Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.674.2021.1.ABU
z 15 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 sierpnia 2021 r. (data wpływu 12 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu,
  • braku opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu pn.: „(…)”

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2021 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (…) zwana dalej Gminą jest podmiotem prawa publicznego zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.713, 1378). Do zadań własnych Gminy w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy należą sprawy dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Poza zadaniami właściwymi dla jednostki samorządu terytorialnego Gmina realizuje działalność na podstawie umów cywilno-prawnych, jest więc także podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą i od dnia 1 marca 2004 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) NIP (…).

Gmina planuje wykonanie projektu pod nazwą „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 (zwane dalej Projekt lub Inwestycja). Inwestycja będzie finansowana: - w zakresie wykonania instalacji ze środków własnych mieszkańców 35% i z otrzymanej dotacji 65%, - w zakresie nadzoru inwestorskiego ze środków własnych Gminy 35% i z otrzymanej dotacji 65%.

Głównym celem Projektu jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez budowę mikroinstalacji (kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne) wykorzystujących odnawialne źródła energii w gospodarstwach domowych na terenie Gminy (…). Koszty kwalifikowane projektu obejmą: zakup i montaż instalacji oraz nadzór inwestorski. Instalacje zostaną zamontowane na nieruchomościach mieszkańców (zwanych dalej Grantobiorcami lub Mieszkańcami) biorących udział w Projekcie.

Aby wziąć udział w Projekcie Mieszkańcy będą musieli podpisać z Gminą umowę grantową, w której zobowiążą się do sfinansowania montażu instalacji, czego dowodem będą przedstawione podczas składania wniosku o wypłatę grantu faktury i dowody zapłaty. Mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wybór wykonawcy, który dostarczy i zamontuje instalacje na nieruchomości mieszkańca. Faktury z naliczonym podatkiem VAT za zakup i montaż Instalacji będą wystawione na mieszkańców . Po zamontowaniu instalacje będą stanowiły własność mieszkańców. Mieszkańcy będą zobowiązani do monitorowania pracy instalacji oraz informowania Gminy o wszelkich nieprawidłowościach. Mieszkańcy też będą pokrywać koszty związane ze złą eksploatacją sprzętu.

Koszty kwalifikowane Projektu obejmą poza zakupem i montażem instalacji nadzór inwestorski. Koszty nadzoru inwestorskiego poniesie Gmina. Faktura dokumentująca nadzór inwestorski zostanie wystawiona na Gminę. Gmina nie będzie obciążała mieszkańców fakturami VAT z tego tytułu. Nabyte przez Gminę usługi nadzoru inwestorskiego nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Gmina w celu realizacji powyższego Projektu wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 (zwane dalej (…)). Wnioskodawca (Gmina) zrealizuje Projekt przekazując otrzymane środki pieniężne Grantobiorcom, natomiast w pozostałej części Mieszkańcy sfinansują projekt ze środków własnych. Podatek VAT został wskazany we wniosku jako koszt kwalifikowany. Gmina będzie występowała wyłącznie jako podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz mieszkańców Gminy z związku z realizacją Projektu. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od Mieszkańców w związku z realizacją projektu.

Wytworzona w ramach inwestycji infrastruktura będzie służyła do realizacji zadań własnych Gminy określonych art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym tj. sprawy związane z ładem przestrzennym, gospodarką nieruchomościami, ochroną środowiska i przyrody.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych realizacją Projektu?
  2. Czy dotacja otrzymana na realizację Projektu powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1

W myśl art. 6 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o zasięgu lokalnym. W art. 7 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy jako zadania własne gminy wymieniono m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Powstała w ramach Projektu infrastruktura będzie służyła realizacji zadań publiczno-prawnych gminy nałożonych przepisami o samorządzie gminnym, które nie podlegają opodatkowaniu VAT i nie będzie w żaden sposób wykorzystywana do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(tj. Dz.U. z 2021 r. poz.685 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. Natomiast ust. 2 pkt 1 lit. a) tegoż artykułu mówi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Faktury za montaż i nabycie instalacji będą wystawiane na rzecz mieszkańców. Nabywcą na fakturach będą mieszkańcy. To nie Gmina w tym przypadku dokona nabycia towarów i usług. Gmina dokona jedynie refundacji części kosztów na podstawie przedstawionych przez mieszkańców faktur w składanych przez nich wnioskach o rozliczenie grantu. Faktura za nadzór inwestorski będzie wystawiona na Gminę ale usługa ta nie będzie zakupiona w ramach wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej. Nabycie usługi nadzoru inwestorskiego służyć będzie realizacji Projektu, realizowanego w celu wypełnienia zadań własnych Gminy z zakresu ochrony środowiska. W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z realizacją Projektu.

Ad.2

Zgodnie z art. 29a Ustawy o podatku VAT podstawą opodatkowania z zastrzeżeniem ust. 2, 3, 5 i art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika. W przypadku omawianego projektu Gmina występuje jedynie jako instytucja udzielająca grantu. Gmina otrzymaną dotację przekazuje Mieszkańcom. Przekazanie Mieszkańcom otrzymanych środków nie jest czynnością opodatkowaną VAT. Mieszkańcy sami wybierają wykonawcę instalacji OZE i zawierają z nim umowę. Gmina nie ma wpływu na cenę jaką mieszkańcy ustalą z wykonawcą Instalacji. Gmina nie obciąża mieszkańców żadnymi innymi kosztami związanymi z realizacją Projektu. Podsumowując należy stwierdzić, iż dofinansowanie otrzymane przez Gminę w związku z realizacją opisanego Projektu nie będzie stanowiło dotacji, subwencji lub innej dopłaty o charakterze mającym bezpośredni wpływa na cenę dostarczonych towarów i świadczonych usług przez Gminę gdyż Gmina w analizowanym przypadku nie będzie nabywać towarów ani usług i nie będzie odsprzedawać ich na rzecz Mieszkańców. Gmina realizując inwestycję nie działa w charakterze podatnika VAT. Realizacja powyższego projektu nastąpi w ramach wypełniania przez Gminę zadań własnych w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie Gminnym. W związku z powyższym nie ma podstaw aby otrzymaną dotację opodatkować podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie przez niego towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina planuje wykonanie projektu pod nazwą „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Inwestycja będzie finansowana: - w zakresie wykonania instalacji ze środków własnych mieszkańców 35% i z otrzymanej dotacji 65%, - w zakresie nadzoru inwestorskiego ze środków własnych Gminy 35% i z otrzymanej dotacji 65%. Głównym celem Projektu jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez budowę mikroinstalacji (kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne) wykorzystujących odnawialne źródła energii w gospodarstwach domowych na terenie Gminy (…). Koszty kwalifikowane projektu obejmą: zakup i montaż instalacji oraz nadzór inwestorski. Instalacje zostaną zamontowane na nieruchomościach mieszkańców (Grantobiorcami) biorących udział w Projekcie.

Aby wziąć udział w Projekcie Mieszkańcy będą musieli podpisać z Gminą umowę grantową, w której zobowiążą się do sfinansowania montażu instalacji, czego dowodem będą przedstawione podczas składania wniosku o wypłatę grantu faktury i dowody zapłaty. Mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wybór wykonawcy, który dostarczy i zamontuje instalacje na nieruchomości mieszkańca. Faktury z naliczonym podatkiem VAT za zakup i montaż Instalacji będą wystawione na mieszkańców. Po zamontowaniu instalacje będą stanowiły własność mieszkańców. Mieszkańcy będą zobowiązani do monitorowania pracy instalacji oraz informowania Gminy o wszelkich nieprawidłowościach. Mieszkańcy też będą pokrywać koszty związane ze złą eksploatacją sprzętu. Koszty kwalifikowane Projektu obejmą poza zakupem i montażem instalacji nadzór inwestorski. Koszty nadzoru inwestorskiego poniesie Gmina. Faktura dokumentująca nadzór inwestorski zostanie wystawiona na Gminę. Gmina nie będzie obciążała mieszkańców fakturami VAT z tego tytułu. Nabyte przez Gminę usługi nadzoru inwestorskiego nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca (Gmina) zrealizuje Projekt przekazując otrzymane środki pieniężne Grantobiorcom, natomiast w pozostałej części Mieszkańcy sfinansują projekt ze środków własnych. Gmina będzie występowała wyłącznie jako podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz mieszkańców Gminy z związku z realizacją Projektu. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od Mieszkańców w związku z realizacją projektu. Wytworzona w ramach inwestycji infrastruktura będzie służyła do realizacji zadań własnych Gminy określonych art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym tj. sprawy związane z ładem przestrzennym, gospodarką nieruchomościami, ochroną środowiska i przyrody.

Wnioskodawca w pierwszej kolejności ma wątpliwości, czy gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem mimo iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak faktury VAT dokumentujące wydatki (z wyjątkiem usługi nadzoru inwestorskiego) związane z projektem, będą wystawiane na Grantobiorców (Mieszkańców) natomiast usługa nadzoru inwestorskiego nabyta przez Wnioskodawcę w związku z realizacją wskazanego projektu, nie będzie – jak wskazał Wnioskodawca - wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w kwestii objętej pytaniem nr 1 jest prawidłowe.

Natomiast dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy zwrócić uwagę na niżej cytowane przepisy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatna usługa. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Cytowany przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i zamierza zrealizować projekt pn.: „(…) Aby wziąć udział w Projekcie Mieszkańcy będą musieli podpisać z Gminą umowę grantową, w której zobowiążą się do sfinansowania montażu instalacji, czego dowodem będą przedstawione podczas składania wniosku o wypłatę grantu faktury i dowody zapłaty. Mieszkańcy Gminy będą odpowiedzialni za wybór wykonawcy, który dostarczy i zamontuje instalacje na nieruchomości mieszkańca. Faktury z naliczonym podatkiem VAT za zakup i montaż Instalacji będą wystawione na mieszkańców. Po zamontowaniu instalacje będą stanowiły własność mieszkańców. Mieszkańcy będą zobowiązani do monitorowania pracy instalacji oraz informowania Gminy o wszelkich nieprawidłowościach. Mieszkańcy też będą pokrywać koszty związane ze złą eksploatacją sprzętu. Wnioskodawca (Gmina) zrealizuje Projekt przekazując otrzymane środki pieniężne Grantobiorcom, natomiast w pozostałej części Mieszkańcy sfinansują projekt ze środków własnych. Gmina będzie występowała wyłącznie jako podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz mieszkańców Gminy z związku z realizacją Projektu. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od Mieszkańców w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem, wyrażone w pytaniu nr 2, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy dotacja otrzymana na realizację Projektu powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT.

Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że przekazane przez Wnioskodawcę dotacja ze środków uzyskanych z (..), Grantobiorcom w postaci zwrotu kosztów dla mieszkańców w związku z montażem instalacji fotowoltaicznych nie będą stanowić dopłaty do ceny instalacji OZE, gdyż Gmina nie weszła w rolę inwestora, co za tym idzie – nie świadczy usług ani nie dostarcza towaru na rzecz osób fizycznych biorących udział w projekcie.

Należy zatem uznać, że czynność przekazania środków w formie pieniężnej jako zwrot kosztów robót i materiałów nie stanowi świadczenia usług. Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że Gmina nie świadczy na rzecz osób fizycznych biorących udział w projekcie jakichkolwiek czynności. To inwestor (mieszkaniec gminy) będzie miał możliwość dokonania zakupu towarów i usług u dowolnego dostawcy, sam nabywał będzie towary i usługi w ramach OZE, a następnie będzie ubiegał się o zrefundowanie części lub całości poniesionych wydatków.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują zatem, że Gmina jest grantodawcą i w żaden sposób nie angażuje się w realizację inwestycji OZE.

Zatem jeżeli faktycznie – tak jak wynika to z przedstawionego zdarzenia przyszłego – przedmiotem umowy zawartej przez Gminę z Grantobiorcą (Mieszkańcem) będzie jedynie zwrot kosztów i operacji tej nie będą towarzyszyły żadne inne świadczenia pomiędzy Gminą a Mieszkańcem, to zwrot kosztów instalacji OZE na rzecz Grantobiorcy (mieszkańca) nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Przekazywanych środków pieniężnych Mieszkańcowi (inwestorowi) nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru).

W konsekwencji, stwierdzić należy, że otrzymana przez Gminę dotacja uzyskana z (…) na realizację Projektu, w formule grantowej, nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj