Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.415.2021.2.EJU
z 19 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

NTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 4 czerwca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 6 sierpnia 2021 r. (data wpływu 11 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

  • zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe;
  • zmniejszenia podstawy opodatkowania przez korektę faktury imiennej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz zmniejszenia podstawy opodatkowania przez korektę faktury imiennej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 sierpnia 2021 r. (data wpływu 11 sierpnia 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu nr 0111-KDIB3-2.4012.415.1.EJU z 28 lipca 2021 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. zwana dalej „Podatnikiem” lub „Wnioskodawcą”, powstała na podstawie umowy spółki zawartej 6 kwietnia 2020 r. Spółkę wpisano do Krajowego Rejestru Sądowego 29 maja 2020 r.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest handel wysyłkowy. Spółka dokonuje zakupu towaru handlowego od dostawców zagranicznych i krajowych, a następnie oferuje ten towar w sprzedaży wysyłkowej, za pośrednictwem portalu, zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorcom.

Wysyłka realizowana jest przy pomocy Poczty Polskiej lub zewnętrznych firm kurierskich (np. ). Płatność za sprzedany towar jest przyjmowana wyłącznie w postaci bezgotówkowej – przelewem bankowym, bądź przelewem za pośrednictwem platform płatniczych.

W tym drugim przypadku wpłaty również trafiają na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Przesyłki pobraniowe są obsługiwane przez Pocztę Polską i firmy kurierskie, które pobraną przez siebie gotówkę przekazują Wnioskodawcy wyłącznie za pośrednictwem przelewu na konto bankowe.

Wnioskodawca nie dokonuje i nie zamierza dokonywać sprzedaży w innym trybie niż wysyłkowy, klienci nie mają możliwości odbioru osobistego towarów – Wnioskodawca nie ma lokalu dostępnego dla klientów.

W ofercie Spółki znajduje się drobna elektronika użytkowa, artykuły gospodarstwa domowego oraz artykuły ogrodowe.

Wnioskodawca nie dokonuje dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2018 poz. 2519), szczególnie „sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego” (PKWiU ex 26 i ex 27.90) oraz „sprzętu fotograficznego” (PKWiU ex 26.70.1).

Wnioskodawca nie dokonuje również dostaw „zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych” o których mowa w ww. przepisie rozporządzenia, jako odrębnego asortymentu – takie nośniki znajdują się natomiast niekiedy wewnątrz ww. towarów (elektroniki) jako ich integralna część składowa, ale nie są sprzedawane osobno.

Wnioskodawca ewidencjonuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy pomocy kasy rejestrującej nr, której użytkowanie zostało zgłoszone właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.

Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej od pierwszej takiej transakcji.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi księgi rachunkowe na podstawie ustawy o rachunkowości.

Zmniejszenie podstawy opodatkowania z tytułu zwrotów towarów lub omyłkowo ujętych paragonów fiskalnych są dokonywane przy pomocy ewidencji zwrotów i ewidencji pomyłek, na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r., poz. 816).

Towary, jakie ma zamiar sprzedawać Wnioskodawca nie podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 nr 54 poz. 535 ze zm.).

Z przyczyn praktycznych, podatnik chciałby wykorzystywać zwolnienie z ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na kasie fiskalnej, o którym mowa w poz. 36 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które zwalnia z obowiązku ewidencjowania na kasie fiskalnej następujące czynności: dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej byłaby dokumentowana przy pomocy faktur imiennych wystawianych takim nabywcom bez wezwania, najpóźniej w dniu wysyłki zamówienia. Sprzedaż ta nie byłaby dodatkowo ewidencjonowana na kasie rejestrującej. Faktury te zawierałyby co najmniej: datę wystawienia, datę sprzedaży, miejsce wystawienia, unikalny numer kolejny nadany w ramach jednej lub więcej niż jednej serii, dane sprzedawcy (podatnika): nazwę spółki, adres rejestrowy, numer NIP, dane nabywcy: imię i nazwisko, adres zamieszkania, nazwę sprzedanego towaru, jednostkę miary i ilość, cenę jednostkową, wartość netto, stawkę podatku od towarów i usług, kwotę podatku od towarów i usług, wartość brutto, łączną kwotę transakcji, inne elementy określone przez art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli przepis ten nakładałby konieczność ich zamieszczenia na fakturze.

Niezwłocznie po wystawieniu, ww. faktury będą przesyłane nabywcy w formacie PDF na adres e-mail podany przez niego obligatoryjnie przy zawieraniu transakcji lub przy założeniu konta na elektronicznej platformie sprzedażowej na której została zawarta transakcja. Alternatywnie, faktury mogą być również udostępnianie nabywcy do pobrania z platformy sprzedażowej.

W przypadku konieczności dokonania korekty, podatnik wystawi fakturę korygującą do faktury imiennej, zawierającą co najmniej obligatoryjne elementy określone w art. 106j ustawy o podatku od towarów i usług. Faktura korygująca zostanie przekazana nabywcy w sposób analogiczny, jak opisano wcześniej.

Faktury imienne oraz faktury imienne korygujące będą wykazywane w księgach rachunkowych prowadzonych przez podatnika oraz w ewidencji o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a ewidencja ta będzie przesyłana organowi podatkowemu na zasadach określonych w art. 109 ustawy o podatku od towarów i usług (plik JPK). Każda z faktur zostanie wykazana w ewidencji jako osobna pozycja.

Faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania, będą wykazywane w ewidencji w dacie wystawienia.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, korekty zmniejszające podstawę opodatkowania ujmuje się w okresie w którym wystawiono fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. Zależnie od powodu wystawienia faktury korygującej, taką dokumentacją będą, w przypadku:

  1. Odstąpienie przez konsumenta od umowy sprzedaży zawartej na odległość w trybie przewidzianym przez art. 27 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.
  2. Dokonanie zwrotu nabywcy części lub całości zapłaconej kwoty z powodu uznania reklamacji lub udzielenia opustu.
  3. Nieprzyjęcie przez nabywcę przesyłki (nieodebranie w wyznaczonym terminie, odmowa odbioru lub nieuiszczenie
  4. Stwierdzenia błędu w wystawionej wcześniej fakturze imiennej, bądź innej przyczyny zmniejszenia podstawy opodatkowania.

(Dz. U. z 2014, poz. 827) – protokół odstąpienia w formie papierowej, elektronicznej, formularz odstąpienia w formie elektronicznej lub korespondencja w formie papierowej lub elektronicznej zawierająca żądanie odstąpienia od umowy.

  1. Dokonania nabywcy zwrotu części lub całości zapłaconej kwoty z powodu uznania reklamacji lub udzielenia opustu – protokół reklamacji w formie papierowej lub elektronicznej, bądź korespondencja w formie papierowej lub elektronicznej;
  2. Nieprzyjęcia przez nabywcę przesyłki (nieodebranie w wyznaczonym terminie, odmowa odbioru lub nieuiszczenie płatności za pobraniem), co zgodnie z regulaminem lub warunkami sprzedaży będzie jednoznaczne z odstąpieniem od umowy – regulamin lub warunki sprzedaży, które nabywca akceptuje zawierając transakcję, a także dane z elektronicznego systemu wysyłkowego (Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej) poświadczające, że przesyłka nie została podjęta w wyznaczonym terminie, bądź że odbiorca odmówił jej przyjęcia;
  3. Stwierdzenia błędu w wystawionej wcześniej fakturze imiennej, bądź innej przyczyny zmniejszenia podstawy opodatkowania – korespondencja w formie elektronicznej z nabywcą;

Dowodami dokumentującymi zapłatę o których mowa w poz. 36 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, będą dokumenty bankowe oraz zestawienia operacji generowane przez platformy płatnicze.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że Spółkę wpisano do Krajowego Rejestru Sądowego 29 maja 2020. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest handel wysyłkowy. Spółka dokonuje zakupu towaru handlowego od dostawców zagranicznych i krajowych, a następnie oferuje ten towar w sprzedaży wysyłkowej, za pośrednictwem portalu, zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorcom.

Ad 1.

Spółka faktycznie nie zamierza dokonywać dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2018 poz. 2519).

Spółka nie zamierza sprzedawać komputerów, a także wyrobów elektronicznych i optycznych określonych w PKWiU ex 26 i ex 27.11.

Spółka nie zamierza sprzedawać sprzętu fotograficznego określonego w PKWiU ex 26.70.1.

Jak wspomniano we wniosku, spółka nie zamierza sprzedawać zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych, jako odrębnego asortymentu – takie nośniki mogą natomiast znajdować się wewnątrz ww. towarów (elektroniki) jako ich integralna część składowa, ale nie będą sprzedawane osobno.

Ad 2.

Poniżej lista symboli PKWiU dla towarów mających być przedmiotem dostaw w sprzedaży wysyłkowej opisanej we wniosku, tj. dla drobnej elektroniki użytkowej, artykułów gospodarstwa domowego oraz artykułów ogrodowych.

27.40.22.0 Lampy elektryczne stołowe, biurkowe, nocne lub podłogowe

27.40.23.0 Lampy i oprawy oświetleniowe, nieelektryczne

27.40.25.0 Żyrandole oraz pozostałe oprawy oświetleniowe instalowane na suficie lub ścianach

27.40.30.0 Pozostałe lampy i oprawy oświetleniowe

27.51.21.0 Sprzęt gospodarstwa domowego elektromechaniczny, z własnym silnikiem elektrycznym

27.51.22.0 Golarki, depilatory i maszynki do strzyżenia włosów, z własnym silnikiem elektrycznym

27.51.23.0 Suszarki do włosów lub rąk, elektrotermiczne; żelazka elektryczne

27.51.24.0 Pozostały sprzęt elektrotermiczny

27.51.25.0 Podgrzewacze wody elektryczne o działaniu natychmiastowym lub zbiornikowe oraz grzałki nurnikowe

27.51.26.0 Urządzenia do ogrzewania pomieszczeń i ogrzewania gleby, elektryczne

27.90.11.0 Maszyny i aparatura, elektryczne, wykonujące indywidualne funkcje

27.90.20.0 Tablice sygnalizacyjne zawierające urządzenia ciekłokrystaliczne lub diody elektroluminescencyjne; elektryczna aparatura do sygnalizacji dźwiękowej lub wizualnej

27.90.31.0 Maszyny i aparatura do lutowania miękkiego lub twardego, spawania lub zgrzewania, elektryczne; elektryczne maszyny i aparatura do natryskiwania na gorąco metali lub cermetali

28.23.21.0 Maszyny biurowe

28.24.11.0 Narzędzia ręczne elektromechaniczne z samodzielnym silnikiem elektrycznym

28.24.12.0 Pozostałe przenośne mechaniczne narzędzia ręczne

28.25.12.0 Klimatyzatory

28.29.32.0 Wagi do ważenia osób i wagi do stosowania w gospodarstwie domowym

28.29.39.0 Pozostałe urządzenia do ważenia i mierzenia

28.99.32.0 Karuzele, huśtawki, strzelnice i pozostałe urządzenia do rozrywki na wolnym powietrzu

30.92.30.0 Części i akcesoria do rowerów dwukołowych i pozostałych rowerów bezsilnikowych oraz do wózków inwalidzkich

31.09.14.0 Meble z tworzyw sztucznych oraz meble wykonane z pozostałych materiałów (np. z trzciny, wikliny, bambusa)

32.20.15.0 Pozostałe instrumenty muzyczne

32.30.14.0 Sprzęt gimnastyczny lub lekkoatletyczny

32.40.12.0 Zabawki przedstawiające zwierzęta lub postacie inne niż ludzkie

32.40.39.0 Gry i zabawki, gdzie indziej niesklasyfikowane

32.91.11.0 Miotły i szczotki, do stosowania w gospodarstwie domowym

32.91.12.0 Szczoteczki do zębów, szczotki do włosów oraz pozostałe pędzle i szczotki toaletowe do użytku osobistego; pędzle artystyczne, pędzle do pisania oraz pędzle kosmetyczne

32.99.12.0 Pióra kulkowe i długopisy; pisaki i pióra z końcówkami filcowymi lub innymi końcówkami porowatymi; ołówki automatyczne

32.99.14.0 Przybory do pisania w kompletach, obsadki do piór i długopisów, obsadki do ołówków i podobne; ich części

32.99.16.0 Tabliczki i tablice do pisania, kreślenia lub rysowania; datowniki, pieczęcie lub numeratory itp.; taśmy do maszyn do pisania i inne podobne; poduszki do tuszu

32.99.21.0 Parasole, parasole przeciwsłoneczne; laski, stołki myśliwskie i tym podobne

32.99.22.0 Części, szkielety i akcesoria do parasoli, parasoli przeciwsłonecznych, lasek, stołków myśliwskich i tym podobnych

32.99.51.0 Wyroby świąteczne, festiwalowe, karnawałowe lub inne służące rozrywce, włączając akcesoria do sztuk magicznych i żartów.

Wnioskodawca przedstawił wyjaśnienia osobno dla każdej wspomnianej we wniosku okoliczności wystawienia faktury korygującej:

  • Odstąpienie przez konsumenta od umowy sprzedaży zawartej na odległość w trybie przewidzianym przez art. 27 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.
    1. Wnioskodawca będzie posiadał dokumentację z której będzie wynikało, że uzgodnił z nabywcą towaru warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów określonych w fakturze korygującej – ogólne warunki umowy, które nabywca akceptuje w formie elektronicznej w momencie zawarcia transakcji oraz otrzymuje je drogą mailową po zaakceptowaniu (posiadamy dowód wysłania OWU do poszczególnych nabywców), wskazujące, że w przypadku odstąpienia od umowy, zwrotu towaru i zlecenia zwrotu środków pieniężnych, wystawia się korektę faktury na zwróconą kwotę. Ogólne warunki umowy przewidują wystawianie faktur i faktur korygujących wyłącznie w postaci elektronicznej oraz ich wysyłkę, na adres e-mail podany w momencie dokonywania zakupu (nie ma możliwości dokonania zakupu bez podania adresu e-mail).
    2. Dokumentacją z której będzie wynikało, że warunki dla dokonania korekty zostały spełnione, będą: dokument odstąpienia od umowy przez nabywcę (w formie papierowej - protokołu odstąpienia, oświadczenia o odstąpieniu, lub w formie elektronicznej - oświadczenia w formie e-mail lub wypełnionego elektronicznie protokołu odstąpienia, możliwego do wydruku lub przechowywania w formie PDF), własna ewidencja zawierająca spis rzeczy odesłanych przez nabywców w ramach odstąpienia od umowy, określająca dzień otrzymania rzeczy, rodzaj i liczbę zwróconego asortymentu oraz dane nabywcy, dokumenty bankowe oraz wyciągi z platform płatniczych, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty na jaką wystawiana jest korekta oraz dzień dokonania zwrotu, kopię wiadomości e-mail z fakturą korygującą na potwierdzenie jej doręczenia do odbiorcy
    3. Faktura korygująca będzie zgodna z posiadaną dokumentacją – zmiana liczby sztuk towaru wynikać będzie z dokumentu odstąpienia od umowy przez nabywcę (papierowego lub elektronicznego) oraz ze wspomnianej własnej ewidencji rzeczy zwracanych sprzedawcy. Zmniejszenie kwoty transakcji wynikać będzie z przeliczenia ceny jednostkowej z faktury pierwotnej przez liczbę zwracanych sztuk oraz z dokumentu bankowego lub wyciągu z platform płatniczych określających, jaka kwota została zwrócona.

  • Faktura korygująca będzie zgodna z posiadaną dokumentacją – zmiana liczby sztuk towaru wynikać będzie z dokumentu odstąpienia od umowy przez nabywcę (papierowego lub elektronicznego) oraz ze wspomnianej własnej ewidencji rzeczy zwracanych sprzedawcy. Zmniejszenie kwoty transakcji wynikać będzie z przeliczenia ceny jednostkowej z faktury pierwotnej przez liczbę zwracanych sztuk oraz z dokumentu bankowego lub wyciągu z platform płatniczych określających, jaka kwota została zwrócona.

  • Dokonanie zwrotu nabywcy części lub całości zapłaconej kwoty z powodu uznania reklamacji lub udzielenia opustu
    1. Wnioskodawca będzie posiadał dokumentację z której będzie wynikało, że uzgodnili z nabywcą towaru warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów określonych w fakturze korygującej – ogólne warunki umowy, które nabywca akceptuje w formie elektronicznej w momencie zawarcia transakcji oraz otrzymuje je drogą mailową po zaakceptowaniu (posiadamy dowód wysłania OWU do poszczególnych nabywców), określające, że wystawianie faktur i faktur korygujących odbywa się wyłącznie w postaci elektronicznej na adres e-mail podany w momencie dokonywania zakupu (nie ma możliwości dokonania zakupu bez podania adresu e-mail). Ponadto dokumentacją taką


    2. Faktura korygująca będzie zgodna z posiadaną dokumentacją – zmiana liczby sztuk towaru wynikać będzie z rozstrzygnięcia reklamacji (posiadanej wiadomości e-mail wysłanej do klienta z informacją o uznaniu reklamacji oraz ze wspomnianej własnej ewidencji) Zmniejszenie kwoty transakcji wynikać będzie z informacji o uznaniu reklamacji wysyłanej do klienta w formie e-mail oraz z dokumentu bankowego lub wyciągu z platform płatniczych, potwierdzającego przekazanie kwoty.
  • Nieprzyjęcie przez nabywcę przesyłki (nieodebranie w wyznaczonym terminie, odmowa odbioru lub nieuiszczenie płatności za pobraniem)
    1. Wnioskodawca będzie posiadał dokumentację z której będzie wynikało, że uzgodnił z nabywcą towaru warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów określonych w fakturze korygującej – ogólne warunki umowy, które nabywca akceptuje w formie elektronicznej w momencie zawarcia transakcji oraz otrzymuje je drogą mailową po zaakceptowaniu, wskazujące, że niepodjęcie przesyłki płatnej za pobraniem w terminie przewidzianym przez wybranego przez nabywcę przewoźnika powoduje odstąpienie od umowy (posiadamy dowód wysłania OWU do poszczególnych nabywców). Ogólne warunki umowy przewidują wystawianie faktur i faktur korygujących wyłącznie w postaci elektronicznej oraz ich wysyłkę, na adres e-mail podany w momencie dokonywania zakupu (nie ma możliwości dokonania zakupu bez podania adresu e-mail).
    2. Dokumentacją z której będzie wynikało, że warunki dla dokonania korekty zostały spełnione, będą: dane z systemu śledzenia przesyłek Poczty Polskiej lub poszczególnych przewoźników (kurierów), zawierające informację próbach doręczenia, bądź o niepodjęciu przesyłki płatnej za pobraniem, a także własna ewidencja zawierająca spis przesyłek zwróconych do nadawcy, zawierająca imię i nazwisko adresata, rodzaj i liczbę zwróconego asortymentu oraz datę zwrócenia przesyłki nadawcy, kopię wiadomości e-mail z fakturą korygującą na potwierdzenie jej doręczenia do odbiorcy faktury.
    3. Faktura korygująca będzie zgodna z posiadaną dokumentacją – ponieważ każda z wystawionych faktur dotyczy wyłącznie jednej przesyłki (zamówienie), to niedoręczenie takiej przesyłki równoznaczne jest ze zwróceniem nadawcy wszystkich pozycji asortymentowych widniejących na fakturze. Każdorazowo przy wystawianiu faktury korygującej, korygowana liczba sztuk będzie również weryfikowana z własną ewidencją przesyłek zwróconych do nadawcy (i opisem ich zawartości). Ponieważ dotyczy to przesyłek płatnych za pobraniem, korekty będą wystawiane wyłącznie w sytuacji w której nabywca nie dokonał zapłaty – korygowana kwota wynikać zatem będzie z przemnożenia liczby sztuk przez cenę jednostkową na fakturze pierwotnej.
  • Stwierdzenia błędu w wystawionej wcześniej fakturze imiennej, bądź innej przyczyny zmniejszenia podstawy opodatkowania
  • Dokumentacją z której będzie wynikało, że warunki dla dokonania korekty zostały spełnione, będzie korespondencja z nabywcą, dokumenty bankowe lub wyciągi z platform płatniczych, potwierdzające prawidłowe kwoty transakcji, treść zamówienia klienta złożona elektronicznie, kopię wiadomości e-mail z fakturą korygującą na potwierdzenie jej doręczenia do odbiorcy faktury.
  • Faktura korygująca będzie zgodna z posiadaną dokumentacją – kwoty transakcji możliwe są do porównania z treścią zamówienia złożonego przez klienta oraz z kwotami wynikającymi z dokumentów bankowych lub wyciągów z platform płatniczych.







  • W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

    1. Czy w opisanym stanie faktycznym można zastosować zwolnienie o którym mowa w poz. 36 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2018 poz. 2519)?
    2. Czy zaproponowany sposób i moment wykazania zmniejszenia podstawy opodatkowania poprzez korektę faktury imiennej, jest zgodny z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, szczególnie z art. 29a w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021?

    Stanowisko Wnioskodawcy:

    Ad 1. Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie możliwe jest zastosowanie zwolnienia o którym mowa w poz. 36 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2018 poz. 2519).

    Nie występują przesłanki negatywne do zastosowania zwolnienia, zawarte w § 4 ww. rozporządzenia. Wnioskodawca nie dokonuje dostaw towarów wymienionych w tym przepisie, szczególnie „sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego” (PKWiU ex 26 i ex 27.90) oraz „sprzętu fotograficznego” (PKWiU ex 26.70.1). Jeżeli któreś z urządzeń elektronicznych oferowanych przez Wnioskodawcę zawiera nośniki danych cyfrowych, to są one częścią składową urządzenia, które posiadać będzie funkcje innego rodzaju, niż jedynie bycie nośnikiem danych, przez co nie można stwierdzić, że podatnik dokonuje dostawy „zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych” o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. i rozporządzenia.

    Analizując treść zwolnienia zawartego w poz. 36 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wyróżnić można następujące przesłanki pozytywne, których łączne spełnienie jest konieczne do zastosowania zwolnienia:

    1. Dokonywanie dostawy towarów wyłącznie w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi);
    2. Otrzymanie zapłaty w całości za wykonaną czynność w formie bezgotówkowej, na rachunek bankowy;
    3. Posiadanie ewidencji i dowodów zapłaty z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła płatność dostawy towarów (dane nabywcy wraz z adresem).

    Wszystkie te trzy przesłanki zostaną spełnione. Wnioskodawca dokonuje dostaw wyłącznie w systemie wysyłkowym, za pośrednictwem Poczty Polskiej lub firm kurierskich. Płatności są przekazywane Wnioskodawcy wyłącznie w formie bezgotówkowej. Podatnik posiada dowody płatności w postaci dokumentów bankowych oraz zestawień z platform płatniczych. Obowiązek ewidencyjno-dokumentacyjny zostanie spełniony poprzez wystawianie faktur imiennych do każdej transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz wykazywanie tych faktur w księgach rachunkowych oraz w ewidencji o której mowa w art. 109 ust 3 ustawy o podatku od towarów i usług (w tym w pliku JPK).

    Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

    Natomiast ust. 8 cytowanego przepisu określa, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników (zwolnienie podmiotowe) oraz niektóre czynności (zwolnienie przedmiotowe) z obowiązku, o którym mowa w ust. 1.

    Zwolnienia te zostały określone przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących

    (Dz. U. 2018 poz. 2519). Treść § 1-3 ww. rozporządzenia również wyraźnie wskazuje na dwojaki charakter istniejących zwolnień – w rozporządzeniu występują zwolnienia o charakterze przedmiotowym, dotyczące konkretnych czynności, które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia oraz zwolnień o charakterze podmiotowym, dotyczących wysokości obrotu osiąganego przez podatnika. Jako, iż zwolnienie z poz. 36 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, możliwość jego zastosowania nie jest wyłączona przez fakt, iż podatnik rozpoczął już ewidencjonowanie sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

    Ad 2. Zdaniem Wnioskodawcy, zaprezentowany sposób i moment wykazania korekty faktury imiennej zmniejszającej podstawę opodatkowania jest zgodny z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Kwestia ta została uregulowana poprzez art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ustępem 10. przywołanego przepisu, podstawę opodatkowania obniża się o:

    1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
    2. wartość zwróconych towarów i opakowań
    3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
    4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

    Natomiast ust. 13 cytowanego przepisu stanowi, że w przypadkach, o których mowa w ust. 10, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją.

    W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w aktualnie obowiązującym brzmieniu uzależniają więc moment ujęcia korekty zmniejszającej podstawę opodatkowania od łącznego spełnienia trzech przesłanek:

    1. Wystawienia faktury korygującej;
    2. Posiadania dokumentacji zgodnej z treścią faktury korygującej, z której wynika, że podatnik uzgodnił z nabywcą towaru warunki obniżenia podstawy opodatkowania;
    3. Spełnienie warunków dla obniżenia podstawy opodatkowania.

    Pojęcie „dokumentacji” nie zostało sprecyzowane w ustawie, dlatego należy odwołać się do jego językowego znaczenia. Zgodnie z internetowym słownikiem PWN (https://sjp.pwn.pl), słowo „dokumentacja” oznacza «zbiór dokumentów mających wartość dowodową informacyjną lub opisową» oraz «gromadzenie lub tworzenie takich dokumentów». Natomiast przez dokument», wg ww. słownika należy rozumieć: «pismo urzędowe», «dowód stwierdzający czyjąś tożsamość, «materiał w postaci tekstu, fotografii lub jakikolwiek przedmiot, mający wartość dowodową lub informacyjną», «plik komputerowy zawierający informacje zapisane w odpowiednim formacie». Analiza językowa wyrażenia użytego w przepisie prowadzi więc do wniosku, że dokumentacja o której mowa w art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług nie musi mieć żadnej konkretnej formy, a istotne jest przede wszystkim, żeby z jej treści można było wywodzić zaistnienie pewnych faktów – w tym przypadku faktu uzgodnienia z odbiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania. Dokumentacją taką mogą być więc wszystkie dokumenty wymienione we wniosku: protokoły, korespondencja, regulamin sprzedaży i warunki sprzedaży – zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej.

    Należy nadmienić, iż Wnioskodawca zdaje sobie sprawę, że możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania fakturą korygującą imienną nie występuje w odniesieniu do czynności podlegających obligatoryjnemu zaewidencjonowaniu na kasie rejestrującej, jak i wobec czynności, które zostały wcześniej ujęte na kasie rejestrującej. W tym przypadku obrót podlega pomniejszeniu na podstawie ewidencji zwrotów, sporządzonej na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r., poz. 816).

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

    Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

    Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

    Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

    Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519, z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

    Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

    Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

    Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu, którego obrót z tytułu sprzedaży na rzecz ww. podmiotów nie przekroczył limitu 20 000 zł.

    Natomiast, stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

    Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

    W poz. 36 załącznika do rozporządzenia uwzględniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

    Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

    Jednocześnie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 - zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień - nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.

    § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania tych czynności przy pomocy kasy rejestrującej.

    Natomiast, w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ww. rozporządzenia, podatnik może korzystać z przewidzianych w rozporządzeniu zwolnień, przedmiotowych określonych w § 2 ww. rozporządzenia, o ile spełni odrębne warunki.

    W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia).

    Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. i), lit. j oraz lit. l) rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r., zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

    • sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
    • sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
    • zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

    W myśl § 4 ust. 1 pkt 1 lit. i), lit. j oraz lit. l) rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

    • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
    • sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
    • zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

    Aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

    • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
    • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
    • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
    • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień.

    Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

    Z opisu sprawy wynika, że Spółkę wpisano do Krajowego Rejestru Sądowego 29 maja 2020 r. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest handel wysyłkowy. Spółka dokonuje zakupu towaru handlowego od dostawców zagranicznych i krajowych, a następnie oferuje ten towar w sprzedaży wysyłkowej, za pośrednictwem portalu, zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorcom.

    W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w poz. 36 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

    W przedstawionych okolicznościach wysyłka realizowana jest przy pomocy Poczty Polskiej lub zewnętrznych firm kurierskich. Płatność za sprzedany towar jest przyjmowana wyłącznie w postaci bezgotówkowej – przelewem bankowym, bądź przelewem za pośrednictwem platform płatniczych,. Przesyłki pobraniowe są obsługiwane przez Pocztę Polską i firmy kurierskie, które pobraną przez siebie gotówkę przekazują Wnioskodawcy wyłącznie za pośrednictwem przelewu na konto bankowe. Wnioskodawca nie dokonuje i nie zamierza dokonywać sprzedaży w innym trybie niż wysyłkowy, klienci nie mają możliwości odbioru osobistego towarów – Wnioskodawca nie ma lokalu dostępnego dla klientów. W ofercie spółki znajduje się drobna elektronika użytkowa, artykuły gospodarstwa domowego oraz artykuły ogrodowe. Wnioskodawca ewidencjonuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy pomocy kasy rejestrującej, której użytkowanie zostało zgłoszone właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.

    Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej byłaby dokumentowana przy pomocy faktur imiennych wystawianych takim nabywcom bez wezwania, najpóźniej w dniu wysyłki zamówienia. Sprzedaż ta nie byłaby dodatkowo ewidencjonowana na kasie rejestrującej. Faktury te zawierałyby co najmniej: datę wystawienia, datę sprzedaży, miejsce wystawienia, unikalny numer kolejny nadany w ramach jednej lub więcej niż jednej serii, dane sprzedawcy (podatnika): nazwę spółki, adres rejestrowy, numer NIP, dane nabywcy: imię i nazwisko, adres zamieszkania, nazwę sprzedanego towaru, jednostkę miary i ilość, cenę jednostkową, wartość netto, stawkę podatku od towarów i usług, kwotę podatku od towarów i usług, wartość brutto, łączną kwotę transakcji, inne elementy określone przez art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli przepis ten nakładałby konieczność ich zamieszczenia na fakturze.

    Niezwłocznie po wystawieniu, ww. faktury będą przesyłane nabywcy w formacie PDF na adres e-mail podany przez niego obligatoryjnie przy zawieraniu transakcji lub przy założeniu konta na elektronicznej platformie sprzedażowej na której została zawarta transakcja. Alternatywnie, faktury mogą być również udostępnianie nabywcy do pobrania z platformy sprzedażowej.

    Dowodami dokumentującymi zapłatę o których mowa w poz. 36 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, będą dokumenty bankowe oraz zestawienia operacji generowane przez platformy płatnicze.

    Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

    Jak wskazano we wniosku, sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie w systemie wysyłkowym za pośrednictwem Poczty Polskiej lub firm kurierskich. Płatność za sprzedany towar będzie przyjmowana wyłącznie w postaci bezgotówkowej – przelewem bankowym, bądź przelewem za pośrednictwem platform płatniczych, na konto bankowe. Podatnik będzie posiadał dowody płatności w postaci dokumentów bankowych oraz zestawień z platform płatniczych. Obowiązek ewidencyjno-dokumentacyjny zostanie spełniony przez wystawianie faktur imiennych do każdej transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz wykazywanie tych faktur w księgach rachunkowych oraz w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (w tym w pliku JPK).

    Co istotne Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie zamierza dokonywać dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Spółka nie zamierza sprzedawać komputerów, a także wyrobów elektronicznych i optycznych określonych w PKWIU ex 26 i ex 27.11. Spółka nie zamierza sprzedawać sprzętu fotograficznego określonego w PKWiU ex 26.70.1. Spółka nie zamierza sprzedawać zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych, jako odrębnego asortymentu – takie nośniki mogą natomiast znajdować się wewnątrz ww. towarów (elektroniki) jako ich integralna część składowa, ale nie będą sprzedawane osobno.

    Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

    Wnioskodawca ma również wątpliwość, czy sposób i moment wykazania zmniejszenia podstawy opodatkowania przez korektę faktury imiennej, jest zgodny z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, szczególnie z art. 29a w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.

    Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

    Podstawa opodatkowania – w świetle art. 29a ust. 7 ustawy – nie obejmuje kwot:

    1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
    2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
    3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

    Na podstawie art. 29a ust.10 podstawę opodatkowania obniża się o:

    1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
    2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
    3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
    4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

    Zgodnie z art. 29a ust. 13 w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

    W myśl art. 29a ust. 15 warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:

    1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
    2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
    3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy.

    Jak wynika z art. 29a ust. 13 dla możliwości dokonania korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego muszą zaistnieć cztery warunki:

    1. uzgodnienie warunków korekty z nabywcą,
    2. spełnienie uzgodnionych warunków,
    3. posiadanie dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie warunków,
    4. wystawienie faktury korygującej zgodnie z dokumentacją potwierdzającą uzgodnienie i spełnienie warunków.

    Wprowadzona z dniem 1 stycznia 2021 r. regulacja art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług umożliwia podatnikowi dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania już w momencie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług, określone w fakturze korygującej i faktura korygująca jest zgodna z tą posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy podatnik nie posiada dokumentacji w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za ten okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Wprowadzenie warunku uzgodnienia z nabywcą warunków transakcji oznacza, że przy wystawieniu faktury korygującej istotne są faktyczne ustalenia między kontrahentami, a nie tylko samo wystawienie faktury.

    W tym kontekście istotnym jest, że przy założeniu odejścia od wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, zasadnicze znaczenie zyskują inne dowody dokumentujące obniżenie podstawy opodatkowania, przykładowo dokumenty handlowe, w tym aneksy do umów, korespondencja handlowa, dowody zapłaty, kompensaty itp., które potwierdzają, że obie strony transakcji znają i akceptują nowe, zmienione warunki transakcji.

    Podatnik będzie miał prawo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już w momencie wystawienia faktury korygującej przy łącznym spełnieniu warunków:

    1. uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą,
    2. spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług,
    3. posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji wynika, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego,
    4. faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunku obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.

    Należy także zauważyć, iż przepis art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług nakłada na podatnika obowiązek spełnienia się uzgodnionych warunków. Bowiem powiązanie korekty wyłącznie z faktem uzgodnienia jest niewystarczające dla precyzji zapisu. Spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia wynagrodzenia możliwe do udokumentowania. Jest to bowiem podyktowane różnorodnością sytuacji, które mogą wystąpić w obrocie gospodarczym. Podkreślić należy, iż prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego przez sprzedawcę nie może zaistnieć wcześniej niż obowiązek obniżenia kwoty podatku naliczonego przez nabywcę. Jeżeli zatem z okoliczności konkretnej sprawy wynika, że nabywca nie wie, że zaistniały okoliczności zobowiązujące go do obniżenia podatku naliczonego, to sprzedawca nie może obniżyć podatku należnego.

    Przesłanka uzgodnienia warunków korekty oznacza (uzgodnienia warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego) ustalenie przez strony faktu obniżenia wykazanego na fakturze pierwotnej wynagrodzenia. Uzgodnienie może wskazywać również okoliczności, których zaistnienie uzasadnia obniżenie należności. Uzgodnieniem może być zawarcie umowy określającej w jakich sytuacjach nabywca uzyskuje prawo do odzyskania części wynagrodzenia. Może być ono również zawarte w regulaminach realizacji sprzedaży lub ogólnych warunkach umowy, których akceptacja dokonywana jest w momencie przystąpienia nabywcy do transakcji i stanowi fakt przystąpienia do czynności stanowiący wyraz zgody na treść dokumentu. Ponadto do uzgodnienia warunków może dojść w trakcie trwania współpracy między stronami (następcze uzgodnienia zawarte po wcześniejszym uregulowaniu warunków współpracy), np. zawierane są przez przedsiębiorców różnego rodzaju aneksy do umów, porozumienia lub inne dokumentu stosowane powszechnie w obrocie handlowym, które są przykładem dokumentów wskazujących na wolę modyfikacji podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego (mogą wynikać m.in. z niesatysfakcjonującej jakości realizacji świadczenia, strategii handlowej realizowanej przez sprzedawcę lub zwrotu części nabywanych produktów przez nabywcę).

    Warunek spełnienia uzgodnionych warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia wynagrodzenia, przy czym w obrocie gospodarczym występują sytuacje, w których zdarzenia uzasadniające obniżenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku zaistniały w przyszłości lub wystąpią w czasie zbliżonym do uzgodnienia warunków korekty albo wystąpią lub mogą wystąpić w przyszłości (np. umowy ramowe przewidujące możliwość przyznania rabatu w związku ze zdarzeniami przyszłymi).

    Podatnik winien także posiadać dokumentację potwierdzającą zarówno uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług (tj. z dokumentacji wynika, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), jak również spełnienie uzgodnionych warunków na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego.

    W rozpatrywanej sprawie, w przypadku konieczności dokonania korekty, podatnik wystawi fakturę korygującą do faktury imiennej, zawierającą co najmniej obligatoryjne elementy określone w art. 106j ustawy o podatku od towarów i usług. Faktura korygująca zostanie przekazana nabywcy w formacie PDF na adres e-mail podany przez niego obligatoryjnie przy zawieraniu transakcji lub przy założeniu konta na elektronicznej platformie sprzedażowej, na której została zawarta transakcja. Alternatywnie, faktury mogą być również udostępnianie nabywcy do pobrania z platformy sprzedażowej. Faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania, będą wykazywane w ewidencji w dacie wystawienia.

    Wnioskodawca przedstawił następujące okoliczności będące przyczyną wystawienia faktury korygującej:

    1. Odstąpienie przez konsumenta od umowy sprzedaży zawartej na odległość w trybie przewidzianym przez art. 27 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.
    2. Dokonanie zwrotu nabywcy części lub całości zapłaconej kwoty z powodu uznania reklamacji lub udzielenia opustu.
    3. Nieprzyjęcie przez nabywcę przesyłki (nieodebranie w wyznaczonym terminie, odmowa odbioru lub nieuiszczenie płatności za pobraniem).
    4. Stwierdzenia błędu w wystawionej wcześniej fakturze imiennej, bądź innej przyczyny zmniejszenia podstawy opodatkowania.

    Jak wskazano wyżej, podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już za okres rozliczeniowy, w którym wystawił fakturę korygującą, o ile posiada dokumentację potwierdzającą uzgodnienie i spełnienie warunków korekty.

    Wnioskodawca wskazał dla każdej wspomnianej we wniosku okoliczności wystawienia faktury korygującej, że będzie posiadał dokumentację, z której będzie wynikało, iż uzgodnił z nabywcą towaru warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów określonych w fakturze korygującej.

    Po pierwsze ogólne warunki umowy, które nabywca akceptuje w formie elektronicznej w momencie zawarcia transakcji oraz otrzymuje je drogą mailową po zaakceptowaniu, wskazują, że w przypadku odstąpienia od umowy, zwrotu towaru i zlecenia zwrotu środków pieniężnych, wystawia się korektę faktury na zwróconą kwotę. Ogólne warunki umowy przewidują wystawianie faktur i faktur korygujących wyłącznie w postaci elektronicznej oraz ich wysyłkę, na adres e-mail podany w momencie dokonywania zakupu (nie ma możliwości dokonania zakupu bez podania adresu e-mail). Natomiast w przypadku stwierdzenia błędu w wystawionej wcześniej fakturze z korespondencji (elektronicznej lub tradycyjnej) jednoznacznie wynika, jakiego rodzaju nieprawidłowość wystąpiła oraz że obydwie strony akceptują korektę faktury.

    Po drugie Wnioskodawca wskazał, że będzie posiadał dokumentację, z której będzie wynikało, iż warunki dla dokonania korekty zostały spełnione. Ponadto Wnioskodawca przestawił z jakich posiadanych przez niego dokumentów, w momencie dokonania korekty podstawy opodatkowania, będzie wynikało spełnienie warunków do dokonania tej korekty w dacie wystawienia faktury.

    Jednocześnie, w każdym przypadku faktura korygująca będzie zgodna z posiadaną dokumentacją. Zmiana liczby sztuk towaru wynikać będzie z dokumentu odstąpienia od umowy przez nabywcę oraz z własnej ewidencji rzeczy zwracanych sprzedawcy lub rozstrzygnięcia reklamacji (posiadanej wiadomości e-mail) oraz z własnej ewidencji. W przypadku nieprzyjęcia przez nabywcę przesyłki (nieodebranie w wyznaczonym terminie, odmowa odbioru lub nieuiszczenie płatności za pobraniem), faktura korygująca będzie zgodna z posiadaną dokumentacją - ponieważ każda z wystawionych faktur dotyczy wyłącznie jednej przesyłki (zamówienie), to niedoręczenie takiej przesyłki równoznaczne jest ze zwróceniem nadawcy wszystkich pozycji asortymentowych widniejących na fakturze. W przypadku stwierdzenia błędu w wystawionej wcześniej fakturze, kwoty transakcji możliwe są do porównania z treścią zamówienia złożonego przez klienta oraz z kwotami wynikającymi z dokumentów bankowych lub wyciągów z platform płatniczych.

    Jak wynika z przedstawionych okoliczności, Wnioskodawca będzie posiadał dokumentację potwierdzającą uzgodnienie i spełnienie warunków korekty w momencie wystawienia faktury korygującej, zatem Wnioskodawca będzie mógł obniżyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym tą fakturę wystawi.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga

    na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie

    na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni

    lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj