Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.341.2021.2.IZ
z 30 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 26 maja 2021 r. (data wpływu 31 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia wydzielonych, w związku z podziałem Spółki, składników majątku za czynność niepodlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia wydzielonych, w związku z podziałem Spółki, składników majątku za czynność niepodlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka .. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka” lub „Spółka dzielona”) jest spółką mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).


Opis aktualnie prowadzonej działalności gospodarczej przez grupę … i Spółkę

Grupa … jest międzynarodowym koncernem świadczącym usługi logistyczne, posiadającą lokalizacje w ponad … punktach na całym świecie oraz zatrudniającą ponad … pracowników. Grupa ta posiada bogatą i długą historię działalności w branży, gdyż powstała już w … roku, i od tego czasu systematycznie się rozwija.

Głównym przedmiotem działalności koncernu są usługi logistyczne, w tym logistyka kontraktowa (magazynowanie i usługi dodatkowe, bez transportu), logistyka frachtowa (krajowy i międzynarodowy transport towarów wraz z usługami towarzyszącymi oraz spedycja krajowa i międzynarodowa), logistyka portowa.


W ramach struktury grupy … na terytorium Polski działalność prowadzi m.in. Spółka, w której skupione są trzy obszary działalności:

  • Logistyka kontraktowa (magazynowanie i usługi dodatkowe, bez transportu) (dalej również jako: W.),
  • Usługi międzynarodowego i krajowego przewozu drogowego towarów wraz z usługami towarzyszącymi (dalej również jako: F.),
  • Usługi międzynarodowej i krajowej spedycji drogowej, kolejowej, lotniczej i morskiej towarów (dalej również jako: A.).


W ramach usług świadczonych przez Spółkę w poszczególnych obszarach działalności należy wyróżnić następujące czynności wykonywane przez Spółkę:

  1. W., w tym:
    1. Analiza i projektowanie procesów magazynowych;
    2. Załadunek i wyładunek towarów, kontrola ilości i jakości towarów;
    3. Zarządzanie zapasami magazynowymi oraz inwentaryzacja;
    4. Magazynowanie towarów z wykorzystaniem różnych systemów składowania;
    5. Kompletacja i przygotowanie zleceń do klientów (w tym klientów e-commerce);
    6. Obsługa administracyjna klienta;
    7. Usługi w zakresie wartości dodanej (VAS), w tym przepakowywanie i etykietowanie, tworzenie zestawów promocyjnych, pakowanie, odświeżanie i prasowanie odzieży;
    8. Obsługa zwrotów towarów.
  2. F., w tym:
    1. Drogowy transport krajowy towarów, obejmujący całopojazdowe oraz krajową dystrybucję drobnicową;
    2. Międzynarodowy transport drogowy towarów, obejmujący ładunki całopojazdowe oraz dystrybucję drobnicową (Usługi transportowe na terenie Europy);
    3. Inne usługi dodatkowe wspomagające transport drogowy.
  3. A., w tym:
    1. Organizację transportu lotniczego i morskiego towarów, ładunków pełnokontenerowych, drobnicowych w eksporcie i imporcie;
    2. Organizację transportu kolejowego towarów z Chin (przesyłek F. oraz L.);
    3. Organizacja odpraw celnych w polskich oraz zagranicznych portach morskich;
    4. Inne usługi wspomagające transport kolejowy, morski lub powietrzny.


Struktura organizacyjna Spółki


W Spółce obowiązywał od dłuższego czasu Plan Pełnomocnictw i Upoważnień, określający zakres umocowania poszczególnych pracowników zatrudnionych na stanowiskach dyrektorskich, kierowniczych i niekierowniczych do reprezentowania Spółki w ramach procesów zarządczych i głównych (obejmujących w szczególności sprzedaż usług) oraz w ramach procesów wspierających (obejmujących m.in. finanse i obsługę księgową oraz kwestie personalne i BHP), dalej również jako „Plan”.


Zgodnie z Planem Spółka funkcjonowała w dwóch głównych obszarach - logistyce kontraktowej (obejmującej swoim zakresem magazynowanie bez transportu) oraz logistyce frachtowej (obejmującej swoim zakresem międzynarodowy oraz krajowy transport towarów oraz spedycję krajową i międzynarodową, w tym kolejową, drogową, morską i lotniczą).

Funkcjonowanie w Spółce Planu doprowadziło do zyskania dużej autonomiczności ze strony poszczególnych obszarów i osób nimi zarządzających, co doprowadziło do faktycznego wydzielenia się w ramach struktury Spółki trzech Dywizji, tj. Dywizji F. (odpowiedzialnej w Spółce za krajowy i międzynarodowy transport drogowy towarów), Dywizji A. (odpowiedzialnej w Spółce za spedycję drogową, kolejową, morską i lotniczą) oraz Dywizji W. (odpowiedzialnej w Spółce za magazynowanie wraz z usługami towarzyszącymi, z wyłączeniem transportu) oraz potrzeby sformalizowania tego faktycznego wydzielenia.

Zgodnie z uchwałą zarządu podjętą 31 marca 2021 r. w sprawie formalnego wydzielenia Dywizji W., Dywizji F. oraz Dywizji A. oraz regulaminem organizacyjnym Spółki przyjętym przez Zarząd, działalność Spółki jest podzielona na następujące Dywizje: Dywizję. F., Dywizję A. oraz Dywizję W., rozumiane jako odrębne pod względem organizacyjnym, majątkowym, finansowym oraz funkcjonalnym wewnętrzne jednostki organizacyjne Spółki (zorganizowane części przedsiębiorstwa).

Dywizja W. odpowiedzialna jest za pozyskiwanie klientów oraz świadczenie klientom Spółki usług magazynowania wraz z usługami dodatkowymi związanymi z obsługą towarów klientów, jak np. wyładunek i załadunek towarów, kontrola ilości i stanu towarów, zarządzanie zapasami i inwentaryzacja, z wyłączeniem usług transportowych.


Dywizja A. prowadzi działalność polegającą na pozyskiwaniu i obsłudze klientów Spółki w zakresie usług międzynarodowej i krajowej spedycji drogowej, lotniczej, morskiej i kolejowej towarów.

Dywizja F. prowadzi działalność polegającą na pozyskiwaniu i obsłudze klientów Spółki w zakresie usług międzynarodowego i krajowego przewozu drogowego towarów wraz z usługami towarzyszącymi.


Dywizja W., Dywizja A. oraz Dywizja F. stanowią wewnętrzne jednostki organizacyjne Spółki.

W ramach poszczególnych Dywizji wyodrębnione są komórki organizacyjne związane z prowadzoną przez daną Dywizję działalnością.


W Spółce funkcjonuje ponadto tzw. obszar usług wspólnych rozumiany jako zespół wewnętrznych jednostek organizacyjnych zapewniających obsługę i wsparcie w zakresie zarządzania, administracji, finansów, księgowości, kadr i płac, windykacji, kontrolingu finansowego, IT, kontroli i oceny ryzyka innym jednostkom organizacyjnym funkcjonującym w ramach Spółki (dalej również jako: Obszar Usług Wspólnych).


W ramach Obszaru Usług Wspólnych są wyodrębnione piony i komórki.

Działalnością każdej komórki organizacyjnej, przypisanej do danej Dywizji oraz Obszaru Usług Wspólnych kieruje osoba, której Zarząd powierzył prowadzenie danej komórki organizacyjnej. Osoby te ponoszą odpowiedzialność za działalność danej komórki organizacyjnej.


Dyrektorzy Pionów i Działów w ramach poszczególnych Dywizji odpowiadają za zarządzanie i nadzór nad usługami świadczonymi w ramach danej Dywizji. Za negocjacje, zawieranie i realizację umów z kontrahentami Spółki, w zakresie objętym działalnością określonej Dywizji, odpowiadają odpowiednie komórki w ramach danej Dywizji.

Zarząd przyjął również Regulamin Organizacyjny Spółki, który wszedł w życie 1 kwietnia 2021 r.


Regulamin Organizacyjny określa:

  1. wewnętrzną strukturę organizacyjną Spółki
  2. zadania wyodrębnionych jednostek organizacyjnych Spółki
  3. kompetencje organów oraz osób sprawujących określone funkcje w procesie zarządzania Spółką,
  4. wewnętrzny proces decyzyjny,
  5. zasady gospodarowania składnikami majątkowymi Spółką,
  6. zasady przypisywania przychodów oraz kosztów jednostkom organizacyjnym,
  7. zasady wykonywania umów przez Spółką
  8. tryb przyjęcia oraz dokonywania zmian Regulaminu Organizacyjnego.


W ramach składników majątku Spółki wyróżnić można:

  1. składniki majątku wykorzystywane przez Dywizję W.,
  2. składniki majątku wykorzystywane przez Dywizję A.,
  3. składniki majątku wykorzystywane przez Dywizję F.,
  4. składniki majątku wykorzystywane przez Obszar Usług Wspólnych.


Do poszczególnych Dywizji zostały alokowane środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, prawa i roszczenia wynikające z umów dotyczących poszczególnych Dywizji, w tym z umów o pracę zawartych przez Spółkę z pracownikami danej Dywizji.

Przychody i koszty dotyczące każdej z Dywizji (oraz wchodzących w jej skład Pionów, Działów i innych komórek organizacyjnych) są przypisywane do danej wewnętrznej jednostki organizacyjnej zgodnie z unikalnymi oznaczeniami (obiektami kontrolingowymi) danej jednostki wewnętrznej w stopniu umożliwiającym ustalenie przychodów, kosztów oraz ustalenie istotnych wskaźników finansowych na potrzeby organizacyjno-zarządcze dla danej Dywizji.


Wszelkie dokumenty finansowo - księgowe procesowane są w systemie obiegu dokumentów, opisywane merytorycznie, akceptowane przez osoby uprawnione w ramach danej wewnętrznej jednostki i zgodnie z Planem.

Ewidencja kosztów i przychodów w księdze głównej jest prowadzona w układzie rodzajowym w wersji porównawczej rachunku zysków i strat.


Koszty i przychody nieprzypisane bezpośrednio do poszczególnych Dywizji: W., F., A. alokowane są przy zastosowaniu adekwatnych kluczy alokacyjnych (bezpośrednich lub pośrednich).

Wyodrębnienie organizacyjne Dywizji F. i pozostałych Dywizji w ramach Spółki


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego wyodrębnienie organizacyjne Dywizji F. oraz pozostałych Dywizji znajduje swoje odzwierciedlenie w schemacie organizacyjnym stworzonym na użytek wewnętrzny, przedstawiającym miejsce poszczególnych obszarów biznesowych (w ramach struktury Spółki).


W ramach Spółki istnieje, co do zasady, hierarchiczna struktura podległości służbowej oraz zasady zwierzchnictwa pomiędzy pracownikami w ramach Dywizji F. oraz pozostałych Dywizji. W rezultacie pracownicy działalności związanej ze świadczeniem usług w ramach danej Dywizji są odpowiedzialni przed swoimi bezpośrednimi przełożonymi i nie są służbowo zależni od pracowników pozostałych Dywizji Spółki. Osoby te wykonujące zadania na potrzeby Dywizji F. przejdą do Spółki nowo zawiązanej lub istniejącej w ramach podziału Spółki.

Co do zasady, Dywizja F. oraz pozostałe Dywizje stosują procedury mające zastosowanie w ramach Spółki, jak również procedury/instrukcje specyficzne dla swojego zakresu działalności, inne niż procedury i regulaminy pracownicze.


Wyodrębnienie finansowe Dywizji F. i pozostałych Dywizji w ramach Spółki

Spółka ma możliwość zidentyfikowania i alokacji głównych kategorii przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań związanych z działalnością Dywizji F., A. oraz W. Rachunkowość zarządcza prowadzona przez Spółkę dzieloną pozwala na monitorowanie rezultatów finansowych osiąganych przez poszczególne Dywizje (na poziomie aktywów trwałych, należności, zobowiązań, rezerw oraz rachunku z dokonywania zmian Regulaminu Organizacyjnego.


W ramach Spółki opracowywane są także odrębne budżety i plany finansowe dla działalności poszczególnych Dywizji (F., A., W.). Dywizja F. posiada własny budżet oraz sporządza oddzielne plany finansowe. W związku z dokonaniem podziału, spółka istniejąca lub nowo zawiązana otworzy rachunki bankowe, z którego będą regulowane zobowiązania oraz na które będą wpływały należności handlowe związane z działalnością Dywizji F. po przeprowadzeniu podziału Spółki.


Działalność Dywizji F. jako niezależnego przedsiębiorstwa


Po dokonaniu podziału Spółka istniejąca lub nowo zawiązana będzie zdolna do prowadzenia działalności w obszarze F. w takim zakresie, w jakim działalność taką prowadzi aktualnie Spółka.

Spółka istniejąca lub nowo zawiązana będzie posiadała w tym celu odpowiednie zasoby i kompetencje (tj. m.in. pracowników, składniki materialne) niezbędne do samodzielnej realizacji funkcji i zachowania ciągłości w obszarze F.


Mając na uwadze powyższe, po dokonaniu podziału Spółka istniejąca/nowo zawiązana będzie prowadzić w sposób płynny, niezależny i samodzielny działalność w obszarze F.

Jednocześnie, przeprowadzenie podziału przez wydzielenie nie zakłóci dalszej działalności Spółki w ramach Dywizji A. oraz W., które pozostaną w Spółce i będą prowadzić działalność przy zachowaniu odrębności organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej szczegółowo opisanej powyżej.


Należy zwrócić uwagę, iż również przed podjęciem uchwały zarządu w zakresie formalnego wydzielenia Dywizji, poszczególne obszary działalności Spółki (F., W., A.) były faktycznie wyodrębnione w strukturze Spółki.

Planowana reorganizacja


Mając na uwadze wdrożenie nowej strategii biznesowej obecnie Spółka rozważa dokonanie prawnego podziału zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych (dalej: KSH) poprzez przeniesienie części majątku Spółki obejmującej zorganizowaną część przedsiębiorstwa (Dywizji F.) na istniejącą spółkę lub nowo zawiązaną spółką (tzw. podział przez wydzielenie). W przyszłości nie jest wykluczone dokonanie wydzielenia Dywizji A. ze struktury organizacyjnej Spółki, jednakże na tym etapie wydzielenie Dywizji A. nie jest przedmiotem pytań i oceny podatkowej w ramach przedmiotowego wniosku.

Celem reorganizacji jest oddzielenie (odseparowanie) w pierwszej kolejności działalności F. od pozostałej działalności Spółki. W drugiej kolejności rozważane jest oddzielenie działalności A. i pozostawienie w strukturze spółki działalności dotyczącej logistyki kontraktowej (W.).


Docelowo każda z Dywizji powinna działać w ramach osobnej Spółki, co w pierwszej kolejności zapewni bardziej efektywne zarządzanie poszczególnymi Dywizjami i wchodzącymi w ich skład komórkami organizacyjnym oraz pozwoli ograniczyć ryzyko prowadzonej działalności. Przeprowadzenie podziału Spółki pozwoli na wprowadzenie odmiennych form zarządzania oraz umożliwi dalszy rozwój działalności w obszarze Dywizji F. dzięki wyspecjalizowanym działaniom ukierunkowanym na usprawnianie procesów oraz zwiększenie efektywności prowadzonych operacji.

Działanie takie wpisuje się w ogólną strategię grupy, która zakłada funkcjonowanie poszczególnych dywizji w odrębnych podmiotach prawnych (dotychczas Polska jest jednym z nielicznych wyjątków w grupie …, w których w ramach jednego podmiotu prawnego funkcjonują różne dywizje).


Przedmiotem niniejszego zapytania są skutki podatkowe pierwszego kroku planowanej reorganizacji, tj. wydzielenia ze struktury Spółki Dywizji F.


Przeniesienie majątku związanego z działalnością F. przez Spółkę na spółkę istniejącą lub nowo zawiązaną odbędzie się w zamian za udziały w Spółce nowo zawiązanej lub istniejącej wydawane wspólnikowi Spółki dzielonej (100% udziałów w Spółce posiada spółka …. GmbH). Podział zostanie dokonany poprzez obniżenie kapitału zakładowego Spółki dzielonej. Ostatecznie po dokonanym podziale planowane jest, aby:

  • w Spółce pozostały w całości składniki majątkowe związane z działalnością Dywizji A., Dywizji W. oraz Obszaru Usług Wspólnych;
  • składniki majątkowe związane z działalnością Dywizji F. zostaną przeniesione na Spółkę istniejącą lub nowo zawiązaną.


Opis składników majątkowych Dywizji F., które będą przedmiotem wydzielenia do istniejącej Spółki lub nowo zawiązanej Spółki


Przedmiotem przeniesienia do spółki istniejącej/nowo zawiązanej będzie zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do prowadzenia działalności Dywizji F. W ramach podziału przez wydzielenie planowane jest, aby następujące składniki majątkowe Spółki zostały przeniesione na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę:

  • rzeczowe aktywa trwałe niezbędne do świadczenia usług transportu drogowego towarów na terytorium kraju (m.in. środki trwałe i wyposażenie m.in. samochody, sprzęt IT, urządzenia mobilne itp.);
  • wartości niematerialne i prawne (m.in. licencje, oprogramowanie);
  • należności długoterminowe oraz krótkoterminowe;
  • wyposażenie (ruchomości, m.in. meble biurowe, wyposażenie Dywizji);
  • krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe;
  • długoterminowe rozliczenia międzyokresowe;
  • pracownicy związani z działalnością Dywizji F., w związku z przejściem zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy - Kodeks pracy;
  • dokumenty związane z prowadzeniem działalności w Dywizji F., w tym, w szczególności, instrukcje i procedury techniczne, procedury BHP, certyfikaty ISO, etc;
  • dokumentacja biznesowa oraz ewidencje księgowe w formie elektronicznej, które dotyczą wyłącznie działalności Dywizji F.. Oryginały przedmiotowych dokumentów pozostaną w Spółce;
  • zobowiązania handlowe dające się przyporządkować do działalności w ramach Dywizji F. istniejące na dzień podziału;
  • rezerwy związane z działalnością Dywizji F. (zostaną odtworzone w księgach Spółki istniejącej lub nowo zawiązanej);
  • zobowiązania długoterminowe i krótkoterminowe;
  • wszystkie umowy dotyczące świadczenia usług związane z działalnością Dywizji F. oraz zlecenia w powyższym zakresie, do których nie zawarto pisemnej umowy;
  • umowy o pracę z pracownikami i zleceniobiorcami przejętymi w ramach podziału Spółki;
  • umowy na zakup towarów i usług związane z działalnością w Dywizji F.



W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki, która zostanie przeniesiona na Spółkę istniejącą lub nowo zawiązaną w związku z wydzieleniem, nie wejdą:

  • składniki majątkowe związane z Obszarem Usług Wspólnych oraz umowy i pracownicy zapewniający funkcjonowanie i wsparcie w obszarach zasobów ludzkich (HR), księgowym (po przeprowadzeniu podziału wsparcie komórek organizacyjnych wchodzących w skład Obszaru Usług Wspólnych będą świadczone bądź to przez pracowników, którzy zostaną bezpośrednio zatrudnieni przez Spółkę nowo zawiązaną lub istniejącą albo przez podmioty zewnętrzne od pierwszego dnia po dokonaniu podziału przez wydzielenie; nie jest wykluczone, iż spółka istniejąca bądź nowo zawiązana, która przejmie Dywizję F. będzie korzystała z usług Spółki po dokonaniu podziału na komercyjnych zasadach);
  • zobowiązania inne niż bezpośrednio związane z działalnością Dywizji F.;
  • składniki majątkowe i związane z działalnością innych Dywizji funkcjonujących w ramach Spółki (tj. A., W.).


Fakt wydzielenia zespołu składników związanych z działalnością Dywizji F., przenoszonych w ramach wydzielenia, nie wpłynie na możliwość kontynuowania działalności przez Spółkę po przeprowadzeniu podziału przez Dywizje A. oraz W.


Pozostające w Spółce zespoły składników majątkowych będą pozwalały na samodzielne i niezależne funkcjonowanie dotychczasowego przedsiębiorstwa Spółki w części dotyczącej Dywizji A. oraz W.


Po podziale Spółka nadal będzie prowadzić działalność w ramach Dywizji A. oraz W. przy wykorzystaniu pozostających składników wchodzących w skład pozostających w Spółce zorganizowanych części przedsiębiorstwa A., W., w tym w szczególności:

  • rzeczowych aktywów trwałych (m.in. wyposażenie magazynu, urządzenia i sprzęt IT, środki transportu, telefony, wyposażenie biur));
  • wartości niematerialnych i prawnych (m.in. licencje i oprogramowanie komputerowe związane z prowadzoną działalnością);
  • pracowników (pracownicy związani z Dywizjami A. i W.);
  • danych dotyczących klientów, w tym list klientów;
  • ksiąg i dokumentów związanych z działalnością inną niż dotyczącą F. L.


W Spółce zostaną także należności i zobowiązania związane z pozostającymi w Spółce dzielonej obszarami A. oraz W.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wydzielany ze Spółki zespół składników majątkowych należący do Dywizji F. oraz zespół składników majątkowych pozostający w Spółce należący do Dywizji A. oraz W. będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT i czy w związku z tym podział przez wydzielenie Spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH polegający na wydzieleniu składników majątkowych wchodzących w skład obszaru F. i przeniesienie tej działalności do spółki istniejącej lub nowo zawiązanej, będzie neutralny podatkowo dla Spółki, tj. czy nie spowoduje powstania po stronie Spółki przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy w związku z planowaną transakcją w opisanym zdarzeniu przyszłym po stronie wspólnika i spółki istniejącej lub spółki nowo zawiązanej (spółka przejmująca działalność Dywizji F.) powstanie dochód (przychód) z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. h oraz lit. m ustawy o CIT i w konsekwencji Spółka będzie zobowiązana jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT?
  3. Czy wskazany w opisie zdarzenia przyszłego podział Spółki przez wydzielenie i związane z nim przeniesienie składników majątkowych wchodzących w skład Dywizji F. na Spółkę istniejącą lub nowo zawiązaną będą wyłączone spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o VAT?


W tym miejscu wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług na pytanie oznaczone we wniosku nr 3.

Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki:

  1. Zespół składników majątkowych należący do Dywizji F. oraz zespół składników majątkowych pozostający w Spółce należący do Dywizji A. oraz W. oraz Obszaru Usług Wspólnych będzie w opinii Spółki stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. W związku z tym podział przez wydzielenie Spółki polegający na wydzieleniu składników majątkowych wchodzących w skład Dywizji F. i przeniesienie tej działalności do spółki istniejącej lub nowo zawiązanej, będzie neutralny podatkowo dla Spółki, tj. nie spowoduje powstania po stronie Spółki przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.
  2. W związku z planowaną transakcją podziału przez wydzielenie w opisanym zdarzeniu przyszłym w opinii Spółki po stronie wspólnika i spółki istniejącej lub spółki nowo zawiązanej nie powstanie dochód (przychód) z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. h oraz lit. m ustawy o CIT i w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 26 w zw. art. 22 ust. 1 ustawy o CIT.
  3. W opinii Spółki majątek będący przedmiotem wydzielenia ze Spółki spełnia kryteria zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Podział Spółki przez wydzielenie i związane z nim przeniesienie składników majątkowych wchodzących w skład Dywizji F. na Spółkę istniejącą lub nowo zawiązaną będzie tym samym wyłączone spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Spełnienie przesłanek zorganizowanej części przedsiębiorstwa dla zespołu składników majątkowych wydzielanych ze Spółki i pozostających w Spółce

W opinii Wnioskodawcy, aby móc określić skutki podatkowe na gruncie ustawy o CIT planowanej operacji podziału przez wydzielenie konieczne jest w pierwszej kolejności zweryfikowanie, czy majątek pozostający w Spółce jak i majątek wydzielany do Spółki istniejącej lub nowo zawiązanej będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, zorganizowana część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem na gruncie ustawy o CIT i ustawy o VAT mamy do czynienia z ZCP, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  • istnieją wystarczające zasoby ludzkie, umożliwiające prowadzenie działalności przez Dywizję w sposób samodzielny i niezależny,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wymienione zadania gospodarcze.


W związku z tym, że ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest odniesienie się do każdej z tych przesłanek osobno.

W dotychczasowych poglądach organów podatkowych wielokrotnie zostało podkreślone, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników.


Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby ZCP stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 2 sierpnia 2019 r., (sygn. 0111-KDIB2-3.4010.170.2019.4.APA), wskazał, że: „Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).”


Podobnie uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 8 lutego 2017 r. (sygn. I SA/Go 6/17): „Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.).”


Biorąc pod uwagę opisany przyszły stan faktyczny oraz poniższe szczegółowe uzasadnienie stanowiska, zdaniem Wnioskodawcy poszczególne Dywizje funkcjonujące w Spółce (Dywizja F., Dywizja A., Dywizja W.) będą na dzień dokonania podziału stanowiły zespoły składników majątkowych wyodrębnionych funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo w ramach Spółki dzielonej i w konsekwencji będą mogły stanowić trzy niezależne, samodzielnie działające przedsiębiorstwa, zdolne do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu i tym samym na moment podziału będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT. Na poparcie powyższego stwierdzenia poniżej Wnioskodawca prezentuje następujące argumenty:

Wyodrębnienie funkcjonalne


W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego dla uznania danego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś zespół przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest własność jednego podmiotu. Dodatkowo, zorganizowana część przedsiębiorstwa obejmująca te składniki musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, poprzez którą możliwe jest prowadzenie działań gospodarczych, którym służy ona w strukturze przedsiębiorstwa.


W tym kontekście wskazać należy, że zorganizowana działalność Dywizji F., jak i działalność pozostałych Dywizji (A., W.) funkcjonujących w ramach Spółki dzielonej jest prowadzona w oparciu o składniki materialne i niematerialne niezbędne do realizacji tego rodzaju działalności, co zostało szczegółowo opisane dla obu rodzajów działalności w opisie zdarzenia przyszłego. Po przeprowadzeniu podziału przez wydzielenie całość zadań gospodarczych w zakresie działalności F. będzie prowadzona przez Spółkę istniejącą lub nowo zawiązaną w oparciu o wspomniane składniki materialne i niematerialne, natomiast całość działań gospodarczych w zakresie działalności pozostałych Dywizji (A., W.) wykonywana będzie przez Spółkę, również w oparciu o pozostałe w niej, opisane powyżej składniki materialne i niematerialne.


W ocenie Wnioskodawcy, pomiędzy składnikami majątkowymi, które mają zostać wydzielone do spółki istniejącej lub nowo zawiązanej, a także pomiędzy składnikami pozostającymi w Spółce istnieje wyraźny związek funkcjonalny.


Poszczególne obszary biznesowe (F., A., W.) w ramach Spółki są spójne funkcjonalnie ze względu na fakt, że zespoły składników majątkowych przypisanych do każdego z tych Dywizji, wykorzystywane przez zespoły pracowników realizujących zadania przypisane tym Dywizjom, stanowią w ramach Spółki dzielonej spójną funkcjonalnie całość i są w stanie samodzielnie realizować swoje zadania oraz prowadzić samodzielną działalność gospodarczą.


Działalność każdego z obszarów nie jest więc jedynie sumą składników, lecz zorganizowaną jednostką przeznaczoną do realizacji określonych zadań.


Co więcej, również po podziale Spółki poszczególne obszary biznesowe pozostające w Spółce zachowają przymiot funkcjonalnego zorganizowania pozwalający im na samodzielne realizowanie działań jako niezależne przedsiębiorstwo.

Zgodnie bowiem z założeniami podziału Spółki, w Spółce pozostanie w szczególności personel osobowy, składniki rzeczowe majątku, wartości niematerialne i prawne, zobowiązania związane z Dywizjami A. oraz W., natomiast do Spółki istniejącej lub nowo zawiązanej przejdą jak wskazano, m.in. pracownicy, składniki rzeczowe majątku, wartości niematerialne i prawne, należności, zobowiązania związane z Dywizją F. wskazane w opisie zdarzenia przyszłego.


Potwierdzeniem należytego funkcjonalnego wyodrębnienia Dywizji F. w ramach struktury Spółki jest również fakt, iż kontynuowanie działalności związanej ze świadczeniem przez Spółkę istniejącą lub nowo zawiązaną usług związanych obszarem F. zasadniczo nie będzie wymagało od niej żadnych dodatkowych nakładów finansowych czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników. To samo dotyczy obszarów A. oraz W., które pozostaną w Spółce po wydzieleniu.

Wszystkie wskazane powyżej przesłanki świadczą zatem o wyodrębnieniu funkcjonalnym w ramach Spółki dzielonej zarówno Dywizji F., jak i pozostałych Dywizji A. oraz W.


Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawa o CIT nie określa, co należy rozumieć przez wyodrębnienie organizacyjne. W doktrynie podkreśla się, że „wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części majątku przedsiębiorstwa (wraz ze składnikami niematerialnymi) w strukturze organizacyjnej całego podmiotu” (K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2016).


Zgodnie natomiast z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze.

Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2018 r., sygn. 0111-KDIBl-l.4010.207.2017.1.MG stwierdził, że: „(...) wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem, samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne”.


Mając na uwadze powyższe kryteria wyodrębnienia organizacyjnego, w ocenie Wnioskodawcy, Dywizja F. oraz pozostałe Dywizje spełniają wymogi do uznania ich za wyodrębnione organizacyjnie w ramach Spółki. W szczególności świadczy o tym wieloletni sposób zorganizowania i wyodrębnienia działalności Spółki w trzech Dywizjach, co zostało formalnie potwierdzone w ramach uchwały Zarządu oraz Regulaminu organizacyjnego Spółki przyjętego przez Zarząd Spółki, który precyzyjnie opisuje obowiązującą strukturę organizacyjną oraz zasady funkcjonowania poszczególnych Dywizji.


Należy również zwrócić uwagę na fakt że, co do zasady, w ramach Spółki obowiązuje hierarchiczna struktura podległości służbowej oraz zasady zwierzchnictwa pomiędzy pracownikami w ramach Dywizji F. oraz pozostałych Dywizji. W rezultacie pracownicy działalności związanej ze świadczeniem usług logistyki frachtowej są odpowiedzialni przed swoimi bezpośrednimi przełożonymi i nie są służbowo zależni od pracowników pozostałych Dywizji.

Dodatkowo, Dywizja F. posiada przypisane osoby kierujące poszczególnymi pionami i działami wchodzącymi w skład tej dywizji, odpowiedzialne za sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością w zakresie logistyki frachtowej. Osoby te w ramach podziału zostaną przeniesione do Spółki istniejącej lub nowo zawiązanej i będą kontynuowały swoją dotychczasową działalność w charakterze osób zarządzającym działalnością Dywizji F. Analogicznie osoby odpowiedzialne za zarządzanie Dywizjami A. oraz W. pozostaną w Spółce i będą kontynuować wykonywanie swoich dotychczasowych obowiązków.

W świetle przedstawionej powyżej argumentacji oraz biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego zaprezentowany na wstępie niniejszego wniosku, zdaniem Wnioskodawcy, Dywizja F. oraz pozostałe Dywizje A. i W. traktowane łącznie będą stanowiły trzy odrębne zespoły składników majątkowych wyodrębnionych organizacyjnie w ramach Spółki, a tym samym spełniać będą kryterium wyodrębnienia organizacyjnego niezbędne dla istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.


Wyodrębnienie finansowe


W ustawie o CIT nie zdefiniowano także pojęcia „wyodrębnienia finansowego zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie”. W literaturze prawa podatkowego podkreślone zostało, iż „w zakresie wyodrębnienia finansowego warunkiem jest, aby do zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogły zostać przypisane związane z nim koszty, przychody, należności i zobowiązania” (K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2016).

Z praktyki organów podatkowych wynika, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Stanowisko to zostało niejednokrotnie potwierdzone w indywidualnych interpretacjach podatkowych, przykładowo w interpretacji indywidualnej z 19 kwietnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.49.2018.2.NL; w interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.48.2019.2.JKT; w interpretacji indywidualnej z 22 lutego 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.485.2018.3.JC.

Należy podkreślić, że pojęcia „wyodrębnienie finansowe” nie można utożsamiać z pełną samodzielnością finansową, która ze względów oczywistych nie może być osiągnięta - jako, że jednostki organizacyjne nie mają odrębnej od osoby prawnej podmiotowości prawnej w stosunkach z osobami trzecimi.


W doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, w szczególności wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 9 lutego 2018 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.367.2017.1.JF wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej stwierdzono, iż: „o wyodrębnieniu finansowym można zatem już mówić w przypadku istnienia samej możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienia finansowego nie należy utożsamiać zatem z pełną samodzielnością finansową.”


Nie ma zatem konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa w celu spełnienia tej przesłanki, zaś wystarczającym jest jeżeli system księgowy przedsiębiorstwa pozawala przypisać poszczególne zdarzenia gospodarcze do zorganizowanych części przedsiębiorstwa, których zdarzenia te dotyczą.

W konsekwencji, aprobując powyższe stanowisko, należy przyjąć, iż kalkulacja wyników finansowych zorganizowanej części przedsiębiorstwa może być dokonywana na podstawie samej rachunkowości zarządczej.


W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, Dywizja F. oraz pozostałe Dywizje A. oraz W. produktowe traktowane łącznie są wyodrębnione finansowo w ramach przedsiębiorstwa Spółki.


System księgowy, na którym działa Spółka dzielona ma możliwość zidentyfikowania i alokacji głównych kategorii przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań związanych zarówno z działalnością Dywizji F. jak i z działalnością pozostałych Dywizji. Rachunkowość zarządcza prowadzona przez Spółkę dzieloną pozwala także na monitorowanie rezultatów finansowych osiąganych przez poszczególne Dywizje (na poziomie aktywów i zobowiązań oraz rachunku zysków i strat do wyniku operacyjnego).

W ramach Spółki opracowywane są także odrębne budżety i plany finansowe dla działalności poszczególnych Dywizji.


W związku z powyższym - w ocenie Wnioskodawcy - zarówno w odniesieniu do Dywizji F., jak również do pozostałych Dywizji, przesłanka wyodrębnienia finansowego zespołu składników w ramach istniejącego przedsiębiorstwa jest spełniona.


Możliwość funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo

Ostatnim warunkiem uznania konkretnego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest możliwość stanowienia przez ten zespół odrębnego, niezależnego przedsiębiorstwa, które samodzielnie realizuje zadania gospodarcze.


W opinii Wnioskodawcy, zespoły składników majątkowych, które tworzą Dywizję F. oraz pozostałe Dywizje produktowe traktowane łącznie będą miały możliwość funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwa zdolne do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych.


Jako kryterium potwierdzające zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w obecnym przedsiębiorstwie. Taką argumentację można znaleźć w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 sierpnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.481.2018.1.JP stwierdził, że: „Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy). Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa”.


W ocenie Wnioskodawcy, Dywizja F. oraz pozostałe Dywizje traktowane łącznie stanowią wyodrębnione części przedsiębiorstwa Spółki dzielonej, które samodzielnie będą mogły realizować określone zadania gospodarcze wykorzystując przypisany im zespół składników majątkowych niezależnie od innych zdarzeń.


Innymi słowy, Dywizja F. i pozostałe Dywizje stanowią organizacyjnie i finansowo wyodrębnione zespoły składników majątkowych, stworzone i przygotowane do prowadzenia określonej działalności gospodarczej jak niezależne przedsiębiorstwa zdolne samodzielnie realizować zadania i cele gospodarcze.

Świadczy o tym fakt, iż po dniu przeprowadzenia podziału przez wydzielenie Dywizja F. będzie mogła prowadzić działalność gospodarczą w odrębnych podmiotach prawnych.

Co więcej, w ramach podziału przez wydzielenie na Spółkę istniejącą lub nowo zawiązaną zostaną przeniesione aktualnie funkcjonujące umowy z klientami w zakresie świadczenia usług, co oznacza, że Spółka istniejąca lub nowo zawiązana przejmująca Dywizję F. będzie prowadzić realną działalność gospodarczą generując przychody, od pierwszego dnia po przeprowadzeniu podziału Spółki.


Natomiast w Spółce dzielonej po przeprowadzeniu podziału przez wydzielenie pozostaną aktywne umowy z klientami w zakresie usług świadczonych przez Dywizje A. oraz W. i w konsekwencji Spółka dzielona kontynuować będzie aktualnie prowadzoną działalność.

Podsumowanie


Biorąc pod uwagę przytoczoną powyżej argumentację, zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Dywizje pozostające w ramach Spółki (A. oraz W. wraz z Obszarem Usług Wspólnych) stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, ponieważ:
    • jest do nich przypisany zespół składników materialnych/niematerialnych/osobowych obejmujący również zobowiązania;
      -
    • są one wyodrębnione organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki;
    • są one wyodrębnione finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki;
    • zespół składników przypisany do tych Dywizji będzie przeznaczony do prowadzenia oraz realizacji określonych zadań gospodarczych odrębnych od działalności Dywizji F.);
    • mają zdolność do bycia samodzielnym przedsiębiorstwem.
  2. Dywizja F. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, ponieważ:
  3. jest do niej przypisany zespół składników materialnych/niematerialnych/osobowych, obejmujący również zobowiązania;
  4. jest wyodrębniona organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki;
  5. jest wyodrębniona finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki;
  6. zespół składników przypisany do Dywizji F. będzie przeznaczony do kontynuacji realizacji określonych zadań gospodarczych w ramach Spółki istniejącej/nowo zawiązanej, tj. w zakresie świadczenia usług związanych z logistyką frachtową;
  7. ma zdolność do bycia samodzielnym przedsiębiorstwem.


Po dokonaniu podziału przez wydzielenie Spółka oraz Spółka istniejąca lub nowo zawiązana będą miały możliwość kontynuowania działalności w zakresie należących do nich Dywizji, a działalność obu spółek będzie prowadzona oddzielnie.


Planowany podział Spółki przez wydzielenie, w ramach którego dojdzie do wydzielenia ze Spółki Dywizji F. (i opisanego zespołu składników majątkowych i osobowych przypisanych do Dywizji F.) i przeniesienia jej do spółki istniejącej lub nowo zawiązanej nie będzie stanowiło dla Spółki czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z kolei zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował zaś w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast, w myśl normy zawartej w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: 1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.


Jednocześnie, w art. 6 ustawy o VAT ustawodawca zawarł katalog czynności, do których nie stosuje się przepisów ustawy o VAT. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


W tym kontekście należy wskazać, że zgodnie z ugruntowanym podejściem organów podatkowych pojęcie transakcji zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawa towarów (w zakresie dotyczącym składników materialnych) oraz do terminu, świadczenie usług (w zakresie dotyczącym składników niematerialnych). Zatem transakcja zbycia obejmować będzie wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania zbywalnym składnikiem majątku lub majątkiem jak właściciel. W szczególności, pojęcie transakcji zbycia obejmować będzie swym zakresem takie czynności jak sprzedaż, zamianę, darowiznę, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki prawa handlowego poprzez przeniesienie własności wkładu na spółkę w zamian za udziały w niej lub wyemitowane akcje, a także transfer majątku spółki dzielonej do innej spółki w ramach transakcji podziału przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH.


Należy podkreślić, że skoro ustawodawca nie zawarł w ustawie o VAT definicji legalnej pojęcia transakcja zbycia, to oznacza to, że nie jest istotna forma, w jakiej owo zbycie następuje, lecz samo zadysponowanie w taki sposób, że dochodzi do zmiany podmiotu władającego zbywalnym składnikiem majątku lub majątkiem.


Powyższa wykładnia pojęcia „transakcja zbycia” jest prezentowana również w orzecznictwie.


Przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 12 sierpnia 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 666/08), Sąd uznał, że:

„ (...) „transakcją zbycia”, o której mowa w art. 6 ust. 1 u.p.t.u. jest każda czynność, w świetle obowiązujących przepisów skutkująca przeniesieniem własności (...).”


Mając na uwadze powyższe oraz treść normy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT (zgodnie z którą przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do „transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”), przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do wszelkich czynności (zatem także do transferu majątku spółki dzielonej do innej spółki w ramach transakcji podziału przez wydzielenie), w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedsiębiorstwem lub zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jak właściciel.


Tym samym, o ile majątek wydzielany w ramach podziału przez wydzielenie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to jego przeniesienie (wydzielenie) do innej spółki nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako czynność z zakresu tego opodatkowania wyłączona.

Powyższa wykładania normy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT - zgodnie z którą przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w drodze podziału przez wydzielenie, realizowanego na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 KSG i przeniesienia go do innej istniejącej spółki - jest również dokonywana przez sądy administracyjne.


Przykładowo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w powołanym powyżej wyroku, orzekł, iż:

„W ocenie Sądu nie budzi wątpliwości, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podział dokonywany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest ich końcowy efekt - przeniesienie własności. Reasumując, podział spółki przez wydzielenie jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 ust. 1 u.p.t.u.”


Zatem - skoro jak wskazano w uzasadnieniu, Dywizja F. jako wyodrębniony zespół składników majątkowych i osobowych spełnia w opinii Wnioskodawcy definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (analogiczna definicja w ustawie o CIT) - to jej wydzielenie i przeniesienie przez Spółkę do spółki istniejącej lub nowo zawiązanej, w ramach podziału przez wydzielenie, nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Spółki obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Spółka nie będzie zatem także w szczególności zobowiązana do wystawienia faktury VAT w ww. zakresie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy, z uwzględnieniem argumentacji dotyczącej uznania zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja niniejsza dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo Organ wskazuje, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem przedmiotowa interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie zastosowania przepisów regulujących podatek od towarów i usług względem Wnioskodawcy. Przedmiotowa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla drugiego współwłaściciela działki nr 450, o którym mowa we wniosku.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 3 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj