Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.293.2021.1.SK
z 14 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 14 czerwca 2021 r. (który wpłynął do Organu 18 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Uczelnię na realizację Inwestycji, pomimo iż Uczelnia po poniesieniu tych wydatków dokona zaniechania jej realizacji, mogą zostać uznane za wydatki przeznaczone na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, i w konsekwencji, czy korzystają one ze zwolnienia wynikającego z ww. przepisu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Uczelnię na realizację Inwestycji, pomimo iż Uczelnia po poniesieniu tych wydatków dokona zaniechania jej realizacji, mogą zostać uznane za wydatki przeznaczone na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, i w konsekwencji, czy korzystają one ze zwolnienia wynikającego z ww. przepisu.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika X. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Uczelnia”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Uczelnia działa w oparciu o przepisy ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z art. 11 tej ustawy, podstawowymi zadaniami uczelni są;

  1. prowadzenie kształcenia na studiach;
  2. prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
  3. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
  4. prowadzenie kształcenia doktorantów;
  5. kształcenie i promowanie kadr uczelni;
  6. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
    1. procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
    2. kształceniu,
    3. prowadzeniu działalności naukowej;
  7. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  8. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  9. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
  10. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.



Zgodnie z obowiązującym statutem Uczelni - Politechnika X. jest publiczną uczelnią akademicką stanowiącą część narodowego systemu edukacji i nauki. Jej celem jest prowadzenie kształcenia oraz podejmowanie zadań naukowo-badawczych w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, ścisłych i przyrodniczych oraz społecznych.

Z uwagi na powyższe na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, Uczelnia, przeznaczając swoje dochody na cele statutowe korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego.

W celu realizacji działań statutowych Uczelnia z zysku po opodatkowaniu podejmuje przedsięwzięcia inwestycyjne, które mają służyć tym celom.

W 2012 r. Uczelnia rozpoczęła z środków własnych pochodzących z dochodu po opodatkowaniu zadanie inwestycyjne pod nazwą: („…”) (dalej: Inwestycja). Zadanie inwestycyjne zostało zatwierdzone przez Senat Uczelni i ujęte w wieloletnim planie inwestycyjnym. Celem Inwestycji było utworzenie zaplecza sportowego dla studentów Politechniki X. oraz umożliwienie prowadzenia działalności badawczej pracownikom naukowym. Inwestycja miała rozszerzyć obszar działalności dydaktycznej i naukowo - badawczej istniejącego już w (…) Ośrodka Szybowcowego. W 2013 r. została opracowana koncepcja programowo - przestrzenna planowanej inwestycji i zostały poniesione koszty w wysokości 28,4 tys. zł.

Zgodnie z obowiązującym wówczas statutem do zadań Uczelni należało w szczególności:

  1. kształcenie studentów oraz przygotowanie ich do zdobywania umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, z uwzględnieniem:
    1. dostosowania systemu kształcenia do zmieniających się potrzeb społecznych,
    2. podejmowania inicjatyw w zakresie organizowania różnych form kształcenia, w celu nabycia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
    3. doskonalenia programów osób niepełnosprawnych, celem ich pełnego uczestniczenia w procesie kształcenia i w badaniach naukowych;

  2. dbanie o jakość i skuteczność kształcenia przez wprowadzenie wewnętrznych systemów zapewniania jakości;
  3. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  4. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  5. dbanie o przestrzeganie etyki zawodowej oraz wzajemnego poszanowania godności osobistej pracowników i studentów, głównie przez egzekwowanie wymagań wynikających z kodeksów etycznych w nauce, reguł Kodeksu Dobrych Praktyk Szkół Wyższych zaakceptowanego przez Senat Politechniki X., kodeksów doktoranta i studenta;
  6. podejmowanie działań na rzecz zachowania tradycji i dziedzictwa narodowego, współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym, szczególnie w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz podmiotów gospodarczych, w wyodrębnionych formach działalności, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, m.in. przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  7. współdziałanie w praktycznym wykorzystaniu osiągnięć nauki w gospodarce oraz rozwoju makroregionu, rozwijanie postępu technicznego, a także współdziałanie w szerzeniu wiedzy w społeczeństwie, promowanie kultury fizycznej wśród społeczności akademickiej, wspieranie organizacyjne i finansowe kultury studenckiej, wspieranie działalności organizacji studentów, doktorantów oraz organizacji zawodowych; współpraca z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami oraz organizacjami naukowymi i edukacyjnymi, współdziałanie w rozwoju rzeszowskiego środowiska akademickiego, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.



Z uwagi na oszacowane koszty realizacji Inwestycji Uczelnia rozpoczęła starania o uzyskanie dofinansowania przedmiotowej inwestycji w nadzorującym Ministerstwie obecnie Ministerstwie Edukacji i Nauki oraz Ministerstwie Sportu.

Ze względu na planowane koszty inwestycji Uczelnia nie mogłaby prowadzić jej w całości ze środków własnych i warunkiem jej kontynuowania było uzyskanie dotacji celowej. Uczelnia pomimo wieloletnich starań nie pozyskała dofinansowania do przedmiotowej inwestycji. Obecnie została przeprowadzona analiza merytoryczna i ekonomiczna zasadności dla Uczelni prowadzenia tej inwestycji. Koszty planowanej inwestycji, ewentualne trudności związane z pozyskaniem wymaganych prawem zezwoleń na prowadzenie tej inwestycji i po jej zakończeniu działalności gospodarczej wynikające z faktu, że jest to Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków (OSO) - Natura 2000, skłania Uczelnię do podjęcia decyzji o odstąpieniu jej kontynuacji, a poniesione koszty tej inwestycji zaliczyć w ciężar kosztów prowadzenia działalności zgodnie z ustawą o rachunkowości. Należy również zaznaczyć, że Uczelnia była wówczas i jest obecnie także jedyną uczelnią w tej części kraju, która kształci (…), prowadzi badania naukowe, które związane są z lotnictwem i kosmonautyką. W ośrodku w (…) prowadzone jest Laboratorium naukowe. Celem działania Akademickiego Ośrodka Szybowcowego jest:

  1. udział w realizacji działalności naukowej w zakresie lotnictwa i kosmonautyki;
  2. udział w działalności dydaktycznej Uczelni w szczególności w zakresie kierunków o profilu lotniczym, kosmicznym i sportowym realizowanych w Politechnice X.;
  3. pomoc w organizacji praktyk studenckich dla studentów Politechniki X. i innych ośrodków dydaktycznych zgodnie z zawartymi umowami przez Uczelnię;
  4. pomoc w realizacji projektów kół naukowych Politechniki X. zgodnie z posiadanym zapleczem technicznym;
  5. zapewnienie bazy technicznej, organizacyjnej i osobowej dla działalności lotniczej w zakresie sportów lotniczych zgodnie z posiadanymi przez Politechnikę X. certyfikatami lotniczymi;
  6. zabezpieczenie zaplecza technicznego dla prowadzonych szkoleń lotniczych;
  7. prowadzenie szkoleń lotniczych;
  8. promowanie lotnictwa i Uczelni;
  9. organizacja szkoleń, konferencji, seminariów naukowych i imprez sportowych.

Rozszerzenie bazy infrastrukturalnej, którą miało być zagospodarowanie stoku północnego Akademickiego Ośrodka Szybowcowego poprzez wybudowanie, przygotowanie powierzchni dla startów i lądowania szybowców oraz paralotni, budowa tras narciarskich, kolejki wyciągowej, która miała być wykorzystywana zarówno w zimie jak i w lecie w ocenie Wnioskodawcy, wpisuje się w realizację zadań statutowych Uczelni.



W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Uczelnię na realizację Inwestycji, pomimo iż Uczelnia po poniesieniu tych wydatków dokona zaniechania jej realizacji, mogą zostać uznane za wydatki przeznaczone na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, i w konsekwencji, czy korzystają one ze zwolnienia wynikającego z tego przepisu (art. 17 ust. 1 pkt 4 updop)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2.dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c updop, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania do określonych kategorii podmiotów, w których nie wymienia jednak uczelni publicznych.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  1. podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
  2. podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c updop,
  3. podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a updop. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 updop wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zatem zwolnieniem warunkowym, a do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie warunki opisanej powyżej. Należy podkreślić, że przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

W przedmiotowej sytuacji Uczelnia przeznaczyła dochód na cele statutowe i wydatkowała go na realizację Inwestycji, której celem było realizowanie zadań statutowych Uczelni, a więc spełnione zostały przesłanki uprawniające w tym przypadku do zastosowania zwolnienia dochodu z podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Natomiast okoliczność, iż dojdzie do zaniechania realizacji Inwestycji (sfinansowanej z dochodu, który korzystał z ww. zwolnienia) - nie może wpływać na to zwolnienie, gdyż zostały spełnione ww. przesłanki, w tym niewątpliwie doszło do przeznaczenia i wydatkowania środków na cel statutowy, a ukończenie realizacji inwestycji nie jest warunkiem do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm. dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Dopiero ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2.dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.



Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
  • podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
  • podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje ono tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) - toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Politechnika X. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Uczelnia działa w oparciu o przepisy ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z obowiązującym statutem Uczelni - Politechnika X. jest publiczną uczelnią akademicką stanowiącą część narodowego systemu edukacji i nauki. Celem Uczelni jest prowadzenie kształcenia oraz podejmowanie zadań naukowo-badawczych w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, ścisłych i przyrodniczych oraz społecznych.

Z uwagi na powyższe na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, Uczelnia, przeznaczając swoje dochody na cele statutowe korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego. W celu realizacji działań statutowych Uczelnia w 2012 r. rozpoczęła ze środków własnych pochodzących z dochodu po opodatkowaniu zadanie inwestycyjne pod nazwą: („…”) (dalej: Inwestycja). Celem Inwestycji było utworzenie zaplecza sportowego dla studentów Politechniki X. oraz umożliwienie prowadzenia działalności badawczej pracownikom naukowym. W 2013 r. została opracowana koncepcja programowo - przestrzenna planowanej inwestycji i zostały poniesione koszty w wysokości 28,4 tys. zł. Z uwagi na oszacowane koszty realizacji Inwestycji Uczelnia rozpoczęła starania o uzyskanie dofinansowania przedmiotowej inwestycji. Uczelnia pomimo wieloletnich starań nie pozyskała dofinansowania do przedmiotowej inwestycji. Uczelnia podjęła decyzję o odstąpieniu jej kontynuacji, a poniesione koszty tej inwestycji zaliczyć w ciężar kosztów prowadzenia działalności zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą, ustalenia czy wydatki poniesione przez Uczelnię na realizację Inwestycji, pomimo iż Uczelnia po poniesieniu tych wydatków dokona zaniechania jej realizacji, mogą zostać uznane za wydatki przeznaczone na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, i w konsekwencji, czy korzystają one ze zwolnienia wynikającego z tego przepisu.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że z przepisów art. 17 ustawy o CIT wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia dochodu z rzeczywistym jego wydatkowaniem na cele statutowe. Zadanie inwestycyjne polegające na utworzeniu zaplecza sportowego dla studentów Politechniki X oraz umożliwienie prowadzenie działalności badawczej pracownikom naukowym jest - w ocenie Organu – wydatkowaniem dochodu na cele statutowe Uczelni. Działania inwestycyjne Uczelni miały bez wątpienia służyć realizacji celów statutowych wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Natomiast fakt zaniechania inwestycji ze wskazanych przez Wnioskodawcę powodów ekonomicznych nie może stanowić o tym, że cel statutowy nie został zrealizowany, skoro z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w celu realizacji działań statutowych w 2012 r. rozpoczął zadanie inwestycyjne służące utworzeniu zaplecza sportowego dla studentów Politechniki X. oraz umożliwieniu prowadzenia działalności badawczej pracownikom naukowym. Inwestycja miała rozszerzyć obszar działalności dydaktycznej i naukowo - badawczej istniejącego już ośrodka. Powyższe działania miały pozwolić wykorzystywać planowaną inwestycję na cele statutowe.

Odnosząc wcześniej cytowane przepisy prawa do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że podjęcie decyzji o zaniechaniu inwestycji, na którą przeznaczono środki korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie spowoduje utraty ww. zwolnienia, gdyż zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. doszło do przeznaczenia i wydatkowania osiągniętych dochodów na cele statutowe Uczelni.



W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.



Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj