Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.537.2021.2.MJ
z 10 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lipca 2021 r. (data wpływu 8 lipca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 6 września 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: „…”, wg sposobu określenia proporcji ustalonego dla Zakładu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

8 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: „…”, wg sposobu określenia proporcji ustalonego dla Zakładu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z 6 września 2021 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. Gmina … dokonała zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT i stale jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W celu zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń podatku od towarów i usług VAT od dnia 1 stycznia 2017 roku na podstawie Zarządzenia Nr … Burmistrza … z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zasad centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług (VAT) w Gminie … i jej jednostkach organizacyjnych Gmina … wraz z jednostkami podległymi działa na zasadzie centralizacji.

Jednostki organizacyjne Gminy … w pozycjach:

  1. Urząd Miejski w …,
  2. Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w ….
  3. Zakład Gospodarki Komunalnej w …,
  4. Publiczne Przedszkole „…” w ….
  5. Szkoła Podstawowa im. … w …,
  6. Szkoła Podstawowa im. … w …,
  7. Szkoła Podstawowa w ….
  8. Szkoła Podstawowa im. … w ….
  9. Szkoła Podstawowa im … w ….
  10. Klub Dziecięcy w „…” w …

przedkładają corocznie kalkulację sposobu wyliczenia prewspółczynnika zezwalającego na pomniejszenie podatku należnego Urzędowi Skarbowemu o podatek naliczony od sprzedaży zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz procentowego rozliczenia struktury sprzedaży (współczynnika, proporcji), stanowiącego roczny udział czynności opodatkowanych w ogólnej sprzedaży podlegającej opodatkowaniu - zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Gmina w najbliższym czasie planuje przystąpić do realizacji zadania inwestycyjnego pn.: „…”, które mieści się w zadaniach własnych gminy określonych art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.).

Z uwagi na zakres zadania inwestycja będzie realizowana w okresie przynajmniej 3 letnim, a rozliczanie z wykonawcą zadania będzie opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 23% na podstawie wystawionych faktur VAT.

Po zakończeniu budowy oczyszczalni i oddaniu jej do użytku zostanie ona przekazana nieodpłatnie w administrowanie jednostce organizacyjnej Gminy …, tj. Zakładowi Gospodarki Komunalnej w ….

Zakład Gospodarki Komunalnej będzie prowadził nadzór nad gospodarką ściekową gminy przy wykorzystaniu nowo wybudowanej oczyszczalni odbierając ścieki od osób fizycznych, instytucji jak również jednostek organizacyjnych gminy.

Czynności te będą wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych o następującej treści: „UMOWA Nr… na dostawę wody i odbiór ścieków zawarta w dniu pomiędzy Gminą …, ul. …, …-… …. NIP: …, zwanym dalej Usługodawcą reprezentowanym przez: Zakład Gospodarki Komunalnej, ul. …, …-… …

  1. … - Kierownik ZGK
  2. … - Główny Księgowy a

zwanym w treści umowy Usługobiorcą zawarto umowę o następującej treści:

§ 1

I Przedmiotem umowy jest

  1. dostawa wody z sieci wodociągowej do: z przeznaczeniem na cele bytowo - socjalne.
  2. odbiór ścieków bytowo - gospodarczych z ww. posesji wprowadzonych do sieci kanalizacji sanitarnej.

§ 2

Usługodawca zobowiązuje się do:

  1. Dostarczenia wody pitnej dla potrzeb ww. nieruchomości w sposób ciągły i o jakości odpowiadającej wymaganiom określonym przez Ministra Zdrowia
  2. Odbierania ścieków odprowadzanych z ww. nieruchomości w sposób ciągły, o stanie i składzie określonym w § 5 pkt 6 do 11. Ilość odprowadzonych ścieków odpowiada ilości pobranej wody.
  3. Usuwania awarii urządzeń będących w jego zarządzie.
  4. Obowiązek Usługodawcy w zakresie utrzymania i eksploatacji urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych obejmuje:
    1. urządzenia wodociągowe wraz z zaworem za wodomierzem głównym.
    2. urządzenia kanalizacyjne do pierwszej studzienki na przykanaliku licząc od głównej sieci kanalizacji sanitarnej.

§ 3

  1. Usługodawcy przysługuje prawo zamknięcia dopływu wody w przypadku.
    1. wodociągowych uniemożliwiających dostawę wody.
    2. zanieczyszczenia wody na ujęciu w sposób niebezpieczny dla zdrowia.
    3. potrzebą zwiększenia ilości wody do hydrantów przeciwpożarowych.
    4. uszkodzeń w instalacji odbiorczej, grożącej niebezpieczeństwem;
    5. przerwami w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
    6. koniecznością przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń zaopatrzenia w wodę i sieci kanalizacyjnej.
    7. klęską żywiołową i działaniem siły wyższej.
  2. W przypadkach wymienionych w ust. 1 Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w dostawie wody i Usługobiorcy nie przysługuje prawo do odszkodowania.
  3. W przypadku braku wody więcej niż 24 godziny Usługodawca będzie dostarczał wodę do celów spożywczych beczkowozami.

§ 4

O przerwach w dostawie wody wynikających z planowanych prac remontowych Usługodawca powiadomi Usługobiorcę w sposób zwyczajowo przyjęty najpóźniej dwa dni przed tym terminem oraz wskaże miejsce zastępczego zaopatrzenia w wodę.

§ 5

Usługobiorca zobowiązuje się do:

  1. Utrzymania właściwego stanu technicznego należących do niego instalacji i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, zgodnie z granicą własności majątkowej zawartych § 2 ust. 4.
  2. Wydzielenia i utrzymania w należytym stanie pomieszczenia z wodomierzem z jednoczesnym zabezpieczeniem wodomierza przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz działaniem mrozu.
  3. Udostępnienia Usługodawcy swobodnego dostępu do pomieszczenia z urządzeniem pomiarowym celem dokonania odczytu wodomierzy i prac eksploatacyjnych.
  4. Niezwłocznego powiadomienia Usługodawcy o każdym uszkodzeniu wodomierza, zerwaniu plomb wodomierza, jego przemieszczeniu i zaborze oraz o przyczynach jego niesprawności.
  5. Zapewnienia Usługodawcy możliwości wykonania niezbędnych napraw przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, oraz zainstalowania na nich urządzeń, jeżeli przyłącza te pozostają na majątku i w eksploatacji Usługodawcy.
  6. Nie odprowadzania do sieci sanitarnej:
    1. twardego osadu, śmieci, gruzu, piasku, żwiru, popiołu, wydzielin zwierzęcych, wytłoczyn, drożdży, szczeciny, ścinków skór, tekstyliów, włókien itp. nawet jeśli znajdują się one w stanie rozdrobnionym, stałych odpadów gospodarstwa domowego jak obierzyny, kości, skorupy, wata, pierze, itp.,
    2. stałych i płynnych produktów, które wskutek swego składu chemicznego, lub temperatury mogłyby uszkodzić przewody, powodować zagrożenie wybuchem, lub pożarem, działać szkodliwie na ich trwałość albo wpływać szkodliwie na skuteczność działania oczyszczalni ścieków bądź na bezpieczeństwo i zdrowie pracowników eksploatacji sieci,
    3. odpadów płynnych nie mieszających się z wodą np. sztucznych żywic, lakierów, mas bitumicznych, smół i emulsji, mieszanin cementowych itp.,
    4. substancji palnych i wybuchowych, których punkt zapłonu znajduje się w temperaturze poniżej 85°C, a w szczególności benzyn, nafty, oleju napędowego, oleju opałowego i karbidu itp., ścieków z kiszonek, zawartości łapaczy tłuszczów, olejów organicznych i mineralnych, krwi z ubojni, ścieków z hodowli zwierząt (obornik, gnojówka, gnojowica),
    5. substancji żrących i toksycznych takich jak kwasy i zasady, formalina, roztwory amoniaku i siarkowodoru itp.,
    6. wód opadowych z posesji.
  7. Wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych ścieków spełniających wymogi ścieków i nie przekraczających dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń (Dz.U. Nr 136 poz. 964 z 14 lipca 2006 r.), tj.:
    1. Temperatura - 35? C,
    2. Odczyn - 6,5-9,0 pH
    3. Zawiesina ogólna - 200 mg/dm? ,
    4. CHZT dwuchrom - 800mgO2/dm?,
    5. BZT5 - 500 mgO2/dm? ,
    6. Fosfor ogólny -15 mgP/dm?,
    7. Azot ogólny - 65 mgN/dm?
  8. Odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych powinno odbywać się równomiernie.
  9. W przypadku odprowadzania przez Usługobiorcę ścieków zawierających substancje trujące lub szkodliwe dla otoczenia i zagrażające zdrowiu lub życiu osób obsługujących kanały i urządzenia kanalizacyjne, Usługodawca zastrzega sobie prawo do natychmiastowego odcięcia bez odszkodowania dopływu ścieków do urządzeń kanalizacyjnych i obciążenia Usługobiorcy wszystkimi poniesionymi kosztami i odszkodowaniami związanymi z oczyszczaniem studzienek rewizyjnych i kanałów kanalizacji sanitarnej.
  10. Koszt analizy kontrolnej i rekontrolnej ponosi Usługobiorca.
  11. Usługobiorca ma obowiązek zgłaszania Usługodawcy wystąpienia awarii na przyłączu kanalizacyjnym tj. przytkania odpływu ścieków, wypływu ścieków na przyłączu itp.

§ 6

Usługobiorca zobowiązuje się do pokrycia kosztów napraw uszkodzeń wodomierza i instalacji przyłącza wodociągowego powstałych z winy Usługobiorcy w wyniku nie zabezpieczenia przed działaniem niskich temperatur i uszkodzeniami mechanicznymi.

§ 7

Zasady rozliczeń

  1. Podstawą rozliczeń za dostarczanie wody i zrzut ścieków między stronami są :
    1. Ilość pobranej wody ustalona na podstawie wskazań wodomierza głównego,
    2. Średnie zużycie, w przypadku niesprawności wodomierza, ustalone w wysokości średniego poboru wody z 3 ostatnich miesięcy poprzedzających ujawnienie niesprawności wodomierza, a gdy nie jest to możliwe na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średnio miesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza.
  2. W przypadku zgłoszenia reklamacji, przez każdą ze stron, dotyczącej wskazań urządzenia pomiarowego Usługodawca dokona urzędowego sprawdzenia prawidłowości działania wodomierza. Gdy badania metrologiczne:
    1. potwierdzą rzetelność wskazań wodomierza i ważność cechy legalizacyjnej to koszty związane z jego sprawdzeniem pokrywa Usługobiorca,
    2. potwierdzą nierzetelność wskazań wodomierza lub podważą ważność cechy legalizacyjnej koszty pokrywa Usługodawca.
  3. W przypadku zaboru lub uszkodzenia wodomierza oraz zerwania plomby wodomierzowej ilość pobranej wody ustala się wg ilości, która może przepłynąć pełnym przekrojem przyłącza w okresie od ostatniego odczytu wodomierza.

§ 8

Warunki płatności

  1. Wynagrodzenie Usługodawcy ustalone będzie na podstawie ilości pobranej wody i odebranych ścieków oraz opłaty za 1 m? zgodnie z obowiązującymi taryfami. Na dzień zawarcia umowy taryfy stawek i opłat wynoszą:
    1. opłata zmienna za1 m3 wody w wysokości 2,59 zł,
    2. opłata zmienna za 1 m3 ścieków w wysokości 4,18 zł,
    3. opłata abonamentowa od gotowości przesyłu, odczytu i rozliczeń należności wody w wysokości 1,60 zł,
    4. opłata abonamentowa od gotowości odbioru, odczytu i rozliczeń należności za ścieki w wysokości 1,60 zł.
    Ww. stawki zawierają kwotę podatku VAT.
  1. Należność z tytułu dostawy wody i odprowadzanych ścieków Usługobiorca zobowiązuje się wpłacać na konto bankowe lub w kasie Usługodawcy w terminie zgodnym z płatnością umieszczoną na fakturze pod rygorem naliczania ustawowych odsetek za zwłokę.
  2. Za datę wpływu należności uznaje się datę wpływu środków na konto Usługodawcy.
  3. Zgłoszenie przez Usługobiorcę zastrzeżeń do wysokości faktury nie wstrzymuje jej zapłaty.
  4. W przypadku stwierdzenia nadpłaty zostanie ona zaliczona w poczet przyszłych należności, chyba że Usługobiorca zażąda jej zwrotu. Zwrot następuje w ciągu 14 dni od daty otrzymania wniosku.

§ 9

O zmianie cen za dostawę wody i odprowadzenie ścieków Usługodawca powiadomi zainteresowanych w sposób zwyczajowo przyjęty najpóźniej 14 dni przed wprowadzeniem zmian cen , bez konieczności zmiany treści umowy.

Za prawidłową formę powiadomienia przyjmuje się również umieszczenie ogłoszenia oraz publikację Uchwały Rady Miejskiej.

§ 10

Usługodawca ma prawo kontroli instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej Usługobiorcy. Przedstawiciele Usługodawcy są uprawnieni do wstępu do wszystkich pomieszczeń i miejsc wyposażonych w instalacje wodociągowe i kanalizacyjne.

§ 11

Usługobiorca jest zobowiązany zawiadomić i uzgodnić z Usługodawcą zamierzoną przebudowę lub rozbudowę wewnętrznej instalacji wodociągowej lub kanalizacyjnej, jeżeli w wyniku tych zmian zwiększy się pobór wody lub zmienią się warunki poboru. W przypadku stwierdzenia samowolnej przebudowy lub rozbudowy Usługodawca ma prawo rozwiązać umowę niezwłocznie.

§ 12

  1. Umowa obowiązuje od dnia jej zawarcia na czas nieokreślony.
  2. Z chwilą zawarcia niniejszej umowy tracą moc wszystkie wcześniejsze umowy i ustalenia pomiędzy Usługodawcą i Usługobiorcą na dostawę wody i odbiór ścieków.
  3. Wszystkie zmiany lub uzupełnienia umowy za wyjątkiem § 8 ust. 1 wymagają formy pisemnej pod rygorem ich nieważności.

§ 13

  1. Każdej ze stron przysługuje prawo rozwiązania umowy z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia dokonanym na piśmie lub w innym uzgodnionym przez strony terminie.
  2. Usługodawca ma prawo rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia, w przypadku nieuregulowania należności przez Usługobiorcę przez okres dwóch kolejnych miesięcy kalendarzowych bądź w przypadku rażącego lub uporczywego naruszania przez Usługobiorcę innych postanowień umowy lub przepisów prawnych.

§ 14

Ilekroć w umowie jest mowa o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia należy przez to rozumieć zamknięcie dopływu wody przez Usługodawcę.

§ 15

Do spraw nieuregulowanych w niniejszej umowie, mają zastosowanie przepisy Ustawy z dnia 07 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (t.j. Dz. U. 2017, poz. 1257 z późn. zm.) wydane na podstawie wymienionej ustawy przepisy wykonawcze, a także przepisy Kodeksu Cywilnego.

§ 16

Spory mogące wynikać w związku z realizacją umowy strony zobowiązują się rozwiązać polubownie na drodze negocjacji. W razie braku porozumienia - spory rozstrzygał będzie właściwy sąd.

§ 17

Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron. Usługobiorca wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych oraz celem realizacji niniejszej umowy.

Nr wodomierza

Nr podlicznika

Usługobiorca Usługodawca

Jak wskazano za odbiór ścieków od osób fizycznych i instytucji ZGK rozlicza się obciążając fakturami VAT przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 8%, z kolei z jednostkami organizacyjnymi gminy (będącymi w systemie centralizacji rozliczeń) przy zastosowaniu not księgowych w wartościach netto.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego polegającego na budowie oczyszczalni ścieków będą wystawione w następujący sposób:

Sprzedawca/Wystawca: Nabywca: Gmina …, ul…, …-… …

NIP …

Odbiorca: Urząd Miejski w …, ul. …, …-… …

Realizacja zadania ewidencjonowana będzie w księgach rachunkowych Urzędu Miejskiego w … jako jednostki budżetowej obsługującej budżet Gminy ….

Za pośrednictwem jednostek organizacyjnych Gminy …, od których będą odbierane ścieki przy pomocy infrastruktury objętej zakresem wniosku będą wykonywane wszystkie wskazane czynności:

  1. opodatkowane podatkiem od towarów i usług, m.in.: placówki oświatowe - wynajem sal lekcyjnych na naukę języków obcych, wynajem pomieszczenia na sklepik szkolny, wynajem hali sportowej i Sali fitness firmom zewnętrznym i osobom fizycznym, Zakład Gospodarki Komunalnej - świadczenie usług wodno - kanalizacyjnych osobom fizycznym i firmom zewnętrznym, sprzedaż wody i odbiór ścieków dla osób fizycznych i instytucji niebędących jednostkami organizacyjnymi gminy, Urząd Miejski jako jednostka budżetowa obsługująca budżet - wynajem lokali i gruntów będących własnością gminy najemcom w celu prowadzenia działalności gospodarczej, udostępnienie pasa drogowego,
  2. zwolnione od podatku od towarów i usług, m. in.: Zakład Gospodarki Komunalnej - pobór czynszów komunalnych, Urząd Miejski jako jednostka budżetowa obsługująca budżet - opłaty za dzierżawę gruntów rolnych,
  3. niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, m.in.: placówki oświatowe i Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - pobór opłat za wyżywienie dzieci w stołówkach szkolnych, pobór opłat za pobyt dzieci w przedszkolu, klubiku i punktach przedszkolnych w godzinach wykraczających poza ustawowy czas bezpłatnego nauczania, opłaty za usługi opiekuńcze w ośrodku pomocy społecznej, Zakład Gospodarki Komunalnej - utrzymanie zieleni, sprzątanie ulic i placów, zadania w zakresie prac zleconych przez Gminę …, Urząd Miejski jako jednostka budżetowa obsługująca budżet - pobór podatków i opłat lokalnych.

Wyżej wymieniono tylko niektóre czynności związane z zakresem opodatkowania podatkiem VAT, głównym celem było wykazanie, że w działalności jednostek organizacyjnych na rzecz Gminy … występują wszystkie wymienione czynności.

Infrastruktura opisana we wniosku, tj. oczyszczalnia ścieków po zakończeniu budowy będzie przekazana nieodpłatnie w administrowanie jednostce organizacyjnej Gminy …, tj. Zakładowi Gospodarki Komunalnej, dlatego też oprócz działalności statutowej to ZGK będzie wykorzystywał infrastrukturę wskazaną we wniosku do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz.685, z późn. zm.) oraz do działalności innej niż gospodarcza.

Z uwagi na fakt, że infrastruktura opisana we wniosku będzie wykorzystywana przez jednostkę organizacyjną Gminy …, tj. Zakład Gospodarki Komunalnej w … zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotowa infrastruktura opisana we wniosku w ramach działalności gospodarczej będzie wykorzystywana przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT.

Z uwagi na prowadzoną działalność z wykorzystaniem wskazanej we wniosku infrastruktury zarówno opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną od podatku VAT Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obiektywnego odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przysługuje Gminie … prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT (tj. pomniejszenia podatku należnego do Urzędu Skarbowego o podatek naliczony od sprzedaży) z tytułu wykonania zadania pn.: „…” ustalonej proporcją Zakładu Gospodarki Komunalnej w …?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina … w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: „…” będzie miała możliwość odliczenia i zwrotu podatku VAT (tj. odliczenia podatku należnego do Urzędu skarbowego o podatek naliczony od sprzedaży) nie w całości lecz w części ustalonej proporcją Zakładu Gospodarki Komunalnej w ….

Pomimo tego, iż wskazane zadanie inwestycyjne stanowi zadanie własne gminy określone art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) to w części dotyczącej osób fizycznych i instytucji następuje sprzedaż opodatkowana z wykorzystaniem wskazanego zadania z zastosowaniem umów cywilnoprawnych zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).

Powołując się na wskazane przepisy prawa Gminie … przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT w części ustalonej proporcją Zakładu Gospodarki Komunalnej w …, który to działa w systemie centralizacji rozliczeń podatku VAT z Gminą …. Z kolei Gmina … nie może odliczyć podatku VAT z tej części, gdzie dokonuje się odbioru ścieków z jednostkami organizacyjnymi gminy z którymi to zakład rozlicza się notami księgowymi w wartościach netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji – art. 86 ust. 2h ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji zawartej w przepisie art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

  1. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
  2. jednostkę budżetową,
  3. zakład budżetowy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Ww. rozporządzenie wprowadza wzory, według których są wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Wskazane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Jak już wcześniej wspomniano, wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów, Minister Finansów wskazał m.in. zakład budżetowy.

Przez zakład budżetowy – rozumie się utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządowy zakład budżetowy (§ 2 pkt 7 rozporządzenia).

I tak, w przypadku zakładu budżetowego – w świetle § 3 ust. 4 rozporządzenia – jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

P – przychody wykonane zakładu budżetowego.

Przez obrót – zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia – rozumie się podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

  1. dokonywanych przez podatników:
    • odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
    • odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
    • eksportu towarów,
    • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  2. odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Przez definicję przychodów wykonanych zakładu budżetowego, w myśl § 2 pkt 11 rozporządzenia, rozumie się przychody zakładu budżetowego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane temu zakładowi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty dotacji, które zostały zwrócone, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu finansowego, z których zakład ten pokrywał koszty swojej działalności wykonując przypisane mu zadania jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem odsetek od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tego zakładu budżetowego oraz odszkodowań należnych temu zakładowi innych niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

W myśl § 3 ust. 5 rozporządzenia, dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

  1. dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;
  2. transakcji dotyczących:
    1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
    2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.


Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ww. ustawy). W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 powoływanej ustawy).

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina planuje przystąpić do realizacji zadania inwestycyjnego pn.: „…”. Po zakończeniu budowy oczyszczalni i oddaniu jej do użytku zostanie ona przekazana nieodpłatnie w administrowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej. Zakład Gospodarki Komunalnej będzie prowadził nadzór nad gospodarką ściekową gminy przy wykorzystaniu nowo wybudowanej oczyszczalni odbierając ścieki od osób fizycznych, instytucji jak również jednostek organizacyjnych gminy. Za pośrednictwem jednostek organizacyjnych Gminy, od których będą odbierane ścieki przy pomocy infrastruktury objętej zakresem wniosku będą wykonywane wszystkie wskazane czynności opodatkowane, zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z uwagi na fakt, że infrastruktura opisana we wniosku będzie wykorzystywana przez Zakład Gospodarki Komunalnej zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Przedmiotowa infrastruktura w ramach działalności gospodarczej będzie wykorzystywana przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT. Z uwagi na prowadzoną działalność z wykorzystaniem wskazanej we wniosku infrastruktury zarówno opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną od podatku VAT Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obiektywnego odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że obowiązkiem Gminy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

W konsekwencji, z tytułu zakupów, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Jednocześnie w odniesieniu do zakupów, które w całości będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia. W odniesieniu do tych zakupów, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane podatkiem VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a Wnioskodawca rzeczywiście nie będzie w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Powołane przypisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Analiza niniejszej sprawy wskazuje, że przedmiotowa infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę za pośrednictwem Zakładu do wykonywania czynności opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu, jak i zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Ponadto, Gmina nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z inwestycjami i przyporządkowania tych kwot wprost do czynności opodatkowanych albo do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, albo do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jakiekolwiek wyodrębnienie kwot podatku VAT i przyporządkowanie ich wprost do określonego rodzaju czynności nie jest możliwe.

W związku z powyższym, skoro nabywane towary i usługi związane z budową oczyszczalni ścieków mają związek z wykonywaniem przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Zakładu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu i Wnioskodawca nie ma możliwości przypisania tych wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej, to Gmina – w celu odliczenia podatku VAT – jest zobligowana do stosowania przepisów o sposobie określania proporcji, o których mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, w związku z § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów, określonych odrębnie dla tej jednostki organizacyjnej, która rzeczywiście wykorzystuje infrastrukturę – Zakład budżetowy.

Ponadto, skoro Wnioskodawca będzie wykorzystywał Infrastrukturę również do czynności zwolnionych, będzie zobowiązany do zastosowania proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, odrębnie dla Zakładu, tj. jednostki rzeczywiście wykorzystującej przedmiotową infrastrukturę.

W świetle powyższego, w przypadku zakupów towarów i usług, które są przekazane innej jednostce organizacyjnej (Zakładowi) i będą wykorzystywane przez tę jednostkę organizacyjną do działalności gospodarczej, oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu tzw. „prewspółczynnika” obliczonego dla Zakładu oraz przy zastosowaniu proporcji zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, obliczanej dla Zakładu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj