Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.565.2021.2.ISL
z 9 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 5 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 23 sierpnia 2021 r.) oraz pismem z dnia 23 sierpnia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 23 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia wysokości stawki opodatkowania z prowadzonej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia wysokości stawki opodatkowania z prowadzonej działalności.

Na wezwanie Organu, pismem z dnia 20 sierpnia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 23 sierpnia 2021 r.) oraz pismem z dnia 23 sierpnia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 23 sierpnia 2021 r.) wniosek został uzupełniony.

We wniosku po jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Od 1 czerwca 2005 r. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą pod nazwą …. Rejestrując działalność wskazał On PKD 47.91.Z - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Faktyczna działalność gospodarcza, którą się zajmuje Wnioskodawca od momentu jej rozpoczęcia polega na produkcji skórzanych mieszków do dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego do różnych marek samochodów. Od około pięciu lat Wnioskodawca rozszerzył zakres produkcji o wytwarzanie również plastikowych ramek do montażu tychże mieszków. Mieszki są produkowane wyłącznie z naturalnej skóry. Gotowy produkt jest zamiennikiem oryginału, gdyż montowane w nowych autach z biegiem wieloletniej eksploatacji ulegają przetarciu i tracą na wyglądzie. Każdy wyprodukowany mieszek powstaje (jest wyprodukowany) po złożeniu przez indywidualnego klienta (odbiorcy) zamówienia. Na życzenie klienta istnieje możliwość wykonania mieszka z dowolnego koloru skóry, dowolnego koloru nici, a także wykonania haftu komputerowego dedykowanego do określonego modelu samochodu i rocznika. Produkt jest w postaci stałej, a w samochodzie pełni rolę estetycznej obudowy dźwigni zmiany biegów i dźwigni hamulca ręcznego. Z kolei, plastikowe ramki do montażu są wytwarzane wyłącznie z tworzywa sztucznego (jest to element służący do montażu mieszków). Plastikowe ramki to tylko dodatek do produkcji Wnioskodawcy, stanowiący ok. 3% całości produkcji i sprzedaży. Jest to ograniczone możliwościami produkcyjnymi na drukarce 3D. Głównym odbiorcą produktu jest klient indywidualny (po złożeniu zamówienia), zaś sprzedaż odbywa się wyłącznie wysyłkowo za pośrednictwem internetowych platform sprzedażowych. Wnioskodawca nie posiada stacjonarnego punktu sprzedaży, nie realizuje również zamówień hurtowych dla odbiorcy biznesowego. Od 2005 r. wypracowany dochód z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowywał podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, natomiast ostatnie lata podatkiem liniowym, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. W związku z powstałymi wątpliwościami, które towarzyszyły Wnioskodawcy co do zakresu rodzaju prowadzonej przez Niego podstawowej działalności gospodarczej, zwrócił się pismem z dnia 14 stycznia 2021 r. do Urzędu Statystycznego w …, Ośrodek Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) o dokonanie klasyfikacji Jego produkcji, a następnie sprzedaży tegoż produktu.

W dniu 8 kwietnia 2021 r., pismem …, Urząd Statystyczny … stwierdził, że produkcja Wnioskodawcy i sprzedaż mieści się:

  • „w przypadku mieszków do dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego wykonywanych ze skóry naturalnej - PKWiU 15.12.19.0 „Pozostałe wyroby ze skóry wyprawionej lub skóry wtórnej, gdzie indziej niesklasyfikowane, włączając wyroby w rodzaju stosowanych w maszynach lub urządzeniach mechanicznych, itp.”,
  • „w przypadku ramek do montażu mieszków skórzanych, wytwarzanych na drukarce 3D, z tworzywa sztucznego - 100% ABS, jako wyrobów będących częściami do samochodowych pojazdów mechanicznych, identyfikowane jako przystosowane do użycia wyłącznie lub zasadniczo do określonych typów pojazdów - PKWiU 29.32.20.0 „Pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz części i akcesoria nadwozi”.

W świetle powyższej klasyfikacji, Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą możliwości zmiany formy opodatkowania podatkiem dochodowym począwszy od 2022 r. z podatku dochodowego od osób fizycznych (PKPiR) na zryczałtowany podatek dochodowy (ewidencja przychodów) i opodatkowania przychodów wg stawki 5,5 %.

W piśmie z dnia 20 sierpnia 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że zamierza złożyć w terminie do dnia 20 lutego 2022 r. Naczelnikowi Urzędu Skarbowego … oświadczenie o zmianie formy opodatkowania, tj. wybór opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca wyjaśnia, że oprócz wskazanej i opisanej wyżej pozarolniczej działalności gospodarczej nie uzyskuje dochodów z innych źródeł podlegających opodatkowaniu. Do wykonywanej przeze Niego działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a w szczególności wyłączenie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy stanowiące, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Prowadzona przez Wnioskodawcę pozarolnicza działalność gospodarcza nie jest i nie będzie działalnością usługową w zakresie handlu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Przychody Wnioskodawcy z prowadzonej działalności gospodarczej w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie przekroczą 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność usługowa w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) to sprzedaż w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Z kolei działalność wytwórcza (art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy) to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika. Zatem, rodzaj prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie zawiera się w definicji dotyczącej działalności usługowej w zakresie handlu. Produkcja realizowana w zakładzie Wnioskodawcy spełnia w pełni definicję działalności wytwórczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zajmując się produkcją mieszków do dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego oraz produkcją ramek do ich montażu, sklasyfikowanych odpowiednio do PKWiU 15.12.19.0 „Pozostałe wyroby ze skóry wyprawionej lub skóry wtórnej, gdzie indziej niesklasyfikowane, włączając wyroby w rodzaju stosowanych w maszynach lub urządzeniach mechanicznych, itp.” oraz do PKWiU - 29.32.20.0 „Pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz części i akcesoria nadwozi” przez Urząd Statystyczny …, Ośrodek Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Wnioskodawca może z początkiem 2022 r. dokonać zmiany formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej z podatku liniowego na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do zapisu art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 5,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, począwszy od 2022 r. będzie On mógł zmienić formę opodatkowania z podatku liniowego, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów, na ryczałt ewidencjonowany, zakładając ewidencję przychodów i opodatkowując przychody z tej działalności wg stawki 5,5%, gdyż prowadzi działalność wytwórczą, do której nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody z działalności gospodarczej w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca zamierza uzyskiwać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie przekroczą 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza, oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Z przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U., poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu – to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Z kolei, działalność wytwórcza, to zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy precyzuje termin „towary handlowe”, zgodnie z którym towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. uchylona,
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. uchylona,
    5. uchylona,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z ww. przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wynika, że jeżeli podatnik osiągnie chociaż część przychodu z tytułu prowadzenia działalności wyłączonej z opodatkowania w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na przykład sprzedaży części, czy akcesoriów do pojazdów mechanicznych to traci prawo do opodatkowania ryczałtem.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Zatem przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile dany rodzaj działalności wytwórczej nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 ww. ustawy albo nie należy do usług, których wykonywanie wyłącza z opodatkowania ryczałtem.

Zatem, jak zostało wyżej wskazane, działalność usługowa w zakresie handlu obejmuje sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Natomiast działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to produkować coś, tworząc, wydzielać coś, powodować powstanie czegoś (Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pl). Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne sformułowanie sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę, przekształcać, przeobrażać”.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, polegająca na produkcji skórzanych mieszków do dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego do różnych marek samochodów oraz wytwarzania plastikowych ramek do montażu tych mieszków, spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Wskazać również należy, że aby skorzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania, należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze. O zasadach składania ww. oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl tego przepisu, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że - jak wskazano we wniosku - prowadzona przez Wnioskodawcę pozarolnicza działalność gospodarcza, sklasyfikowana w kodach PKWiU 15.12.19.0 - „Pozostałe wyroby ze skóry wyprawionej lub skóry wtórnej, gdzie indziej niesklasyfikowane, włączając wyroby w rodzaju stosowanych w maszynach lub urządzeniach mechanicznych, itp.” oraz PKWiU 29.32.20.0 „Pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz części i akcesoria nadwozi” nie jest i nie będzie działalnością usługową w zakresie handlu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż Wnioskodawca osiąga przychody z działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, do której nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ww. ustawy, w wyniku której powstają nowe wyroby Jego własnej produkcji, to nie ma przeszkód, aby Wnioskodawca mógł wybrać zryczałtowany podatek dochodowy, jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej. Zatem, począwszy od 2022 r. Wnioskodawca będzie mógł zmienić formę opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej z podatku liniowego na ryczałt ewidencjonowany i uzyskane przychody opodatkować wg stawki 5,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności w ramach przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, gdyż w trybie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), nie ma możliwości jego modyfikowania, czy też prowadzenia postępowania dowodowego. W związku z faktem, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług, tutejszy Organ udzielił interpretacji indywidualnej w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie PKWiU. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych prowadzonego na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, nie jest ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj