Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.223.2021.4.AR
z 13 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 maja 2021 r. (data wpływu 31 maja 2021 r.), uzupełnionym 17 sierpnia 2021 r. oraz 26 sierpnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy wniesienie wydzielonego Departamentu Projektu A w drodze aportu do Nabywcy w zamian za udziały nie będzie generowało po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2021 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy wniesienie wydzielonego Departamentu Projektu A w drodze aportu do Nabywcy w zamian za udziały nie będzie generowało po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Powyższy wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego tez pismem z 5 sierpnia 2021 r., Znak: 0114-KDIP4-2.4012.347.2021.2.SKJ, 0111-KDIB2-1.4010.223.2021.3.AR tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 17 sierpnia 2021 r. oraz 26 sierpnia 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka" lub „Wnioskodawca") jest podmiotem prowadzącym działalność o charakterze holdingowym, posiadającym udziały w innych spółkach operacyjnych grupy X. W ramach działalności holdingowej Spółka zajmuje się finansowaniem aktywności spółek operacyjnych wchodzących w skład grupy X.

Spółka rozpoczęła również prowadzenie działalności o charakterze deweloperskim.

W celu prowadzenia działalności deweloperskiej, Zarząd Spółki w drodze uchwały z dnia 12 maja 2021 roku (dalej jako: „Uchwała”) wydzielił składniki majątkowe i osobowe związane z realizacją przedsięwzięcia deweloperskiego w ramach inwestycji budowlanej (dalej: „Projekt A”)

Projekt A może być prowadzony zarówno bezpośrednio przez Spółkę lub przez inne spółki celowe grupy X powołane do realizacji konkretnej inwestycji.

Wyżej wymieniona Uchwała:

  1. powołała do życia komórkę organizacyjną w strukturze Spółki o nazwie: „Departament Projektu A” oraz
  2. określiła zasady wewnętrznego funkcjonowania Departamentu Projektu A (regulamin).

Departament Projektu A posiada wyodrębnioną księgowość w postaci wyodrębnionej ewidencji kosztowej i przychodowej związanej z realizacją Projektu A i funkcjonowaniem Departamentu Projektu A pozwalającej na przypisanie odpowiadających mu operacji gospodarczych.

Dodatkowo, na potrzeby związane z prowadzeniem działalności przez Departament Projektu A utworzono odrębny rachunek bankowy, poprzez który realizowane będą rozliczenia z kontrahentami w ramach Projektu A.

Na potrzeby realizacji Projektu A do Departamentu Projektu A przypisano następujące pozycje:

i. nieruchomość gruntowa nabyta w celu realizacji Projektu A (dalej jako: „Działka Budowlana”),
ii. wyposażenie biura, którego pełna lista stanowi załącznik nr 1 do Uchwały (dalej jako: „Wyposażenie Biura”),
iii. prawa niematerialne, w tym prawa autorskie do projektu architektonicznego inwestycji deweloperskiej, których pełna lista stanowi załącznik nr 2 do Uchwały,
iv. prawa i obowiązki wynikające z umów w tym umów o roboty budowlane, umów o prace projektowe, umów o usługi marketingowe, umów z dostawcami mediów, których pełna lista stanowi załącznik nr 3 do Uchwały,
v. zobowiązania wobec dostawców dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej realizowanej przez Departament Projektu A,
vi. przyporządkowani pracownicy do Departamentu Projektu A,
vii. całość dokumentacji i danych (zarówno w formie drukowanej, elektronicznej bądź zgromadzonej na innych nośnikach) osobowych przejmowanych pracowników (dalej jako: „Dokumentacja Pracownicza"),
viii. środki pieniężne na rachunku bankowym.

Departament Projektu A skupia w sobie kompetencje w zakresie przygotowania całego procesu inwestycji, przygotowania koncepcji infrastruktury technicznej, uzgodnień z administracją publiczną, gestorami mediów, projektów inwestycji, analizy efektywności finansowej projektu, analizy rynku wykonawców i konkurencji, obsługi marketingowej i przedsprzedażowej. Prowadzi zatem określoną działalność opartą o wyodrębnione składniki majątku i personel.

Departament Projektu A realizuje samodzielnie (przez swoich pracowników) niezbędne do swojej działalności zakupy (usługi obce takie jak np. wykonawstwo, usługi projektowe, działania marketingowe), które będą opłacane z odrębnego rachunku bankowego, możliwe jest zatem przypisanie Departamentowi konkretnych zobowiązań. Departament korzysta również z niektórych rozwiązań administracyjnych (księgowych, kadrowych, informatycznych) należących do Spółki. Po wniesieniu Departamentu Projektu A do spółki celowej Spółka może pełnić w tym zakresie role outsourcingową. Spółka planuje wnieść całość działalności Departament Projektu A (w zakresie składników określonych w pozycji i-viii powyżej) (dalej jako: „Przedmiot Aportu") aportem do jednej ze spółek celowych grupy X, działającej w formie spółki z o.o. (dalej jako: „Nabywca") w zamian za udziały. Nabywca będzie kontynuował realizację Projektu A w oparciu o zasoby przekazane w ramach Departamentu Projektu A.

Zarówno Spółka jak i Nabywca są zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku, ostatecznie sformułowanym w piśmie z 26 sierpnia 2021 r., Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Znaczenie nadane przez ustawodawcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa w podatku dochodowym (art. 4a pkt 4) jest tożsame z tym, jaki nadał temu pojęciu w podatku od towarów i usług (art. 2 pkt 27e). Potwierdziły to liczne orzeczenia sądów administracyjnych. W konsekwencji Wnioskodawca kierując wniosek o interpretację na gruncie definicji w podatku VAT uznał, że w drodze analogii jej skutki będą miały zastosowanie do zorganizowanej części przedsiębiorstwa w podatku dochodowym od osób prawnych. Departament Projektu A, który będzie przedmiotem wkładu niepieniężnego stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.).
  2. Wyodrębnienie organizacyjne, finansowe i funkcjonalne Departamentu dokonało się w oparciu o uchwałę organu Spółki z dnia 12 maja 2021 r., w której wyczerpująco wskazano m.in. jakie elementy majątku zostały przeznaczone na realizację przedsięwzięcia deweloperskiego pn. Departament Projektu A i jakie osoby zostały wyznaczone do wykonywania czynności w tym zakresie. Ww. Uchwała ukształtowała odrębną strukturę w rachunkowości, aby możliwe było ustalenie wskaźników finansowych przyporządkowanych jedynie tej działalności. Funkcjonalnie dokonane wyodrębnienie służy realizacji wyłącznie przedsięwzięciu pn. Departament Projektu A. Wydzielona część stanowi całość zdolną do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, która posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako odrębny podmiot gospodarczy.
    Wyodrębniony zespół składników majątku Spółki posiada zdolność do samodzielnej realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego, jak to opisano wyżej.
  3. Wnioskodawca i Nabywca są spółkami dla których Rzeczypospolita Polska jest miejscem, gdzie znajdują się ich zarządy, siedziby oraz gdzie oba podmioty są opodatkowane od całości swoich dochodów.
  4. Dotychczasowe realizowanie przedsięwzięć deweloperskich przez Wnioskodawcę dokonywało się z udziałem spółek celowych. Prowadzenie inwestycji deweloperskich w ramach spółek celowych „wymuszone" zostało przez instytucje finansowe (banki) wymagające przejrzystego raportowania wyników działalności przez nie finansowanej i często uzależniają od spełnienia tej przesłanki warunki lub udzielenie finansowania.
    W tym przypadku jest podobnie. Spółka wnosząca aport prowadzi szereg innych przedsięwzięć, nie tylko związanych z projektem pn. Departament Projektu A. Wnioskodawca realizuje takie działania jak: finansowanie (wstępne) inwestycji, poszukiwanie nieruchomości, dokonywanie analiz formalnoprawnych i ekonomicznych (efektywności inwestycji), ustalanie możliwości zabudowania, ustalanie tzw. chłonności terenu (ile metrów kw. jest możliwe do budowy), badanie konkurencji (ceny na danym terenie) oraz popytu i wielu innych, jednakże nie jest podmiotem, który realizuje późniejsze (bardziej zaawansowane) etapy inwestycji deweloperskiej.
    Realizacja przedsięwzięcia w spółce celowej pozwala na jej lepszą kontrolę w zakresie kosztów i przychodów oraz ustalenie prawidłowego wyniku działalności i jej rentowności.
    Zakończenie inwestycji jest planowane na rok 2023 i wówczas nastąpi jej opodatkowanie podatkiem dochodowym (w całości). Podatek od towarów i usług wystąpi już w momencie zwolnienia wpłat zaliczek z rachunku powierniczego, które nastąpi wcześniej niż przed 2023 r.
    Reasumując, głównym celem dokonywanej transakcji nie jest uchylenie lub uniknięcie opodatkowania, lecz przyczyny ekonomiczne – uzyskanie finansowania inwestycji, bez której nie może być ona realizowana, a które jest zdecydowanie łatwiejsze w spółce celowej, sprawniejsze zarządzanie i elastyczne działanie. Kluczowa jest możliwość finansowej kontroli prowadzonych działań oraz efektywność całego przedsięwzięcia deweloperskiego.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wniesienie wydzielonego Departamentu Projektu A w drodze aportu do Nabywcy w zamian za udziały stanowić będzie transakcję dotyczącą zorganizowanej części przedsiębiorstwa niestanowiącej przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b) w związku z art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Aportu do Nabywcy tytułem wkładu niepieniężnego nie będzie generowało po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle tego przepisu do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Z powołanego przepisu wynika, iż aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie powoduje powstania przychodu po stronie podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, a przedmiotem aportu w przedstawionym wyżej zdarzeniu przyszłym jest właśnie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis art. 4a pkt 4 ustawy o CIT stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług (winno być: ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zatem biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, należy zauważyć, iż w zakresie zbywanej części przedsiębiorstwa występuję wyodrębnienie organizacyjne, finansowe i funkcjonalne.

Wyodrębnienie organizacyjne

Departament Projektu A przed aportem został formalnie wydzielony w strukturze organizacyjnej Spółki jako osobna komórka organizacyjna, na mocy stosownej uchwały Zarządu Spółki. Jednocześnie do tak wyodrębnionego organizacyjnie Departamentu Projektu A zostały przypisane określone składniki przedsiębiorstwa Spółki służące działalności prowadzonej przez Spółkę z jego wykorzystaniem, należności i zobowiązania związane ze składnikami majątkowymi przypisanymi do Departamentu, a także wybrani pracownicy Spółki. W konsekwencji, w świetle przedstawionych powyżej okoliczności kryterium wyodrębnienia organizacyjnego należy uznać za spełnione.

Wyodrębnienie finansowe

Departament Projektu A jest zespołem składników wyodrębnionych na płaszczyźnie finansowej. Prowadzone ewidencje księgowe umożliwiają bowiem przypisanie Departamentowi Projektu A odpowiadających mu operacji gospodarczych, w tym w szczególności przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów.

Ponadto w rezultacie takiego wyodrębnienia, Spółka ma możliwość opracowania dla Departamentu Projektu Deweloperskiego odrębnego planu finansowego, czy budżetu. Należy też podkreślić, że w stosunku do Departamentu Projektu A jest prowadzony odrębny rachunek bankowy, na którym gromadzone będą środki pieniężne wskutek regulowania należności, oraz z którego dokonywane będą płatności zobowiązań funkcjonalnie związanych z działalnością Departamentu Projektu A.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Do Departamentu Projektu A przypisane zostały zarówno składniki materialne jak i składniki niematerialne, w tym zobowiązania.

Dodatkowo, przeniesiona zostanie również część zakładu pracy obejmująca pracowników przypisanych do Departamentu Projektu A, których zakres obowiązków będzie dotyczył działalności Departamentu Projektu A.

Ponadto składniki majątku wchodzące w skład Departamentu Projektu A stanowić będą funkcjonalnie ze sobą związaną całość. Wszystkie będą wykorzystywane do jednego celu, tj. prowadzenia działalności Departamentu Projektu A. Na moment wniesienia aportu działalność ta funkcjonować będzie samodzielnie w ramach przedsiębiorstwa Spółki. W konsekwencji, zespół składników majątkowych przypisanych do Departamentu Projektu A w opisanym zdarzeniu przyszłym powinien być postrzegany jako funkcjonalnie ze sobą związaną całość, która tym samym stanowić będzie zespół składników majątkowych wyodrębnionych w znaczeniu funkcjonalnym.

Według Wnioskodawcy, przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów świadczą o tym, że w chwili wniesienia Departamentu Projektu A w postaci aportu do Nabywcy Przedmiotu Aportu będzie posiadać cechy wymienione w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co świadczy o tym, iż Przedmiot Aportu stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa i czynność jego wniesienia do Nabywcy, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 25b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będzie tworzyć przychodu dla Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast w pozostałym zakresie wniosku, tj. w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wskazać również należy, iż jako element zdarzenia przyszłego niepodlegający ocenie przyjęto, iż Departament Projektu A stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Przepisy art. 12 ust. 1 updop, nie definiują pojęcia przychodu, jednak zawarty w nich otwarty katalog przykładowych rodzajów przysporzeń stanowiących przychody pozwala na przyjęcie, że za przychody uznaje się przysporzenia o charakterze definitywnym (trwałe i bezzwrotne), które skutkują zwiększeniem aktywów lub zmniejszeniem pasywów podatnika, a nie zostały wyłączone na mocy przepisów art. 12 ust. 4.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki dla rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 updop, do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do:

  1. spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna wniesiona przez podmiot komercjalizujący,
  2. spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W myśl natomiast art. 12 ust. 15 ww. ustawy, przepisy ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b) mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
  2. art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  3. art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Stosownie do art. 12 ust. 16 updop, przepisy ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podmioty, do których mają zastosowanie ww. przepisy, wymieniono spółki utworzone według prawa polskiego, określane jako: „spółka akcyjna”, „spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”.

Ponadto zgodnie z art. 4a pkt 4 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

  • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność o charakterze holdingowym, posiadającym udziały w innych spółkach operacyjnych grupy X. W ramach działalności holdingowej Spółka zajmuje się finansowaniem aktywności spółek operacyjnych wchodzących w skład grupy. Spółka rozpoczęła również prowadzenie działalności o charakterze deweloperskim. W celu prowadzenia działalności deweloperskiej, Zarząd Spółki w drodze uchwały z dnia 12 maja 2021 r. wydzielił składniki majątkowe i osobowe związane z realizacją przedsięwzięcia deweloperskiego w ramach inwestycji budowlanej („Projekt A”). Wyżej wymieniona Uchwała:

  1. powołała do życia komórkę organizacyjną w strukturze Spółki o nazwie: „Departament Projektu A” oraz
  2. określiła zasady wewnętrznego funkcjonowania Departamentu Projektu A (regulamin).

We wskazanej Uchwale wyczerpująco wskazano m.in. jakie elementy majątku zostały przeznaczone na realizację przedsięwzięcia deweloperskiego pn. Departament Projektu A i jakie osoby zostały wyznaczone do wykonywania czynności w tym zakresie. Uchwała ukształtowała odrębną strukturę w rachunkowości, aby możliwe było ustalenie wskaźników finansowych przyporządkowanych jedynie tej działalności. Funkcjonalnie dokonane wyodrębnienie służy realizacji wyłącznie przedsięwzięciu pn. Departament Projektu A. Wydzielona część stanowi całość zdolną do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, która posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako odrębny podmiot gospodarczy. Wyodrębniony zespół składników majątku Spółki posiada zdolność do samodzielnej realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego. Departament Projektu A, który będzie przedmiotem wkładu niepieniężnego stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.).

Biorąc zatem pod uwagę przytoczone uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z treści wniosku – zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Departamentu Projektu A, który będzie przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki celowej, stanowi w świetle art. 4a pkt 4 ustawy o CIT zorganizowaną część przedsiębiorstwa to opisywana transakcja nie będzie skutkowała powstaniem przychodu na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b) ustawy o CIT.

W tym miejscu należy zauważyć, że stosownie do postanowień zawartych w art. 12 ust. 13 ustawy o CIT, przepisów ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b) oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 14 ustawy o CIT, jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, głównym celem dokonywanej transakcji nie jest uchylenie lub uniknięcie opodatkowania, lecz przyczyny ekonomiczne – uzyskanie finansowania inwestycji, bez której nie może być ona realizowana, a które jest zdecydowanie łatwiejsze w spółce celowej, sprawniejsze zarządzanie i elastyczne działanie. Kluczowa jest możliwość finansowej kontroli prowadzonych działań oraz efektywność całego przedsięwzięcia deweloperskiego.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego nie wynika zatem, aby celem operacji było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jednakże zbadanie przesłanek i celów dokonywanego wkładu niepieniężnego jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Tym samym tut. Organ nie może, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej, ocenić czy przedstawiona przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym transakcja, została przeprowadzona z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jej głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zauważyć przy tym należy, że uregulowane w art. 14b-14h Ordynacji podatkowej postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których prowadzone jest postępowanie dowodowe. Regulacje ww. ustawy nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Należy jednocześnie wskazać, że to podatnik stosując przepis art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b) ustawy o CIT, będzie zobowiązany do wskazania dowodów, że opisywany wkład niepieniężny został dokonany z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Jeżeli zatem głównym lub jednym z głównych celów aportu Departamentu Projektu A do spółki celowej nie będzie uniknięcie lub uchylanie się od opodatkowania a Nabywca będzie spółką wymienioną w załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to mając na uwadze treść opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz przywołane przepisy prawa, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w niniejszej sprawie nie powstanie przychód podatkowy, gdyż przedmiotem opisywanej transakcji będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj