Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.290.2021.1.AW
z 14 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przeznaczenie na okresową oprocentowaną lokatę bankową środków pieniężnych na rachunku bankowym Stowarzyszenia zgromadzonych z darowizn na cele statutowe od osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych nie powoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu w wysokości ulokowanych środków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przeznaczenie na okresową oprocentowaną lokatę bankową środków pieniężnych na rachunku bankowym Stowarzyszenia zgromadzonych z darowizn na cele statutowe od osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych nie powoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu w wysokości ulokowanych środków.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową. Celami statutowymi Stowarzyszenia jest: 1.działalność charytatywna; 2. działalność na rzecz osób niepełnosprawnych; 3. kultura i sztuka; 4.wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej; 5. edukacja; 6. turystyka i krajoznawstwo; 7.ochrona i promocja zdrowia; 8. promocja i organizacja wolontariatu; 9. upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich; 10. pomoc społeczna, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób; 11. działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; 12. działalność na rzecz organizacji pozarządowych w zakresie ich działalności w sferze pożytku publicznego.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez: 1. wsparcie finansowe, rzeczowe i merytoryczne osób niepełnosprawnych, chorych, w trudnej sytuacji materialnej oraz ich rodzin i bliskich; 2. organizację i wspieranie imprez artystycznych we wszystkich formach, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki; 3. organizację i wspieranie kampanii społecznych; 4. organizację i wspieranie zajęć oraz wydarzeń sportowych, ze szczególnym uwzględnieniem sportów zespołowych; 5. organizację i wspieranie wycieczek krajoznawczych oraz wyjazdów zorganizowanych, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych; 6. organizację i wspieranie przedsięwzięć prezentujących i pielęgnujących różnorodność kulturową oraz tożsamość miasta A. i województwa B.; 7. współdziałanie w sposób doraźny lub na podstawie porozumień z innymi organizacjami społecznymi i gospodarczymi w zakresie realizacji swoich celów statutowych; 8. występowanie z wnioskami, opiniami i inicjatywami do instytucji administracji rządowej, samorządowej, organizacji społecznych i zawodowych, a także instytucji wymiaru sprawiedliwości w zakresie działalności statutowej.

Stowarzyszenie prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność statutową, z której dochody przeznacza na cele określone w statucie. Stowarzyszenie jest również wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego – rejestru przedsiębiorców, ponieważ prowadzi charytatywną ligę piłkarską, z której dochód przeznacza na pomoc osobom z niepełnosprawnościami, tj. realizację celów statutowych.

Stowarzyszenie osiąga przychody z tytułu: - składek członkowskich, - darowizn od osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych, - działalności gospodarczej. Stowarzyszenie posiada również status organizacji pożytku publicznego i z tego tytułu otrzymuje odpisy 1% podatku od osób fizycznych. Stowarzyszenie osiąga również przychody z prowadzonych zbiórek publicznych. Cześć przychodów w postaci darowizn, to darowizny ukierunkowane na pomoc osobom z niepełnosprawnościami, które to osoby są podopiecznymi (beneficjentami) Stowarzyszenia na podstawie zawartych umów. Podobnie w części odpisów 1% podatku od osób fizycznych w celu szczegółowym znajdują się wskazania konkretnych podopiecznych organizacji. Zbiórki publiczne prowadzone są wyłącznie z przeznaczeniem dochodu dla podopiecznych (beneficjentów). Dochód przeznaczany jest przede wszystkim na prowadzenie terapii i zakup sprzętu medycznego dla ww. osób. Kwoty niezbędne do udzielenia wsparcia wahają się pomiędzy kilka tysiącami a kwotami powyżej miliona złotych – w zależności od potrzeb i rodzaju choroby. Proces zbierania środków w niektórych przypadkach trwa kilka miesięcy. Niektórzy z podopiecznych już zebrane środki wydatkować będą systematycznie przez kilka lat. Z uwagi na powyższe stowarzyszenie dysponuje środkami finansowymi, pochodzącymi z darowizn od osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych, 1% podatku i zbiórek publicznych, które zamierza lokować na okresowych oprocentowanych inwestycjach bankowych – lokatach. Dochód z odsetek od lokat również zamierza przeznaczać na cele statutowe jednostki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przeznaczenie na okresową oprocentowaną lokatę bankową środków pieniężnych na rachunku bankowym Stowarzyszenia zgromadzonych z darowizn na cele statutowe od osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych powoduje powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu w wysokości ulokowanych środków?

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne zgromadzone przez Stowarzyszenie z tytułu darowizn nie generują przychodu podatkowego w momencie przeznaczenia tych środków na lokatę bankową. Wpływ środków pieniężnych z tytułu darowizn od osób prywatnych i podmiotów gospodarczych generuje przychód zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie ich otrzymania. Przekazanie środków pieniężnych na lokatę stanowi inwestycję krótkookresową o charakterze zwrotnym, a tym samym nie stanowi dochodu przeznaczonego na cele inne niż statutowe. Przychód pojawia się w momencie otrzymania odsetek od lokaty. Ten przychód również korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ stanowi dochód przeznaczony na cele statutowe Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej „updop”) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jednocześnie ustawodawca przewidział katalog zwolnień przedmiotowych zamieszczony w Rozdziale 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 updop wolne pod podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Według zastrzeżenia zawartego w art. 17 ust. 1c updop przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Ze zwolnienia nie mogą więc korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c updop. Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest stowarzyszeń, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył ich podmiotowo z możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b updop zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zwolnienie ujęte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe Wnioskodawcy powinny być określone w statucie w sposób ścisły, bowiem organy podatkowe nie są uprawnione do wykładni postanowień statutu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że celami statutowymi Stowarzyszenia są cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Stowarzyszenie osiąga przychody m.in. z tytułu darowizn od osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych. Dochód przeznaczany jest przede wszystkim na prowadzenie terapii i zakup sprzętu medycznego. Proces zbierania środków w niektórych przypadkach trwa kilka miesięcy. Niektórzy z podopiecznych już zebrane środki wydatkować będą systematycznie przez kilka lat. Z uwagi na powyższe stowarzyszenie dysponuje środkami finansowymi, pochodzącymi m.in. z darowizn od osób prywatnych oraz podmiotów gospodarczych, które zamierza lokować na okresowych oprocentowanych inwestycjach bankowych – lokatach. Dochód z odsetek od lokat również zamierza przeznaczać na cele statutowe jednostki.

Odnosząc powołane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że spełnione zostały przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop umożliwiające zastosowanie zwolnienia przewidzianego w tym przepisie, gdyż Wnioskodawca podaje, że:

  • celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez Stowarzyszenie dochody będą przeznaczone wydatkowane na te cele statutowe.

Fundacja posiadając wolne środki na lokacie bankowej, nie dokonuje ich wydatkowania, jest to jedynie forma przetrzymywania tych środków do momentu ich faktycznego wydatkowania na cele statutowe. Zatem, przechowywanie przez Fundację wolnych środków pieniężnych na lokatach bankowych nie skutkuje utratą zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że postępowanie o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego sprowadza się w istocie do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku, w kontekście opisanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz zadanego pytania. Zatem, wszystkie elementy składanego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (zdarzenie przyszłe, zadane pytanie i stanowisko w sprawie) muszą być spójne, tj. zadane pytanie i przedstawione własne stanowisko w sprawie musi być adekwatne do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Z tej też przyczyny, stosownie do zadanego pytania (wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku), w kontekście opisanego stanu faktycznego, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej była wyłącznie ww. kwestia braku powstania przychodu podatkowego z tytułu ulokowania przez Fundację środków pieniężnych na lokatach bankowych. W konsekwencji, nie była przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej ocena, czy korzystają ze zwolnienia z opodatkowana odsetki od lokaty.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj