Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.592.2021.1.AZ
z 13 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 lipca 2021 r. (data wpływu 30 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu ….. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

30 lipca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu …….

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Instytut utworzony został na mocy rozporządzenia Rady Ministrów (dalej Wnioskodawca lub Instytut). Instytut jest jednostką naukową o zasiągu ogólnokrajowym, realizującą politykę ….. w zakresie szeroko rozumianej produkcji zwierzęcej. Instytut posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT.

Instytut w ramach prowadzonej działalności komercyjnej (podlegającej, co do zasady opodatkowaniu) nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, za wyjątkiem sprzedaży szkoleń finansowanych ze środków publicznych oraz wynajmu lokali mieszkalnych dla pracowników. Przychodami Instytutu są również otrzymywane subwencje i dotacje. W związku z powyższym Instytut dla celów odliczenia podatku naliczonego, od wydatków mieszanych tj. tych których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnej kategorii czynności (opodatkowanej VAT/niepodlegającej VAT) stosuje wskaźnik proporcji rocznego obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT). Głównym przedmiotem działań Instytutu jest prowadzenie badań i prac rozwojowych, obejmujących hodowlę wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich, produkcję bezpiecznej żywności w warunkach przyjaznych dla zwierząt i środowiska przyrodniczego, a także wykorzystanie zwierząt gospodarskich dla celów biomedycznych.

Program badawczy Instytutu realizowany jest w 10 zakładach naukowych, które prowadzą badania naukowa, prace badawczo-rozwojowe, wdrożeniowe, upowszechnieniowe i szkolenia.

Zakres działania tych zakładów uznano za strategiczny dla zmieniających się potrzeb produkcji zwierzęcej:

  • Zakład Hodowli 1

Szacowanie wartości hodowlanej …………...

  • Zakład Hodowli 2

Prowadzenie oceny wartości hodowlanej i użytkowej ………...

  • Zakład Hodowli 3

Doskonalenie cech produkcyjnych i reprodukcyjnych …………..

  • Zakład Hodowli 4

Prowadzenie bazy danych o krajowych zasobach genetycznych ………..

  • Zakład Hodowli 5

Określenie wpływu żywienia ………….

  • Zakład 6

Doskonalenie metod ochrony zasobów genetycznych ………..

  • Zakład 7

Prowadzenie prac koncepcyjnych i badań podstawowych oraz badań ………..

  • Zakład 8

Doskonalenie rozwiązań systemowych w oparciu o precyzyjne metody monitoringu, zarządzania i sterowania procesowego z uwzględnieniem ich wymiaru ekonomicznego oraz interakcji między środowiskiem produkcji, a zwierzęciem oraz środowiskiem naturalnym.

  • Zakład 9

Zastosowanie najnowszych osiągnięć genetyki molekularnej ………...

  • Zakład 10

Realizacja badań dotyczących zagadnień szeroko pojętej ………...

Instytut realizuje również zlecone mu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zadania ustawowe określone w przepisach o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, o paszach oraz w przepisach rozporządzenia PE i Rady 2016/1012 w sprawie hodowli zwierząt.

Celom zadań ustawowych, które obejmują działania dotyczące funkcjonowania hodowli i produkcji zwierzęcej, zdolnej do konkurowania na rynku europejskim i opierają się na najnowszych osiągnięciach nauki polskiej i światowej w dziedzinie hodowli i produkcji zwierzęcej jest zapewnienie postępu biologicznego hodowli zwierząt gospodarskich przy zachowaniu bogatej bioróżnorodności zwierząt, z uwzględnieniem biotechnologicznych, technologicznych i środowiskowych uwarunkowań produkcji.

Instytut prowadzi także działalność na zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym, m.in. w zakresie:

  • sprzedaż - wydawnictwa;
  • sprzedaż - pozostała działalność naukowa - laboratoria;
  • sprzedaż - sympozja, konferencje, szkolenia;
  • sprzedaż - pozostała działalność naukowa -zlecenia obce;
  • sprzedaż - usługi laboratoryjne;
  • sprzedaż - działalność rolnicza;
  • sprzedaż - działalność pozostała;
  • czynsze - lokale mieszkalne;
  • dzierżawa, najem - pozostałe;
  • sprzedaż - ośrodek szkoleniowy.

Działalność gospodarcza, o której mowa wyżej, jest prowadzona przez komórki organizacyjne, zgodnie z zakresem ich zadań, określonym w regulaminie organizacyjnym Instytutu.

Instytut wraz z Organizacją Społeczno-Zawodową Rolników, dwoma indywidualnymi przedsiębiorcami oraz Państwową Jednostką Organizacyjną zawarł umowę tzw. Konsorcjum naukowego, działającą pod nazwą „…..”.

Umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności naukowej i badawczej, a nie w ramach działalności gospodarczej.

Cele konsorcjum zostały określone jako wspólna realizacja przedsięwzięcia o charakterze projektu badawczo-rozwojowego, …... Jako cele umowy konsorcjum wskazano również opracowanie szczegółowego planu operacji pt. „…..” w celu prawidłowej realizacji Projektu, a rozpoczęcie i realizacja Projektu uzależnione są od zawarcia umowy o dofinansowanie Projektu przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie.

Do zadań Konsorcjum określonych w umowie konsorcjalnej należy:

  • organizacja wspólnych działań w zakresie objętym Projektem,
  • ustalanie zakresu prac i badań, podział zadań między Członków oraz ich realizacja w terminach określonych w Projekcie,
  • współdziałanie w celu zrealizowania Projektu zgodnie z warunkami Umowy o Dofinansowanie tak, aby został osiągnięty cel Projektu.

Jednostką reprezentującą Konsorcjum - koordynatorem współpracy Członków - jest Lider, którym został wyznaczony Wnioskodawca.

Lider odpowiada przede wszystkim za przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie Projektu zgodnie z wymogami określonymi w regulaminie konkursu ogłoszonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach PROW 2014 -2020, Działanie „Współpraca”.

Lider odpowiada za zawarcie na rzecz i w imieniu własnym oraz Konsorcjantów umowy o dofinansowanie projektu z ARiMR, a także za całościową realizację Projektu, w tym sprawozdawczość i rozliczenie finansowe.

Do zadań Lidera zgodnie z umową konsorcjalną należą w szczególności:

  • wyrażanie wspólnego stanowiska i reprezentowanie Konsorcjum w kontaktach z instytucjami zewnętrznymi, w tym w szczególności z ARiMR,
  • koordynowanie bieżącej współpracy pomiędzy Członkami Konsorcjum,
  • pośredniczenie w przekazywaniu członkom konsorcjum środków finansowych otrzymanych tytułem refundacji z Instytucji Pośredniczącej i ich rozliczaniu,
  • sporządzanie zbiorczych raportów z realizacji Projektu - na podstawie raportów otrzymanych od Członków - i przekazywanie ich do ARIMR,
  • reprezentowania Członków Konsorcjum w związku z wykonywaniem umowy o wykonanie i finansowanie projektu w kontaktach z ARiMR, dokonywania zmian w umowie o dofinansowanie projektu.

Zgodnie z umową konsorcjalną rozliczenia finansowe związane z Projektem prowadzi Lider, w tym jest upoważniony do reprezentowania Konsorcjum podczas wnioskowania o refundację wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację Projektu, jak również do składania niezbędnych dokumentów z tym związanych.

Środki finansowe na realizację Projektu będą kierowane przez ARiMR na rachunek bankowy Lidera, a następnie przekazywane za jego pośrednictwem na rachunki bankowe Członków konsorcjum. Lider będzie przekazywał Członkom środki finansowe zgodnie z kosztorysem operacji, harmonogramem płatności oraz harmonogramem wykonania operacji, w terminie 14 dni od daty wpłynięcia środków na rachunek Lidera.

Strony Konsorcjum ponoszą solidarną odpowiedzialność za realizację operacji wobec instytucji przyznającej dofinansowanie. W przypadku wezwania przez uprawniony podmiot do zwrotu całości lub części przekazanego dofinansowania wraz z należnymi odsetkami lub do zapłaty kary umownej, korekty finansowej lub jakiejkolwiek innej płatności o charakterze sankcji finansowej za naruszenie przepisów lub procedur obowiązujących przy realizacji operacji, obowiązkiem realizacji powyższych roszczeń finansowych w stosunkach wewnętrznych Konsorcjum, zostanie obciążony ten Członek Konsorcjum, którego działania lub zaniechania doprowadziły do zastosowania takiej sankcji finansowej.

Prawa własności intelektualnej (w tym prawa autorskie i pokrewne) wytworzonej w ramach realizacji Projektu przez Członka Konsorcjum (w tym oczywiście też Lidera) przysługiwać będą mu jako ich wykonawcy, zarówno w postaci ukończonej, jak i nieukończonej, bez względu na formę, sposób utrwalenia itd. Członek będzie również wyłącznie uprawniony do udzielania zezwolenia na korzystanie z tych opracowań oraz rozporządzania takimi opracowaniami. Prawa własności przemysłowej, wartości niematerialne i prawne, prawa pokrewne, prawa do patentów, know-how powstałe w wyniku wykonania Projektu z udziałem Członków Konsorcjum, przysługiwać będą tym Członkom wspólnie, zaś udziały Członków we wspólnym prawie zostaną ustalone w zależności od zakresu prac włożonych w uzyskanie wspólnego wyniku Członków Konsorcjum, a w przypadku braku możliwości oszacowania takiego wkładu (przy jednoczesnym braku istnienia oczywistych dysproporcji w wielkości wkładu) uważa się, że udziały będą równo.

Wnioskodawca, działając jako Lider zawarł Umowę o przyznanie pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Realizowana przez beneficjenta zawartej umowy o przyznanie pomocy operacja, prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla działania „..” - „…”, „….”, „….”. W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Wzmocnienie ochrony zasobów genetycznych zagrożonych populacji polskich szlachetnych ras koni poprzez opracowanie i wdrożenie innowacyjnej metody treningu (przygotowania) i oceny rodzimych ras ogierów wielkopolskich i małopolskich w stacjonarnym zakładzie treningowym.

Finansowanie będzie wypłacane w 4 ratach.

Podstawą do wyliczenia kwoty pomocy do wypłaty są faktycznie i prawidłowo poniesione koszty kwalifikowalne z uwzględnieniem odpowiednich zapisów umowy o przyznanie pomocy, jednak w wysokości nie wyższej niż suma kosztów kwalifikowanych wykazana dla operacji w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy o przyznanie pomocy.

Środki finansowe z tytułu kosztów bieżących są wypłacane proporcjonalnie do wartości kosztów kwalifikowanych refundowanych na podstawie wniosku o płatność.

W związku z ponoszonymi wydatkami kwalifikowanymi część tych wydatków będzie opodatkowana podatkiem VAT, tzn. wydatki będą zawierały podatek naliczony, gdyż będą ponoszone na rzecz podatników VAT, którzy opodatkują swoje usługi/towary. Wydatki te będą ściśle powiązane z realizowanym projektem w ramach umowy o przyznanie pomocy.

Zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 16 Współpraca, spodziewane konkretne efekty operacji stanowić będą:

  1. Wykorzystanie uzyskanego produktu - rodzimych ogierów do odtworzenia i zachowania pierwotnej, konserwatywnej puli genowej rodzimych koni wielkopolskich i małopolskich będących założycielami i kontynuatorami ras koni reprezentujących polską myśli hodowlaną;
  2. Wykorzystanie opracowanych nowych metod (technologii) opartych na analizie: etologicznej oceny zachowań indywidualnych i społecznych ogierów, laboratoryjnej fizjologicznych i biochemicznych parametrów wydolnościowych i zdrowotnych oraz analizie genetycznej do selekcji ogierów, szczególnie rodzimych ras szlachetnych;
  3. Opracowanie i wdrożenie zasady funkcjonowania nowej metody organizacji dedykowanej dla utworzenia pierwszej w Polsce jednostki w warunkach stacjonarnych - wychowalni ogierów, której celem będzie połączenie w jednym miejscu wszystkich etapów: odchowu, treningu, selekcji i przeprowadzenia próby dzielności dla ogierów;
  4. Stworzenie platformy do nawiązania współpracy między hodowcami w zakresie wymiany ogierów i możliwości poprawy pogłowia hodowlanego koni - utworzenie sieci;
  5. Rezultaty prac przeprowadzonych w ramach operacji będą również zaprezentowane na specjalnie dla celów projektu utworzonej stronie www, co przyczyni się do upowszechnienia opracowanych rozwiązań i da możliwość ich szerokiego wykorzystania i wdrażania w praktyce hodowlanej. Wyniki badań będą publikowane, upowszechniane oraz przekazywane odpowiednim środowiskom poprzez szkolenia, konferencje i promocję rasy wielkopolskiej i małopolskiej koni w szczególności przez Państwową Jednostkę Organizacyjną.

Projekt w zasadniczy sposób przyczyni się do wzmocnienia współpracy pomiędzy rolnikami - hodowcami koni, a wytwórcami nowej metody treningu koni i ośrodkiem doradztwa wdrażającym rezultaty projektu. Upowszechnienie wiedzy i popularyzacja nowoczesnych rozwiązań - zarówno samych treningów koni, jak i rezultatów badawczych ważnym elementem działań projektowych, podnoszących świadomość i wiedzę hodowców koni na temat obchodzenia się z końmi i zwiększenia jego wartości użytkowej, a co za tym idzie wartości rynkowej. Wdrożenie metody do praktyki stworzy trwały pomost do dalszych działań w celu faktycznej odbudowy tych populacji oraz zwiększenia efektu ekonomicznego hodowli koni tych ras.

Z zapisów tych wynika, że zasadniczo komercjalizacja wyników projektu sfinansowanego z umowy o przyznanie pomocy będzie dokonywana przez innych niż Lider członków konsorcjum - są to indywidualni hodowcy, których celem jest osiąganie zysku i wykorzystają oni wyniki realizacji projektu w swojej działalności gospodarczej, Państwowa Jednostka Organizacyjna, której celem jest upowszechnienie i promocja rezultatów projektu oraz Organizacja Społeczno-Zawodowa Rolników.

Instytut wykona badania, a wyniki tych badań zostaną przez Instytut opublikowane - tzn. wyniki badań będą dostępne powszechnie i każdy będzie mógł sprawdzić, jakie badania przeprowadzono w ramach projektu i jaki był ich wynik.

W związku z tym Instytut nie planuje osiągnąć wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu np. jednemu z uczestników konsorcjum tzn. np. poprzez udzielenie licencji lub zbycie praw autorskich majątkowych czy to praw własności przemysłowych wytworzonych w ramach projektu.

Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Instytutu. Wnioskodawca nie planuje również osiągnąć innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu tzn. - wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Instytutowi będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  • nabycia towarów i usług,
  • dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W ocenie Wnioskodawcy fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym występuje on jako jednostka przeprowadzająca jedynie prace badawcze, a wyniki tych prac nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane. Wnioskodawca dokona publikacji wykonanych przez siebie badań i ich wyników i nie uzyska żadnego wynagrodzenia za licencję lub przeniesienie części praw autorskich majątkowych lub praw własności przemysłowej jakie może, ale nie musi wystąpić.

Należy podkreślić, że środki otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację Projektu są przeznaczone de facto wyłącznie na pokrycie kosztów badań naukowych. W świetle powyższego brak jest uzasadnionych przesłanek do skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach związanych z realizacją projektu finansowanego w ramach umowy o przyznanie pomocy. Jak wskazano bowiem w przepisie art. 86 ustawy o VAT, ustawodawca zezwolił na odliczenie podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który Jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi, a takimi są niekomercyjnie prowadzone badania naukowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wraz z Organizacją Społeczno-Zawodową Rolników, dwoma indywidualnymi przedsiębiorcami oraz Państwową Jednostką Organizacyjną zawarł umowę tzw. Konsorcjum naukowego, działającą pod nazwą „…..”. Umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności naukowej i badawczej, a nie w ramach działalności gospodarczej. Cele konsorcjum zostały określone jako wspólna realizacja przedsięwzięcia o charakterze projektu badawczo-rozwojowego, …... Jako cele umowy konsorcjum wskazano również opracowanie szczegółowego planu operacji pt. „……” w celu prawidłowej realizacji Projektu. Jednostką reprezentującą Konsorcjum – koordynatorem współpracy Członków – jest Lider, którym został wyznaczony Wnioskodawca. Wnioskodawca, działając jako Lider zawarł Umowę o przyznanie pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż Wnioskodawca nie planuje osiągnąć przychodów oraz nie zamierza komercjalizować wyników prac powstałych przy realizacji projektu. Jak wskazał Wnioskodawca, zasadniczo komercjalizacja wyników projektu sfinansowanego z umowy o przyznanie pomocy będzie dokonywana przez innych niż Lider członków konsorcjum - są to indywidualni hodowcy, których celem jest osiąganie zysku i wykorzystają oni wyniki realizacji projektu w swoje działalności gospodarczej, Państwowa Jednostka Organizacyjna, której celem jest upowszechnienie i promocja rezultatów projektu oraz Organizacja Społeczno-Zawodowa Rolników. Instytut wykona badania, a wyniki tych badań zostaną przez Instytut opublikowane - tzn. wyniki badań będą dostępne powszechnie i każdy będzie mógł sprawdzić, jakie badania przeprowadzono w ramach projektu i jaki był ich wynik. W związku z tym Instytut nie planuje osiągnąć wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu np. jednemu z uczestników konsorcjum tzn. np. poprzez udzielenie licencji lub zbycie praw autorskich majątkowych czy to praw własności przemysłowych wytworzonych w ramach projektu. Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Instytutu. Wnioskodawca nie planuje również osiągnąć innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu tzn. - wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ponieważ stroną wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji jest Instytut – Państwowy Instytut Badawczy – należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy, a nie dla pozostałych uczestników konsorcjum.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj