Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.258.2021.4.AW
z 10 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 maja 2021 r. (data wpływu 31 maja 2021 r.), uzupełnionym 3 września 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółdzielnia sprzedając nieruchomość rolną wykorzystywaną przez dzierżawcę do działalności pozarolniczej ma możliwość skorzystać ze zwolnienia od tej transakcji z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych traktując tą sprzedaż jako sprzedaż gruntów rolnych zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółdzielnia sprzedając nieruchomość rolną wykorzystywaną przez dzierżawcę do działalności pozarolniczej ma możliwość skorzystać ze zwolnienia od tej transakcji z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych traktując tą sprzedaż jako sprzedaż gruntów rolnych zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 20 sierpnia 2021 r. Znak: 0114-KDIP1-3.4012.363.2021.2.KK oraz 0111-KDIB1-1.4010.258.2021.3.AW wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 3 września 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący Spółdzielczym Gospodarstwem Rolnym prowadzi przeważającą działalność rolniczą zgodnie z PKD 01.11.Z. i jest również czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Podatek dochodowy od osób prawnych płaci tylko z części działalności pozarolniczej. Spółdzielnia Rolnicza jest właścicielem nieruchomości rolnej, która jest zabudowana magazynami zbożowymi, wybudowanymi i będącymi własnością dzierżawcy tej nieruchomości (…) Sp. z o.o. (dalej: „Grupa”), w której Spółdzielnia jest również udziałowcem i sprzedaje do niej swoje płody rolne. W wypisie z rejestru gruntów działka jest opisana jako użytki rolne zabudowane oraz rowy i pastwiska. W tym roku Grupa wyraziła chęć zakupu nieruchomości rolnej od Spółdzielczego Gospodarstwa Rolnego, na której prowadzi działalność związaną ze składowaniem skupionych od swoich członków zbóż i rzepaku przeznaczonych do odsprzedaży na wolnym rynku. Grupa prowadzi działalność oznaczoną symbolem PKD 4621Z.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 30 sierpnia 2021 r, Wnioskodawca ponadto wskazał, że numer ewidencyjny działki, której dotyczy wniosek to (…) obręb geodezyjny (…) nr księgi wieczystej (…).

Działka jest własnością Wnioskodawcy od 1971 roku i została nabyta w drodze zakupu.

Przed dokonaniem sprzedaży działki nie nastąpiło pomiędzy Wnioskodawcą a Wynajmującym rozliczenie nakładów poniesionych na wybudowane przez Wynajmującego budynki i budowle.

Wnioskodawca nie nabył praw do rozporządzania jako właściciel znajdujących się na nieruchomości budynkami/budowli w całości są one własnością Wynajmującego.

Przedmiotem sprzedaży jest grunt o powierzchni 2.6472 ha zabudowany 7 budynkami magazynowymi wybudowanymi w latach 1980. Od nakładów na te budynki przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego i są one w całości własnością Wnioskodawcy.

Po podpisaniu umowy dzierżawy z Wynajmującym w 2010 roku zostały wybudowane 4 silosy magazynowe wraz z urządzeniami inwestycja wyniosła (…) zł, które były dostępne do użytku w sierpniu 2010 roku oraz w 2019 roku. Wynajmujący poniósł nakłady na nieruchomość polegającą na posadowieniu silosu magazynowego wraz z urządzeniami o wartości (…) zł., które były dostępne do użytku w sierpniu 2019 roku. Od silosów wybudowanych przez Wynajmującego przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego i były wykorzystywane do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej Grupy czyli skupu zbóż i rzepaku od wspólników, przechowywanie oraz dalsza odsprzedaż na wolnym rynku.

Całość wydatków na inwestycje związane z budową silosów w latach 2010 i 2019 poniósł Wynajmujący i są one jego własnością.

Od dnia trwania umowy, a więc od 2009 roku Wynajmujący ponosił wydatki na remonty budynków magazynowych będących własności Wnioskodawcy w nieprzekraczającej wartości 30% wartości początkowej budynków i odliczył od i tych nakładów podatek naliczony. Budynki te są wykorzystywane przez Wynajmującego do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej związanej z przechowywaniem i czyszczeniem zboża i rzepaku.

Działka ta nie jest objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży wchodzi w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy.

Powierzchnia gruntu, o którym mowa we wniosku wynosi 2.6472 ha.

Sprzedaż nieruchomości nastąpiła po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tej nieruchomości.

Nieruchomość od 2009 roku jest wykorzystywana przez dzierżawcę na podstawie umowy dzierżawy do prowadzenia działalności gospodarczej Grupy Producentów Rolnych polegającej na skupie zbóż od swoich członków-rolników, przechowywania, czyszczenia oraz dalszej odsprzedaży płodów rolnych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia sprzedając nieruchomość rolną wykorzystywaną przez dzierżawcę do działalności pozarolniczej ma możliwość skorzystać ze zwolnienia od tej transakcji z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych traktując tą sprzedaż jako sprzedaż gruntów rolnych zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z 30 sierpnia 2021 r.), Spółdzielnia prowadzi w przeważającym procencie (ponad 95%) działalność rolniczą. Sprzedaż gruntów rolnych zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U z 2020 r., poz. 1406 ze zm.), wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2020 r., poz. 333 ze zm.; dalej: „ustawa o podatku rolnym”), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,
  • łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
  • grunty muszą być skwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
  • grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika m.in., że Wnioskodawca prowadzi w przeważającym zakresie działalność rolniczą. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości rolnej. Działka jest własnością Wnioskodawcy od 1971 roku i została nabyta w drodze zakupu. W wypisie z rejestru gruntów działka jest opisana jako użytki rolne zabudowane oraz rowy i pastwiska. Działka ta nie jest objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nieruchomość od 2009 roku jest wykorzystywana przez dzierżawcę na podstawie umowy dzierżawy do prowadzenia działalności gospodarczej Grupy polegającej na skupie zbóż od swoich członków-rolników, przechowywania, czyszczenia oraz dalszej odsprzedaży płodów rolnych.

Po podpisaniu umowy dzierżawy z Wynajmującym w 2010 roku zostały wybudowane 4 silosy magazynowe wraz z urządzeniami. Wynajmujący poniósł nakłady na nieruchomość polegającą na posadowieniu silosu magazynowego wraz z urządzeniami. Całość wydatków na inwestycje związane z budową silosów w latach 2010 i 2019 poniósł Wynajmujący i są one jego własnością.

Od dnia trwania umowy, a więc od 2009 roku Wynajmujący ponosił wydatki na remonty budynków magazynowych będących własności Wnioskodawcy w nieprzekraczającej wartości 30% wartości początkowej budynków. Budynki te są wykorzystywane przez Wynajmującego do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej związanej z przechowywaniem i czyszczeniem zboża i rzepaku.

W tym roku Grupa wyraziła chęć zakupu nieruchomości rolnej od Wnioskodawcy, na której prowadzi działalność związaną ze składowaniem skupionych od swoich członków zbóż i rzepaku przeznaczonych do odsprzedaży na wolnym rynku.

Przedmiotem sprzedaży jest grunt o powierzchni przekraczającej 1 ha, który wchodzi w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy.

Sprzedaż nieruchomości nastąpiła po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tej nieruchomości.

W związku z tak przedstawionym opisem po stronie Wnioskodawcy pojawiły się wątpliwości, czy Spółdzielnia sprzedając nieruchomość rolną wykorzystywaną przez dzierżawcę do działalności pozarolniczej ma możliwość skorzystać ze zwolnienia od tej transakcji z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych traktując tą sprzedaż jako sprzedaż gruntów rolnych zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przechodząc do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy, ponownie należy stwierdzić, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – musi być spełniona m.in. przesłanka, iż grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży została wydzierżawiona i była ona na podstawie umowy dzierżawy wykorzystywana przez dzierżawcę do prowadzenia działalności gospodarczej Grupy polegającej na skupie zbóż od swoich członków-rolników, przechowywania, czyszczenia oraz dalszej odsprzedaży płodów rolnych.

Wobec powyższego zajęcie nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży na prowadzenie działalności gospodarczej pozbawia Wnioskodawcę możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do tej nieruchomości.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy Spółdzielnia sprzedając nieruchomość rolną wykorzystywaną przez dzierżawcę do działalności pozarolniczej ma możliwość skorzystać ze zwolnienia od tej transakcji z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych traktując tą sprzedaż jako sprzedaż gruntów rolnych zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych, należało uznać za nieprawidłowe.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem tj. w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj