Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.468.2021.2.WL
z 14 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 czerwca 2021 r. (data wpływu 29 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 30 sierpnia 2021 r. (data wpływu 6 września 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku VAT od sprzedaży całości lub części niezabudowanej działki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

29 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku VAT od sprzedaży całości lub części niezabudowanej działki.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z 30 sierpnia 2021 r. (data wpływu 6 września 2021 r.), o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada gospodarstwo rolne w ... o powierzchni … ha od 1974 roku jako odrębny majątek własny.

Wnioskodawca wskazuje, iż ma … lat i nie ma już siły na jego prowadzenie bo jedna z działek o pow. … ary znajduje się w odległości ≈ … km od zabudowań gospodarskich na wzgórzu. Jest to grunt IV-VI klasy dlatego w planie przestrzennego zagospodarowania Gminy ... został przeznaczony pod zabudowę RUT, czyli usług rekreacyjno-turystycznych.

Obecnie zgłosił się do Wnioskodawcy potencjalny nabywca części działki … arów za kwotę ≈ … tys. zł, lub całej działki za kwotę ≈ … tys. zł.

Wnioskodawca nadmienia, że nigdzie nie zamieszczał żadnych ogłoszeń w sprawie sprzedaży, ani nie korzysta z biur nieruchomości w celu uatrakcyjnienia. Wnioskodawca nie prowadzi też działalności handlu nieruchomościami.

Jedyne, co Wnioskodawca musiałby zrobić to w przypadku sprzedaży … arów to byłby zmuszony wykonać podział geodezyjny podstawowej działki na dwie mniejsze. Jedną sprzedać, a drugą pozostawić nadal w gospodarstwie.

Natomiast, w przypadku sprzedaży całej działki nie byłoby trzeba nic zmieniać.

W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu zawarte w wezwaniu:

  1. Jaki jest numer ewidencyjny działki, która będzie sprzedana w całości, lub z której zostanie wydzielona działka, będąca przedmiotem sprzedaży?
  2. Czy działkę, którą Pan podzieli lub sprzeda w całości, nabył Pan w ramach czynności:
    1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    2. zwolnionych od podatku od towarów i usług,
    3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy z tytułu nabycia ww. działki była wystawiona faktura z wykazaną kwotą podatku VAT?
  4. Czy z tytułu nabycia ww. działki, przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeśli nie, proszę wskazać dlaczego.
  5. W jaki sposób była/jest/będzie do dnia sprzedaży wykorzystywana przez Pana działka, która będzie sprzedana w całości?
  6. W jaki sposób będzie wykorzystywana przez Pana działka, która zostanie wydzielona z ww. działki, od dnia jej wydzielenia do dnia jej sprzedaży?
  7. Czy działka, która będzie sprzedana w całości była/jest/będzie wykorzystywana przez Pana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której była/jest/będzie wykorzystywana ww. działka, Pan wykonywał – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
  8. Czy działka, która zostanie wydzielona z ww. działki, do dnia sprzedaży, będzie wykorzystywana przez Pana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której będzie wykorzystywana ww. działka, Pan wykonywał – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
  9. Czy z działki, która będzie sprzedana w całości, dokonywał Pan lub do dnia sprzedaży będzie Pan dokonywał zbiorów i dostaw (sprzedaży) produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać czy dostawa była/będzie opodatkowana czy zwolniona?
  10. Czy z działki, która zostanie wydzielona z ww. działki, do dnia jej sprzedaży, będzie Pan dokonywał zbiorów i dostaw (sprzedaży) produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać czy dostawa będzie opodatkowana czy zwolniona?
  11. Czy jest/był Pan rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ww. ustawy, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy?
  12. Czy na dzień sprzedaży:
    1. działka, będąca przedmiotem sprzedaży (działka sprzedawana w całości lub działka wydzielona z ww. działki), będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie będzie przeznaczenie ww. działki według tego planu?
    2. w przypadku braku planu, czy dla sprzedawanej działki będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021r., poz. 741 z późn. zm.)?
  13. Czy przed sprzedażą zostały/zostaną podjęte kroki mające na celu podwyższenie wartości działki będącej przedmiotem sprzedaży (jeśli tak – należy wskazać jakie i przez kogo)?
  14. Jakich czynności dokonał/dokona Pan do dnia sprzedaży w odniesieniu do działki będącej przedmiotem sprzedaży?
  15. Czy od dnia nabycia do dnia sprzedaży działka, która będzie sprzedana w całości, była/jest/będzie udostępniana osobom trzecim, w tym na rzecz przyszłego Nabywcy np. na podstawie umów najmu, dzierżawy?
  16. Czy od dnia wydzielenia do dnia sprzedaży działka, która zostanie wydzielona z ww. działki, będzie udostępniana osobom trzecim, w tym na rzecz przyszłego Nabywcy np. na podstawie umów najmu, dzierżawy?
  17. Jeśli odpowiedź na pytania nr 15 i nr 16 jest twierdząca, to należy wskazać, czy udostępnianie to miało/ma/będzie miało charakter odpłatny, czy nieodpłatny?
  18. Czy zawarł/zawrze Pan umowę przedwstępną sprzedaży działki? Jeśli tak, to należy wskazać:
    1. jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień ww. umowy zawartej z przyszłym Nabywcą, ciążą/będą ciążyły na Kupującym a jakie na Sprzedającym?
    2. czy w umowie przedwstępnej sprzedaży zostały/zostaną ustalone warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej własność działki na Nabywcę? Jeśli tak, to jakie?
    3. czy udzielił/udzieli Pan Nabywcy ww. działki pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia) w celu występowania w Pana imieniu w sprawach dotyczących ww. działki?
    4. jeżeli tak, to do uzyskania jakich konkretnie decyzji i pozwoleń udzielił/udzieli Pan pełnomocnictw Nabywcy do występowania w Pana imieniu?
  19. Jakich czynności dokonał/dokona Nabywca do momentu sprzedaży przez Pana działki w związku z udzielonym pełnomocnictwem?
  20. Czy na dzień sprzedaży działka, będąca przedmiotem sprzedaży, będzie zabudowana czy niezabudowana?

Wnioskodawca wskazał:

  1. „Numer ewidencyjny działki wg AKTU WŁASNOŚCI ZIEMI był 1, który po wielu zmianach gruntowych dokonanych przez urzędy został zmieniony na aktualny 2.
  2. Działka została nabyta na podstawie AKTU WŁASNOŚCI ZIEMI nr ...r. z dnia ... 1974r. wydanego na podstawie art. 1.5 i 12 ustawy z dnia 26 października 1971r. o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych (Dz. U. Nr 27, poz.250) przez Naczelnika Powiatu w ...
    1. w ówczesnym czasie nie było podatku VAT.
  3. Nie było faktury VAT, ponieważ nie występował taki podatek.
  4. Nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie było podatku VAT.
  5. Działka była/jest/będzie wykorzystywana rolniczo.
  6. Działka, która zostanie wydzielona z ww. działki będzie wykorzystywana rolniczo.
  7. Działka, która zostanie wydzielona będzie nadal wykorzystywana na działalność rolniczą na własne potrzeby konsumpcyjne, ponieważ nie jestem rolnikiem ryczałtowym, nie prowadziłem i nie będę prowadził sprzedaży produktów rolnych innym odbiorcom. Moje wykształcenie i galimatias prawny nie pozwala mi określić podstawy prawnej i uważam, że działalność rolnicza na własne potrzeby konsumpcyjne jest zwolniona z podatku VAT.
  8. Działka wydzielona z ww. działki podstawowej do dnia sprzedaży będzie służyła mi do produkcji rolnej na własne potrzeby, które uważam, że są zwolnione z podatku VAT.
  9. Z działki, która będzie sprzedana w całości będę dokonywał zbiorów na potrzeby konsumpcji własnej i nie będę prowadził żadnej sprzedaży produktów rolnych.
  10. Z działki, która będzie sprzedana w całości będę dokonywał zbiorów na potrzeby konsumpcji własnej i nie będę prowadził żadnej sprzedaży produktów rolnych.
  11. Nie byłem i nie jestem rolnikiem ryczałtowym i uważam, że korzystam ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
  12. a) Na dzień sprzedaży działka nr 2 będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości ..., znajduje się w jednostkach określonych symbolem:
    • 10.UT - tereny usług turystyki i rekreacji,
    • 29.KDW - tereny dróg wewnętrznych.
  13. Nie zostaną podjęte żadne kroki podwyższające wartość działki.
  14. Dokonam ewentualnie podziału geodezyjnego działki podstawowej.
  15. Działka od dnia nabycia do dnia sprzedaży nie będzie udostępniana osobom trzecim w formie umów najmu, dzierżawy.
  16. Działka od dnia wydzielenia do dnia sprzedaży nie będzie udostępniana osobom trzecim w formie umów najmu, dzierżawy.
  17. Nie dotyczy, ponieważ odpowiedzi na pytania nr 15 i 16 są przeczące.
  18. Nie zawarłem i nie będę zawierał umowy przedwstępnej sprzedaży działki oraz nie udzielałem i nie udzielam pełnomocnictwa żadnemu nabywcy.
  19. Nie udzieliłem pełnomocnictwa, więc przyszły Nabywca nie dokona żadnych czynności.
  20. Na dzień sprzedaży działka będzie niezabudowana.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy od sprzedaży całej działki … ary lub jej części … arów, pochodzących z majątku własnego posiadanego od 1974 roku, Wnioskodawca ma naliczyć i odprowadzić do Urzędu Skarbowego w ... podatek VAT?

Działka obecnie jest przeznaczona w planie przestrzennego zagospodarowania Gminy pod zabudowę, natomiast Wnioskodawca ją użytkuje rolniczo. Nabywca działki może ją wykorzystać na cele budowlane.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien On naliczać i odprowadzać podatku VAT od tej sprzedaży z majątku osobistego, ponieważ Wnioskodawca nie prowadzi działalności w zakresie obrotu nieruchomościami, Wnioskodawca nie korzystał z reklam a potencjalny nabywca sam się zgłosił do Wnioskodawcy.

Obecnie Wnioskodawca jest emerytem pobierającym świadczenie w kwocie ≈ … tys. brutto rocznie. Wnioskodawca ma zawieszoną działalność w zakresie instalatorstwa elektrycznego. Wnioskodawca wynajmuje na zasadach wspólności małżeńskiej budynek w ..., z którego czynsz łączny wynosi brutto ≈ … tys., które Wnioskodawca w całości rozlicza w Urzędzie Skarbowym w ... korzystając ze zwolnienia z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej – zawarta w ustawie – ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższego, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

W powołanym wyżej orzeczeniu TSUE wskazał, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE. Zatem, za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy Zainteresowany będzie działał w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Jak wyjaśniono wyżej – odwołując się do treści przepisów ustawy – w przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie brak jest podstaw do uznania Wnioskodawcy – w związku z planowaną sprzedażą niezabudowanej działki – za podatnika podatku od towarów i usług. Z opisu sprawy nie wynika bowiem taka aktywność Wnioskodawcy, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nabył działkę nr 2 na podstawie aktu własności ziemi nr ... r. z dnia ... 1974 r. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie było podatku VAT. Działka, która będzie sprzedana w całości lub w części była/jest/będzie wykorzystywana rolniczo. Wnioskodawca nie był, nie jest rolnikiem ryczałtowym. Na dzień sprzedaży działka nr 2 będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości ..., znajduje się w jednostkach określonych symbolem 10.UT - tereny usług turystyki i rekreacji oraz 29.KDW - tereny dróg wewnętrznych. Nie zostaną podjęte żadne kroki podwyższające wartość działki. W przypadku sprzedaży części działki Wnioskodawca dokona podziału geodezyjnego działki podstawowej. Działka od dnia nabycia do dnia sprzedaży nie będzie udostępniana osobom trzecim w formie umów najmu, dzierżawy. Wnioskodawca nie zawarł i nie będzie zawierał umowy przedwstępnej sprzedaży działki oraz nie udzielał i nie udziela pełnomocnictwa żadnemu nabywcy. Na dzień sprzedaży działka będzie niezabudowana.

Wobec powyższego należy uznać, że w okolicznościach wskazanych w opisie sprawy planowana sprzedaż całości lub części niezabudowanej działki nie będzie stanowiła działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności Wnioskodawcy w przedmiocie zbycia tej działki, która to aktywność byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności).

Konsekwentnie, w przedmiotowej sprawie nie sposób uznać, że dokonując sprzedaży całości jak i części niezabudowanej działki Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawy towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W rozpatrywanej sprawie planowaną sprzedaż niezabudowanej działki – zarówno w całości jak i jej części, uznać należy za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W związku z tym, Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Skutkiem powyższego, sprzedaż zarówno całości jak i części niezabudowanej działki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że planowana sprzedaż całości lub części niezabudowanej działki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca z tytułu tej transakcji nie będzie działał w charakterze – zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy – podatnika VAT, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia podatku VAT od sprzedaży całości lub części niezabudowanej działki.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj