na energię, przez co obniżyły się koszty ogrzewania.
  17. Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 roku wymienione we wniosku usługi polegały na dociepleniu budynku a materiały związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zaliczają się do materiałów budowlanych wykorzystywanych do docieplenia przegród budowlanych oraz fundamentów wchodzących w skład systemów dociepleń i wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem oraz stolarki okiennej, w tym okien połaciowych wraz z systemem montażowym.


Natomiast w uzupełnieniu z dnia 7 września 2021 r. wskazano, że:


  1. wymiana dachu w budynku mieszkalnym wynikała z projektu budowlanego i pozwolenia na budowę na podstawie decyzji numer … z dnia ….
  2. Projekt budowlany dotyczył rozbudowy oraz nadbudowy budynku mieszkalnego.

    Opis techniczny budynku wg projektu:

    Powierzchnia zabudowy:


    1. Przed remontem - 97 m2
    2. Po remoncie - 175 m2 (w tym 70m2 poddasze nieużytkowe)


    Powierzchnia całkowita:


    1. Przed remontem - 255,53 m2
    2. Po remoncie - 383,12 m2

    Powierzchnia użytkowa:


    1. Przed remontem - 132,59 m2
    2. Po remoncie - 178,16 m2

    Kubatura


    1. Przed remontem - 612 m2
    2. Po remoncie - 885,6 m2

    Wysokość budynku :


    1. Przed remontem - 7,3 m
    2. Po remoncie - 9,47 m


    Powierzchnia dachu:


    1. Przed remontem - 182 m2
    2. Po remoncie - 187 m2


Poniżej kosztorys całej inwestycji na podstawie faktur:


  1. Faktura … z dnia ... na kwotę 23.287 zł,


    1. Rozbiórka dachu w miejscu nadbudówki – 5.568,59 zł,
    2. Nadbudowa istniejącego domu (bez dachu) – 9.368,22 zł - wartość podana w ostatnim uzupełnieniu to była wartość samych ścian, do tego należało by doliczyć jeszcze słupy, czyli wartość samej nadbudowy wynosi 9.368,22 zł, czyli 10% całego przedsięwzięcia;

    2.1 Słupy - 1 292,53 zł


    1. ręczne wykopy - 58,58 zł,
    2. przygotowanie i montaż zbrojenia konstrukcji monolitycznych budowli (pręty żebrowe) - 151,11 zł,
    3. przygotowanie mieszanki betonowej żwirowej - 411,69 zł,
    4. stopy fundamentowe prostokątne żelbetonowe - 174,30 zł,
    5. słupy żelbetonowe prostokątne (ręczne układanie betonu) - 496,85 zł,


    2.2 Ściany - 8 075,69 zł


    1. rusztowanie ramowe elewacyjne - 193,99 zł,
    2. naprawa uszkodzonych w murze cegieł 5 sztuk - 257,19 zł,
    3. dodatkowe nadkłady na murowanie pierwszej warstwy dla ścian z pustaków porotherm 25 cm - 625,31 zł,
    4. ściany kolankowe grubości 25cm z pustaków porotherm – 6.788,84 zł,
    5. czas pracy rusztowań - 210,36 zł,


    3. Wieniec - 6.190,19 zł,

    4. Praca podnośnika – 2.160,00 zł.


  2. Faktura … z dnia ... na kwotę 34.364,00 zł


    1. Wycięcie i montaż więźby dachowej - 8 100 zł,

    2. Materiał (więźba dachowa, dachówka, gąsior, membrana dachowa, deska świerkowa okapowa, łupek naturalny, podbitka dachowa, pozostałe materiały takie ja wkręty, gwoździe itp. - 26 264,00 zł.


  3. Faktura … z dnia … na kwotę 6.726,00 zł,


    1. Murowanie ogniomurów – 2.479,37 zł,

    2. Murowanie komina z oklejaniem wełną ponad dachem – 2.657,25 zł,

    3. Oklejanie więźby styropianem – 1.034,60 zł,

    4. Czas pracy rusztowania - 554,78 zł.


  4. Faktura … z dnia … na kwotę 29.205,00 zł,


    1. Montaż pokrycia, łacenie wraz z foliowaniem i układaniem dachówki (robocizna) - 7 905,60 zł,

    2. Montaż deski doczołowe, rynien, rur, pasa nadrynnowego, grzebienia (robocizna) - 874,80 zł,

    3. Montaż okna połaciowego (robocizna) - 972 zł,

    4. Montaż wyłazu dachowego (robocizna) - 162 zł,

    5. Montaż ławy kominiarskiej (robocizna) - 108 zł,

    6. Obróbka kominów łupkiem (robocizna) - 918 zł,

    7. Montaż nadbicia dachowego z malowaniem (robocizna) – 1.827,40 zł,

    8. Montaż obróbek blacharskich (robocizna) – 1.458 zł,

    9. Dodatek za cięcie koszy i narożnic (robocizna) - 702 zł,

    10. Materiał na dach w tym m. in.: system rynnowy, blacha, podbitka drewniana, membrana dachowa, okno dachowe, pokrywa granitowa na komin, pozostałe materiały takie jak gwoździe, taśmy uszczelniające itp. – 14.277,20 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni mogła uwzględnić wymienione materiały i usługi w uldze termomodernizacyjnej w zeznaniu rocznym za 2020 r.?


Przedstawiając własne stanowisko, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że w zeznaniu podatkowym za 2020 r. - w ramach odliczenia w zakresie ulgi termomodernizacyjnej - mogła uwzględnić wydatki na wymienione materiały i usługi na podstawie art. 2 pkt 2a ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Cała inwestycja polegająca na założeniu nowego dachu jest ulepszeniem, w wyniku czego zmniejszyło się zapotrzebowanie na energię, przez co obniżyły się koszty ogrzewania.


Wnioskodawczyni podkreśliła, że zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 roku wymienione we wniosku usługi polegały na dociepleniu budynku a materiały związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zaliczają się do:


  • materiałów budowlanych wykorzystywanych do docieplenia przegród budowlanych oraz fundamentów wchodzących w skład systemów dociepleń i wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem, oraz
  • stolarki okiennej, w tym okien połaciowych wraz z systemem montażowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz – na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U z 2020, poz. 1905 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


Z uwagi na powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).


Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym ˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.


Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 przytoczonej wyżej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.


Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2021 poz. 554 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).


Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia, m.in. poniesione na:


  • materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 wykazu),
  • stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne (ust. 1 pkt 14 wykazu).


Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi (m.in.):


  • docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów (ust. 2 pkt 5 wykazu),
  • wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych (ust. 2 pkt 6 wykazu).


Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.


Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 cytowanej ustawy).


Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:


  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.


Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki ˗ art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy.


Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.


Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy).

Stosownie do wcześniejszych ustaleń ˗ zauważyć należy, że Podatnik może skorzystać z odliczenia m.in. wtedy, gdy wynikiem realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku, lub
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii, lub
  3. wykonanie przyłącza technicznego, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła, w tym również
  4. zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji

– tj. przedsięwzięcia, które powodują określone zmiany w dotychczasowym użytkowaniu budynku.


Zaznaczyć jednak należy, że przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Z tego względu wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez Podatników uwzględniane w ramach rzeczonej ulgi.


Z powyższych względów, dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiazanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje – wzgląd na art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.


Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika m.in., że:


  • Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Wskazany budynek stanowi budynek mieszkalny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
  • Budynek posiadał płaski dach pokryty papą. Ze względu na jego dużą nieszczelność konieczny był całkowity demontaż starego dachu.
  • W ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wykonano nową dwuspadzistą konstrukcję pokrytą dachówką. Inwestycja ta miała na celu docieplenie budynku oraz izolację przeciwwilgociową. W związku z tym Wnioskodawczyni poniosła w 2020 r. wydatki na następujące materiały: więźba dachowa, dachówka, styropian, bloczki betonowe, kominy wolnostojące, system rynnowy, blacha płaska, podbitka drewniana, okna dachowe, membrana dachowa, pokrywa granitowa na komin, łupek i inne materiały pomocnicze; oraz następujące usługi: rozbiórka dachu, wykonanie słupa zewnętrznego, ściany kolankowej i wieńca na ścianach kolankowych, wycięcie i montaż więźby dachowej, murowanie ogniomurów, komina z oklejaniem wełną ponad dachem oraz obróbka łupkiem, oklejanie więźby styropianem, montaż pokrycia dachowego, montaż okna połaciowego oraz wyłazu dachowego.
  • Właściciele zdecydowali się na inną konstrukcję dachu, ponieważ zależało im na pokryciu go dachówką ze względu na jego trwałość. Porównując z innymi materiałami ceramika pod względem trwałości wypada najlepiej. Przepływ powietrza przy pokryciu dachówką nie ma negatywnego wpływu na jego szczelność - ma bardzo dobrą izolację przeciwwilgociową. Następnym plusem jest jej naturalność oraz doskonała wentylacja dachu, a co za tym idzie - dom jest „zdrowszy”. Dodatkowo więźba dachowa została oklejona styropianem w celu docieplenia dachu, dzięki czemu budynek zyskał także większą izolację termiczną. Przy pokryciu dachówką konieczne jest wykonanie dwuspadzistej konstrukcji dachu, a wykonanie w tym przypadku takiej konstrukcji wiązało się z minimalną nadbudową tego budynku. Wartość tej nadbudowy wynosiła 8.075,69 zł - co stanowi 8,63 % całego przedsięwzięcia.
  • Opisane wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w myśl art. 2 pkt 2a ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Cała inwestycja polegająca na założeniu nowego dachu jest ulepszeniem, w wyniku czego zmniejszyło się zapotrzebowanie na energię, przez co obniżyły się koszty ogrzewania. Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 roku wymienione we wniosku usługi polegały na dociepleniu budynku a materiały związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zaliczają się do materiałów budowlanych wykorzystywanych do docieplenia przegród budowlanych oraz fundamentów wchodzących w skład systemów dociepleń i wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem oraz stolarki okiennej, w tym okien połaciowych wraz z systemem montażowym.
  • Wymiana dachu w budynku mieszkalnym wynikała z projektu budowlanego i pozwolenia na budowę na podstawie decyzji numer … z dnia ….
  • Projekt budowlany dotyczył rozbudowy oraz nadbudowy budynku mieszkalnego.


Z opisu przedstawionych wyżej prac wynika więc, że wykonanie dwuspadzistej konstrukcji dachu wiązało się z nadbudową opisanego budynku mieszkalnego. Jak podała Wnioskodawczyni:


  • Przy pokryciu dachówką konieczne jest wykonanie dwuspadzistej konstrukcji dachu, a wykonanie w tym przypadku takiej konstrukcji wiązało się z minimalną nadbudową tego budynku. Wartość tej nadbudowy wynosiła 8.075,69 zł - co stanowi 8,63 % całego przedsięwzięcia.
  • Powierzchnia zabudowy: przed remontem - 97 m2 - po remoncie - 175 m2 (w tym 70m2 poddasze nieużytkowe),
  • Powierzchnia całkowita: przed remontem - 255,53 m2 - po remoncie - 383,12 m2
  • Powierzchnia użytkowa: przed remontem - 132,59 m2 - po remoncie - 178,16 m2
  • Kubatura: przed remontem - 612 m2 - po remoncie - 885,6 m2
  • Wysokość budynku: przed remontem - 7,3 m, po remoncie - 9,47 m,
  • Powierzchnia dachu: przed remontem - 182 m2 - po remoncie - 187 m2.


Stosownie do zadanego pytania, wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą możliwości uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej (zeznanie roczne za rok 2020) wydatków poniesionych na wymienione we wniosku materiały i usługi.


Z powyższych względów należy wskazać, że zgodnie (z cytowanym uprzednio) art. 3 pkt 6 ustawy prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.


Nadbudowa podobnie jak rozbudowa, ma na celu powiększenie kubatury oraz powierzchni użytkowej budynku. Nie zmienia się jednak powierzchnia zabudowy, a wysokość budynku. W nadbudowie nowa część budynku posadowiona jest nie na gruncie, a na istniejącej części obiektu budowlanego.


Wnioskodawczyni poniosła wydatki na usługi takie jak: rozbiórka dachu, wykonanie słupa zewnętrznego, ściany kolankowej i wieńca na ścianach kolankowych, wycięcie i montaż więźby dachowej, murowanie ogniomurów, komina z oklejaniem wełną ponad dachem oraz obróbka łupkiem, oklejanie więźby styropianem, montaż pokrycia dachowego, montaż okna połaciowego oraz wyłazu dachowego.


Skoro więc, przy pokryciu dachówką konieczne było wykonanie dwuspadzistej konstrukcji dachu, a wykonanie takiej konstrukcji wiązało się z nadbudową budynku, wynikająca z projektu budowlanego i pozwolenia na budowę (projekt budowlany dotyczył rozbudowy oraz nadbudowy budynku mieszkalnego) to poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki na przywołane usługi i materiały (takie jak: więźba dachowa, dachówka, styropian, bloczki betonowe, kominy wolnostojące, system rynnowy, blacha płaska, podbitka drewniana, okna dachowe, membrana dachowa, pokrywa granitowa na komin, łupek i inne materiały pomocnicze) dotyczyły nadbudowy opisanego budynku. Nie można więc uznać, że Wnioskodawczyni wypełniła przesłanki warunkujące zastosowanie omawianej ulgi do poniesionych w związku z realizacją tego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wydatków.


Wydatki poniesione na opisaną inwestycję, której wykonanie wiązało się nadbudową budynku nie mieszczą się bowiem w zakresie omawianej ulgi.


Wobec powyższego należy wskazać, że poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki na:


  • materiały takie jak: więźba dachowa, dachówka, styropian, bloczki betonowe, kominy wolnostojące, system rynnowy, blacha płaska, podbitka drewniana, okna dachowe, membrana dachowa, pokrywa granitowa na komin, łupek i inne materiały pomocnicze, oraz
  • usługi dotyczące: rozbiórki dachu, wykonania słupa zewnętrznego, ściany kolankowej i wieńca na ścianach kolankowych, wycięcia i montaż więźby dachowej, murowania ogniomurów, komina z oklejaniem wełną ponad dachem oraz obróbka łupkiem, oklejania więźby styropianem, montażu pokrycia dachowego, montażu okna połaciowego oraz wyłazu dachowego

nie mieszczą się w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko˗Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj