Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.510.2021.3.AMN
z 3 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2021 r. (data wpływu 12 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego w zakresie obowiązków płatnika związanych z przekształceniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo-akcyjną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z przekształceniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo-akcyjną oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z tym, że złożony wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i art. 14f § 1-2 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 19 lipca 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.510.2021.2.AMN, 0114-KDIP2-1.4010.175.2021.3.KS, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 19 lipca 2021 r., skutecznie doręczono 31 lipca 2021 r. upłynął z dniem 7 sierpnia 2021 r. i w tym czasie nie uzupełniono wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczona odpowiedzialnością. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Udziałowcami Spółki (dalej: Wspólnikami) są wyłącznie osoby fizyczne, polscy rezydenci podatkowi, podlegający w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Obecnie Wnioskodawca rozważa zmianę formy prawnej poprzez przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową prawa handlowego, tj. spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: SKA).

Przekształcenie zostanie dokonane zgodnie z przepisami tytułu IV działu III (art. 551 i następne) ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 505, dalej: KSH).

Spółka powstała w wyniku przekształcenia będzie kontynuować dotychczasową działalność Spółki w oparciu o jej dotychczasowy majątek. W ramach przekształcenia nie dojdzie do żadnych wypłat ze Spółki na rzecz jej Wspólników.

Obecni Wspólnicy Spółki, po przekształceniu, będą łączyć funkcję komplementariusza oraz akcjonariusza w SKA.

Aczkolwiek na ten moment nie jest ustalone w jakim udziale będą oni komplementariuszami, a w jakim akcjonariuszami.

Zgodnie z planami oraz prognozami dotyczącymi działalności Spółki: na dzień przekształcenia w Spółce będzie pozostawała część zysków wypracowanych przez Spółkę w latach ubiegłych, która nie zostanie podzielona pomiędzy Wspólników ani im wypłacona tytułem dywidendy (dalej: Zatrzymane Zyski). Zatrzymane Zyski będą więc stanowić zyski niepodzielone w Spółce, które będą istniały na dzień planowanego przekształcenia.

Zatrzymane Zyski będą obejmować zyski z lat ubiegłych ulokowane na kapitale zapasowym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Ponadto na Zatrzymane Zyski będzie składać się również zysk bieżącego roku podatkowego istniejący na moment przekształcenia, który będzie podlegał przekazaniu na kapitał zapasowy.

Zatrzymane Zyski ulokowane na kapitale zapasowym Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością po przekształceniu będą przekazane w relacji jeden-do-jednego na kapitał zapasowy spółki komandytowo-akcyjnej.

Środki pieniężne ulokowane na tych kapitałach zachowają więc swój status, w szczególności nie będą podlegały wypłacie w związku z przekształceniem czy przekazaniu na kapitał zakładowy SKA.

Natomiast wynik finansowy uzyskany przez Spółkę przed przekształceniem w SKA zostanie odniesiony również w relacji 1:1 na kapitał zapasowy SKA. W rezultacie, będzie można w przyszłość w prosty sposób ustalić, czy do komplementariuszy i akcjonariuszy SKA jest wypłacany zysk bieżący czy też zyski z lat ubiegłych (za okres kiedy spółka funkcjonowała jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością).

Istnienie na moment przekształcenia Zatrzymanych Zysków nie będzie miało wpływu na ustalenie poziomu uprawnień poszczególnych Zainteresowanych osób fizycznych. Ich poziom uprawnień i obowiązków będzie wynikał wyłącznie z przyszłego statusu wspólnika w spółce SKA (akcjonariusza lub komplementariusza).

Jednocześnie, istnienie Zatrzymanych Zysków w dniu przekształcenia nie będzie związane z uzyskaniem jakichkolwiek odpłatności przez poszczególne Zainteresowane osoby fizyczne. Ponadto ich udział w zyskach i stratach pozostanie na tym samym poziomie co przed przekształceniem. Zatem ulokowanie Zatrzymanych Zysków na wskazanych wcześniej kapitałach spółki komandytowo-akcyjnej w związku z przekształceniem Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nie spowoduje zmian w zakresie uprawnień Zainteresowanych osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w związku z wystąpieniem na moment przekształcenia w Spółce Zatrzymanych Zysków, powstanie dla Wspólników przychód, który będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
  2. Czy na Spółce, już jako spółce przekształconej, ciążyć będą obowiązki płatnika związane z pobraniem podatku dochodowego od Zatrzymanych Zysków?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Wartość Zatrzymanych Zysków nie będzie stanowić przychodu Wspólników, w przypadku przekształcenia Spółki w SKA.

Ad. 2.

Spółka nie będzie zobowiązana do poboru i wpłaty podatku dochodowego od Zatrzymanych Zysków.

Uzasadnienie pkt 1.

Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów KSH powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka innego typu. Przekształcenie spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) w spółkę osobową prawa handlowego (spółkę komandytowo-akcyjną) nie jest więc tożsame z jej likwidacją, lecz jest jej kontynuacją w innej formie prawnej. Zgodnie z zasadą tożsamości podmiotów biorących udział w przekształceniu, majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej.

Przekształcenie stanowi zatem instytucję prawa spółek umożliwiającą dostosowanie formy prawnej funkcjonującego przedsiębiorstwa do aktualnych potrzeb przedsiębiorcy lub inwestora. Istotą przekształcenia jest przy tym kontynuacja, oznaczająca zachowanie ciągłości istnienia podmiotu w nowej formie prawnej.

Ogólna zasada w tym zakresie wyrażona została w art. 93a § 2 pkt 1 lit. b Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osobowa spółka powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Taki stan prawny pozwala jednoznacznie stwierdzić, iż proces przekształcenia się spółek jest związany z sukcesją podatkową spółki przekształconej. Skutkiem takiego przekształcenia jest utrata podmiotowości prawnej przez spółkę przekształcaną, natomiast spółka przekształcona uzyskuje podmiotowość prawną z dniem wpisu do rejestru sądowego.

Sukcesja podatkowa nie obejmuje jedynie tych praw i obowiązków, które mieli wspólnicy spółki kapitałowej, a które nie funkcjonują w spółkach osobowych, w związku z czym prawa te i obowiązki nie mogą przejść po przekształceniu na spółkę osobową, której wspólnicy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Analizując skutki podatkowe przekształcenia spółek należy odnieść się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W art. 10 ust. 1 pkt 7 tej ustawy, ustawodawca w źródłach przychodów wymienia kapitały pieniężne, natomiast w art. 17 ust. 1 ww. ustawy wymieniono enumeratywnie te przychody.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, przychodem z kapitałów pieniężnych są m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną.

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej - w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną. Przychód ten określa się na dzień przekształcenia.

Jak z kolei wynika z art. 5a ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez spółkę rozumie się m.in. spółkę posiadającą osobowość prawną, tj. na gruncie ustawodawstwa polskiego spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkę akcyjną (lit. a) oraz spółkę komandytowo- akcyjną prawa polskiego (lit. c). Natomiast zgodnie z art. 5a ust. 1 pkt 26 ustawy, spółka inna niż wymieniona w pkt 28 stanowi spółkę niebędącą osobą prawną.

A zatem na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych cała wartość niepodzielonych zysków podlega opodatkowaniu w sytuacji przekształcenia spółki kapitałowej (tj. spółki z o.o. lub spółki akcyjnej) bądź spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę osobową inną niż spółka komandytowo-akcyjna. W konsekwencji oznacza to, że ww. przepis dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy w wyniku przekształcenia spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (tj. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna lub spółka komandytowo-akcyjna) zostaje przekształcona w spółkę transparentną podatkowo. Wnioskując a contrario należy uznać, że wskazana norma prawna nie znajdzie zastosowania do przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo-akcyjną niezależnie od tego jakiego rodzaju wspólnikami zostaną aktualni Wspólnicy spółki przekształcanej (tj. niezależnie czy zostaną komplementariuszami czy akcjonariuszami w spółce SKA).

Dodać przy tym należy, że spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która weszła w życie 1 stycznia 2014 r.

Zatem na gruncie podatku dochodowego doszło do zrównania statusu podatkowego spółki komandytowo-akcyjnej ze spółkami kapitałowymi.

W świetle powyższego niewątpliwym jest więc, że planowanego przekształcenia Spółki (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) w SKA nie można utożsamiać z przekształceniem spółki, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W rezultacie, dla Wspólników nie powstanie przychód z związku z istnieniem w dniu przekształcenia Zatrzymanych Zysków w Spółce.

Jednocześnie, w ocenie Spółki, żaden inny przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania. Ustawodawca, zakładając generalną neutralność podatkową przekształceń spółek, wprost wymienił w ustawie tylko jeden rodzaj przekształcenia, który podlega opodatkowaniu jako przychód dla wspólników, tj. przekształcenie o którym mowa właśnie w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy.

Uzasadnienie pkt 2.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Jak natomiast stanowi art. 41 ust. 4c ustawy spółka przejmująca, nowo zawiązana lub powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana, jako płatnik, pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, od dochodu określonego m.in. w art. 24 ust. 5 pkt 8 tej ustawy.

Powyższe przepisy nie znajdą jednak zastosowania w związku ze zdarzeniem przyszłym polegającym na przekształceniu Spółki w SKA w odniesieniu do Zatrzymanych Zysków.

Skoro kwota Zatrzymanych Zysków - jak wskazano w zakresie Pytania nr 1 - nie będzie stanowiła przychodu Wspólników z udziału w zyskach osób prawnych, to nie zostaną spełnione warunki do zastosowania art. 41 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji spółka, po przekształceniu w SKA, nie będzie zobowiązana (działając jako płatnik) do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

− podatku, zaliczki.

Zasady przekształcania spółek prawa handlowego regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1523).

Zgodnie z przepisem art. 551 § 1 ww. ustawy, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

W myśl przepisu art. 552 powyższej ustawy, spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

W myśl art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Jednocześnie spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 Kodeksu spółek handlowych). Natomiast Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 5761 (art. 553 § 3 ww. Kodeksu).

Kwestię podatkowej sukcesji praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Stosownie do art. 93a § 1 tej ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

− wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W myśl art. 93a § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

  1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
  2. spółki kapitałowej.

Zgodnie z powołanymi przepisami osobowa spółka handlowa zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Wobec tego, jeśli przekształcenie spółki kapitałowej w osobową spółkę handlową zostanie przeprowadzone ściśle według przepisów Kodeksu spółek handlowych, tym samym osobowa spółka handlowa wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki kapitałowej. Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Nie dochodzi przy tym do likwidacji spółki przekształcanej, a jedynie do zmiany jej formy prawnej.

Spółka przekształcana nie jest traktowana jako podmiot likwidowany, gdyż działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez następcę prawnego, natomiast wspólnik spółki przekształcanej staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem spółki przekształconej, w związku z tym majątek spółki przekształcanej staje się majątkiem spółki przekształconej.

Z przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Udziałowcami Wnioskodawcy są wyłącznie osoby fizyczne. W przyszłości planowane jest przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę komandytowo-akcyjną.

Analizując skutki podatkowe planowanego przez Wnioskodawcę przekształcenia, należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in. kapitały pieniężne.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.

Natomiast jak stanowi art. 24 ust. 5 pkt 8 powoływanej ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej - w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną; przychód określa się na dzień przekształcenia.

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

W myśl art. 41 ust. 4c ww. ustawy, spółka przejmująca, nowo zawiązana lub powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana, jako płatnik, pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, od dochodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 7 lub 8.

Z ww. przepisu wynika, że ewentualne obowiązki płatnika spoczywają na spółce przekształconej, a nie przekształcanej.

Odnosząc stan prawny do opisu sprawy, należy jeszcze wyjaśnić pojęcia występujące w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pojęcia spółki oraz spółki niebędącej osobą prawną, ponieważ tylko przekształcenie spółki w spółkę niebędącą osobą prawną objęte jest dyspozycją tej regulacji.

I tak, zgodnie z art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną − oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

Natomiast w myśl art. 5a pkt 28 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce − oznacza to:

  1. spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  2. spółkę kapitałową w organizacji,
  3. spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
  5. spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zatem w rozumieniu przytoczonych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w niniejszej sprawie dojdzie do przekształcenia spółki (Wnioskodawcy − spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) w inną spółkę (spółkę komandytowo-akcyjną). Zatem wspólnicy Wnioskodawcy będący osobami fizycznymi w wyniku takiego przekształcenia nie uzyskają dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, w przypadku przekształcenia Wnioskodawcy w spółkę komandytowo-akcyjną po stronie jego wspólników będących osobami fizycznymi nie dojdzie do opodatkowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy – po zmianie formy organizacyjno-prawnej prowadzonej działalności gospodarczej – nie będą ciążyły z tego tytułu obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując, w przedstawionych zdarzeniach przyszłych, w związku z wystąpieniem na moment przekształcenia w Spółce Zatrzymanych Zysków, nie powstanie dla Wspólników przychód, który będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Na Spółce, już jako spółce przekształconej, nie będą ciążyć obowiązki płatnika związane z pobraniem podatku dochodowego od Zatrzymanych Zysków.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj