Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.94.2021.2.SK
z 10 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 marca 2021 r. (data wpływu w tym samym dniu), uzupełnionym 13 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy pomoc w formie dotacji na odsetki nie jest przychodem podatkowym zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2021 r. do Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy pomoc w formie dotacji na odsetki nie jest przychodem podatkowym zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 21 kwietnia 2021 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.94.2021.1.SK wezwano do uzupełnienia braków formalnych wniosku, co też nastąpiło 13 maja 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W 2020 r. Spółka otrzymała pożyczkę płynnościową udzieloną ze środków pochodzących z Funduszu Pożyczkowego Pożyczki Płynnościowej Programu Inteligentny Rozwój, którego celem jest zapewnienie finansowania płynnościowego w związku z negatywnymi konsekwencjami spowodowanymi epidemią Covid-19. Pośrednikiem wypłacającym pożyczkę była Fundacja Fundusz Regionu (…), który na mocy Umowy Operacyjnej zawartej z Bankiem Gospodarstwa Krajowego jest umocowany jako pośrednik finansowy do udzielania pożyczek w ramach instrumentu finansowego Pożyczka Płynnościowa POIR, utworzonego w zakresie przedsięwzięcia pod nazwą Fundusz Pożyczkowy Wsparcia Płynności MŚP FPWP POIR realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie Umowy o finansowanie zawartej w dniu 02.04.2020 pomiędzy Skarbem Państwa - Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Spółka otrzymała pożyczkę w wysokości 2,5 mln złotych na okres 6 lat, z przeznaczeniem na wydatki związane z utrzymaniem bieżącej działalności i zapewnieniem płynności finansowej. Zgodnie z Umową pożyczki kwota wykorzystanej pożyczki podlega oprocentowaniu na warunkach korzystniejszych niż rynkowe, w wysokości i zgodnie z zasadami udzielania pomocy określonymi w Rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 14.04.2020 r. w sprawie udzielania pomocy z instrumentów finansowych w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii Covid-19 (Dz.U.2020 poz.670) i wynosi 2,84% w stosunku rocznym. Zgodnie z Umową pożyczka objęta jest dotacją na pokrycie całkowitej wartości odsetek od kapitału. Pomoc w formie dotacji na odsetki udzielana jest zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28.04.2020 r. w sprawie udzielania pomocy w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii Covid-19 (Dz.U. z 2020 r. poz.773).

W uzupełnieniu wniosku w piśmie z 13 maja 2021 r. Spółka wskazała:

  • sformułowanie, że pożyczka objęta jest dotacją na pokrycie całkowitej wartości odsetek od kapitału oznacza, że spółka otrzymała pożyczkę objętą dotacją na pokrycie całkowitej kwoty odsetek od kapitału, a to oznacza, że Spółka otrzymała tylko i wyłącznie kwotę pożyczki w wysokości 2,5 mln zł i nie otrzymała dodatkowo żadnych środków, żadnych pieniędzy na spłatę odsetek od tej pożyczki. Spółka spłaca tylko i wyłącznie raty kapitału od tej pożyczki. Spółka nie ma obowiązku spłacać odsetek od tej pożyczki, bo w tej umowie pożyczki tych odsetek w ogóle nie ma do zapłaty.
  • Odsetki do zapłaty od tej umowy pożyczki wynoszą 0,00 zł (zero złotych), a wyliczona w tej umowie pożyczki wartość tych odsetek w wysokości 2,84% jest pomocą, którą Spółka otrzymała,
  • pożyczki i dotacji na odsetki udzielił Spółce Fundusz Regionu (…),
  • otrzymane wsparcie nie miało charakteru dotacji celowej i nie jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych,
  • pożyczka została Spółce udzielona na podstawie Umowy Inwestycyjnej nr (…) r. przez Fundusz Regionu (…) ze środków pochodzących z Funduszu Pożyczkowego Pożyczki Płynnościowej Programu Inteligentny Rozwój. Pożyczka została wypłacona z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy pomoc w formie dotacji na odsetki nie jest przychodem podatkowym zgodnie z ustawą u podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, pomoc w formie dotacji na odsetki nie jest przychodem podatkowym zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 updop).

Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie jest przypadkowy i pozwala na wyprowadzenie wniosku o objęciu zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów. Wystąpienie każdego zdarzenia powodującego wymierną korzyść po stronie podatnika skutkuje obowiązkiem opodatkowania osiągniętej nadwyżki ponad koszty jej uzyskania przez podatnika. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Przyjęte rozwiązanie legislacyjne pozwala na stosowanie przepisów ustawy niezależnie od specyfiki podmiotów podlegających opodatkowaniu, zmieniających się okoliczności i rzeczywistości gospodarczej, jak również ewolucji różnego rodzaju instrumentów wykorzystywanych w obrocie gospodarczym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawiera definicji przychodu. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

  • otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (pkt1)
  • wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie (pkt 2).

Należy zaznaczyć, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje jego definitywny charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej.

Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

W świetle ww. przepisu, otrzymane w sposób definitywny środki pieniężne (np. w postaci rekompensaty) stanowią, co do zasady, przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Katalog przysporzeń nie stanowiących przychodów podatkowych został określony w art. 12 ust. 4 updop. Jest to katalog zamknięty, co oznacza, że jedynie w warunkach ściśle określonych w tym katalogu otrzymane przysporzenie przychodu podatkowego stanowić nie będzie.

Jak wynika z art. 12 ust. 4 pkt 14 updop, do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w 2020 r. Spółka otrzymała pożyczkę płynnościową udzieloną ze środków pochodzących z Funduszu Pożyczkowego Pożyczki Płynnościowej Programu Inteligentny Rozwój, którego celem jest zapewnienie finansowania płynnościowego w związku z negatywnymi konsekwencjami spowodowanymi epidemią Covid-19. Pośrednikiem wypłacającym pożyczkę była Fundacja Fundusz Regionu (…), który na mocy Umowy Operacyjnej zawartej z Bankiem Gospodarstwa Krajowego jest umocowany jako pośrednik finansowy do udzielania pożyczek w ramach instrumentu finansowego Pożyczka Płynnościowa POIR, utworzonego w zakresie przedsięwzięcia pod nazwą Fundusz Pożyczkowy Wsparcia Płynności MŚP FPWP POIR realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie Umowy o finansowanie zawartej w dniu 02.04.2020 pomiędzy Skarbem Państwa - Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Spółka otrzymała pożyczkę w wysokości 2,5 mln złotych na okres 6 lat, z przeznaczeniem na wydatki związane z utrzymaniem bieżącej działalności i zapewnieniem płynności finansowej. Zgodnie z umową pożyczki kwota wykorzystanej pożyczki podlega oprocentowaniu na warunkach korzystniejszych niż rynkowe, w wysokości i zgodnie z zasadami udzielania pomocy określonymi w Rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 14.04.2020 r. w sprawie udzielania pomocy z instrumentów finansowych w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii Covid-19 (Dz.U.2020 poz.670) i wynosi 2,84% w stosunku rocznym. Zgodnie z Umową pożyczka objęta jest dotacją na pokrycie całkowitej wartości odsetek od kapitału. Pomoc w formie dotacji na odsetki udzielana jest zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28.04.2020 r. w sprawie udzielania pomocy w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii Covid-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 773).

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała że pożyczka objęta jest dotacją na pokrycie całkowitej wartości odsetek od kapitału oznacza, że Spółka otrzymała pożyczkę objętą dotacją na pokrycie całkowitej kwoty odsetek od kapitału, a to oznacza, że Spółka otrzymała tylko i wyłącznie kwotę pożyczki w wysokości 2,5 mln zł i nie otrzymała dodatkowo żadnych środków, żadnych pieniędzy na spłatę odsetek od tej pożyczki. Spółka spłaca tylko i wyłącznie raty kapitału od tej pożyczki. Spółka nie ma obowiązku spłacać odsetek od tej pożyczki, bo w tej umowie pożyczki tych odsetek w ogóle nie ma do zapłaty.

Odsetki do zapłaty od tej umowy pożyczki wynoszą zero złotych, a wyliczona w tej umowie pożyczki wartość tych odsetek w wysokości 2,84% jest pomocą, którą Spółka otrzymała. Dotacji na odsetki udzielił Spółce Fundusz Regionu (…), otrzymane wsparcie nie miało charakteru dotacji celowej i nie jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Pożyczka została Spółce udzielona na podstawie Umowy Inwestycyjnej nr (…) r. przez Fundusz Regionu (…) ze środków pochodzących z Funduszu Pożyczkowego Pożyczki Płynnościowej Programu Inteligentny Rozwój. Pożyczka została wypłacona z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy pomoc w formie dotacji na odsetki nie jest przychodem podatkowym zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomoc w formie dotacji na odsetki nie jest przychodem podatkowym zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do ww. wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że dotacja na odsetki od pożyczki w związku z wystąpieniem pandemii, udzielana na podstawie Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 kwietnia 2020 r. w sprawie udzielania pomocy w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 773), nie podlega wyłączeniu z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 updop.

W świetle tego przepisu rozpatrywać można byłoby wyłączenie z przychodów świadczenia uzyskanego przez Wnioskodawcę w postaci pożyczki nieodpłatnej lub częściowo odpłatnej. Dotacja stanowi przychód jako otrzymane środki pieniężne, a nie nieodpłatne/częściowo odpłatne świadczenie. Brak wpływu do Wnioskodawcy środków z dotacji nie oznacza, że ich nie otrzymał, jeśli dotacja pokryła odsetki od udzielonej Wnioskodawcy pożyczki. Nie można zatem przyjąć, że skoro Wnioskodawca nie płaci odsetek i nie wpływają do niego środki z dotacji, sprowadza się to do uzyskania przez niego nieodpłatnego świadczenia. Nie dochodzi bowiem do umorzenia czy anulowania odsetek lecz ma miejsce pokrycie odsetek z dotacji. W konsekwencji powyższego otrzymana dotacja nie podlega wyłączeniu z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 updop i stanowi przychód jako otrzymane środki pieniężne (na pokrycie całkowitej kwoty odsetek od kapitału pożyczki).

Niemniej jednak w sprawie zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, celem dotacji udzielonej Wnioskodawcy jest pokrycie całkowitej kwoty odsetek od kapitału pożyczki płynnościowej z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020. Zarówno pożyczka, jak i dotacja zostały udzielone w ramach Funduszu Pożyczkowego Pożyczki Płynnościowej Programu Inteligentny Rozwój. Z kolei, zgodnie z zał. 4 ustawy budżetowej na rok 2020 z dnia 14 lutego 2020 r., wydatkami budżetu środków europejskich są wydatki dotyczące m.in. Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. W konsekwencji, dotację należy uznać za otrzymaną z budżetu państwa i jako taką wolną od CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Wobec powyższego stanowisko Spółki, że pomoc w formie dotacji na odsetki nie jest przychodem podatkowym zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj