Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.396.2021.1.MS
z 10 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 lipca 2021 r. (data wpływu 21 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Projekt pn. „…” jest realizowany w ramach osi priorytetowej 4. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna; Poddziałanie 4.1.2. Odnawialne źródła energii - RIT Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Wnioskodawcą projektu jest Wnioskodawca (Gmina …).

Całkowity koszt projektu wynosi 1 661 798,35 zł, w tym koszt kwalifikowalny to 1 661 798,35 zł i dofinansowanie (zgodne z aktualnym WND) to 1 000 000,00 zł. Projekt realizowany był w okresie od 7 maja 2019 r. do 30 czerwca 2021 r. W ramach projektu wybudowano 6 niezależnych instalacji fotowoltaicznych oraz 105 instalacji hybrydowych do zasilania oświetlenia ulicznego (w tym latarnie pojedyncze: 95 sztuk, latarnie podwójne: 10 sztuk).

Niniejszy wniosek dotyczy dwóch zaistniałych stanów faktycznych: instalacji fotowoltaicznych oraz lamp hybrydowych.

Instalacje hybrydowe (w tym latarnie pojedyncze: 95 sztuk, latarnie podwójne: 10 sztuk) rozlokowano na terenie Gminy. Zasilają one lampy oświetlenia ulicznego. Instalacja złożona jest z systemu małej elektrowni wiatrowej współpracującej z dwoma panelami fotowoltaicznymi oraz układem dwóch akumulatorów (żelowych, bezobsługowych, szczelnych zlokalizowanych pod powierzchnią terenu, przy fundamencie słupa). Instalacja hybrydowa to wolnostojące urządzenie zamontowane na stalowym słupie, na którym posadowione są 2 panele fotowoltaiczne o mocy 130 W każdy, oraz turbiną wiatrową o mocy 400W. Energia elektryczna, wytwarzana jest ze słońca przy pomocy ogniwa fotowoltaicznego oraz z wiatru, przy użyciu siłowni wiatrowej. Cały układ zasila jedną lub dwie oprawy oświetleniowe LED. Instalacje hybrydowe zasilające oświetlenie uliczne są zlokalizowane w miejscach, gdzie nieefektywnym ekonomicznie byłoby realizowanie oświetlenia zasilanego z sieci elektroenergetycznej. Instalacje zlokalizowano w następujących miejscowościach: …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, ….

Z mieszkańcami posesji, na których powstało oświetlenie, zostały uprzednio zawarte umowy użyczenia, na podstawie których właściciele/użytkownicy tych nieruchomości nieodpłatnie udostępniają Gminie część nieruchomości na potrzeby realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego. Gmina nie pobiera od mieszkańców posesji, przy których powstało oświetlenie uliczne żadnych opłat z tego tytułu.


W zakresie zasilania budynków użyteczności publicznej w energię, w projekcie założono budowę mikroinstalacji fotowoltaicznych do produkcji energii elektrycznej w celu wykorzystania jej na własne potrzeby. Wykonano instalacje fotowoltaiczne na obiektach: Zespół Szkolno-Przedszkolny w … Zespół Szkolno-Przedszkolny w … Szkoła Podstawowa w Starym … Zespół Szkolno-Przedszkolny w … Zespół Szkolno-Przedszkolny w … Zespół Szkół w …. Na każdym z wyżej wymienionych budynków zamontowano po 40 szt. paneli PV w rzędach na stelażach podnoszących. Dla każdego zestawu łączna moc to 12 kWp, energia całkowita: 12 520,62 kWh/rok, po uwzględnieniu sprawności całkowitej systemu: 11 563,39 kWh/rok.

Zastosowane rozwiązania technologiczne i techniczne są zgodne z najlepszą praktyką w dziedzinie instalacji fotowoltaicznych. Zastosowane rozwiązania techniczno-wykonawcze są zgodne z obowiązującymi normami prawnymi, optymalne pod względem zaspokojenia popytu ze strony budynków użyteczności publicznej (konieczność zapewnienia zasilania miejsc publicznych z minimalizacją zasilania z sieci elektroenergetycznej). Dobór rozwiązania oparto na dotychczasowych doświadczeniach Wnioskodawcy w zakresie optymalizacji stosunku jakości do ceny. Dobór urządzeń jest także optymalny pod względem energetycznym tj. produkcja energii przez zaproponowane urządzenia jest wystarczająca do zaspokojenia większości potrzeb energetycznych budynku, w połączeniu z możliwością dostarczenia brakującej energii z sieci.

Realizowany projekt jest zgodny z przepisami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń i efektywności energetycznej, a także z uregulowaniami krajowymi i regionalnymi w tym zakresie. Wynika z Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy i na poziomie lokalnym bezpośrednio realizuje zapisy Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy, w którym założono ograniczenie emisji w szacowanej wielkości 1 231,93 ton CO2 rocznie po zrealizowaniu wszelkich przewidzianych tam działań w tym przedmiotowego działania. Ponadto, projekt realizuje zapisy Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010-2020 w zakresie dywersyfikacji źródeł i efektywnego wykorzystania energii, a także Strategii Rozwoju Kraju 2020, w zakresie bezpieczeństwa energetycznego i środowiska, racjonalnego gospodarowania zasobami, poprawy efektywności energetycznej, a w konsekwencji poprawy stanu środowiska. Projekt, poprzez zwiększenie poziomu produkcji energii ze źródeł odnawialnych, realizuje Cel Tematyczny 4 RPO WSL: Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach. Priorytet Inwestycyjny 4a - wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, oraz jego cel szczegółowy: zwiększony poziom produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Planowana inwestycja realizuje bezpośrednio cel Osi Priorytetowej IV zwiększenie konkurencyjności oraz zmniejszenie emisyjności gospodarki.

Przedmiotowy projekt wpisuje się również w założenia wiązki projektów „Bezpieczeństwo energetyczne” Strategii RIT Subregionu … Województwa … i przyczynia się do urzeczywistnienia celu strategicznego RIT Subregion … Województwa …, tj. wzmocnienie równoważonego rozwoju Subregionu … poprzez efektywne wykorzystanie zasobów. Wspomaganie realizacji celu szczegółowego nastąpi poprzez bezpośrednią realizację celu szczegółowego C.1.1., czyli zwiększenie poziomu produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Projekt wpisuje się także w Strategiczny plan adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu, poprzez budowę lokalnych instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii do zasilania obiektów użyteczności publicznej oraz oświetlenia ulicznego w Gminie, zarówno na poziomie celu głównego, jakim jest: „zapewnienie zrównoważonego rozwoju oraz efektywnego funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa w warunkach zmian klimatu”, jak i celu szczegółowego oraz kierunków działań.

Projekt jest zgodny z programem ochrony powietrza, w tym szczególnie w odniesieniu do zakładanych w programie sposobów obniżenia wielkości stężeń do poziomu wynikającego z Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu z 24 sierpnia 2012 roku. Z pozyskiwaniem energii ze źródeł odnawialnych związany jest korzystny efekt ekologiczny, który’ temu towarzyszy. W wyniku instalacji w obiekcie systemów energetyki odnawialnej spada pobór energii wytwarzanej konwencjonalnie, w analizowanym przypadku energii elektrycznej. Ograniczając zużycie energii wytwarzanej konwencjonalnie, czyli w oparciu o źródła kopalne, ogranicza się przedostawanie się do atmosfery szkodliwych substancji, pochodzących ze spalania kopalin w elektrowniach i elektrociepłowniach, czyli tzw. „wysokiej emisji”, w tym emisji gazów cieplarnianych (CO2) i pyłu PM10.

W zakresie całej inwestycji, w wyniku projektu zostaną osiągnięte następujące wskaźniki: - Redukcja CO2 (szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych): 141,43083 T - Redukcja pyłu frakcji PM10 (stopień redukcji PM10): 0,0070049 T - Produkcja energii elektrycznej z nowo wybudowanych instalacji wykorzystujących OZE: 177,604 MWhe/rok - Dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych: 0,1413 MWe - Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania: 111 szt. (105 lamp hybrydowych i 6 instalacji fotowoltaicznych).

W chwili obecnej Wnioskodawca jest na etapie przygotowywania rozliczenia końcowego projektu. Powyższa inwestycja w zakresie budowy oświetlenia hybrydowego oraz instalacji fotowoltaicznych jest przez Gminę dokonywana w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym) należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną.

Majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji będzie własnością gminy i będzie służył zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności nie będzie on służył oświetleniu terenów sąsiednich gmin, czy też obiektów znajdujących się w pobliżu, wykorzystywanych przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT, bądź też stanowiących majątek prywatnych przedsiębiorców. W związku z tym, Gmina nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z oświetlenia hybrydowego. Instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej wyłącznie dla własnych celów szkół i przedszkoli, stanowiących miejsca użyteczności publicznej Gminy …. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Gmina ponosi wydatki udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Gmina nie odlicza VAT naliczonego od tych wydatków. Wydatki poniesione na wyżej wymienioną inwestycję nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Realizując jednak powyższe zadania nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT w związku z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w wyżej opisanym zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca jako podatnik VAT oraz podmiot figurujący w ewidencji płatników podatku VAT był uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z kosztów poniesionych przez Gminę … w związku z realizacją opisanej inwestycji?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z opisanym stanem faktycznym: budową hybrydowego oświetlenia ulicznego oraz montażem instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej w ramach inwestycji pn.: „…”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Drugim warunkiem, od spełnienia którego uzależniona jest możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje ona zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną.

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanych przypadkach, druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie posługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową oświetlenia hybrydowego oraz montażem instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej. Jak Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, wybudowane oświetlenie hybrydowe będzie przez Gminę wykorzystywane do oświetlenia dróg znajdujących się na osiedlu domów jednorodzinnych. Natomiast instalacje fotowoltaiczne będą służyły do produkcji energii elektrycznej wyłącznie na potrzeby budynków użyteczności publicznej. Z tytułu wykonywania tych czynności Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat, a powstały w związku z realizacją inwestycji majątek będzie służył, zdaniem Gminy, wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, a więc wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe oświetlenie hybrydowe oraz fotowoltaika nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie, bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają, m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje natomiast, iż świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemąjącej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ponadto, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Jednocześnie zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 prawa energetycznego w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, planowanie oświetlenia miejsc publicznych oraz jego finansowanie należy do obligatoryjnych zadań własnych gmin.

Mając na względzie powyższy stan prawny oraz fakt, że przedmiotowa inwestycja będzie służyła Wnioskodawcy na potrzeby realizacji jej zadań własnych, w szczególności nie będzie służyła zaopatrywaniu w energię elektryczną oraz oświetleniu terenów sąsiednich gmin czy też obiektów znajdujących się w pobliżu, wykorzystywanych przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT, bądź też stanowiących majątek prywatnych przedsiębiorców i nie będzie ona pobierała żadnych odpłatności w związku z funkcjonowaniem przedmiotowego majątku, zdaniem Gminy, powyższe przesłanki zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatnym świadczeniem usług nie zostaną spełnione. W konsekwencji, zdaniem Gminy, należy uznać, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie będzie wykonywał świadczeń podlegających opodatkowaniu VAT. Nie będzie także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w Rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust. 4 wymienionego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „…” jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy. Według tego przepisu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 wynika zatem, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r., poz. 1372, ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 2, 3 i 15 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r., poz. 716), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:

  1. ulic,
  2. placów,
  3. dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,
  4. dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przebiegających w granicach terenu zabudowy,
  5. części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wymagających odrębnego oświetlenia:
    - przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,
    - stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej.

Przez finansowanie oświetlenia – w świetle zapisów art. 3 pkt 22 ustawy Prawo energetyczne – rozumie się finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „…” w ramach osi priorytetowej 4. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna; Poddziałanie 4.1.2. Odnawialne źródła energii - RIT Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Wnioskodawcą projektu jest Wnioskodawca (Gmina …).

Opis sprawy wskazuje, że w ramach inwestycji Wnioskodawca realizował zadania w zakresie: instalacji fotowoltaicznych oraz lamp hybrydowych. Instalacje hybrydowe (w tym latarnie pojedyncze: 95 sztuk, latarnie podwójne: 10 sztuk) rozlokowano na terenie Gminy. Zasilają one lampy oświetlenia ulicznego. Instalacje zlokalizowano w następujących miejscowościach: …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, ….

W zakresie zasilania budynków użyteczności publicznej w energię, w projekcie założono budowę mikroinstalacji fotowoltaicznych do produkcji energii elektrycznej w celu wykorzystania jej na własne potrzeby. Wykonano instalacje fotowoltaiczne na obiektach: Zespół Szkolno-Przedszkolny w … Zespół Szkolno-Przedszkolny w … Szkoła Podstawowa w … Zespół Szkolno-Przedszkolny w … Zespół Szkolno-Przedszkolny w … Zespół Szkół w ….

Majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji będzie własnością Wnioskodawcy i będzie służył zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności nie będzie on służył oświetleniu terenów sąsiednich gmin, czy też obiektów znajdujących się w pobliżu, wykorzystywanych przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT, bądź też stanowiących majątek prywatnych przedsiębiorców. W związku z tym, Wnioskodawca nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z oświetlenia hybrydowego. Instalacje fotowoltaiczne będą wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej wyłącznie dla własnych celów szkół i przedszkoli, stanowiących miejsca użyteczności publicznej Gminy. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Gmina ponosi wydatki udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Wydatki poniesione na wymienioną inwestycje nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi związane z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania tj. opisanych we wniosku budowy oświetlenia hybrydowego oraz montażu instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (przedszkoli i szkół).

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z opisanym stanem faktycznym: budową hybrydowego oświetlenia ulicznego oraz montażem instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej w ramach inwestycji pn.: „…” – jest prawidłowe.

Zaznaczyć należy że granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, nakreśla Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego we wniosku, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Zatem niniejsza interpretacja dotyczy tylko zakresu pytania. Inne kwestie podniesione w uzasadnieniu stanowiska własnego, a nie objęte pytaniem nie są przedmiotem rozstrzygnięcia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy w szczególności np. wykorzystywana budynków użyteczności publicznej (szkół i przedszkoli) również do czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj