Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDWP.4011.167.2021.2.MG
z 2 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 czerwca 2021 r. (data wpływu 23 czerwca 2021 r.) uzupełnione pismem z 10 sierpnia 2021 r. (data wpływu 13 sierpnia 2021 r.) na wezwanie z 21 lipca 2021 r. nr 0114-KDWP.4011.167.2021.1.MG (data nadania 21 lipca 2021 r., data odbioru 4 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości uiszczenia tego podatku w formie karty podatkowej od przychodów z tytułu świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości uiszczenia tego podatku w formie karty podatkowej od przychodów z tytułu świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą: (…). Przeważającym obszarem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest praktyka lekarska ogólna (PKD 86.21.Z). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni świadczy dla kilku szpitali usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, w zakresie anestezjologii, a także usługi dla hospicjum stacjonarnego. Wykonuje je w oparciu o umowy cywilnoprawne. W ramach tych usług, Wnioskodawczyni wykonuje świadczenia dla chirurgów, urologów, ortopedów i ortopedów dziecięcych, ginekologów, kardiochirurgów, urologów, chirurgów naczyniowych, stomatologów oraz chirurgów plastycznym. Ponad powyższe, Wnioskodawczyni świadczy usługi na oddziale intensywnej terapii oraz w razie konieczności może być wezwana na wszystkie oddziały szpitalne, w tym do szpitalnego oddziału ratunkowego. Wnioskodawczyni współpracuje także z pielęgniarkami anestezjologicznymi.

W odpowiedzi na wezwanie z 21 lipca 2021 r. Nr 0114-KDWP.4011.167.2021.1.MG Wnioskodawczyni uzupełniła przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe poprzez wskazanie:

  1. Czy do wykonywanej działalności przez Wnioskodawcę będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.)?
    Odpowiedź: nie.

  2. Czy Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 259, ze zm.)?
    Odpowiedź: nie.

  3. Czy działalność gospodarcza świadczona jest przez Wnioskodawcę w ramach wolnego zawodu, wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i polega na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego? Należy podkreślić, że informacja ta winna stanowić element przedstawionego zdarzenia przyszłego.
    Odpowiedź; tak i tak.

  4. Czy pozarolnicza działalność gospodarcza nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?
    Odpowiedź: nie.

  5. Czy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w innym zakresie?
    Odpowiedź: nie.

  6. Czy w ramach praktyki lekarskiej Wnioskodawca korzysta z usług personelu medycznego np. pielęgniarskich na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło bądź innej umowy o podobnym charakterze czy też pomoc personelu medycznego zapewnia szpital?
    Odpowiedź: nie korzysta, pomoc personelu zapewnia szpital.

  7. Czy małżonek Wnioskodawcy prowadzi działalność, w jakim zakresie i jaką formą jest ona opodatkowana?
    Odpowiedź: Wnioskodawczyni jest niezamężna.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do rozliczania się w ryczałtowej formie opodatkowania w postaci karty podatkowej, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 8 u.z.p.d ?

Zdaniem Wnioskodawczyni, będzie ona miała prawo w następnym roku podatkowym do skorzystania z opodatkowania swojej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Uzasadniając to stanowisko, Wnioskodawczyni podnosi co następuje:

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 8 u.z.p.d., zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego. Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług anestezjologicznych dla szpitali, co jest również świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.

Podatnicy prowadzący jedną z form działalności wymienionych w art. 23 ust. 1 u.z.p.d, zgodnie z art. 25 ust. 1 u.z.p.d , podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;
  2. we wniosku zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli;
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 ust. 1 u.z.p.d , innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Za usługi specjalistyczne, o którym mowa w art. 25 ust 1 pkt 3 u.z.p.d., zgodnie z art. 25 ust. 3 u.z.p.d. uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4 do ustawy.

Wnioskodawczymi prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, jest niezamężna, nie prowadzi innej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawczymi, w ramach prowadzonej przez siebie działalności, współpracuje z pielęgniarkami anestezjologicznymi, chirurgami, kardiochirurgami, chirurgami naczyniowymi, chirurgami plastycznymi, urologami, ortopedami, ginekologami oraz stomatologami.

Zgodnie z § 2 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 333 ze zm.), pielęgniarką anestezjologiczną jest pielęgniarka, która ukończyła specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki lub pielęgniarka, która ukończyła kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki.

Usługi wykonywane przez takie osoby to usługi specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 3 u.z.p.d. Wchodzą one w inny zakres czynności i prac niż zakres wykonywany przez Wnioskodawczynię oraz są niezbędne do całkowitego wyświadczenia przez nią usługi.

Praktyka pielęgniarek i położnych jest objęta osobnym kodem PKD 86.90.C. Działalność ta, zgodnie z opisem tej podklasy na stronie: https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd, nie obejmuje leczenia medycznego, co świadczy o odmiennym zakresie czynności wykonywanym przez taką pielęgniarkę, niż zakres czynności i prac wykonywanych przez Wnioskodawczynię. Pomoc takiej pielęgniarki jest niezbędna przy całkowitym wyświadczeniu usługi przez Wnioskodawczynię, zwłaszcza biorąc pod uwagę konieczność spełnienia standardów o których mowa w Rozporządzeniu.

W ramach wykazu specjalizacji lekarskich i lekarsko-dentystycznych, będącego załącznikami 1-3 do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. z 2019 r., poz. 602), anestezjologia i intensywna terapia są odrębnymi specjalizacjami w stosunku do wyszczególnionych specjalizacji chirurgicznych, a także do urologii, ortopedii, ginekologii, kardiochirurgii oraz stomatologii, co świadczy o odmiennym zakresie czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię oraz lekarzy posiadających ww. specjalizacje. Współpraca Wnioskodawczyni z lekarzami z tych dziedzin medycyny w ramach prowadzonej przez siebie działalności jest niezbędna do całkowitego wyświadczenia przez nią usługi, biorąc pod uwagę przede wszystkim kwestie funkcjonalne.

Także w przypadku gdy Wnioskodawczyni jest wzywana na inne oddziały szpitalne, to świadcząc na nich usługi w ramach prowadzonej przez siebie działalności, współpracuje z osobami wykonującymi usługi specjalistyczne, w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 3 u.z.p.d

Wnioskodawczyni może być również wzywana do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1213), szpitalny oddział ratunkowy udziela świadczeń opieki zdrowotnej polegającej na wstępnej diagnostyce oraz podjęciu leczenia w zakresie niezbędnym dla stabilizacji funkcji życiowych osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. Wykonywanie świadczeń w takim miejscu, we współpracy z osobami wymienionymi wyżej, również uprawnia do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Ponad powyższe warto podkreślić, iż jeśli szpital, dla którego lekarz świadczy usługi, zatrudnia osoby techniczne, jak np. sekretarki, to to zatrudnienie pozostaje bez związku z zawodem lekarza i nie ma wpływu na możliwość wyboru przez tego lekarza opodatkowania w formie karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.): osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego – w warunkach określonych w części VIII tabeli.

Sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 11, na potrzeby ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, definicja wolnego zawodu stanowi, że pod pojęciem wolnego zawodu rozumiana jest pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli;
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, podatek dochodowy na ogólnych zasadach, to podatek dochodowy od osób fizycznych opłacany przy zastosowaniu podstawy obliczania podatku, o której mowa w art. 26 ustawy o podatku dochodowym, i skali, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Podkreślić należy, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, według ustalonego wzoru, na dany rok podatkowy, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna działalność, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed rozpoczęciem działalności. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej, nie złożył oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym albo nie zawiadomił w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie; zawiadomienie to podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG. W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa jeden ze wspólników. Wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej podatnik może dołączyć do wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej składanego na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Naczelnik urzędu skarbowego, uwzględniając wniosek o zastosowanie karty podatkowej, wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, odrębnie na każdy rok podatkowy. Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki, w decyzji tej wymienia się wszystkich jej wspólników (art. 30 ust. 1 ww. ustawy).

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą – Prywatna praktyka lekarska. Przeważającym obszarem jest praktyka lekarska ogólna. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni świadczy usługi dla szpitali, w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego i anestezjologii oraz usługi na rzecz hospicjum stacjonarnego. Wykonuje je w oparciu o umowy cywilnoprawne. W ramach tych usług, Wnioskodawczyni wykonuje świadczenia dla chirurgów, urologów, ortopedów i ortopedów dziecięcych, ginekologów, kardiochirurgów, urologów, chirurgów naczyniowych, stomatologów oraz chirurgów plastycznym. Ponad powyższe, Wnioskodawczyni świadczy usługi na oddziale intensywnej terapii oraz w razie konieczności może być wezwana na wszystkie oddziały szpitalne, w tym do szpitalnego oddziału ratunkowego. Wnioskodawczyni współpracuje także z pielęgniarkami anestezjologicznymi.

Odnosząc treść cytowanych powyżej przepisów do przedstawionych we wniosku informacji stwierdzić należy, że skorzystanie z możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w cytowanym uprzednio art. 25 ust. 1 ustawy, jak również warunku, że przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne oraz warunku, że małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Skoro zatem – jak wskazała Wnioskodawczyni:

  • nie korzysta z usług personelu medycznego, pomoc personelu zapewnia szpital,
  • działalność gospodarcza świadczona jest w ramach wolnego zawodu, wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i polega na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego,
  • nie prowadzi działalności gospodarczej w innym zakresie,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • spełnia pozostałe warunki określone w art. 25 ustawy,

dla opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej może w 2022 roku wybrać kartę podatkową .

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…)., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj