Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.549.2021.1.MW
z 13 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 lipca 2021 r. (data wpływu 29 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia/odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

29 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia/odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie A (Stowarzyszenie "A") od dnia 19 kwietnia 2021 r. realizuje operację pt. "...”, prowadzące do osiągnięcia celu szczegółowego dla poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich.

Ww. operacja ma na celu zachowanie od zapomnienia ginących zawodów, kultywowanie tradycji w tym zakresie, a także zaszczepienie wśród młodzieży pasji do kultywowania takich tradycji i wykonywania ginących zawodów.

Stowarzyszenie "A" złożyło wniosek o przyznanie pomocy do Urzędu Marszałkowskiego. Jako Wnioskodawca ubiega się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowalnych. W związku z powyższym, niezbędny jest dokument potwierdzający brak możliwości zwrotu podatku VAT naliczonego przy realizacji operacji.

Szczegółowe działania w ramach operacji obejmują:

  1. Budowa galaru.

Do budowy galaru zostaną zaangażowani dwaj szkutnicy, którzy są również praktykami i mają doświadczenie w budowie galaru. Galar wybudowany przez szkutników będzie wykorzystywany na potrzeby promocji dziedzictwa lokalnego, jakim jest flisactwo i szkutnictwo m.in. podczas lokalnych imprez plenerowych.

  1. Warsztaty szkutnicze.

Podczas budowy galaru przeprowadzone zostaną warsztaty szkutnicze. W ramach tych warsztatów młodzież spotka się z osobami (2 szkutnikami), którzy podzielą się swoją pasją, opowiedzą o tradycjach flisackich i wskażą, jakie korzyści płyną z wykonywania „ginących zawodów”. Warsztaty skierowane będą głównie do młodzieży, aby u młodych ludzi zaszczepić pasję, a także ukazać im wyjątkowe i niepowtarzalne walory wykonywania takich zawodów. W ramach warsztatów uczestnicy, głównie młodzież, będą mogli wykonywać proste czynności szkutnicze przy budowie galaru pod nadzorem prowadzących warsztaty profesjonalistów.

  1. Konkurs na wykonanie makiety galaru i makiety tratwy.

Aby wzmocnić zainteresowanie „ginącymi zawodami” wśród młodzieży, aby utrwalić nabyte podczas warsztatów szkutniczych umiejętności zaplanowano konkurs w dwóch kategoriach I wykonanie makiety galaru i II kategoria - wykonanie makiety tratwy. Konkurs skierowany zostanie do dzieci i młodzieży z obszaru LGD/Powiatu C. W ramach konkursu Komisja wyłoni zwycięzców, przewidziane są nagrody za miejsca I-III. Wręczenie nagród dla zwycięzców odbędzie się podczas wydarzenia plenerowego, co będzie dodatkowym elementem promującym te zawody;

  1. Warsztaty rzeźbiarskie.

Zaplanowano spotkanie młodzieży z osobami, które zajmują się rzeźbiarstwem, które są pasjonatami tej formy wyrazu artystycznego i wykonują taki zawód. Najlepszą formą kontaktu z młodzieżą są warsztaty, podczas których uczestnicy mogą pytać, rozmawiać, sami tworzyć, poznawać tajniki rzeźbiarstwa od najlepszych. W ramach warsztatów wykonane zostaną m.in. prace przez prowadzących warsztaty rzeźbiarzy.

  1. Uroczyste wodowanie galaru.

Wybudowany w ramach operacji galar zostanie uroczyście zwodowany i odbędzie się spływ z uczestnikami wydarzenia po rzece. W ramach wydarzenia zaplanowano tradycyjny flisacki poczęstunek przygotowany przez KGW z terenu flisackiej Gminy D. Do wodowania niezbędne jest wcześniej nadanie jednostce certyfikatu bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej, a także zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia, m.in. silnik zaburtowy, 2 wiosła. Konieczny jest również zakup produktów zapewniających bezpieczeństwo osób na pływającym galarze (kamizelki ratunkowe i koła ratunkowe z odpowiednimi atestami, lina, apteczka medyczna oraz gaśnica).

  1. Realizacja filmu.

Realizacja poszczególnych działań zaplanowanych w operacji będzie dokumentowana w formie filmu. Na bazie zgromadzonych materiałów zostanie wykonany i wyemitowany film dokumentujący wykonanie galaru, wywiady, jak również jego uroczyste wodowanie, film będzie promował ginące zawody, jakimi są szkutnictwo i flisactwo.

  1. Rzeźby promujące obszar LGD

Podczas dużego wydarzenia plenerowego na obszarze LGD zorganizowana zostanie wystawa rzeźby i promocja rzeźbiarstwa z obszaru LGD/Powiatu C. Przygotowane zostanie stoisko (namiot) dla 3 rzeźbiarzy, którzy prowadzili wcześniej warsztaty. Będzie to istotny element promocji ginących zawodów. Rzeźbiarzom zapewnione zostanie stoisko wystawowe, ale o jego wystrój i prezentację wykonanych dzieł zadbają sami rzeźbiarze. Na stoisku prezentowana będzie również dokumentacja fotograficzna z prowadzonych przez rzeźbiarzy warsztatów oraz krótkie filmiki promocyjne.

  1. Wydanie folderu.

W ramach operacji opracowany zostanie folder promujący rzeźbiarstwo, rzeźbiarzy i wykonane przez nich prace. Wydanie folderu ma na celu wzmocnienie tożsamości kulturowej oraz ochronę dziedzictwa lokalnego. Do wydania folderu wykorzystana zostanie dokumentacja fotograficzna wykonana podczas warsztatów rzeźbiarskich oraz dokumentacja fotograficzna promocji rzeźbiarstwa wykonana podczas wydarzenia plenerowego na obszarze LGD. Zaprezentowane zostaną również sylwetki i pasja rzeźbiarska lokalnych twórców z obszaru LGD. Zaplanowano, że folder składał się będzie łącznie z 36 stron, nakład 1.000 szt., folder udostępniany będzie bezpłatnie.

Realizacja operacji nie generuje żadnych przychodów Stowarzyszenia "A". Po zakończeniu realizacji projektu koszty poniesione na jego realizacje zostaną zrefundowane przez Urząd Marszałkowski Województwa.

Rezultaty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi.

Stowarzyszenie "A" jest organizacją pożytku publicznego oraz prowadzi działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją operacji pt. „…’’ w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w tym zakresie?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Stowarzyszenie realizując projekt poniesie koszty opodatkowane podatkiem VAT, ale nie będą one służyły sprzedaży opodatkowanej.

Stowarzyszenie „A” wystąpi jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi.

Stowarzyszenie jest podatnikiem VAT. Realizując operację „…” poniesie koszty opodatkowane podatkiem VAT, ale nie będą one służyły sprzedaży opodatkowanej. Stowarzyszenie „A” wystąpi jak ostateczny nabywca (konsument) towarów lub usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikom VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, przepisy ustawy o VAT stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi jedynie w przypadku, kiedy spełnione zostaną jednocześnie następujące dwa warunki: beneficjent jest podatnikiem VAT oraz zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku Stowarzyszenia przy realizacji projektu „…” nie będzie spełniony jeden z wymienionych wyżej warunków (zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych), wówczas VAT zawarty w dokonywanych przez beneficjenta zakupach będzie stanowił wydatek kwalifikowany.

Zatem Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo odliczenia naliczonego podatku VAT przy realizacji operacji pt. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 ), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – rezultaty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. Rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia/odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy wyjaśnić, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji, nie podejmuje się wyjaśnienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności, w kontekście zadanego pytania (pytań), przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wobec powyższego, dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku załączniki nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Zauważyć należy, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj