Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.741.2021.1.ABU
z 10 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 sierpnia 2021 r. (data wpływu 1 września 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2021 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn.: „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wspólne rozliczenie VAT.

Gmina Miasto (…) realizuje projekt pn.: „(…)”, dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Europejskiego. Projekt obejmuje swym zakresem budowę ulicy (…) na odcinku od węzła przy drodze krajowej nr (…) do granic miasta (…), o długości 1,39 km. Realizacja zadania nastąpi w latach 2020-2021.

Projekt jest kontynuacją inwestycji realizowanej w latach 2016-2017 w ramach projektu „(…)”, który był współfinansowany w ramach Regionalny Program Operacyjny Województwa (…) na lata 2014-2020. Zrealizowany odcinek obejmował pierwszą część ulicy (…) (od centrum miasta w stronę …), natomiast projektowany odcinek rozpoczyna się od węzła na drodze krajowej nr (….) i biegnie do granic administracyjnych Miasta (…).

Wartość całego zadania oszacowana jest na (…) zł (wydatki kwalifikowane), a wartość dofinansowania to (…) zł.

Realizacja projektu obejmuje: budowę nawierzchni jezdni drogi o szerokość jezdni 5,50 m, budowę ciągu pieszo-rowerowego o szerokość 3,50 m, budowę zjazdów, odwodnienie jezdni z budową i przebudową przepustów pod koroną drogi, budowę oświetlenia ulicznego z oprawami typu LED (46 latarni), budowę kanalizacji teletechnicznej, przebudowę sieci telekomunikacyjnej, usunięcie 24 drzew i wykonanie nasadzeń zastępczych w liczbie 50 sztuk, wykonanie stałej organizacji ruchu (oznakowanie pionowe, oznakowanie poziome, urządzenia brd).

Inwestycja przyczyni się do:

  • poprawy poziomu bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego, w szczególności pieszych oraz rowerzystów: budowa ciągu pieszorowerowego dzięki czemu ruch rowerzystów i pieszych zostanie oddzielony od ruchu samochodów, budowa oświetlenia na całej długości ulicy, wyznaczenie przejścia dla pieszych, zamontowanie barier i ogrodzeń ochronnych;
  • usprawnienia ruchu na zaprojektowanym odcinku ul. (…): budowa nawierzchni jezdni, odwodnienie jezdni, zamontowanie elementów organizacji ruchu, które usprawniają przejazd pojazdów w stronę (…), zapewnienie odpowiedniej nośności drogi (…).

Droga przebudowana w ramach projektu „(…)” nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej oraz będzie ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników. Zrealizowana inwestycja nie będzie generować przychodu dla Gminy Miasta (…).

W projekcie występują jedynie wydatki z VAT kwalifikowanym. Faktury zakupu dotyczące projektu będą wystawiane na Gminę Miasto (…). Efekty realizacji projektu będą stanowiły własność Gminy Miasta (…). Koszty utrzymania powstałej infrastruktury ponosić będzie Gmina Miasto (..).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie Miastu (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, od wydatków związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „(…)”, na mocy prawodawstwa krajowego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z tym, że wydatki poniesione celem realizacji projektu pn.: „(…)” nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ cała infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie służyła użytkownikom bezpłatnie i będzie ogólnodostępna, Gminie Miastu (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, od wydatków związanych z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina Miasto (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina Miasto (…) realizuje projekt pn.: „(…)”, dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Europejskiego. Projekt obejmuje swym zakresem budowę ulicy (…) na odcinku od węzła przy drodze krajowej nr (…) do granic miasta (…), o długości 1,39 km. Realizacja zadania nastąpi w latach 2020-2021. Realizacja projektu obejmuje: budowę nawierzchni jezdni drogi o szerokość jezdni 5,50 m, budowę ciągu pieszo-rowerowego o szerokość 3,50 m, budowę zjazdów, odwodnienie jezdni z budową i przebudową przepustów pod koroną drogi, budowę oświetlenia ulicznego z oprawami typu LED (46 latarni), budowę kanalizacji teletechnicznej, przebudowę sieci telekomunikacyjnej, usunięcie 24 drzew i wykonanie nasadzeń zastępczych w liczbie 50 sztuk, wykonanie stałej organizacji ruchu (oznakowanie pionowe, oznakowanie poziome, urządzenia brd). Droga przebudowana w ramach projektu „(…)” nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej oraz będzie ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników. Zrealizowana inwestycja nie będzie generować przychodu dla Gminy Miasta (…). Faktury zakupu dotyczące projektu będą wystawiane na Gminę Miasto (…). Efekty realizacji projektu będą stanowiły własność Gminy Miasta (…). Koszty utrzymania powstałej infrastruktury ponosić będzie Gmina Miasto (…).

Gmina ma wątpliwości, czy ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn.: „(…)”.

Chcąc odpowiedzieć na pytanie Wnioskodawcy sformułowane w kontekście przedstawionego opisu sprawy, wskazać należy, że w myśl przywołanego wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, trzeba wskazać, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, gdyż wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na realizację ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, jak bowiem wskazał Wnioskodawca, droga przebudowana w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do działalności opodatkowanej. Droga będzie ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników. Zrealizowana inwestycja nie będzie generować przychodu dla Gminy ….

Zatem w przypadku realizowanej inwestycji brak jest związku nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, w konsekwencji czego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn.: „(…)”.

Mając na względzie powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 201 r., poz. 2523 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj