Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.414.2021.2.LM
z 3 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 25 sierpnia 2021 r. (data wpływu 27 sierpnia 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z 11 sierpnia 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.414.2021.1.LM (doręczone Stronie 18 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z 25 sierpnia 2021 r. (data wpływu 27 sierpnia 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z 11 sierpnia 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.414.2021.1.LM (doręczone 18 sierpnia 2021 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca zamierza rozszerzyć dotychczas prowadzoną działalność gospodarczą, w ten sposób, że planuje kupować lokale mieszkalne od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tj. z rynku wtórnego, a następnie je ulepszyć tj. przeprowadzić w nich gruntowny remont i/lub modernizację z podniesieniem standardu, a następnie sprzedaż tych lokali mieszkalnych. Powyższe oznacza, że Wnioskodawca zajmie się obrotem nieruchomościami w ramach działalności gospodarczej, w rozumieniu PKD będzie to kod: 68.10.Z - Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.


Wnioskodawca zakłada, że przez ulepszenie rozumie istotną zmianę obiektu przeprowadzoną w celu zmiany jego wykorzystywania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia. Powyższe bywa określane jako "House flipping" tj. nazwa sposobu zarabiania polegającego na zakupie nieruchomości w celu jej odnowienia, a następnie szybkiej sprzedaży z zyskiem.

W założeniu działalność ta ma dotyczyć lokali mieszkalnych wybudowanych co najmniej kilkanaście (zwykle nawet kilkadziesiąt lat temu). Mogą to być lokale o zarówno w kamienicach jak i kupione pierwotnie (uprzednio) od deweloperów ale także takie, które zostały wybudowane systemem gospodarczym, w ramach spółdzielni mieszkaniowych (w tym wybudowane w celu ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu), a także takie o trudnej do ustalenia historii.


W szczególności może być trudne lub niemożliwe do ustalenia to, czy kiedykolwiek na jakiejkolwiek podstawie prawnej lub faktycznej służyły do wykonywania działalności gospodarczej czy też przez cały okres służyły wyłącznie celom mieszkaniowym.


Trudne lub niemożliwe do zweryfikowania będzie także to czy stanowiły one kiedykolwiek przedmiot najmu/dzierżawy lub leasingu i czy kiedykolwiek poniesiono wydatki mające charakter ulepszenia w wysokości przekraczającej 30% wartości lokalu.


Lokale, które Spółka/Wnioskodawca zamierza nabywać będą kupowane (na podstawie umowy sprzedaży) od osób fizycznych, zatem transakcja nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (VAT).


Przy nabyciu przedmiotowych lokali mieszkaniowych Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nieruchomości nie będą ewidencjonowane jako środki trwałe.


Zakupione lokale nie będą wykorzystywane do prowadzenia w nich działalności Spółki/Wnioskodawcy. Wobec tego lokale te nie będą nieruchomościami wprowadzonymi do ewidencji środków trwałych i zostaną zakwalifikowane jako towar, w celu dalszej odsprzedaży, z zastrzeżeniem, że przed dalszą sprzedażą Spółka/Wnioskodawca poniesie koszty - nakłady na nieruchomość w celu ich ulepszenia, remontu, odnowienia lub modernizacji.


Każdy z lokali planowanych do zakupu będzie wymagał nakładów finansowych, ale planowane ulepszenia nie będą prowadzić do zmiany funkcji lokali lub sposobu ich wykorzystywania.


Przy ponownej sprzedaży tj. odsprzedaży lokali mieszkalnych przez Wnioskodawcę nie zaistnieje jednak czynność mogąca być kwalifikowana jako dokonanie pierwszego zasiedlenia, gdyż: lokale będą kupowane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz niebędących podatnikami podatku VAT, oraz ponoszone nakłady na remonty poszczególnych mieszkań nie będą przekraczać 30% ich wartości początkowej, a same lokale mieszkalne będą towarem handlowym, a nie środkiem trwałym Podatnika.


W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał, że wniosek ograniczono do jednego lokalu.


Wnioskodawca zamierza rozszerzyć dotychczas prowadzoną działalność gospodarczą, w ten sposób, że planuje kupić lokal mieszkalny od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tj. z rynku wtórnego, a następnie ulepszyć tj. przeprowadzić gruntowny remont i/lub modernizację z podniesieniem standardu, a następnie sprzedać ten lokal mieszkalny.

We wniosku użyto pierwotnie wskazania na lokale (w liczbie mnogiej), ale Spółka na razie planuje jedną/pierwszą taką transakcję i nie wytypowała jeszcze konkretnych lokali do dalszego zakupu przed uzyskaniem odpowiedzi organu na złożony wniosek. Aktualnie może wskazać, że:

  1. lokal zostanie zakupiony przed końcem 2021 roku, prawdopodobnie w październiku 2021 roku,
  2. lokal będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT.
  3. z tytułu nabycia lokalu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  4. nabyty lokal będzie stanowił towar handlowy.
  5. pierwsze zasiedlenie nastąpiło ponad 10 lat temu.
  6. będą ponoszone nakłady na ulepszenie lokalu:
    • nakłady będą ponoszone przez Spółkę,
    • nakłady nie przekroczą 30% wartości początkowej,
    • Spółka zakłada, że sprzedaż nastąpi w okresie krótszym niż 2 lata.
    • z tytułu nabycia lokalu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku:


Czy sprzedaż lokalu mieszkalnego, który Wnioskodawca nabył od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, po upływie co najmniej kilku lat od pierwszego zasiedlenia, po czym dokonał jego ulepszenia (remontu, odnowienia lub modernizacji), w wartości nieprzekraczającej 30% wartości zakupu lokalu mieszkalnego, a następnie (wg założenia po kilku lub kilkunastu miesiącach od zakupu) dokonał sprzedaży tego lokalu na rynku wtórnym jest zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku):

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż lokalu mieszkalnego, który Wnioskodawca uprzednio nabędzie od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, po upływie co najmniej kilku lat (więcej niż dwóch lat, zapewne co najmniej kilkunastu lat) od pierwszego zasiedlenia, po czym dokonał ich ulepszenia (remontu, odnowienia lub modernizacji) w wysokości nieprzekraczającej 30% wartości zakupu lokalu mieszkalnego, a następnie (po kilku lub kilkunastu miesiącach od zakupu) dokonuje sprzedaży tych lokali na rynku wtórnym, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (VAT zw).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy podkreślić, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie miało miejsce wówczas, jeżeli spełnione zostaną przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu w oparciu o przepis art. 5 ust. 1 ustawy i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostanie dokonana przez osobę (lub jednostkę organizacyjną) będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającą w takim charakterze.


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozszerzyć dotychczas prowadzoną działalność gospodarczą, w ten sposób, że planuje kupować lokale mieszkalne od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tj. z rynku wtórnego, a następnie je ulepszyć tj. przeprowadzić w nich gruntowny remont i/lub modernizację z podniesieniem standardu, a następnie sprzedaż tych lokali mieszkalnych.


Spółka na razie planuje pierwszą taką transakcję i nie wytypowała jeszcze konkretnych lokali do dalszego zakupu.


Aktualnie Wnioskodawca wskazał że:

  1. lokal zostanie zakupiony przed końcem 2021 roku,
  2. lokal będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT,
  3. z tytułu nabycia lokalu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  4. nabyty lokal będzie stanowił towar handlowy,
  5. pierwsze zasiedlenie nastąpiło ponad 10 lat temu,
  6. będą ponoszone nakłady na ulepszenie lokalu:
    • nakłady będą ponoszone przez Spółkę,
    • nakłady nie przekroczą 30% wartości początkowej,
    • Spółka zakłada, że sprzedaż nastąpi w okresie krótszym niż 2 lata.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania sprzedaży wyżej opisanego lokalu.


Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, za wyjątkiem, gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części lub rozpoczęcie ich użytkowania na potrzeby własne po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.


Podkreślić w tym miejscu należy, że termin „ulepszenia” zawarty w ustawie o podatku od towarów i usług, odwołuje się do przepisów o podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.), jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10.000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.


Powyższy przepis wskazuje, że na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi. Pod pojęciem tym należy rozumieć takie czynności, jak przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środka trwałego, które podnoszą jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.


Zatem nieruchomości (np. lokale mieszkalne), które nie będą stanowić u podatnika środka trwałego, nie mogą ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy, odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy ulepszenia środków trwałych.


W tym miejscu wskazać należy, że w przypadku nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.


Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Dodatkowo wskazać należy, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle (art. 29a ust. 8 ustawy).


Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Tak więc ustawodawca przewidział dla podatników, po spełnieniu określonych warunków, możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.


W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia w związku z transakcją sprzedaży nabytego uprzednio lokalu mieszkalnego należy wskazać że kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania lokalu mieszkalnego jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.


Jak wskazał Wnioskodawca lokal będący przedmiotem sprzedaży zostanie zakupiony przez Spółkę przed końcem 2021 roku, lokal będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT, a z tytułu nabycia lokalu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nabyty lokal będzie stanowił towar handlowy, a pierwsze zasiedlenie nastąpiło ponad 10 lat temu. Wnioskodawca będzie ponosił nakłady na ten lokal, jednakże nie przekroczą one 30% wartości początkowej tego lokalu.


Zatem jak wynika z opisu sprawy, lokal mieszkalny będzie stanowił dla Wnioskodawcy towar handlowy przeznaczony do dalszej odsprzedaży. Tym samym skoro nie mamy do czynienia ze środkiem trwałym, nakłady ponoszone przez spółkę na ww. lokal nie stanowi ulepszenia w rozumieniu art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak już zaznaczono powyżej, na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi.


W konsekwencji powyższego dla dostawy ww. lokalu mieszkalnego, który zostanie nabyty przez Wnioskodawcę od osób fizycznych i który to lokal był wcześniej użytkowany przez okres dłuższy niż 2 lata, będą spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż planowana dostawa lokalu nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą lokalu minie okres dłuższy niż dwa lata. Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zakupi lokal mieszkalny gdzie pierwsze zasiedlenie miało miejsce ponad 10 lat temu.


Podsumowując, sprzedaż nabytego lokalu mieszkalnego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Z uwagi na to, że sprzedaż lokalu mieszkalnego będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stało się bezzasadne.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj