Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.567.2021.1.LM
z 8 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 sierpnia 2021 r. (data wpływu 26 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 sierpnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina … (dalej także jako: Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina … jako lider projektu zamierza realizować projekt pn. „…”. Partnerem projektu jest (…) Ośrodek Kultury … - gminna jednostka kultury posiadająca osobowość prawną.


Przedmiotem projektu są trzy inwestycje polegające na rewitalizacji obiektów sportowo-rekreacyjnych w …, które wpisane zostały do Programu Rewitalizacji Miasta … oraz kampania informacyjno-promocyjna.


Zakres działań inwestycyjnych obejmuje:


  1. Teren kompleksu sportowego przy ul. …. Projekt będzie polegał na remoncie obiektu boiska sportowego (…), poprzez poprawę funkcjonalności i wymianę zużytych elementów infrastruktury sportowej na nowe, w tym:
    • wymiana oświetlenia na energooszczędne,
    • wymiana nawierzchni tartanowej boiska wielofunkcyjnego,
    • wymiana siatek grodzących,
    • remont dachu budynków socjalno-szatniowych.
    Zadanie realizowane przez Gminę ….
  2. Teren wzdłuż al. …, … (pomiędzy Halą Sportową …, a Krytą Pływalnią). Projekt będzie polegał na renowacji zdekapitalizowanego skateparku wraz z przeprowadzeniem niezbędnych prac remontowych i modernizacją małej architektury. Zadanie ma obejmować zastąpienie starych zużytych urządzeń sportowych skateparku nowymi, wymianę zepsutych i uzupełnienie urządzeń siłowni zewnętrznej, a także wymianę i uzupełnienie ławek, ujednolicając je do rodzaju obecnie stosowanych w pozostałej części osiedla, na której znajduje się obiekt (zakres: roboty budowlane - platforma nr 1 i 2, zakup i montaż ławek wykonanych ze stali nierdzewnej i o konstrukcji betonowej, wymiana urządzeń monitoringu, wymiana oświetlenia alejkowego na energooszczędne, wymiana urządzeń siłowni). Zadanie realizowane przez Gminę ….
  3. „Ogródek Jordanowski” na skrzyżowaniu ul. … i ul. …. Projekt będzie polegał na modernizacji i doposażeniu placu zabaw, w tym: nasadzenia, wykonanie chodnika komunikującego ul. … z ul. …o łącznej powierzchni ok. 150m² (w tym wykorytowanie, wykonanie podbudowy z tłucznia, wykonanie warstwy cementowo - piaskowej, ułożenie koski betonowej fazowanej typu Holland), wymiana wyeksploatowanych urządzeń zabawowych w tym demontaż trzech wyeksploatowanych urządzeń, zakup, dostawa i montaż dwóch urządzeń zabawowych (zestawów zabawowych), wykonanie piaszczystych stref bezpieczeństwa. Wymiana trzech słupów wraz z fundamentami, złączami IZK, sterownikami, wysięgnikami (jeżeli będą wymagane - zależy od rodzaju oprawy) i oprawami oraz montaż trzech dodatkowych naświetlaczy kierunkowych, w celu doświetlenia całego terenu. Zadanie realizowane przez Gminę ….
  4. Kampania informacyjno-promocyjna, w tym: wykonanie tablic informacyjno-pamiątkowych, zlecenie publikacji trzech ogłoszeń w prasie lokalnej oraz działania skierowane do społeczności lokalnej, takiej jak: warsztaty plastyczne, zabawy muzyczne, fitness dla najmłodszych, cardio dla mamy, pokaz Furo karate w wykonaniu Karne House, zakup materiałów niezbędnych do realizacji warsztatów plastycznych, promocja zadania (wydruk plakatów i plakatowanie). Zadanie realizowane będzie przez (…) Ośrodek Kultury w ….

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Wskazane w projekcie obiekty będą ogólnodostępne i bezpłatne. Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) art. 7 ust. 1 pkt 1 i 10 stanowi, że w ramach zadań własnych gminy realizowane zadania obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.


Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Gmina … w zakresie realizowanych zadań w ramach projektu będzie wskazywana jako nabywca. Efekty projektu nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez dostawców towarów i usług, w związku z realizacją projektu pn. „…”?


Zdaniem Wnioskodawcy: Na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z faktem, że Gmina w ramach swoich zadań przy realizacji projektu „…” prowadzić będzie inwestycje nie związane ze sprzedażą opodatkowaną (dostęp do wskazanych obiektów będzie powszechny i nieodpłatny), to zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej. W związku z powyższym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).


Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w przypadku, gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:


  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zatem, jak wynika z powyższych przepisów jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne – zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy - obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina jako lider projektu zamierza realizować projekt pn. „…”. Partnerem projektu jest (…) Ośrodek Kultury - gminna jednostka kultury posiadająca osobowość prawną Przedmiotem projektu są trzy inwestycje polegające na rewitalizacji obiektów sportowo-rekreacyjnych w … (Teren kompleksu sportowego, Teren pomiędzy Halą Sportową …, a Krytą Pływalnią, Ogródek Jordanowski), które wpisane zostały do Programu Rewitalizacji Miasta … oraz kampania informacyjno-promocyjna.


Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Wskazane w projekcie obiektu będą ogólnodostępne i bezpłatne. Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą o samorządzie gminnym. Efekty projektu nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Na tle tak przestawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez dostawców towarów i usług, w związku z „…”.


Zgodnie z przytoczonymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, ponieważ nabywane przez Gminę towary i usługi, w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu, nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, jak również korzystanie z obiektów rekreacyjno–sportowych wskazanych w projekcie będzie ogólnodostępne i bezpłatne.


Wnioskodawca, realizując opisane wyżej zadania w ramach ww. projektu nie będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Projekt pn. „…” realizowany będzie przez Gminę – organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych.


Zatem, z uwagi na brak związku ponoszonych na zaprojektowaną inwestycję wydatków z występującymi po stronie Wnioskodawcy czynnościami opodatkowanymi VAT, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT.


W konsekwencji, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku realizacją projektu pn. „…”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj