Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.372.2021.5.ŻR
z 14 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.) uzupełnionym pismem z 12 sierpnia 2021 r. (data wpływu 26 sierpnia 2021 r.) oraz z 6 września 2021 r. (data wpływu 9 września 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od poniesionych przez … Sp. z o.o. kosztów związanych z realizacją inwestycji, tj. rozbudową gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

26 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej:

  • podatku dochodowego od osób fizycznych,
  • podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od poniesionych przez … Sp. z o.o. kosztów związanych z realizacją inwestycji, tj. rozbudową gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Wniosek uzupełniono 26 sierpnia 2021 r. w zakresie przedmiotu wniosku, przeformułowania pytań dotyczących podatku od towarów i usług oznaczonych we wniosku nr 2 i 3, przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej do nowo postawionego pytania, uiszczenia dodatkowej opłaty oraz 9 września 2021r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przedstawienie pytania, przedstawienie własnego stanowiska do nowo postawionego pytania oraz o uiszczenie dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).

Podatnik zajmuje się usługami deweloperskimi - buduje i sprzedaje domy mieszkalne szeregowe. Podatnik zamierza podpisać ze spółką z o.o. aneks do umowy przejęcia urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Strony umowy zobowiązały się do zawarcia tego aneksu, w którym określona zostanie wpłata partycypacyjna podatnika na rzecz spółki z o.o., tytułem partycypacji w kosztach związanych z realizacją inwestycji w urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne oraz przyjęcia rozwiązań, które umożliwią Inwestorowi wcześniejszą realizację i podłączenie jego Inwestycji. Na wniosek podatnika, inwestycja ta realizowana będzie etapami.

W umowie pomiędzy podatnikiem a spółką z o.o. dodano zapis: „tytułem partycypacji w zakresie realizacji inwestycji związanych z budową przepompowni w … przy ul. …, zbiornika wody ze stacją podnoszenia ciśnienia w … przy ul. …. oraz tytułem partycypacji w kosztach wprowadzenia rozwiązań umożliwiających podatnikowi wcześniejsze przyłączenie i realizację jego Inwestycji zapłaci w formie wpłaty partycypacyjnej na rzecz spółki z o.o. zryczałtowaną kwotę w wysokości … zł (słownie złotych: …)”.

Dodać należy, że jeżeli podatnik nie zgodzi się partycypować w inwestycji, to nie uzyska możliwości włączenia do miejskiej stacji wodno-kanalizacyjnej, co wiąże się z uniemożliwieniem ukończenia inwestycji deweloperskiej.

W uzupełnieniu wniosku z 12 sierpnia 2021 r. wskazano, że Wnioskodawca … prowadzi działalność gospodarczą (jednoosobowa działalność gospodarcza) pod firmą … (NIP …).

Wnioskodawca jako osoba fizyczna wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, albowiem trudni się wznoszeniem budynków, które dalej sprzedaje. Działalność Wnioskodawcy wykorzystuje towary, wartości niematerialne i prawne w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przeważającą działalność gospodarczą Wnioskodawcy stanowią roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Precyzując, Wnioskodawca wskazał, że zajmuje się budową i sprzedażą domów mieszkalnych w zabudowie szeregowej.

Obecnie Wnioskodawca prowadzi inwestycję – tj. budowę domów mieszkalnych w zabudowie szeregowej, w … (…) przy ul. … (dalej „Inwestycja”). Po zakończeniu wznoszenia budynków w ramach Inwestycji i uzyskaniu stosownych pozwoleń wydawanych na gruncie prawa budowlanego (administracyjnego), Wnioskodawca zamierza sprzedawać wybudowane domy. Aby Wnioskodawca mógł sprzedawać domy wyposażone w media (co stanowi źródło jego przychodów) musi doprowadzić do Inwestycji m.in. wodę.

W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza zawrzeć z … Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w … (…, NIP…) aneks do umowy przejęcia urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. … Spółką z o.o. to gminna spółka wodno-kanalizacyjna, która zaspokaja potrzeby mieszkańców gminy … w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odbioru ścieków.

Aktualna infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna na obszarze, w skład którego wchodzi Inwestycja, którą zamierza zrealizować Wnioskodawca, jest niewystarczająca do zapewnienia dalszych podłączeń przed realizacją rozbudowy przez … Spółką z o.o. Wnioskodawca wystąpił do … Spółka z o.o. z wnioskiem o przyłączenie Inwestycji do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Jednocześnie koniecznym jest dobudowanie przepompowni, zbiornika wody oraz stacji podnoszenia ciśnienia. Wobec powyższego wniosku Wnioskodawcy, … Spółką z o.o. poinformowała, że przyłączenie Inwestycji do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej jest możliwe w oparciu o model partycypacyjny – tj. wsparcie finansowe ze strony prywatnych inwestorów w rozbudowie i rozwoju gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków, których przepustowość musi zostać zwiększona z uwagi na podłączenia inwestycyjne.

Takim podłączeniem inwestycyjnym, z powodu którego musi zostać zwiększona przepustowość gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków, jest Inwestycja Wnioskodawcy.

Jeśli chodzi o zobowiązanie Wnioskodawcy oraz … Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością do zawarcia aneksu do umowy przejęcia urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, to konieczność podpisania aneksu wynika z postanowień rzeczonej umowy. W samej umowie bowiem nie ma postanowień odnoszących się do tego, w jakiej kwocie, Wnioskodawca będzie musiał partycypować w kosztach rozbudowy gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków.

Odpowiadając na pytanie, dlaczego strony zobowiązały się do podpisania aneksu do umowy przejęcia urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, Wnioskodawca wyjaśnił, że zgodnie z postanowieniem umownym wysokość kwoty, jaką uiścić ma Wnioskodawca, miała zostać określona w Modelu Partycypacyjnym uwzględniającym wielkość Inwestycji (określoną przez Wnioskodawcę na 7517,96 m2 PUM) i wskazana w Aneksie do umowy. Strony (w praktyce … Spółka z o.o.) postanowiły określić kwotę partycypacji w koszcie rozbudowy gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków, albowiem w dacie zawierania umowy wysokość tej kwoty nie była znana.

Odpowiadając na pytanie, kto przejmie urządzenia, o których mowa we wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił, że odcinki sieci, które zostaną sfinansowane przez Wnioskodawcę zostaną odpłatnie przekazane na rzecz … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za cenę, która zostanie określona zgodnie z cennikiem wprowadzonym Zarządzeniem Prezesa Zarządu „…” Sp. z o.o. Zapłata za przekazanie na rzecz … Spółka z o.o. przez Wnioskodawcę odcinków sieci zostanie powiększona o należny podatek VAT, ponieważ Wnioskodawca jest podatnikiem VAT.

Odpowiadając na pytanie, na podstawie jakich kryteriów ustalono wysokość tzw. wpłaty partycypacyjnej i czy kryteria te odnosiły się do określonych cen rynkowych, Wnioskodawca wskazał, że wysokość wpłaty partycypacyjnej uzależniona jest od wielkości etapów Inwestycji – tj. od ilości domów, jakie w ramach Inwestycji wybuduje i zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, kryteria określone przez spółkę gminną, jaką jest … Spółka z o.o., odnoszą się do cen rynkowych.

Zgodnie z treścią umowy, Wnioskodawca tytułem partycypacji w zakresie realizacji inwestycji związanych z budową przepompowni w … przy ul….., zbiornika wody ze stacją podnoszenia ciśnienia w … przy ul. … oraz tytułem partycypacji w kosztach wprowadzenia rozwiązań umożliwiających Wnioskodawcy wcześniejsze przyłączenie i realizację jego Inwestycji zapłaci w formie wpłaty partycypacyjnej na rzecz … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zryczałtowaną kwotę w wysokości … zł.

Powyższa kwota została obliczona przy założeniu wielkości III Etapów Inwestycji (łącznie 7517,96 m2 PUM) - tj.:

  1. Etap 1 - budynki od nr … do nr … (12 lokali), PUM 1555,44 m2 - wysokość wpłaty partycypacyjnej wynosi … zł (słownie …),
  2. Etap 11 od nr … do nr … (36 lokali), PUM 4666.32 m2 - wysokość wpłaty partycypacyjnej wynosi … zł (słownie …),
  3. Etap III - budynki od nr … do nr … (10 lokali), PUM 1296,2 m2 - wysokość wpłaty partycypacyjnej wynosi … zł (słownie …).

Wysokość opłaty partycypacyjnej jest niezależna od Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazał, że wysokość wpłaty nie została ustalona w wyniku negocjacji a została „narzucona" przez … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Strony umowy nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu definicji zawartej w art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Indywidualizując firmę Spółki Wnioskodawca podał, że jest to … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w … (…), NIP… .

Wnioskodawca wyjaśnił, że twierdzenie: „jeżeli podatnik nie zgodzi się partycypować w inwestycji, to nie uzyska możliwości włączenia do miejskiej stacji wodno-kanalizacyjnej, co wiąże się z uniemożliwieniem ukończenia inwestycji deweloperskiej" wynika z następujących okoliczności faktycznych i prawnych.

Aktualna infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna na obszarze, w skład którego wchodzi Inwestycja, którą zamierza zrealizować Wnioskodawca, jest niewystarczająca do zapewnienia dalszych podłączeń przed realizacją rozbudowy przez … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

W świetle powyższego, koniecznym jest zawarcie przez Wnioskodawcę umowy, w oparciu o którą Wnioskodawca będzie partycypował w kosztach rozbudowy gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków. Ponieważ budżet gminy nie przewiduje sfinansowania rozbudowy infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, dlatego koniecznym jest, aby Wnioskodawca opłacił koszty partycypacji w rozbudowie infrastruktury. W konsekwencji, Wnioskodawca będzie mógł sprzedawać domy z dostępem mediów w postaci wody. W innym przypadku budowa domów bez dostępu do kanalizacji nie pozwala na ukończenie Inwestycji, a w konsekwencji sprzedaż domów i uzyskiwanie przez Wnioskodawcę przychodów z działalności gospodarczej.

Opowiadając na pytanie, z jakich okoliczności wynika, że wydatek będzie kosztem, który zostanie poniesiony w celu osiągnięcia przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca wskazał, co następuje:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej musi faktycznie ponieść koszt partycypacji w rozbudowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Związek ww. kosztu z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą wyraża się tym, że aby Wnioskodawca znalazł nabywców domów, które będzie sprzedawał musi zapewnić tym domom dostęp do infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

Poniesienie przez Wnioskodawcę tego wydatku - tj. wpłaty partycypacyjnej, dokonane będzie w celu uzyskania przychodu, który Wnioskodawca może uzyskać sprzedając wybudowane przez siebie domy, które mają dostęp do infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

Wpływ, znaczenie i cel poniesienia omawianego wydatku - tj. wpłaty partycypacyjnej dla osiągnięcia przychodu będzie taki, że jeśli Wnioskodawca nie poniesie ww. kosztu, to nie zapewni budowanym przez siebie domom dostępu do infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Jeśli Wnioskodawca nie zapewni domom dostępu do infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, to nie znajdzie nabywców na oferowane przez siebie w sprzedaży domy. Ponieważ przeważającą działalność gospodarczą Wnioskodawcy stanowią roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, jeśli Wnioskodawca nie znajdzie nabywców na oferowane przez siebie domy w związku z tym, że nie będą one podłączone do sieci/instalacji wodno-kanalizacyjnej, to nie będzie w stanie uzyskać przychodu. Dlatego też Wnioskodawca musi ponieść omawiany wydatek w celu osiągnięcia przychodu.

Przedmiotowy wydatek będzie miał związek z przychodem, ponieważ jeśli Wnioskodawca nie zapewni domom dostępu do infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (przez poniesienie wydatku w postaci wpłaty partycypacyjnej), to nie znajdzie nabywców na oferowane przez siebie w sprzedaży domy i nie uzyska przychodów.

Wydatek ten jest racjonalny, ponieważ zapewni domom dostęp do jednego z podstawowych mediów, bez którego nie da się prowadzić gospodarstwa domowego, a Wnioskodawca sprzedaje domy mieszkalne.

W uzupełnieniu wniosku z 6 września 2021 r., na pytania Organu:

  1. jakie czynności będzie podejmowała Pani w związku z rozbudową gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków?
  2. czy ustalona w zawartej umowie kwota partycypacji w rozbudowie gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków wiąże się/będzie się wiązać z nabywaniem przez Panią konkretnych towarów i usług? Jeśli tak, to należy wskazać jakich?
  3. czy rozbudowa gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków będzie realizowana przez Panią czy przez …. sp. z o.o.?
  4. jeśli rozbudowa gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków będzie realizowana przez Panią, to należy wskazać czy nastąpi przeniesienie rozbudowanej infrastruktury na rzecz … sp. z o.o.?
  5. czy w zamian za przeniesienie rozbudowanej infrastruktury na rzecz … sp. z o.o. otrzyma Pani należności czy świadczenia? Jeśli tak, to należy wskazać, jakie?
  6. czy przekazanie ustalonej w zawartej umowie kwoty stanowić będzie wyłącznie partycypację w kosztach rozbudowy gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków bez wykonywania jakichkolwiek czynności po Pani stronie?
  7. czy z tytułu partycypacji w kosztach rozbudowy gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków będzie posiadała Pani fakturę z wykazaną kwotą podatku?
  8. jakie zdarzenie gospodarcze będzie udokumentowane wystawioną na Pani rzecz fakturą?
  9. z jakimi czynnościami wykonywanymi przez Panią będzie związana rozbudowa gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, tj.:
    • opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług,
    • zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
    • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Wnioskodawca odpowiedział:

  1. Wnioskodawca sam (tj. bezpośrednio) nie będzie podejmował żadnych czynności w związku z rozbudową gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, poza poniesieniem z tego tytułu kosztów. W tym celu przez … Sp. z o.o. zaangażowane będą podmioty, które zawodowo trudnią się rozbudową urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. To … Sp. z o.o. będzie bezpośrednio opłacał faktury wystawione przez wykonawców trudniących się rozbudową urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
  2. Ustalona w zawartej umowie kwota partycypacji w rozbudowie gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków wiąże się z nabywaniem przez … Sp. z o.o. ze środków przekazanych przez Wnioskodawcę w ramach partycypacji od podmiotów zewnętrznych (dostawców usług) usługi polegającej na świadczeniu faktycznych czynności zmierzających do rozbudowy ww. gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków i umożliwieniem Wnioskodawcy wcześniejszego przyłączenia i realizacji inwestycji.
  3. Rozbudowa gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (budowa przepompowni oraz zbiornika ze stacją podnoszenia ciśnienia) nie będzie realizowana przez Wnioskodawcę - a będzie realizowana przez … Sp. z o.o. W ramach udziału w ww. rozbudowie Wnioskodawca dokona na rzecz … Sp. z o.o. wpłaty partycypacyjnej w kwocie … zł, z której to kwoty następnie … Sp. z o.o. będzie opłacał faktury wystawione przez wykonawców rozbudowy urządzeń.
  4. i e. Wnioskodawca wyjaśnia, że rozbudowa gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, nie będzie realizowana przez Wnioskodawcę, więc nie dojdzie do przeniesienia na rzecz … Sp. z o.o. infrastruktury. Przenoszone będą jedynie inwestorskie odcinki sieci, które nie są przedmiotem niniejszego postępowania (wniosku). W związku z tym, że nie nastąpi przeniesienie, Wnioskodawca nie otrzyma żadnej należności lub też świadczenia, natomiast poniesienie tych kosztów umożliwi podłączenie inwestycji do wodociągów, a tym samym uzyskanie właściwych pozwoleń, a w dalszej części ich sprzedaży.
  5. Przekazanie ustalonej w zawartej umowie kwoty będzie stanowić wyłącznie partycypację w kosztach rozbudowy gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków bez wykonywania czynności po stronie Wnioskodawcy.
  6. i h. Z tytułu partycypacji w kosztach rozbudowy gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków Wnioskodawca otrzymał informację od … Sp. z o.o. , że … Sp. z o.o. nie wystawi z tego tytułu faktury. Faktury będą wystawiane przez podmioty dostarczające towary i wykonujące usługi na rzecz … Sp. z o.o. … Sp. z o.o., z posiadanych przez Wnioskodawcę informacji, będzie gotowy udostępnić Wnioskodawcy wykaz faktur i rozliczenie kosztów pokrytych z kwoty partycypacji, jaką przekaże Wnioskodawca, a więc będzie istniała możliwość wyliczenia wartości podatku naliczonego dla … Sp. z o.o. w wyniku zapłaty przez … Sp. z o.o. faktur kosztowych z kwoty otrzymanej partycypacji.
  7. Rozbudowa gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków związana będzie z opodatkowaną podatkiem od towarów i usług sprzedażą przez Wnioskodawcę domów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 6 września 2021 r.)

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od poniesionych przez … Sp. z o.o. kosztów związanych z realizacją inwestycji (w zakresie, w jakim koszty te będą udokumentowane fakturami VAT wykazującymi podatek naliczony)?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z 6 września 2021 r.), przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od ponoszonych przez … Sp. z o.o. kosztów realizacji inwestycji, opisanych w stanie faktycznym.

Jak stanowi przepis art. 86 ust 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych,

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Z powyższych unormowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wytworzona rozbudowana infrastruktura wodno-kanalizacyjna będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - tj. sprzedaży domów.

W konsekwencji stwierdzić należy, że Wnioskodawcy w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przysługiwać będzie prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z ww. inwestycją – tj. rozbudową gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Powyższe stanowisko Wnioskodawca popiera także argumentacją wyrażoną w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 kwietnia 2018 r. nr 0112-KDIL2-3.4012 50 2018 2.ZD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, wskazać należy, że zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3-5 ustawy, faktura powinna zawierać m.in.:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Jak stanowi art. 106g ust. 1 ustawy, faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powyżej wskazanych regulacji, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie partycypował w kosztach rozbudowy gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków. Ustalona w zawartej umowie kwota partycypacji w rozbudowie gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków wiąże się z nabywaniem przez … Sp. z o.o. ze środków przekazanych przez Wnioskodawcę w ramach partycypacji od podmiotów zewnętrznych (dostawców usług) usługi polegającej na świadczeniu faktycznych czynności zmierzających do rozbudowy ww. gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków i umożliwieniem Wnioskodawcy wcześniejszego przyłączenia i realizacji inwestycji. Rozbudowa gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (budowa przepompowni oraz zbiornika ze stacją podnoszenia ciśnienia) nie będzie realizowana przez Wnioskodawcę - a będzie realizowana przez … Sp. z o.o. W ramach udziału w ww. rozbudowie Wnioskodawca dokona na rzecz … Sp. z o.o. wpłaty partycypacyjnej, z której to kwoty następnie … Sp. z o.o. będzie opłacał faktury wystawione przez wykonawców rozbudowy urządzeń. Przekazanie ustalonej w zawartej umowie kwoty będzie stanowić wyłącznie partycypację w kosztach rozbudowy gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków bez wykonywania czynności po stronie Wnioskodawcy. Z tytułu partycypacji w kosztach rozbudowy gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, … Sp. z o.o. nie wystawi faktury. Faktury będą wystawiane przez podmioty dostarczające towary i wykonujące usługi na rzecz … Sp. z o.o.

W przedmiotowej sprawie, w zakresie poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków (partycypacji) na rozbudowę gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków – rzeczywistym nabywcą towarów i usług jest … Sp. z o.o., a nie Wnioskodawca.

Skoro ustawodawca przyznał podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego z faktur innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych wystawionymi na Niego fakturami – co ma miejsce w przedmiotowej sprawie – nie może być mowy o prawie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bez względu na fakt, czy rozbudowa gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków ma związek z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy czy też nie.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od poniesionych przez … Sp. z o.o. kosztów związanych z realizacją inwestycji, tj. rozbudową gminnych urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków niebędących własnością Wnioskodawcy, bowiem to nie Wnioskodawca jest nabywcą wskazanym w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnośnie natomiast powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej z 24 kwietnia 2018 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.50.2018.2.ZD wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, dotyczą jednak konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych i należy je traktować indywidualnie. Jednocześnie należy podkreślić, że ww. interpretacja dotyczy odmiennych okoliczności faktycznych, tj. dotyczy sytuacji prawnopodatkowej wnioskodawcy, który ma zamiar przeprowadzić modernizację infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oraz sieci energetycznej na swojej nieruchomości, przy partycypacji w kosztach ww. inwestycji dzierżawców i właścicieli sąsiednich nieruchomości, przy czym faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z modernizacją ww. infrastruktury wystawiane były na wnioskodawcę.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w zakresie podatku od towarów i usług. Natomiast w pozostałym zakresie, tj. podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto należy wskazać, iż wniosek ORD-IN z 14 maja 2021 r. dotyczy:

  • w podatku dochodowym od osób fizycznych - jednego zdarzenia, od którego należna jest opłata w wysokości 40 zł,
  • w podatku od towarów i usług - również jednego zdarzenia (ostatecznie przedstawionego w uzupełnieniu wniosku), od którego należna jest opłata w wysokości 40 zł.

Wnioskodawca dokonał opłaty od wniosku w kwocie 120 zł (17 maja 2021 r. – 40 zł, 12 sierpnia 2021 r. - 40 zł oraz 6 września 2021 r. - 40 zł). W związku z powyższym nienależna kwota w wysokości 40 zł podlega zwrotowi na podstawie art. 14f § 2b Ordynacji podatkowej. Zwrot zostanie dokonany na rachunek bankowy wskazany w części F wniosku ORD-IN.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj