Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.93.2021.1.JK
z 9 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2021 r. (data wpływu 9 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Wnioskodawcę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantów 1B, 2C, 3B, 3C, 4B, 5C i 6B – jest prawidłowe;
  • prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Wnioskodawcę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantów 1A, 2A, 2B, 3A, 4A, 5A, 5B i 6A – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Wnioskodawcę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantów 1A-6B.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Uwagi ogólne

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą sprzedaż sprzętu elektrotechnicznego znajdującego zastosowanie w ramach instalacji elektrotechnicznych i energetycznych. Sprzedaż towarów na rzecz klientów (dalej: Kupujący) dokonywana jest na zasadach uregulowanych odpowiednio w ramach Ogólnych Warunków Sprzedaży obowiązujących w E. (dalej również jako: OWS). Spółka w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz poszczególnych Kupujących posiada/będzie posiadać każdorazowo przedmiotowe OWS.

W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie sprzedaży towarów występują sytuacje, w których po dokonaniu sprzedaży dokumentowanej wystawioną przez Spółkę fakturą, konieczne jest wystawienie faktury korygującej, zmniejszającej podstawę opodatkowania (dalej: Faktura korygująca zmniejszająca). Okoliczności (przyczyny) uzasadniające konieczność wystawienia przez Spółkę Faktury korygującej zmniejszającej zostały/zostaną szczegółowo uregulowane w ramach Ogólnych Warunków Sprzedaży obowiązujących w E.

Ogólne Warunki Sprzedaży

Zgodnie z treścią art. XI „Warunki obniżenia należności” OWS, które znajdują/będą znajdować zastosowanie do transakcji sprzedaży towarów, strony (tj. Spółka oraz Kupujący) ustaliły/ustalą następujące warunki obniżenia należności:

„Warunki obniżenia należności

  1. W przypadku zaistnienia konieczności obniżenia ceny lub/oraz ilości wskazanej na fakturze dokumentującej dostawę Towarów (dalej jako: „Obniżenie należności”) poprzez wystawienie faktury korygującej, Strony uzgadniają następujące warunki i zasady takiego obniżenia w zależności od powodu korekty.
    1.1.[Błędy na fakturze] Jeżeli faktura wystawiona przez Sprzedawcę została wystawiona z błędem lub przez pomyłkę (np. dostawa udokumentowana fakturą nie została zrealizowana lub kwota wskazana na fakturze była zawyżona), warunkiem Obniżenia należności będzie uznanie i zaakceptowanie istnienia błędu przez Sprzedawcę. Kupujący przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunek ten jest uważany za spełniony w momencie wystawienia faktury korygującej przez Sprzedawcę.
    1.2.[Zwrot opakowań rotacyjnych] Jeżeli Kupujący dokona zwrotu opakowań rotacyjnych zgodnie z zapisami art. X „Warunki zwrotu opakowań”, warunkiem Obniżenia należności będzie fizyczny odbiór zwracanego towaru przez Sprzedawcę (pod adresem wskazanym w puncie X.3) przy zachowaniu terminu wskazanego w punkcie X.2 oraz przeprowadzenie przez Sprzedawcę pozytywnej weryfikacji stanu oraz numerów zwróconych opakowań stosownie do uregulowań punktu X.4. Kupujący przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunki te są uważane za spełnione w momencie wystawienia faktury korygującej przez Sprzedawcę.
    1.3.[Zwrot wadliwych produktów] Jeżeli – w wyniku uwzględnienia reklamacji – Sprzedawca zdecyduje, że przyjmie od Kupującego zwrot wadliwych Towarów, warunkiem Obniżenia należności będzie fizyczny odbiór zwracanego towaru przez Sprzedawcę. Kupujący przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunek ten jest uważany za spełniony w momencie wystawienia faktury korygującej przez Sprzedawcę.
    1.4.[Obniżka ceny wadliwych produktów] Jeżeli – w wyniku uwzględnienia reklamacji – Sprzedawca zdecyduje obniżyć cenę wadliwych Towarów, warunkiem Obniżenia należności będzie podjęcie przez Sprzedawcę decyzji o wysokości kwoty, jaką powinien otrzymać Kupujący. Kupujący przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunek ten jest uważany za spełniony (a cena zostaje efektywnie obniżona) w momencie wystawienia faktury korygującej przez Sprzedawcę.
    1.5.[Zwrot niewadliwych produktów] Jeżeli – na żądanie Kupującego – Sprzedawca zdecyduje, że przyjmie od Kupującego zwrot niewadliwych Towarów, warunkiem obniżenia należności będzie fizyczny odbiór zwracanego towaru przez Sprzedawcę oraz przeprowadzenie przez Sprzedawcę pozytywnej weryfikacji stanu zwróconych towarów. Kupujący przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunki te są uważane za spełnione w momencie wystawienia faktury korygującej przez Sprzedawcę.
    1.6.[Rabaty potransakcyjne] Prawo do otrzymania rabatu może zostać przyznane Kupującemu na podstawie odrębnych ustaleń (ustalenia te będą określać również warunki otrzymania takiej premii/rabatu). Każdorazowo warunkiem otrzymania rabatu (i Obniżenia należności) będzie weryfikacja i akceptacja przez Sprzedawcę spełnienia warunków do uzyskania rabatu. Nabywca przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunek ten jest uważany za spełniony (a premia zostaje efektywnie przyznana) z chwilą wystawienia przez Sprzedawcę faktury korygującej”.

Dodatkowo, w przypadku wystawienia przez Spółkę Faktury korygującej zmniejszającej, faktura ta – poza wskazaniem przyczyny korekty – zawierać będzie następującą adnotację: „Niniejsza faktura korygująca potwierdza, że spełnione zostały warunki obniżenia podstawy opodatkowania, uzgodnione z Kupującym zgodnie pkt XI. [Warunki obniżenia należności] Ogólnych Warunków Sprzedaży obowiązujących w E.”.

Ponadto, Faktura korygująca zmniejszająca jest/będzie zgodna z zapisami OWS oraz ustaleniami stron, w szczególności jest/będzie opiewała na kwoty odzwierciedlające rzeczywisty przebieg transakcji, przykładowo w przypadku:

  • zawarcia na fakturze błędu w zakresie ceny lub ilości towarów, Faktura korygująca zmniejszająca zawierać będzie kwoty, mające na celu korektę zidentyfikowanego błędu;
  • zwrotu opakowań rotacyjnych (takich jak bębny kablowe, szpule do przewodów emaliowanych, palety) lub zwrot produktów, Faktura korygująca zmniejszająca zawierać będzie kwoty, mające na celu korektę ilości dostarczonych opakowań rotacyjnych lub produktów;
  • obniżki ceny produktów lub udzielenia rabatu potransakcyjnego, Faktura korygująca zmniejszająca zawierać będzie kwoty, mające na celu korektę pierwotnej ceny.

Dokumentacja gromadzona przez Spółkę

Dla celów potwierdzenia spełnienia warunków, o których mowa w art. XI „Warunki obniżenia należności” OWS, Spółka w odniesieniu do każdej transakcji będącej przedmiotem korekty, posiada/będzie posiadać następującą dokumentację (przedstawioną w ramach poszczególnych Wariantów uzależnionych od okoliczności uzasadniających wystawienie Faktury korygującej zmniejszającej oraz posiadanej przez Wnioskodawcę dokumentacji w tym zakresie):

  1. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.1 art. XI OWS, tj. identyfikacji błędu na fakturze:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 1A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) korespondencję z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej (Wariant 1B);
  2. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 2A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą oraz (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego (Wariant 2B);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego oraz (iv) korespondencję z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej (Wariant 2C);
  3. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 3A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą oraz (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego (Wariant 3B);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego oraz (iv) korespondencję z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej (Wariant 3C);
  4. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.4 art. XI OWS, tj. obniżki ceny wadliwych produktów:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 4A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) korespondencję z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej (Wariant 4B);
  5. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 5A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą oraz (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego (Wariant 5B);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego oraz (iv) korespondencję z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej (Wariant 5C);
  6. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.6 art. XI OWS, tj. udzielenia rabatu potransakcyjnego:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 6A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) dokument regulujący warunki udzielenia Kupującemu rabatu (przykładowo umowa rabatowa) oraz (iv) dokument potwierdzający spełnienie warunku umożliwiającego przyznanie Kupującemu rabatu (przykładowo kalkulacja wartości rabatu)(Wariant 6B).

Korespondencja, o której mowa w Wariantach 1B, 2C, 3C, 4B, 5C, 6B obejmuje/będzie obejmować okoliczności uzasadniające konieczność wystawienia faktury korygującej, przykładowo wskazanie nieprawidłowości na wystawionej przez Spółkę fakturze, wskazanie informacji dotyczącej reklamacji towarów, bądź też informację o przyznaniu Kupującemu obniżki.

Wnioskodawca zaznacza, iż zakresem złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej objęte są wyłącznie transakcje dostawy towarów na terytorium kraju, tj. dostawy, dla których miejsce opodatkowania znajduje się na terytorium Polski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.1 art. XI OWS, tj. identyfikacji błędu na fakturze, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 1A?
  2. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.1 art. XI OWS, tj. identyfikacji błędu na fakturze, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 1B?
  3. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 2A?
  4. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 2B?
  5. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 2C?
  6. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 3A?
  7. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 3B?
  8. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 3C?
  9. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.4 art. XI OWS, tj. obniżki ceny wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 4A?
  10. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.4 art. XI OWS, tj. obniżki ceny wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 4B?
  11. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 5A?
  12. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 5B?
  13. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 5C?
  14. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.6 art. XI OWS, tj. udzielenia rabatu potransakcyjnego, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 6A?
  15. Czy w przypadku, o którym mowa w pkt 1.6 art. XI OWS, tj. udzielenia rabatu potransakcyjnego, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 6B?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.1 art. XI OWS, tj. identyfikacji błędu na fakturze, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 1A.
  2. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.1 art. XI OWS, tj. identyfikacji błędu na fakturze, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 1B.
  3. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 2A.
  4. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 2B.
  5. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 2C.
  6. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 3A.
  7. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 3B.
  8. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 3C.
  9. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.4 art. XI OWS, tj. obniżki ceny wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 4A.
  10. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.4 art. XI OWS, tj. obniżki ceny wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 4B.
  11. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 5A.
  12. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 5B.
  13. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 5C.
  14. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.6 art. XI OWS, tj. udzielenia rabatu potransakcyjnego, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 6A.
  15. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.6 art. XI OWS, tj. udzielenia rabatu potransakcyjnego, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 6B.

Uzasadnienie

Zasady obniżania podstawy opodatkowania w świetle art. 29a ust. 13 ustawy o VAT

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 14 ustawy o VAT, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Ust. 15 cytowanego artykułu wskazuje z kolei, iż warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku m.in. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a także dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe, od 1 stycznia 2021 r., dla celów obniżenia podstawy opodatkowania (a także VAT należnego), konieczne jest zasadniczo łączne spełnienie trzech następujących warunków:

    1. posiadanie dokumentacji, z której wynika, że dostawca uzgodnił z nabywcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania; oraz;
    2. warunki te zostały spełnione; a także
    3. wystawiona została faktura korygująca zgodnie z powyższą dokumentacją.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy, a także opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony w ramach złożonego wniosku, Spółka wskazuje, iż w jej ocenie:

    1. przedstawiona treść art. XI OWS stanowi/będzie stanowić dokumentację, z której wynika, iż Wnioskodawca uzgodnił z Kupującym warunki obniżenia podstawy opodatkowania. Warunki te wskazane zostały/zostaną bowiem szczegółowo w ramach poszczególnych punktów art. XI OWS, tj. 1.1-1.6, w zależności od powodu korekty; jednocześnie
    2. zgodnie z treścią art. XI OWS potwierdzeniem spełnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania jest/będzie każdorazowo fakt wystawienia przez Spółkę Faktury korygującej zmniejszającej, tym samym już w momencie wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej warunki obniżenia podstawy opodatkowania są/zostaną spełnione; a także
    3. wystawiona przez Wnioskodawcę Faktura korygująca zmniejszająca jest/będzie zgodna z posiadaną przez Wnioskodawcę dokumentacją, w szczególności treścią zaakceptowanych przez strony OWS oraz odzwierciedlać będzie rzeczywisty przebieg transakcji w uwzględnieniem uzgodnień stron w przedmiotowym zakresie.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka jest/będzie każdorazowo uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację obejmującą wyłącznie (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą.

Stanowisko zaprezentowane przez Spółkę znajduje potwierdzenie m.in. w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. Przykładowo, jak w skazano w przedmiotowym dokumencie:

„Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przez uzgodnienie warunków transakcji rozumie się posiadanie dokumentów, z których to uzgodnienie wynika. Jeżeli podatnik w konkretnym przypadku nie dysponuje dokumentami innymi niż sama faktura korygująca, to wystawiona faktura korygująca również na gruncie wprowadzanych przepisów ustawy o VAT będzie dokumentem, z którego wynikają nowe warunki transakcji (w przypadku możliwości potwierdzenia, ze faktura została dostarczona do nabywcy). Przyjmując powyższe, również nabywca w sytuacji otrzymania faktury korygującej nie może powoływać się na brak uzgodnienia warunków transakcji (jest zatem obowiązany do skorygowania podatku naliczonego)”.

Wnioskodawca podkreśla, iż przytoczony powyżej fragment uzasadnienia odnosi się do sytuacji, w której podatnik w konkretnym przypadku nie dysponuje dokumentami innymi niż sama faktura korygująca, zatem należy uznać, iż w tak przedstawionych okolicznościach dokumentem potwierdzającym uzgodnienie warunków transakcji może być jedynie faktura korygująca. W konsekwencji, również wszelka inna dokumentacja posiadana przez podatników w tym zakresie (m.in. taka jak przedstawiona przez Spółkę w ramach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) stanowić będzie łącznie z fakturą korygującą dokumentację potwierdzającą uzgodnienie stron.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, dla celów potwierdzenia nowych warunków transakcji obowiązujących pomiędzy Spółką a Kupującym, już sam fakt wystawienia i posiadania przez Spółkę Faktury korygującej zmniejszającej (zgodnej z posiadaną dokumentacją), będzie stanowił potwierdzenie wzajemnych uzgodnień w tym zakresie, tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie dana Faktura korygująca zmniejszająca.

Dodatkowo, jak w wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy: „Jak wynika również w zmienianym art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, rodzaj dokumentu handlowego potwierdzającego uzgodnienie warunków transakcji powinien wynikać, w szczególności, z warunków handlowych występujących między przedsiębiorcami”.


W tym miejscu Spółka wskazuje, iż jak wynika z treści przyjętych przez strony OWS, dokumentem handlowym potwierdzającym uzgodnienie warunków transakcji jest/będzie Faktura korygująca zmniejszająca. Tym samym wystawienie przedmiotowego dokumentu stanowić będzie potwierdzenie uzgodnień stron w tym zakresie.

Jak wskazano ponadto w publikacji Adama Bartosiewicza pt. „Faktury korygujące 2021. Pytania i odpowiedzi” (Wolters Kluwer, Warszawa 2021) w zakresie sposobu dokonywania potwierdzeń dotyczących wzajemnych ustaleń stron: „Wydaje się przy tym, że same uzgodnienia ustne w tym zakresie, nawet jeśli towarzyszyłaby im notatka (adnotacja) pisemna sporządzona przez wystawcę faktury korygującej, wydają się być niewystarczające. Przyjąć jednak należy, że jeśli czy to na fakturze korygującej, czy to w korespondencji, w ramach której faktura korygująca jest wysyłana, znajdzie się nawiązanie do takich ustnych uzgodnień, to wówczas zasadniczo mamy do czynienia z dokumentacją, która potwierdza uzgodnienia (w przedmiocie korekty podstawy opodatkowania)”.

Spółka wskazuje również, iż każdorazowo na wystawianych Fakturach korygujących zmniejszających umieszczona zostanie adnotacja o treści: „Niniejsza faktura korygująca potwierdza, że spełnione zostały warunki obniżenia podstawy opodatkowania, uzgodnione z Kupującym zgodnie pkt XI. [Warunki obniżenia należności] Ogólnych Warunków Sprzedaży obowiązujących w E.”, co – w ocenie Wnioskodawcy – stanowić będzie dodatkowe potwierdzenie spełnienia warunków, o których mowa w OWS.

Powyższe oznacza w praktyce, iż sam fakt uregulowania przez strony w ramach obowiązujących OWS okoliczności rodzących konieczność korekty rozliczeń, tj. powodujących wystawienie przez Spółkę Faktury korygującej zmniejszającej, powoduje, iż takie uzgodnienie pomiędzy stronami zostało zawarte.

Dodatkowa dokumentacja gromadzona przez Wnioskodawcę

Wnioskodawca wskazuje, iż w odniesieniu do wybranych transakcji, do których konieczne okaże się wystawienie Faktury korygującej zmniejszającej, Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację obejmującą swoim zakresem dodatkowo inne dokumenty, przykładowo: korespondencję z Kupującym, dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego, dokument regulujący warunki udzielenia Kupującemu rabatu oraz dokument potwierdzający spełnienie warunku umożliwiającego przyznanie Kupującemu rabatu.

Jak wskazano w cytowanym już uzasadnieniu do projektu ustawy: „Przy założeniu odejścia od wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, zasadnicze znaczenie zyskają inne dowody dokumentujące obniżenie podstawy opodatkowania, przykładowo dokumenty handlowe, w tym aneksy do umów, korespondecja handlowa, dowody zapłaty, kompensaty itp., które potwierdzają, że obie strony transakcji znają i akceptują nowe, zmienione warunki transakcji. (...) Jednocześnie niemożliwe jest wskazanie w ustawie katalogu dokumentów, które potwierdzałyby uzgodnienie nowych warunków transakcji, ponieważ mogłoby to zawęzić rodzaje dokumentów stanowiących takie potwierdzenie”.

Jak wskazano powyżej, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka jest/będzie każdorazowo uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację obejmującą wyłącznie (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą.

Tym samym, w przypadku zgromadzenia przez Wnioskodawcę dodatkowej dokumentacji w tym zakresie, również ta dokumentacja (tj. wskazana w ramach Wariantów B i C dla poszczególnych przypadków) łącznie potwierdzać będzie uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania, tym samym uprawniać Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania za okres rozliczeniowy, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w przytoczonym opracowaniu A. Bartosiewicza, zgodnie z którym: „Jeśli obniżenie podstawy opodatkowania jest np. skutkiem uznania reklamacji, czy też przyjęcia zwrotu towarów, to zazwyczaj dokumenty potwierdzające uzgodnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania (korespondencja e-mailowa, protokoły związane z reklamacją, czy też zwrotem) będą jednocześnie potwierdzać wypełnienie tych warunków”.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka jest/będzie każdorazowo uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację obejmującą (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, a także inną dokumentację potwierdzającą ustalenia stron w przedmiotowym zakresie (wskazaną szczegółowo w ramach Wariantów B i C dla poszczególnych przypadków).

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej uzasadnienie, Wnioskodawca wskazuje w szczególności, iż:

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.1 art. XI OWS, tj. identyfikacji błędu na fakturze, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną zarówno w ramach Wariantu 1A, jak i 1B.
  2. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 2A, 2B, jak i 2C.
  3. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 3A, 3B, jak i 3C.
  4. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.4 art. XI OWS, tj. obniżki ceny wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 4A, jak i 4B.
  5. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 5A, 5B, jak i 5C.
  6. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.6 art. XI OWS, tj. udzielenia rabatu potransakcyjnego, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 6A, jak i 6B.

Powyższe, wynika z faktu, iż jak szczegółowo wskazał Wnioskodawca, posiadana przez Spółkę dokumentacja w ramach Wariantów 1A-6B potwierdzać będzie uzgodnienia stron w zakresie warunków obniżenia podstawy opodatkowania w odniesieniu do poszczególnych okoliczności przedstawionych w ramach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, jak również potwierdza/będzie potwierdzać spełnienie tych warunków. W konsekwencji, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Wnioskodawcę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantów 1B, 2C, 3B, 3C, 4B, 5C i 6B – jest prawidłowe;
  • prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Wnioskodawcę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantów 1A, 2A, 2B, 3A, 4A, 5A, 5B i 6A – jest nieprawidłowe

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Ponadto, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika natomiast z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei na mocy art. 88 ust. 3a pkt 4 lit a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Podstawa opodatkowania – w świetle art. 29a ust. 7 ustawy – nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., podstawę opodatkowania obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Z kolei, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29a ust. 14 ustawy).

W myśl art. 29a ust. 15 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy.

Od 1 stycznia 2021 roku w pakiecie Slim VAT w kwestii faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania VAT lub podatku należnego zrezygnowano z warunku konieczności uzyskania potwierdzenia ich otrzymania przez nabywcę towarów lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę – jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów w Objaśnieniach podatkowych z 23 kwietnia 2021 r. , zmiana ta bezpośrednio wpływa na moment, w którym uzyskuje się prawo do pomniejszenia podstawy, bowiem nie jest ono uwarunkowane obostrzeniem w postaci oczekiwania na potwierdzenie otrzymania korekty przez kontrahenta.

Wprowadzona z dniem 1 stycznia 2021 r. treść przepisu art. 29a ust. 13 ustawy umożliwia podatnikowi dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania już w momencie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług, określone w fakturze korygującej i faktura korygująca jest zgodna z tą posiadaną dokumentacją. Natomiast w przypadku gdy podatnik nie posiada dokumentacji w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za ten okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Wprowadzenie warunku uzgodnienia z nabywcą warunków transakcji oznacza, że przy wystawieniu faktury korygującej istotne są faktyczne ustalenia między kontrahentami, a nie tylko samo wystawienie faktury.

W kontekście powyższego istotnym jest, że przy założeniu odejścia od wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, zasadnicze znaczenie zyskują inne dowody dokumentujące obniżenie podstawy opodatkowania, przykładowo dokumenty handlowe, w tym aneksy do umów, korespondencja handlowa, dowody zapłaty, kompensaty itp., które potwierdzają, że obie strony transakcji znają i akceptują nowe, zmienione warunki transakcji.

Nowe rozwiązania systemowe pozwalają na swobodniejsze regulacje relacji między podatnikami VAT, którzy mogą oprzeć warunki rozliczenia korekty in minus na wypracowanych dotychczas indywidualnych zasadach współpracy, bez obowiązku spełniania dodatkowych wymagań formalnych, jednakże jest to uwarunkowane łącznym spełnieniem warunków przewidzianych w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

W konsekwencji należy stwierdzić, że podatnik będzie miał prawo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego już w momencie wystawienia faktury korygującej, przy łącznym spełnieniu następujących warunków:

  1. uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą,
  2. spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług,
  3. posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji powinno wynikać, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji powinno wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego,
  4. faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.

Podatnik może wobec tego dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już w okresie rozliczeniowym, w którym wystawił fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu powyższych warunków. Jeżeli natomiast podatnik w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą nie posiada dokumentacji potwierdzającej:

  1. uzgodnienie z nabywcą towarów lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego albo
  2. spełnienie tych uzgodnionych warunków (mimo że doszło do faktycznego uzgodnienia tych warunków i ich spełnienia)

obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego dokonuje dopiero za okres, w którym posiada dokumentację potwierdzającą spełnienie obydwu warunków.

Jednocześnie należy podkreślić – powtarzając to, co zawarte zostało w Objaśnieniach Ministerstwa Finansów, że „(…) prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego przez sprzedawcę nie może zaistnieć wcześniej niż obowiązek obniżenia kwoty podatku naliczonego przez nabywcę”.

Ponadto, zasadą jest, że istnieje komunikacja pomiędzy stronami w zakresie uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania – w zdecydowanej większości powinna ona poprzedzać wydanie faktury korygującej, wystąpić w tym samym momencie albo poprzedzić dokonanie udzielenia rabatu lub zwrotu towarów.

Na gruncie znowelizowanych przepisów dopuszcza się jako formę uzgodnienia również domniemaną akceptację uzgodnienia warunków transakcji – w szczególności, gdy samo wystawienie faktury korygującej albo dokonanie przelewu stanowić będzie element uzgodnienia/spełnienia warunków. Podkreślić należy, że jest to jednakże sytuacja wyjątkowa, gdy okoliczność dokonania korekty byłaby niemożliwa do uzgodnienia/spełnienia w inny sposób.

Jednocześnie należy podkreślić, że niemożliwe jest wskazanie w ustawie katalogu dokumentów, które potwierdzałyby uzgodnienie nowych warunków transakcji, ponieważ mogłoby to zawęzić rodzaje dokumentów stanowiących takie potwierdzenie.

Należy także zauważyć, iż z przepisu art. 29a ust. 13 ustawy wynika obowiązek spełnienia się uzgodnionych warunków. Spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę do dokonania obniżenia wynagrodzenia możliwe do udokumentowania. Powiązanie korekty wyłącznie z faktem uzgodnienia warunków jest niewystarczające dla precyzji zapisu. Jest to bowiem podyktowane różnorodnością sytuacji, które mogą wystąpić w obrocie gospodarczym.

Ponadto, podatnik zobowiązany jest posiadać dokumentację potwierdzającą uzgodnienie warunków oraz dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków obniżenia. W przypadku braku dokumentacji na moment wystawienia faktury korygującej, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania i podatek należny dopiero w okresie, w którym dokumentację uzyska.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą sprzedaż sprzętu elektrotechnicznego znajdującego zastosowanie w ramach instalacji elektrotechnicznych i energetycznych. Sprzedaż towarów na rzecz Kupujących dokonywana jest na zasadach uregulowanych odpowiednio w ramach Ogólnych Warunków Sprzedaży (OWS) obowiązujących w Spółce. Wnioskodawca w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz poszczególnych Kupujących posiada/będzie posiadać każdorazowo przedmiotowe OWS.

W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie sprzedaży towarów występują sytuacje, w których po dokonaniu sprzedaży dokumentowanej wystawioną przez Spółkę fakturą, konieczne jest wystawienie faktury korygującej, zmniejszającej podstawę opodatkowania (Faktura korygująca zmniejszająca). Okoliczności (przyczyny) uzasadniające konieczność wystawienia przez Spółkę Faktury korygującej zmniejszającej zostały/zostaną szczegółowo uregulowane w ramach OWS obowiązujących w Spółce.

Zgodnie z treścią art. XI „Warunki obniżenia należności” OWS, które znajdują/będą znajdować zastosowanie do transakcji sprzedaży towarów, strony ustaliły/ustalą następujące warunki obniżenia należności:

„Warunki obniżenia należności

  1. W przypadku zaistnienia konieczności obniżenia ceny lub/oraz ilości wskazanej na fakturze dokumentującej dostawę Towarów (dalej jako: „Obniżenie należności”) poprzez wystawienie faktury korygującej, Strony uzgadniają następujące warunki i zasady takiego obniżenia w zależności od powodu korekty.
    1.1.[Błędy na fakturze] Jeżeli faktura wystawiona przez Sprzedawcę została wystawiona z błędem lub przez pomyłkę, warunkiem Obniżenia należności będzie uznanie i zaakceptowanie istnienia błędu przez Sprzedawcę. Kupujący przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunek ten jest uważany za spełniony w momencie wystawienia faktury korygującej przez Sprzedawcę.
    1.2.[Zwrot opakowań rotacyjnych] Jeżeli Kupujący dokona zwrotu opakowań rotacyjnych zgodnie z zapisami art. X „Warunki zwrotu opakowań”, warunkiem Obniżenia należności będzie fizyczny odbiór zwracanego towaru przez Sprzedawcę (pod adresem wskazanym w puncie X.3) przy zachowaniu terminu wskazanego w punkcie X.2 oraz przeprowadzenie przez Sprzedawcę pozytywnej weryfikacji stanu oraz numerów zwróconych opakowań stosownie do uregulowań punktu X.4. Kupujący przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunki te są uważane za spełnione w momencie wystawienia faktury korygującej przez Sprzedawcę.
    1.3.[Zwrot wadliwych produktów] Jeżeli – w wyniku uwzględnienia reklamacji – Sprzedawca zdecyduje, że przyjmie od Kupującego zwrot wadliwych Towarów, warunkiem Obniżenia należności będzie fizyczny odbiór zwracanego towaru przez Sprzedawcę. Kupujący przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunek ten jest uważany za spełniony w momencie wystawienia faktury korygującej przez Sprzedawcę.
    1.4.[Obniżka ceny wadliwych produktów] Jeżeli – w wyniku uwzględnienia reklamacji – Sprzedawca zdecyduje obniżyć cenę wadliwych Towarów, warunkiem Obniżenia należności będzie podjęcie przez Sprzedawcę decyzji o wysokości kwoty, jaką powinien otrzymać Kupujący. Kupujący przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunek ten jest uważany za spełniony (a cena zostaje efektywnie obniżona) w momencie wystawienia faktury korygującej przez Sprzedawcę.
    1.5.[Zwrot niewadliwych produktów] Jeżeli – na żądanie Kupującego – Sprzedawca zdecyduje, że przyjmie od Kupującego zwrot niewadliwych Towarów, warunkiem obniżenia należności będzie fizyczny odbiór zwracanego towaru przez Sprzedawcę oraz przeprowadzenie przez Sprzedawcę pozytywnej weryfikacji stanu zwróconych towarów. Kupujący przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunki te są uważane za spełnione w momencie wystawienia faktury korygującej przez Sprzedawcę.
    1.6.[Rabaty potransakcyjne] Prawo do otrzymania rabatu może zostać przyznane Kupującemu na podstawie odrębnych ustaleń (ustalenia te będą określać również warunki otrzymania takiej premii/rabatu). Każdorazowo warunkiem otrzymania rabatu (i Obniżenia należności) będzie weryfikacja i akceptacja przez Sprzedawcę spełnienia warunków do uzyskania rabatu. Nabywca przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że warunek ten jest uważany za spełniony (a premia zostaje efektywnie przyznana) z chwilą wystawienia przez Sprzedawcę faktury korygującej”.

Dodatkowo, w przypadku wystawienia przez Spółkę Faktury korygującej zmniejszającej, faktura ta – poza wskazaniem przyczyny korekty – zawierać będzie następującą adnotację: „Niniejsza faktura korygująca potwierdza, że spełnione zostały warunki obniżenia podstawy opodatkowania, uzgodnione z Kupującym zgodnie pkt XI. [Warunki obniżenia należności] Ogólnych Warunków Sprzedaży obowiązujących w E.”.

Ponadto, Faktura korygująca zmniejszająca jest/będzie zgodna z zapisami OWS oraz ustaleniami stron, w szczególności jest/będzie opiewała na kwoty odzwierciedlające rzeczywisty przebieg transakcji, przykładowo w przypadku:

  • zawarcia na fakturze błędu w zakresie ceny lub ilości towarów, Faktura korygująca zmniejszająca zawierać będzie kwoty, mające na celu korektę zidentyfikowanego błędu;
  • zwrotu opakowań rotacyjnych (takich jak bębny kablowe, szpule do przewodów emaliowanych, palety) lub zwrot produktów, Faktura korygująca zmniejszająca zawierać będzie kwoty, mające na celu korektę ilości dostarczonych opakowań rotacyjnych lub produktów;
  • obniżki ceny produktów lub udzielenia rabatu potransakcyjnego, Faktura korygująca zmniejszająca zawierać będzie kwoty, mające na celu korektę pierwotnej ceny.

Dla celów potwierdzenia spełnienia warunków, o których mowa w art. XI „Warunki obniżenia należności” OWS, Spółka w odniesieniu do każdej transakcji będącej przedmiotem korekty, posiada/będzie posiadać następującą dokumentację (przedstawioną w ramach poszczególnych Wariantów uzależnionych od okoliczności uzasadniających wystawienie Faktury korygującej zmniejszającej oraz posiadanej przez Wnioskodawcę dokumentacji w tym zakresie):

  1. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.1 art. XI OWS, tj. identyfikacji błędu na fakturze:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 1A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) korespondencję z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej (Wariant 1B);
  2. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 2A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą oraz (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego (Wariant 2B);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego oraz (iv) korespondencję z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej (Wariant 2C);
  3. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 3A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą oraz (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego (Wariant 3B);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego oraz (iv) korespondencję z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej (Wariant 3C);
  4. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.4 art. XI OWS, tj. obniżki ceny wadliwych produktów:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 4A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) korespondencję z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej (Wariant 4B);
  5. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 5A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą oraz (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego (Wariant 5B);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) dokument magazynowy potwierdzający zwrot towarów przez Kupującego oraz (iv) korespondencję z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej (Wariant 5C);
  6. w odniesieniu do sytuacji, o której mowa w pkt 1.6 art. XI OWS, tj. udzielenia rabatu potransakcyjnego:
    • (i) OWS oraz (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą (Wariant 6A);
    • (i) OWS, (ii) Fakturę korygującą zmniejszającą, (iii) dokument regulujący warunki udzielenia Kupującemu rabatu (przykładowo umowa rabatowa) oraz (iv) dokument potwierdzający spełnienie warunku umożliwiającego przyznanie Kupującemu rabatu (przykładowo kalkulacja wartości rabatu)(Wariant 6B).

Korespondencja, o której mowa w Wariantach 1B, 2C, 3C, 4B, 5C, 6B obejmuje/będzie obejmować okoliczności uzasadniające konieczność wystawienia faktury korygującej, przykładowo wskazanie nieprawidłowości na wystawionej przez Spółkę fakturze, wskazanie informacji dotyczącej reklamacji towarów, bądź też informację o przyznaniu Kupującemu obniżki.

Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, iż zakresem złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej objęte są wyłącznie transakcje dostawy towarów na terytorium kraju, tj. dostawy, dla których miejsce opodatkowania znajduje się na terytorium Polski.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Wnioskodawcę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantów 1A-6B.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy w odniesieniu do poszczególnych Wariantów stwierdzić, że:

Wariant 1A – błędy na fakturze – dotyczy sytuacji, w której korygowane będą faktury, które zostały wystawione z błędem lub przez pomyłkę – jak wskazano we wniosku „np. dostawa udokumentowana fakturą nie została zrealizowana lub kwota wykazana na fakturze była zawyżona”.

Ponieważ przedmiotem interpretacji może być konkretny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, a nie otwarty, niesprecyzowany katalog przypadków należy zwrócić uwagę, że niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do konkretnie wymienionych we wniosku przypadków obniżenia podstawy opodatkowania, tj. wystawienie faktury korygującej in minus w przypadku gdy dostawa udokumentowana fakturą nie została zrealizowana lub kwota wykazana na fakturze była zawyżona.

W ww. przypadkach warunki korekty in minus zostały określone (uzgodnione) w OWS, w których wskazano, że „warunkiem obniżenia należności będzie uznanie i zaakceptowanie istnienia błędu przez Sprzedawcę”. Tym samym okoliczności związane z uznaniem i zaakceptowaniem przez Wnioskodawcę błędu w wystawionej przez niego fakturze będą spełnieniem warunków korekty. W przypadku, gdy okoliczność korekty podlega ocenie lub weryfikacji sprzedawcy, co do zasady, dla spełnienia warunków korekty koniecznym będzie również poinformowanie nabywcy o uznaniu błędu (pomyłki) w wystawionej fakturze, gdyż nabywca może nie mieć świadomości o zaistniałej pomyłce (tj. samym zawyżeniu kwoty na fakturze, czy też wartości tego zawyżenia), lub/ani wiedzy o fakcie jej akceptacji przez sprzedawcę.

Zatem w przypadku zawyżenia kwoty na fakturze sama dokumentacja w postaci OWS i faktury korygującej zmniejszającej nie będzie wystarczająca do przyjęcia, że nastąpiło uzgodnienie i spełnienie warunków korekty oraz udokumentowanie tych faktów, jeżeli nabywca nie zostanie poinformowany o uznaniu i akceptacji błędu przez Wnioskodawcę. Ww. dokumentacja nie jest bowiem wystarczająca do przyjęcia, że nabywca miał możliwość zapoznania się z warunkami korekty. Innymi słowy, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania za okres, w którym wystawił fakturę korygującą, jeżeli w tym samym okresie rozliczeniowym nabywca będzie powiadomiony o uznaniu i zaakceptowaniu przez Wnioskodawcę błędu na fakturze. Jeżeli zaś sposobem powiadomienia nabywcy o zaakceptowaniu błędu będzie wystawienie faktury korygującej, to nabywca musi być powiadomiony (w jakikolwiek sposób) o jej wystawieniu. Obniżenie podatku należnego przez sprzedawcę nie może bowiem nastąpić wcześniej niż obniżenie podatku naliczonego u nabywcy. Nabywca musi zatem posiadać wiedzę, kiedy nastąpiło spełnienie warunków (tu: akceptacja błędu przez sprzedawcę).

Natomiast w sytuacji gdy dostawa udokumentowana fakturą nie została zrealizowana ze względu na charakter pomyłki należy stwierdzić, że nabywca powinien mieć świadomość tego, że faktura jest wystawiona w sposób wadliwy i nie uprawnia go do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit a ustawy. Zatem w ww. przypadku sama dokumentacja w postaci OWS i faktury korygującej zmniejszającej będzie wystarczająca do przyjęcia, że nastąpiło uzgodnienie i spełnienie warunków korekty.

Wariant 1B – błędy na fakturze. Jeżeli w tym wariancie Wnioskodawca będzie w posiadaniu OWS i korespondencji z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia faktury korygującej, i faktura korygująca będzie zgodna z tą posiadaną dokumentacją, to Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania za okres, w którym wystawił fakturę korygującą zmniejszającą.

Wariant 2A – zwrot opakowań rotacyjnych. W przypadku wariantu, w którym Wnioskodawca będzie jedynie w posiadaniu OWS i faktury korygującej zmniejszającej, nie będzie miał on prawa do obniżenia podstawy opodatkowania już za okres, w którym wystawił fakturę, bowiem nie spełni on łącznie warunków, jakie przewiduje ustawa. Nie można bowiem uznać, że w momencie gdy klient zwraca opakowania dochodzi do spełnienia warunku uzgodnień, ponieważ sam fakt zwrotu opakowań na magazyn nie oznacza równocześnie, że zwrot został zaakceptowany, a stan opakowań zweryfikowany na tyle, że pozwala na ich przyjęcie. Z opisu sprawy wynika bowiem, że warunkiem obniżenia należności będzie:

  • fizyczny odbiór zwracanego towaru przez Sprzedawcę pod wskazanym adresem i z zachowaniem określonego terminu oraz
  • przeprowadzenie przez Sprzedawcę pozytywnej weryfikacji stanu oraz numerów zwróconych opakowań.

Skoro Wnioskodawca uzgodnił w OWS ww. warunki wymagane do obniżenia należności to Wnioskodawca musi być w posiadaniu dokumentacji potwierdzającej spełnienie tych warunków, jak również nabywca musi być powiadomiony, że Wnioskodawca „pozytywnie” zweryfikował wszystkie opakowania i je przyjmuje.

Wariant 2B – zwrot opakowań rotacyjnych – oprócz dokumentu magazynowego, który potwierdzałby (po dokonaniu pozytywnej weryfikacji) zwrot opakowań rotacyjnych, aby Spółka mogła legitymować się dokumentacją potwierdzającą uzgodnienie i spełnienie warunków korekty koniecznym będzie również poinformowanie nabywcy o przyjęciu zwrotu, tj. o „pozytywnym” zweryfikowaniu opakowań i ich przyjęciu. Gdy z ram prawnych regulujących sprzedaż (uzgodnienie warunków) wynika, że np. w przypadku zwrotu towarów zasadność zwrotu towaru podlega ocenie lub weryfikacji sprzedawcy, dla spełnienia warunków korekty wymagane jest poinformowanie nabywcy o przyjęciu reklamacji (sam zwrot towarów nie jest w tym przypadku wystarczający dla spełnienia warunków korekty). Zatem w przypadku opisanym w Wariancie 2B Wnioskodawca nie będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania za okres, w którym wystawiona została faktura korygująca.

Wariant 2C – zwrot opakowań rotacyjnych. Jeżeli w tym wariancie Wnioskodawca będzie w posiadaniu OWS, dokumentu magazynowego potwierdzającego zwrot towarów przez Kupującego oraz korespondencji z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia faktury korygującej zmniejszającej, i faktura korygująca będzie zgodna z tą posiadaną dokumentacją, to Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania za okres, w którym wystawił fakturę korygującą zmniejszającą.

Wariant 3A – zwrot wadliwych produktów. Z opisu sprawy wynika, że jeżeli – w wyniku uwzględnienia reklamacji – Sprzedawca zdecyduje, że przyjmie od Kupującego zwrot wadliwych Towarów, warunkiem obniżenia należności będzie fizyczny odbiór zwracanego towaru przez Sprzedawcę. Organ rozumie zatem, że w tym przypadku Wnioskodawca najpierw podejmuje decyzję o uwzględnieniu reklamacji wadliwych towarów i dopiero później w wyniku tej decyzji przyjmuje od nabywcy zwrot towarów – warunkiem obniżenia należności będzie fizyczny odbiór zwracanego towaru przez Sprzedawcę. W tym przypadku Wnioskodawca powinien być w posiadaniu dokumentu potwierdzającego odbiór tego towaru od nabywcy. Wobec tego, w przypadku gdy Wnioskodawca będzie dysponował wyłącznie dokumentacją w postaci OWS oraz faktury korygującej zmniejszającej i nie będzie miał dokumentu potwierdzającego odbiór towaru, nie będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania za okres rozliczeniowy, w którym ta faktura została wystawiona.

Wariant 3B – zwrot wadliwych produktów. W tym wariancie Wnioskodawca będzie w posiadaniu OWS i dokumentu magazynowego potwierdzającego zwrot towarów przez Kupującego. Jeżeli, tak jak już wskazano powyżej, Wnioskodawca najpierw podejmuje decyzję o uwzględnieniu reklamacji wadliwych towarów i dopiero później w wyniku tej decyzji przyjmuje od nabywcy zwrot towarów (innymi słowy w momencie dokonania zwrotu nabywca wie, że zwrot jest zaakceptowany) – warunkiem obniżenia należności będzie ten fizyczny odbiór przez Sprzedawcę zwracanego towaru, a dokumentem potwierdzającym ten fakt ww. dokument magazynowy. W takim zatem przypadku Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania za okres, w którym wystawiona zostanie faktura korygująca zmniejszająca zgodna z posiadaną dokumentacją.

Wariant 3C – zwrot wadliwych produktów. Jeżeli w tym wariancie Wnioskodawca będzie w posiadaniu OWS, dokumentu magazynowego potwierdzającego zwrot towarów przez Kupującego oraz korespondencji z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej, i faktura korygująca będzie zgodna z tą posiadaną dokumentacją, to Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania za okres, w którym wystawił fakturę korygującą zmniejszającą.

Wariant 4A – obniżka ceny wadliwych produktów. Samo posiadanie dokumentacji w postaci OWS oraz wystawionej faktury korygującej nie będzie w tym przypadku wystarczające, bowiem strony w żadnym momencie nie ustaliły wysokości obniżki, do której miałoby dojść w przypadku, kiedy produkt jest wadliwy. Jak wskazał Wnioskodawca obniżka ceny wadliwych produktów w tym przypadku następuje po uwzględnieniu postępowania reklamacyjnego i podjęciu decyzji przez Wnioskodawcę o wysokości kwoty jaką powinien otrzymać nabywca. Wobec tego dopiero po uznaniu reklamacji i uzyskaniu informacji o sposobie jej załatwienia nabywca wie na jakich zasadach (w jakiej wysokości) nastąpi obniżka ceny. Zatem w tym przypadku Wnioskodawca nie będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania za okres, w którym wystawiona została faktura korygująca zmniejszająca, jeżeli nabywca nie został jednocześnie powiadomiony o uwzględnieniu reklamacji i wysokości kwoty o jaką zdecydował się Wnioskodawca obniżyć cenę. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego nie może nastąpić wcześniej niż obowiązek obniżenia podatku naliczonego u nabywcy, zatem nabywca musi zostać powiadomiony o decyzji Wnioskodawcy i kwocie obniżenia, a Wnioskodawca powinien mieć na to dokument. Jeśli zaś dokumentem poświadczającym decyzję Wnioskodawcy ma być faktura korygująca, to nabywca powinien o jej wystawieniu i wartościach z niej wynikających zostać powiadomiony.

Wariant 4B – obniżka ceny wadliwych produktów. Jeżeli w tym wariancie Wnioskodawca będzie w posiadaniu OWS i korespondencji z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej, i faktura korygująca będzie zgodna z tą posiadaną dokumentacją, to Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania za okres, w którym wystawił fakturę korygującą zmniejszającą.

Wariant 5A – zwrot niewadliwych produktów. Wnioskodawca we wniosku zawarł treść: „warunkiem obniżenia należności będzie fizyczny odbiór zwracanego towaru przez Sprzedawcę oraz przeprowadzenie przez Sprzedawcę pozytywnej weryfikacji stanu zwróconych towarów”. W związku z tym należy uznać, że oprócz OWS oraz faktury korygującej, konieczne jest potwierdzenie fizycznego odbioru towarów, które zostały zwrócone, a także ich pozytywna weryfikacja. Klient powinien być poinformowany o tym, czy produkty, które chce zwrócić mogą być przyjęte, a to nastąpić może dopiero po ich odbiorze oraz sprawdzeniu ich faktycznego stanu. W związku z powyższym w tym przypadku Wnioskodawca powinien posiadać dokument (w dowolnej formie) poświadczający o powiadomieniu nabywcy o pozytywnym zweryfikowaniu zwróconych towarów i potwierdzający ich fizyczny odbiór.

Wariant 5B – zwrot niewadliwych produktów. Analogicznie jak w wariancie powyższym, przedstawiona tutaj dokumentacja nie będzie stanowić dokumentacji, która łącznie spełniałaby przesłanki do uznania, że Wnioskodawca może obniżyć w tym przypadku podstawę opodatkowania. Tak jak wskazano wyżej, Wnioskodawca powinien posiadać dokument (w dowolnej formie) poświadczający o powiadomieniu nabywcy o pozytywnym zweryfikowaniu zwróconych towarów i ich przyjęciu.

Wariant 5C – zwrot niewadliwych produktów. Jeżeli w tym wariancie Wnioskodawca będzie w posiadaniu OWS, dokumentu magazynowego potwierdzającego zwrot towarów przez Kupującego oraz korespondencji z Kupującym w zakresie zidentyfikowanych okoliczności powodujących konieczność wystawienia Faktury korygującej zmniejszającej, i faktura korygująca będzie zgodna z tą posiadaną dokumentacją, to Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania za okres, w którym wystawił fakturę korygującą zmniejszającą.

Wariant 6A – udzielenie rabatu potransakcyjnego. Klient powinien być poinformowany o tym, na jakiej zasadzie został udzielony rabat potransakcyjny. Nowe przepisy pozostawiają dużą swobodę w kształtowaniu uzgodnień między stronami, które mogą regulować łączące je relacje w umowach, aneksach, regulaminach oraz innych dokumentach. W wariancie 6A pomimo, że Wnioskodawca uznaje, że OWS i faktura korygująca są wystarczające, aby uznać, że warunki są uzgodnione i spełnione – nie można zgodzić się z Wnioskodawcą w tym zakresie. Nabywca powinien zostać poinformowany, że po jego stronie powstaje obowiązek obniżenia podatku naliczonego, a jak było poruszane już wyżej – obowiązek ten nie może powstać później od prawa do zmniejszenia podatku należnego.

Należy zauważyć, że w jednej z uwag zawartych w Objaśnieniach podatkowych przewidziana została możliwość, w której faktura korygująca stanowi element korespondencji. W przykładzie 1 z objaśnień w zakresie Slim VAT wynika, że strony powinny określić, po spełnieniu jakich przesłanek przysługiwać będzie rabat. W rzeczonym przykładzie strony ustaliły warunek przekroczenia dostaw na kwotę 500 tysięcy oraz warunek czasu, w jakim musi być to zrealizowane – jednoznacznie wiadomo wtedy, kiedy nabywca może spodziewać się udzielenia rabatu.

W przedmiotowej sprawie OWS nie przewidują, w jakich konkretnie sytuacjach spełnione zostaną warunki uprawniające do rabatu – wskazuje on, że wynikać będzie to z odrębnych ustaleń i każdorazowo będzie weryfikowane przez Sprzedawcę, który zweryfikuje i zaakceptuje prawo do udzielenia rabatu. W związku z tym, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że sama faktura korygująca i OWS są wystarczające, by dokonać obniżenia podstawy opodatkowania.

Wariant 6B – udzielenie rabatu potransakcyjnego. Jeżeli w tym wariancie Wnioskodawca będzie w posiadaniu OWS, dokumentu regulującego warunki udzielenia Kupującemu rabatu (przykładowo umowa rabatowa) oraz dokumentu potwierdzającego spełnienie warunku umożliwiającego przyznanie Kupującemu rabatu (przykładowo kalkulacja wartości rabatu), i faktura korygująca będzie zgodna z tą posiadaną dokumentacją, to Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania za okres, w którym wystawił fakturę korygującą zmniejszającą.

Zatem, nie można podzielić opinii Wnioskodawcy, że każdorazowo wystawiona faktura korygująca oraz OWS są wystarczające, by uznać, że już w momencie jej wystawienia uzyskuje on prawo do obniżenia podstawy opodatkowania.

Podsumowując należy stwierdzić, że:

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.1 art. XI OWS, tj. identyfikacji błędu na fakturze, Spółka:
    • nie jest/nie będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, jeżeli błędnie została/zostanie zawyżona kwota na fakturze, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać wyłącznie dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 1A,
    • jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, jeżeli dostawa udokumentowana fakturą nie została/nie zostanie zrealizowana, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 1A.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy stwierdzić, że jest ono nieprawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.1 art. XI OWS, tj. identyfikacji błędu na fakturze, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 1B.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych, Spółka nie jest/nie będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać wyłącznie dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 2A.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest nieprawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych, Spółka nie jest/nie będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać wyłącznie dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 2B.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 jest nieprawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.2 art. XI OWS, tj. zwrotu opakowań rotacyjnych, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 2C.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 jest prawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów, Spółka nie jest/nie będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać wyłącznie dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 3A.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 6 jest nieprawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 3B.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 7 jest prawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.3 art. XI OWS, tj. zwrotu wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 3C.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 8 jest prawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.4 art. XI OWS, tj. obniżki ceny wadliwych produktów, Spółka nie jest/nie będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać wyłącznie dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 4A.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 9 jest nieprawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.4 art. XI OWS, tj. obniżki ceny wadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 4B.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 10 jest prawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów, Spółka nie jest/nie będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać wyłącznie dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 5A.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 11 jest nieprawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów, Spółka nie jest/nie będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać wyłącznie dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 5B.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 12 jest nieprawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.5 art. XI OWS, tj. zwrotu niewadliwych produktów, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 5C.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 13 jest prawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.6 art. XI OWS, tj. udzielenia rabatu potransakcyjnego, Spółka nie jest/nie będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać wyłącznie dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 6A.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 14 jest nieprawidłowe.

  1. W przypadku, o którym mowa w pkt 1.6 art. XI OWS, tj. udzielenia rabatu potransakcyjnego, Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie przez Spółkę Faktura korygująca zmniejszająca, w przypadku gdy w odniesieniu do danej transakcji Spółka posiada/będzie posiadać dokumentację wskazaną w ramach Wariantu 6B

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 15 jest prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj