Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.473.2021.3.ICZ
z 9 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku z 26 maja 2021 r. (data wpływu 31 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 30 lipca 2021 r. (data wpływu 30 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny w Urzędzie Skarbowym z datą wsteczną, tj. od dnia poniesienia pierwszego wydatku – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług przed rejestracją jako podatnik VAT czynny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2021 r., do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny w Urzędzie Skarbowym z datą wsteczną, tj. od dnia poniesienia pierwszego wydatku oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług przed rejestracją jako podatnik VAT czynny.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 lipca 2021 r. (data wpływu 30 lipca 2021 r.), w związku z wezwaniem organu z 19 lipca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.473.2021.2.ICZ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka L. sp. z o.o. NIP: (…), od pierwszych dni działalności zdecydowała być czynnym podatnikiem VAT.

W tym celu pierwotne „Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R” przesłała do Urzędu Skarbowego (…) drogą pocztową w miesiącu poprzedzającym chęć stania się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Niestety nieświadomie przesyłkę nadano bez potwierdzenia nadania, co w momencie nadania nie było, ani celowe, ani nie budzące podejrzeń wobec przyszłych zdarzeń lub sytuacji rażącego zaniedbania przez świadczącego usługę wysyłki, mianowicie Poczty Polskiej, tym bardziej pisma adresowanego do Urzędu Skarbowego. Wtedy też Wnioskodawca nie wnioskował o wydanie potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika (co wiąże się z kosztami opłaty za wydanie zaświadczenia) dlatego nie otrzymanie wspomnianego potwierdzenia było sprawą naturalną. Co więcej wizyta Urzędnika w siedzibie spółki w dobie szalejącej pandemii, też wydała mi się naturalna i oczywista.

Dopiero w lutym 2021 roku za sprawą pisma (UPN: …) wzywającego do złożenia wyjaśnień dotyczącego złożonych deklaracji VAT-7, a brakiem rejestracji jako czynny podatnik VAT, Spółka dowiedziała się, że do Urzędu nie wpłynął formularz rejestracyjny VAT-R. Spółka podjęła wszelkie starania aby tę zaskakującą sprawę wyjaśnić i rozwiązać, w tym celu Spółka kontaktowała się telefonicznie z Panem prowadzącym sprawę (…).

Co więcej 29.03.2021 – Spółka otrzymała wezwanie powtórne do odbioru przesyłki poleconej z dniem odbioru datowanym również na 29.03.2021, zaś wieczorne sprawdzenie poczty tego dnia uniemożliwiło odebranie listu poleconego mimo całego szeregu niedopełnienia obowiązków jakie leżą po stronie operatora pocztowego dla tego typu przesyłek jakim jest Poczta Polska .

Wnioskodawca dodał, że od 16.03.2020 od początku pandemii COVID-19 stale przebywa w domu i pod tym samym adresem w wydzielonej części jest prowadzona działalność i jest siedziba Wnioskodawcy, spółki L. sp. z o.o. Z uwagi na ten fakt nie ma możliwości niedostarczenia przesyłki poleconej, nikt nie dzwonił ani wcześniej nie było awizo, ani jakiejkolwiek informacji. Wnioskodawca zdumiony i oburzony tym faktem następnego dnia starał się dowiedzieć kto był adresatem tych przesyłek i dlaczego tak absurdalna sytuacja miała miejsce. W odpowiedzi otrzymał informację, że operator - Poczta Polska - ma poważne problemy kadrowe spowodowane COVID-19 i niestety takie sytuacje mają miejsce, przesyłki nawet nie są dostarczane, ponieważ nie ma kto to zrobić. W tym samym momencie Wnioskodawca otrzymał informację, że w związku z tym faktem może jedynie złożyć reklamację na prace listonoszy do osoby odpowiedzialnej za ich pracę w danym rejonie. To wyjaśnia również nasze problemy wywołane faktem pierwotnego niedostarczenia dokumentu VAT- R do Urzędu Skarbowego i początku wszystkich problemów z rejestracją Wnioskodawcy jako czynnego podatnika. Jako dowód załącza fotografię z systemową datą i godziną urządzenia elektronicznego, którym udokumentowany został opisany powyżej fakt, zdjęcie było zrobione pod wpływem oburzenia i niezrozumienia sytuacji jak takie rzeczy mogą się dziać, tym bardziej że często są przyczyną wielu nieporozumień i problemów. Tak jak w opisywanym przypadku.

Wraz z rozpoczęciem działalności gospodarczej Podatnik, zgodnie z art. 109 ust. 3 Ustawy o VAT, prowadził ewidencję do celów rozliczeń podatku VAT. Dopiero w listopadzie 2020 r. podatnik nabył pierwsze towary i usługi związane z prowadzoną działalnością, a 02 grudnia 2020 r. wystawił fakturę sprzedażową, w której naliczony i wykazany został podatek VAT należny, co więcej kwoty wspomnianych wartości podatków są bardzo niskie na tym etapie prowadzonej działalności.

Wnioskodawca prowadził rejestry sprzedaży VAT i rejestry zakupu VAT od początku działalności, spółka założona 01.09.2020. Wnioskodawca generował i skutecznie wysyłał (wszystkie dokumenty posiadają UPO - załączone do wniosku): - wrzesień 2020-JPK_VAT (zerowy)i deklaracja VAT-7 - październik 2020 - JPK7M (zerowy) - listopad 2020 JPK7M (kwota do przeniesienia 1774,00) -grudzień 2020 - JPK7M (kwota do przeniesienia 1597,00) - styczeń 2021- JPK7M (kwota do przeniesienia 4763,00) - luty 2021 - JPK7M (kwota do przeniesienia 4917,00) - marzec 2021 - JPK7M (kwota do przeniesienia 6175,00) - kwiecień 2021 - JPK7M (kwota do przeniesienia 6018,00) - Wnioskodawca nie ma zobowiązań wobec Urzędu z tytułu kwot w/w jako do przeniesienia.

Od początku działalności podatnik składał w ustawowym terminie deklarację VAT-7 (oraz JPK-VAT), a od października sukcesywnie JPK7M, w której wykazał, zgodnie ze stanem faktycznym, naliczony i od grudnia należny podatek VAT. Podatnik od samego początku działalności chciał być czynnym podatnikiem VAT i wykonał wszystkie wymagane przepisami prawa kroki aby tak było, co więcej cały czas zachowywał się jak czynny podatnik i wypełniał swoje obowiązki z tym statusem związane.

Działalność podmiotu L. sp. z o.o. jako Wnioskodawcy polega na świadczeniu odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju drogą wysyłkową. Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem Internetu SPRZEDAŻ DETALICZNA PROWADZONA PRZEZ DOMY SPRZEDAŻY WYSYŁKOWEJ LUB INTERNET (…).

L. sp. z o.o. swoją działalność wykonuje pod adresem ul. (…). Fakt sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego należącego do L. sp. z o.o. - pod adresem (….) sprawia, że cała działalność odbywa się pod wskazanym adresem. Dzięki takiej formie sprzedaży, tj. internetowej sprzedaży wysyłkowej oraz dostępnych i wykorzystywanych technologiach działalność gospodarcza pod wskazanym j/w adresem. Działalność ta jest w pełni opodatkowana podatkiem VAT. Wszystkie zakupione towary, materiały i usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby działalności opodatkowanej.

Dodatkowo, UPL1 (dla …..) został złożony prawidłowo i przyjęty. Deklaracje składane do Urzędu były złożone skutecznie i wszystkie posiadają Urzędowe Potwierdzenie Odbioru co załączam jako załączniki do powyższego wniosku, (do wszystkich składanych deklaracji) co dodatkowo wskazywało, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

W drodze wyjaśnień i naprawy stanu rzeczy w jaki się znalazł Wnioskodawca, złożone zostało kolejne zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wraz z załącznikami tyt. prawny lokalu oraz stosowne oświadczenia (ze wskazaniem okresu rozliczeniowego, za który Wnioskodawca złożył pierwszą deklarację podatkową) co stanowi usunięcie negatywnej przesłanki.

Co więcej deklaracja VAT-R(13) została pobrana jako aktualna, wydrukowana, wypełniona i wysłana do Urzędu Skarbowego przed 01.04.2021 kiedy to w życie wchodził nowy zaktualizowany wzór formularza VAT-R(14). Po pewnym czasie (pod koniec kwietnia 2021)Wnioskodawca otrzymał pismo wzywające do aktualizacji złożonego kolejny raz wniosku na formularzu VAT-R(14). Co 29.04.2021 i zostało uczynione fizycznie za sprawą wizyty w Urzędzie Skarbowym. Podczas tej wizyty i rozmowy z prowadzącym sprawę rejestracji Panem (…). Podczas tej wizyty złożone zostały również stosowne oświadczenia 1. OŚWIADCZENIE O WYKONYWANYCH CZYNNOŚCIACH OPODATKOWANYCH VAT oraz 2. OŚWIADCZENIE O SPOSOBIE PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ. Podczas tej wizyty i próby rozwiązania zaistniałej sytuacji oraz wparcia pracowników Urzędu Skarbowego prowadzących sprawę Wnioskodawca otrzymał informację, iż rejestracja z datą wsteczną i zgodnie ze złożonym wnioskiem będzie możliwa jedynie po uzyskaniu Interpretacji Indywidualnej od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca ma prawo dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny w Urzędzie Skarbowym z datą wsteczną, tj. od dnia poniesienia pierwszego wydatku? (ostatecznie przedstawione w piśmie z 30 lipca 2021 r.).
  2. Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego za okres wstecz (do tej pory zachowuje się jak podatnik czynny i czy nie będzie przymusu korygowania mnogich choć nisko kosztowych faktur).

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione pismem z 30 lipca 2021 r.):

Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz treść przepisów prawa podatkowego, zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych na potrzeby działalności i otrzymanych przed dokonaniem rejestracji dla celów podatku od towarów i usług, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z działalnością opodatkowaną.

Od czasu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Wnioskodawca dokonywał zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną, rozliczał podatek VAT i składał w terminie deklaracje VAT-7 oraz JKPVAT a następnie JPK7M.

Okoliczności te wskazują, że mimo formalnego braku rejestracji w podatku od towarów i usług, Spółka zachowywała się jak zarejestrowany czynny podatnik tego podatku, niekorzystający ze zwolnienia z podatku.

Ponadto była całkowicie przekonana, iż obowiązek złożenia dokumentów rejestracyjnych VAT-R został dopełniony skutecznie.

Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego za miesiące sprzed potwierdzenia rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług, szczególnie, że deklaracje VAT-7 za miesiące wrzesień 2020r. - kwiecień 2021. zostały złożone skutecznie i posiadają UPO.

W przypadku, gdy podatnik był materialnie czynnym podatnikiem VAT, mimo braku formalnej rejestracji, istnieje możliwość zarejestrowania go jako czynnego podatnika VAT z datą wsteczną.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 28 maja 2020 r. sygn. akt 0114-KDIP1- 3.4012.201.2020.1.KP.

W podobnych przypadkach zostały wydane interpretacje indywidualne m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPP2/443-1362a/13/KT z dnia 10 marca 2014r., którego treść stanowi że: "Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 119 oraz art. 124.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarowi usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2- 5 oraz ust. 11,12,16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 tej ustawy). Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W związku z powyższym, prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Należy bowiem rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który umożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Zatem należy stwierdzić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów po czynionych w czasie, gdy nie widniał on w rejestrze podatników tego podatku, o ile występują przesłanki, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz spełniają inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom chcącym dokonać odliczenia podatku od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego.

Interpretacją, która odnosi się do kwestii terminu dokonania odliczenia podatku naliczonego, jest przykładowo interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 8 grudnia 2011 r. nr IPTPP2/443-509/11-4/BM. Przedstawiona tam sytuacja dotyczyła osoby, która zamierzała prowadzić działalność biurową w kwietniu, ale już w marcu poczyniła zakupy na potrzeby tej działalności. Dopiero jednak w sierpniu udało się wynająć lokal na działalność, wtedy też złożono formularz VAT-R, gdzie zaznaczono jako miesiąc złożenia pierwszej deklaracji sierpień. Organ podatkowy przyznał po pierwsze rację wnioskodawcy że ma prawo odliczyć podatek naliczony związany z nabyciem wyposażenia biura, co miało miejsce przed zarejestrowaniem, a po drugie stwierdził, „iż w celu zrealizowania nabytego prawa do odliczenia podatku koniecznym jest złożenie deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług za okresy rozliczeniowe, w których Wnioskodawczyni otrzymywała faktury VAT dokumentujące zakupy wyposażenia, lub odpowiednio za dwa kolejne okresy rozliczeniowe, po uprzednim złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. W celu realizacji prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur z tytułu zakupu wyposażenia w marcu i kwietniu 2011r. Wnioskodawczyni jest zobowiązana do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w którym winna wskazać okres rozliczeniowy, od którego jako podatnik podatku VAT czynny chce korzystać z możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami na zakup wyposażenia”.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 22 lipca 2011 r. w interpretacji ILPP4/443-322/11-2/BA: „W celu zrealizowania nabytego prawa do odliczenia podatku z tytułu zakupów związanych z przyszłą działalnością opodatkowaną koniecznym jest złożenie deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług za okresy rozliczeniowe, w których podatnik otrzymywał faktury VAT dokumentujące przedmiotowe zakupy, lub odpowiednio za dwa kolejne okresy rozliczeniowe - zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy - po uprzednim złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w którym Wnioskodawca poprzez wskazanie okresu rozliczeniowego, od którego jako podatnik podatku VAT czynny chce korzystać z możliwości odliczania podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w opisanym przypadku Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z nabyciem towarów i usług służących wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, za okres, gdy nie widniał on w rejestrze podatników podatku VAT, z uwzględnieniem treści art. 86 i art. 88 ustawy".

Analogiczne stanowisko Dyrektor zajął również w interpretacji z dnia 7 listopada 2013 r. nr ILPP/443-752/13-2/MN. Również w wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-400/98, Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki ETS w sprawach: C-268/83 oraz C-110/94, gdzie ETS wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą. Również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej nr IPTPP2/4512-365/15-4/KK z dnia 6 października 2015 r. w odpowiedzi na Pytanie podatnika „Czy pomimo złożenia zgłoszenia VAT-R po terminie, Wnioskodawca może zachować prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów służących prowadzonej działalności za okresy sprzed złożenia VAT-R?” wskazał że: Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca z dniem 19 marca 2015 r. rozpoczął działalność gospodarczą z zamiarem działania od zaraz i ze statusem podatnika VAT czynnego. Wnioskodawca dokonywał zakupu towarów handlowych dla celów prowadzonej przez siebie działalności otrzymując faktury VAT i wystawiał faktury VAT naliczając podatek należny. Składał również w ustawowym terminie do 25 dnia każdego miesiąca, tj. za miesiąc: marzec 2015r., kwiecień 2015r. deklaracje VAT-7. W deklaracjach tych rozliczał tak podatek należny, jak i naliczony, będąc przekonanym o statusie podatnika VAT czynnego. Z chwilą uświadomienia i złożenia zgłoszenia VAT-R, Wnioskodawca natychmiast dokonał tego zgłoszenia z dniem 1 czerwca 2015 r. we właściwym miejscowo dla Jego firmy Urzędzie Skarbowym. Zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi w ramach prowadzonej jednoosobowo działalności gospodarczej są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby opodatkowanej działalności. Wnioskodawca wskazał, iż w odniesieniu do nabywanych towarów i usług ujętych w deklaracji VAT-7 za marzec 2015 r.: obowiązek podatkowy powstał w miesiącu marcu 2015 r., faktury Wnioskodawca otrzymał w miesiącu marcu 2015 r. Natomiast w odniesieniu do nabywanych towarów i usług ujętych w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2015 r.: obowiązek podatkowy powstał w miesiącu kwietniu 2015 r. faktury Wnioskodawca otrzymał w miesiącu kwietniu 2015 r. Wobec powyższego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów w marcu 2015 r. i kwietniu 2015 r. konieczne jest uprzednie skorygowanie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w którym Wnioskodawca wskaże datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz okres rozliczeniowy, od którego zachowywał się jak zarejestrowany podatnik podatku VAT, tj. datę 19 marca 2015 r. Z kolei, po uprzednim skorygowaniu zgłoszenia rejestracyjnego, Wnioskodawcy w stosunku do wydatków poniesionych w marcu i kwietniu 2015 r. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów i usług, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał fakturę, czyli dla faktur dokumentujących nabycie w marcu 2015 r. i otrzymanych w tym miesiącu, prawo do odliczenia przysługuje w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2015 r. a dla faktur dokumentujących nabycie w kwietniu 2015 r. i otrzymanych w tym miesiącu, prawo do odliczenia przysługuje w deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2015 r. Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan sprawy należy stwierdzić, że Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia ww. podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec i kwiecień 2015 r., po uprzednim skorygowaniu zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R”. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z póżn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik miał prawo do o zniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezsporny z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d, 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy). Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT w stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą do odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłani upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy o VAT. Stosownie do postanowień art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem – z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego – należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika w ściśle określonym czasie, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością. Stwierdzić należy zatem, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przez rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach powołanej ustawy).

Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy). Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. Dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Na podstawie powyższych faktów oraz niezależnych od Wnioskodawcy zdarzeń, które doprowadziły do konieczności złożenia wniosku jak i wszelkich wykonanych starań i czynności, aby w terminie i zgodnie z przepisami wypełniać swoje obowiązki wobec ustaw i Urzędu proszę o zgodę na rejestrację z datą wsteczną zgodną ze złożonym do Naczelnika Urzędu Skarbowego (…) formularza zgłoszeniowego VAT-R(14) jako podatnika czynnego VAT podmiotu L. sp. z o.o.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny w Urzędzie Skarbowym z datą wsteczną, tj. od dnia poniesienia pierwszego wydatku – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług przed rejestracją jako podatnik VAT czynny - jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego)

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej okresu rozliczeniowego, w którym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należy wskazać, że na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Przy czym, co również istotne, zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego – co wprost wynika z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy – jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Według art. 86 ust. 11 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r. – jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W tym miejscu należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2021 r. obowiązuje art. 86 ust. 11 ustawy w następującym brzmieniu: jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy).

Podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem z treści art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika, by do nabycia uprawnienia do odliczenia kwoty podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Tak więc podatnik, w zakresie, w jakim nabyte towary wykorzystuje do czynności opodatkowanych, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status czynnego podatnika VAT.

Należy zauważyć, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów, o ile występują przesłanki świadczące o tym, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dla realizacji tego prawa konieczne jest m.in. posiadanie statusu podatnika VAT czynnego.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z kolei zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Co do zasady, w przypadku podatników, którzy ze względu na rodzaj wykonywanej działalności nie mają obowiązku dokonać rejestracji, ale chcą zrezygnować ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, powinni oni dokonać rejestracji dla celów podatku VAT przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu, tj. m.in. odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

Rejestracja następuje w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

Natomiast na mocy art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Realizacja prawa do odliczenia następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć – najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka od pierwszych dni działalności zdecydowała być czynnym podatnikiem VAT. W tym celu pierwotne „Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R" Spółka przesłała do Urzędu Skarbowego drogą pocztową w miesiącu poprzedzającym chęć stania się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Niestety nieświadomie przesyłkę nadano bez potwierdzenia nadania, co w momencie nadania nie było, ani celowe, ani nie budzące podejrzeń wobec przyszłych zdarzeń lub sytuacji rażącego zaniedbania przez świadczącego usługę wysyłki, mianowicie Poczty Polskiej, tym bardziej pisma adresowanego do Urzędu Skarbowego. Wtedy też, Spółka nie wnioskowała o wydanie potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika (co wiąże się z kosztami opłaty za wydanie zaświadczenia) dlatego nie otrzymanie wspomnianego potwierdzenia było sprawą naturalną.

Dopiero w lutym 2021 roku za sprawą pisma (UPN:….) wzywającego do złożenia wyjaśnień dotyczącego złożonych deklaracji VAT-7, a brakiem rejestracji jako czynny podatnik VAT, Spółka dowiedziała się, że do Urzędu nie wpłynął formularz rejestracyjny VAT-R. Spółka podjęła wszelkie starania aby tę zaskakującą sprawę wyjaśnić.

Wraz z rozpoczęciem działalności gospodarczej Podatnik, zgodnie z art. 109 ust. 3 Ustawy o VAT, prowadził ewidencję do celów rozliczeń podatku VAT. Dopiero w listopadzie 2020 r. podatnik nabył pierwsze towary i usługi związane z prowadzoną działalnością, a 02 grudnia 2020 r. wystawił fakturę sprzedażową, w której naliczony i wykazany został podatek VAT należny, co więcej kwoty wspomnianych wartości podatków są bardzo niskie na tym etapie prowadzonej działalności.

Wnioskodawca prowadził rejestry sprzedaży VAT i rejestry zakupu VAT od początku działalności, Spółka założona 01.09.2020. Wnioskodawca generował i skutecznie wysyłał (wszystkie dokumenty posiadają UPO - załączam do wniosku): - wrzesień 2020-JPK_VAT (zerowy i deklaracja VAT-7 - październik 2020 - JPK7M (zerowy) - listopad 2020 JPK7M (kwota do przeniesienia 1774,00) -grudzień 2020 - JPK7M (kwota do przeniesienia 1597,00) - styczeń 2021 - JPK7M (kwota do przeniesienia 4763,00) - luty 2021 - JPK7M (kwota do przeniesienia 4917,00) - marzec 2021 - JPK7M (kwota do przeniesienia 6175,00) - kwiecień 2021 - JPK7M (kwota do przeniesienia 6018,00) - Wnioskodawca nie ma zobowiązań wobec Urzędu z tytułu kwot w/w jako do przeniesienia.

Od początku działalności podatnik składał w ustawowym terminie deklarację VAT-7 (oraz JPK-VAT), a od października sukcesywnie JPK7M, w której wykazał, zgodnie ze stanem faktycznym, naliczony i od grudnia należny podatek VAT. Podatnik od samego początku działalności chciał być czynnym podatnikiem VAT i wykonał wszystkie wymagane przepisami prawa kroki aby tak było, co więcej cały czas zachowywał się jak czynny podatnik i wypełniał swoje obowiązki z tym statusem związane.

Działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju drogą wysyłkową. Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem Internetu SPRZEDAŻ DETALICZNA PROWADZONA PRZEZ DOMY SPRZEDAŻY WYSYŁKOWEJ LUB INTERNET.

Działalność ta jest w pełni opodatkowana podatkiem VAT. Wszystkie zakupione towary, materiały i usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby działalności opodatkowanej.

Deklaracje składane do Urzędu były złożone skutecznie i wszystkie posiadają Urzędowe Potwierdzenie Odbioru.

W drodze wyjaśnień i naprawy stanu rzeczy w jaki się znaleźliśmy złożone zostało kolejne zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wraz z załącznikami tyt. prawny lokalu oraz stosowne oświadczenia (ze wskazaniem okresu rozliczeniowego, za który Wnioskodawca złożył pierwszą deklarację podatkową) co stanowi usunięcie negatywnej przesłanki.

Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny w Urzędzie Skarbowym z datą wsteczną, tj. od dnia poniesienia pierwszego wydatku oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup przed rejestracją jako podatnik VAT czynny.

Mając na uwadze powołane powyżej regulacje oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towaru wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego – co wprost wynika z art. 86 ust. 10 ustawy w związku z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy – jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Przy czym, co również istotne, jak wynika z ww. art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C 400/98 Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Natomiast z orzeczenia TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

W tym celu w analizowanej sprawie konieczne jest uprzednie dokonanie przez Wnioskodawcę odpowiedniego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R dla potrzeb podatku od towarów i usług wskazując okres rozliczeniowy, od którego Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny będzie mógł rozliczać podatek od towarów i usług. Wnioskodawca będzie mógł zrealizować powyższe przez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca spełni warunki formalne, tj. złoży zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i zostanie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny przez właściwy urząd skarbowy, będzie mógł skorzystać z odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonane przed formalną rejestracją.

Bowiem, jak wynika z wniosku Wnioskodawca prowadził rejestry sprzedaży VAT i rejestry zakupu VAT od początku działalności, spółka założona 01.09.2020. Wnioskodawca generował i skutecznie wysyłał (wszystkie dokumenty posiadają UPO - załączone do wniosku): - wrzesień 2020-JPK_VAT (zerowy i deklaracja VAT-7 - październik 2020 - JPK7M (zerowy) - listopad 2020 JPK7M (kwota do przeniesienia 1774,00) - grudzień 2020 - JPK7M (kwota do przeniesienia 1597,00) - styczeń 2021- JPK7M (kwota do przeniesienia 4763,00) - luty 2021 - JPK7M (kwota do przeniesienia 4917,00) - marzec 2021 - JPK7M (kwota do przeniesienia 6175,00) - kwiecień 2021 - JPK7M (kwota do przeniesienia 6018,00).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny z uwzględnieniem wcześniejszej daty faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej (poniesienia pierwszych wydatków na potrzeby działalności gospodarczej) tj. 1 września 2020 r.

Zatem stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.

Ponadto jak wyjaśniono działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju drogą wysyłkową. Działalność ta jest w pełni opodatkowana podatkiem VAT. Zakupione towary, materiały i usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby działalności opodatkowanej.

Tym samym, w sytuacji gdy Wnioskodawca złoży zgłoszenie rejestracyjne VAT-R ze wskazaniem okresu rozliczeniowego, za który Wnioskodawca złożył pierwszą deklarację podatkową (tj. za wrzesień 2020 r.) a właściwy organ podatkowy dokona tej rejestracji, to w odniesieniu do otrzymanych przed rejestracją faktur, Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek naliczony wynikający z tych faktur, wykazany w złożonych deklaracjach VAT-7 za poszczególne okresy rozliczeniowe na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 oraz ust. 10b pkt 1 ustawy, tj. w deklaracjach podatkowych za okresy rozliczeniowe, w których powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów i usług, jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okresy, w których Wnioskodawca otrzymał faktury.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług VAT z faktur VAT, mimo iż zakupy poczyniono przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT w urzędzie skarbowym.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz treść przepisów prawa podatkowego, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych na potrzeby działalności i otrzymanych przed dokonaniem rejestracji dla celów podatku od towarów i usług, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z działalnością opodatkowaną - jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj