Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4015.70.2021.4.MZ
z 16 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2021 r. (data wpływu 9 czerwca 2021 r.), uzupełnionym 25 sierpnia 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania tytułem darowizn napiwków/wirtualnych kartek świątecznych za wystawianie online autorskich pokazów/spektakli na portalu internetowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania tytułem darowizn napiwków/wirtualnych kartek świątecznych za wystawianie online autorskich pokazów/spektakli na portalu internetowym.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 17 sierpnia 2021 r. Znak: 0114-KDIP4-2.4012.419.2021.2.AS, 0115-KDWT.4011.118.2021.4.DS, 0111-KDIB2-2.4015.70.2021.3.MZ, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 25 sierpnia 2021 r.

We wniosku, po jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą zamierza zmienić dotychczas prowadzoną działalność i świadczyć w internecie usługi kulturalne poprzez wystawianie autorskich pokazów/spektakli artystycznych (...)(wiodące PKWiU 90; 90.01; 90.01.10; PKD 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych; 90.02.Z; 90.03.Z). Wnioskodawca nie będzie już świadczyć dotychczasowych usług, ale zajmie się tylko i wyłącznie planowaną i opisaną w ww. wniosku działalnością. Nie będzie to poszerzenie dotychczasowej działalności ale całkowite przekwalifikowanie jej na przedstawioną we wniosku działalność. Aktualnie przychody, które dotychczas osiąga rozlicza zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 15%. Dotychczas osiągane dochody nie przekraczały kwoty 20 000 zł w ujęciu rocznym, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Do tej pory Wnioskodawca nie rozliczał, ani nie zamierza rozliczać przychodów w formie karty podatkowej; do 2021 r. rozliczał się podatkiem w formie liniowej, od 2021 r. w formie zryczałtowanej. Wnioskodawca nie korzystał i nie zamierza korzystać ze zwolnienia okresowego od podatku dochodowego. Wnioskodawca nie osiąga ani nie będzie osiągać w przyszłości przychodów z prowadzenia aptek, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Wnioskodawca nie korzystał ani nie będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie wykonywał, nie wykonuje ani nie będzie wykonywać czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie będzie dostarczać towarów ani usług wymienionych w par. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r w sprawie zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę oraz planowana nie będzie się wiązała z wytwarzaniem jakichkolwiek wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów. Wnioskodawca nie podejmował, ani nie zamierza podejmować też po zmianie działalności wykonywanej, działalności wykonywanej samodzielnie na wspólnie z małżonkiem, ani też nie podejmował ani nie będzie podejmował się działalności w formie spółki z małżonkiem oraz zmiany na spółkę prowadzoną z małżonkiem, ani zmiany działalności samodzielnej lub prowadzonej przez Wnioskodawcę na prowadzoną przez małżonka ani teraz ani w przyszłości. Wnioskodawca nie jest w związku małżeńskim. Jeśli zmieni stan cywilny a małżonka będzie prowadzić swoją działalność to nie planuje zmiany w zakresie prowadzenia działalności małżonki oraz odwrotnie. Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy zarówno z czynności wykonywanych w poprzednim roku podatkowym, ani obecnym, ani też w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Aktualnie oraz w poprzednim roku podatkowym Wnioskodawca nie jest zatrudniony w ramach stosunku pracy, zajmuje się wyłącznie prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Usługi jakie zamierza świadczyć Wnioskodawca nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto wystawianie spektakli/pokazów nie będzie się wiązało z ogólną dostawą produktów cyfrowych (oprogramowanie jego modyfikacje oraz aktualizacje), środek przekazu świadczonych usług zapewnia właściciel portalu. Swoje usługi Wnioskodawca zamierza świadczyć od 2021 r. tylko i wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej a zakładana wartość przychodów z tego tytułu będzie przekraczać w ujęciu rocznym kwotę 20 000 zł. O kulturalnym charakterze usług jakie zamierza świadczyć Wnioskodawca świadczy już sam fakt, że zamierza on wystawiać pokazy/spektakle artystyczne, których tematyka będzie dotyczyć (...). W celu świadczenia usług kulturalnych polegających na wystawianiu artystycznych i autorskich pokazów/spektakli online Wnioskodawca zamierza zatrudnić na umowę o dzieło aktorów. Działalność jaką zamierza prowadzić Wnioskodawca będzie miała charakter zarobkowy, spektakle/pokazy będą wystawiane regularnie. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie będzie jednak mieć charakteru agencji, ponieważ nie będzie on wyszukiwać zleceń i wynajmować do tego aktorów. Przedsiębiorca nie będzie pośrednikiem usług, ale ich znaczącym współtwórcą. Celem Wnioskodawcy będzie wystawianie jego autorskich pokazów/spektakli, które w całości zostaną przez niego stworzone. Będzie zarówno reżyserem, scenarzystą, choreografem jak i nierzadko aktorem. Wnioskodawca będzie zatem zarówno twórcą jak i części z nich wykonawcą. Każdy spektakl/pokaz będzie przejawem twórczej działalności Wnioskodawcy, będzie stanowić indywidualny utwór, wynikający z działań reżyserskich, scenograficznych, choreograficznych oparty na scenariuszu wymyślonym przez Wnioskodawcę – artystę. Takie utwory zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych są przedmiotem prawa autorskiego. Ustawodawca wymienia między innymi utwory sceniczne i sceniczno-muzyczne, które są w szczególności przedmiotami prawa autorskiego (art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych), do których niewątpliwie zaliczane będą spektakle/pokazy artystyczne wystawiane przez Wnioskodawcę. Zadaniem zatrudnionych aktorów, będzie przedstawianie w czasie rzeczywistym, online, spektakli/pokazów na podstawie scenariusza napisanego przez Wnioskodawcę – artystę, zgodnie z jego ścisłymi wytycznymi. W niektórych pokazach Wnioskodawca będzie brać udział jako aktor, w pozostałych, gdzie nie będzie widoczny na scenie, będzie na bieżąco kierować pracą aktorów, koordynować proces oraz kształtować całkowity charakter, formę oraz wynik spektaklu/pokazu. Ponadto do każdego wystawianego spektaklu/pokazu Wnioskodawca będzie tworzyć swoją ścieżkę dźwiękową, indywidualną i dedykowaną do konkretnego przedstawienia, która stanowić będzie jego integralną część, nie jako jego dodatek. Każdy spektakl/pokaz będzie podpisany pseudonimem Wnioskodawcy w celu podkreślenia jego autorstwa, który będzie się pojawiać na ekranie widza/usługobiorcy.

Wnioskodawca będzie artystą z racji artystycznych wykonań, które zamierza świadczyć poprzez grę aktorską, tworzenie indywidualnych scenariuszy, choreografii, scenerii itp. co poskutkuje powstawaniem indywidualnych utworów. Każdy spektakl/pokaz będzie efektem twórczej działalności Wnioskodawcy, będzie indywidualny i niepowtarzalny. Samodzielnie opracuje on scenariusze, choreografię, kostiumy. Będą to utwory sceniczne taneczne i sceniczno-muzyczne. Spektakle/pokazy mają stanowić jego indywidualny przekaz dla widza, zgodny z ich tematem, często wzbogacone o elementy tańca. Najczęściej tematem będzie (...). (...), działalność Wnioskodawcy w żaden sposób nie będzie związana z tworzeniem filmów, nagrań, ani ich rozpowszechnianiem itp., będą to sztuki wystawiane w czasie rzeczywistym za pomocą internetu poprzez przeznaczony do tego portal. Podczas wykonywania pokazów/spektakli będzie dochodzić do artystycznego wykonania w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dzięki twórczym działaniom reżyserskim, aktorskim, choreograficznym powstaną utwory artystyczne. Z racji bycia przez Wnioskodawcę artystą twórcą oraz wykonawcą (te spektakle/pokazy, w których będzie występować) będzie posiadać prawa autorskie oraz prawa pokrewne do tych utworów, zamierza je zbywać na rzecz każdego usługobiorcy poprzez wskazanie specjalnego zapisu na posiadanym koncie/kontach portalu, informującego o zbyciu tych praw na rzecz usługobiorcy. Podmiotem zawierającym umowy z portalem, odpowiedzialnym za świadczone usługi oraz za przestrzeganie regulaminu portalu będzie przedsiębiorca. Umowa zawarta z portalem będzie się odnosić i dotyczyć tylko i wyłącznie posiadania konta na portalu. Serwis udostępni możliwość przekazywania obrazu w czasie rzeczywistym Wnioskodawcy na posiadanym koncie. Inne usługi nie będą świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz portalu. Za każdy spektakl Wnioskodawca będzie otrzymywać honorarium w myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w ustalonej przez niego wysokości, w postaci tokenów wymiennych na polską walutę. Oprócz honorarium portal zakłada możliwość przekazywania przez usługobiorców darów, w uznaniu za wysoką wartość artystyczną spektakli, lub wg innych indywidualnych kryteriów danego usługobiorcy. Regulamin portalu, na którym będzie działać Wnioskodawca, wykorzystany do emitowania spektakli, zabrania udostępniania wszelkich danych widzów, także kontaktowych, poza ich nick’iem profilowym. Jako dar portal w swoim regulaminie określa napiwek: „Użytkownik może również przekazać określone kwoty pieniężne bez chęci otrzymania żadnego ekwiwalentu z tego tytułu od Wykonawcy pod postacią napiwków, np. celem wyrażenia sympatii dla danego Wykonawcy. W związku z takim charakterem przekazywanych kwot są one darem dla Wykonawcy. Użytkownik nie może domagać się od wykonawcy niczego w zamian i środki takie przekazywane są bezzwrotnie.” Oprócz napiwków użytkownicy mogą przekazywać w okresach przedświątecznych i świątecznych tzw. „kartki świąteczne”, które będą stanowić wirtualną kartkę z życzeniami od użytkowników i przypisaną do nich kwotę ofiarowaną przez nich, które też będą stanowić dla Wnioskodawcy dar. Wnioskodawca zaklasyfikował napiwki i kartki świąteczne jako darowizny, ponieważ ich charakter i istota jest zgodna z definicją darowizn zawarta w art. 888 Kodeksu cywilnego. Otrzymane napiwki oraz kartki nie będą stanowić żadnego elementu spektaklu/pokazu, ani nie będą wynikały z umowy związanej z świadczonymi usługami. Napiwki i kartki świąteczne będą przekazywane tylko i wyłącznie na rzecz Wnioskodawcy, ponieważ będą one wynikiem posiadania konta na portalu, a nie wynikiem świadczenia usług, będzie to ustalone w zapisach umów o dzieło z aktorami zatrudnianymi. Właścicielem konta na portalu będzie Wnioskodawca. Dlatego też nawet jeśli inni aktorzy będą wystawiać spektakle, to napiwki i kartki będą przekazywane przez użytkowników na rzecz właściciela konta. W większości przypadków napiwki i kartki świąteczne będą przekazywane nie przez usługobiorcę, ale przez użytkowników portalu, którzy nie będą korzystali z usług świadczonych w ramach działalności Wnioskodawcy. Informację o koncie i Wnioskodawcy użytkownicy czerpią ze spisu kont na Serwisie oraz opisu profilu. Napiwki będą przekazywane w największej ilości przypadków przed spektaklem/pokazem, bardzo rzadko po, w trakcie trwania pokazu/spektaklu nie będą przekazywane żadne napiwki ani kartki świąteczne. O każdym przekazaniu żetonów przez użytkowników portalu, na bieżąco jest informowany wykonawca oraz właściciel konta. Regulamin nie klasyfikuje żadnych przychodów osiąganych na portalu do celów podatkowych, należy to do kwestii użytkowników Serwisu, wzwiązku z tym Regulamin nie określa bezpośrednio napiwków i kartek świątecznych jako darowizn, przytacza tylko definicję napiwków, która jest zgodna z definicją darowizn w myśl art. 888 Kodeksu cywilnego dlatego też w celu poprawnego opodatkowania tych przychodów Wnioskodawca sklasyfikował je jako darowizny. Otrzymanie napiwków/kartek nie będzie wynikiem świadczenia jakiejkolwiek usługi czy czynności. Napiwki jakie będzie otrzymywać Wnioskodawca nie będą tożsame z napiwkami jakie dostają np. kelnerzy, ponieważ nie będą one miały związku ze świadczonymi usługami ani nie będą one z nich wynikać, będą darowiznami przekazanymi na rzecz właściciela portalu według indywidualnych preferencji danego użytkownika. Napiwki i kartki świąteczne nie będą otrzymywane w ramach prowadzonej działalności. Przekazanie napiwków oraz kartek nie będzie wynikiem umowy prawnej ale w momencie otrzymania daru umowa stawała się wiążąca, zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego. Otrzymane darowizny w formie napiwków oraz kartek świątecznych nie będą stanowiły istotnego wkładu finansowego w działalność jaką zamierza prowadzić Wnioskodawca, będą to niewielkie kwoty rzędu kilku czasem kilkunastu złotych w ciągu roku od konkretnego użytkownika. Brak opisywanych darowizn nie spowoduje zaprzestania prowadzenia działalności, ponieważ warunkiem prowadzenia działalności będą przychody ze świadczonych usług, a napiwki i kartki to będą bardzo małe kwoty, których otrzymywanie nie jest zależne od Wnioskodawcy. Proces spieniężenia żetonów, który polega na przelaniu równowartości żetonów w złotówkach przez portal na konto bankowe Wnioskodawcy, będzie się odbywać w ustalonym przez Wnioskodawcę odstępie czasowym, kilkakrotnie w czasie danego miesiąca. Spieniężone żetony będą trafiać przelewem bankowym z portalu na konto bankowe przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Przelew ten będzie zawierać zarówno wartość pieniężną żetonów przekazanych za prywatne transmisje, podczas których wystawiane będą pokazy/spektakle, jak również wartość pieniężną żetonów przekazanych jako dary w formie napiwków oraz kartek świątecznych. Do każdego takiego przelewu przedsiębiorca będzie posiadać szczegółową ewidencję z portalu, która określać będzie datę, nazwę użytkownika, ilość przekazanych żetonów oraz za co będą one przekazywane. Wnioskodawca będzie posiadać ewidencję świadczonych przez siebie usług, z której będzie wynikać od jakiego usługobiorcy jaką wartość oraz kiedy ją otrzymał i czego ona dotyczyła. W ewidencji tej elementem identyfikującym danego usługobiorcę będzie jego nick portalowy, nie będzie posiadać jego imienia, nazwiska czy danych adresowych, ponieważ tego zabrania polityka portalu. Jednakże nick jest tak samo daną identyfikującą daną osobę jak imię czy nazwisko. Wnioskodawca nie zamierza sprzedawać licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworu.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku, jako czwarte):

Czy darowizny, które będą stanowić napiwki i kartki świąteczne zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn otrzymane od jednego użytkownika należącego do III grupy podatkowej nieprzekraczające wysokości 4902 zł w ciągu 5 lat, nie podlegają opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku), dary, które otrzyma Wnioskodawca od użytkowników portalu będą stanowiły darowizny zgodnie z definicją darowizny zawartą w art. 888 Kodeksu cywilnego. Będą wartością stanowiącą własność użytkownika, przekazaną bezzwrotnie na rzecz Wnioskodawcy. W zamian za przekazanie daru darczyńca nie będzie oczekiwał nic w zamian i nic nie otrzyma, dary te nie będą stanowiły też dodatku do wynagrodzenia ani nie będą ściśle związane ze świadczonymi usługami na portalu. Otrzymanie darowizny nie jest wynikiem umowy dotyczącej świadczonych usług ani umów z nimi związanych, jest to dobrowolne przekazanie niczym nie uregulowane. Charakter i istota napiwków oraz kartek świątecznych jest zgodna z definicją darowizny, słowo napiwek jest tylko umowne i nie ma związku z jego definicją. Napiwki i kartki stanowią darowizny ponieważ nie wynikają z prowadzonej działalności ale z faktu posiadania profilu na wybranym portalu, nie stanowią dodatku do honorarium za świadczone usługi, dlatego różnią się od napiwków przekazywanych np. kelnerom. Napiwki i kartki będą przekazywane na rzecz Wnioskodawcy, nawet jeśli inni aktorzy będą wystawiać pokaz/spektakl, ponieważ przekazanie tych darowizn jest na rzecz właściciela konta/profilu, którym jest Wnioskodawca. Z racji tego, że nie mają one związku z świadczonymi usługami nie będą one stanowić własności aktorów, odpowiedni zapis to normujący znajdzie się w umowach o dzieło z aktorami. Przekazanie darowizn nie będzie unormowane umową prawną, ale w momencie otrzymania daru umowa stawała się wiążąca, zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych darowizny nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Darowizny będą przekazywane wg własnych upodobań przez użytkowników Serwisu, którzy w znaczącej większości nie będą usługobiorcami, a informację o istnieniu konta znajdą w spisie użytkowników portalu. Darowizny podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawca dokonał klasyfikacji do grupy podatkowej swoich potencjalnych darczyńców i wg art. 14 ust. 3 ww. ustawy darczyńcy Wnioskodawcy będą stanowić III grupę podatkową. W celu ustalenia wysokości darowizn i poprawnego ich opodatkowania Wnioskodawca będzie prowadzić ich ewidencję, która będzie zawierać nick użytkownika (posiadanie innych danych użytkowników jest zabronione przez regulamin portalu, na którym zamierza działać Wnioskodawca), datę otrzymania darowizny, jej wysokość oraz rodzaj (napiwek lub Kartka świąteczna). Zgodnie z opinią Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych nazwa użytkownika podlega ochronie prawnej na takiej samej podstawie jak nazwisko, dlatego nick-i można uznać za jednoznaczne dane identyfikujące konkretna osobę, więc sporządzenie wykazu darczyńców posługując się nickami będzie prawidłowe. Zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn jeżeli wartość darowizn przekazanych przez jedną osobę w ciągu 5 lat nie przekroczy kwoty 4902 zł, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Wnioskodawca zamierza monitorować wysokość darowizn przekazanych od konkretnego użytkownika, i jeśli nie przekroczy ona kwoty 4902 zł w ciągu 5 lat to prawidłowym będzie nieopodatkowanie takich darowizn. Wszystkie przekraczające ustawową granicę kwoty zostaną opodatkowane zgodnie z artykułami ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043) – podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. tytułem darowizny.

Jako, że przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia „darowizna” należy odwołać się do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.

Na podstawie art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.) – przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Darowizna jest więc czynnością, której celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego), a zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne.

Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny. Natomiast z treści art. 890 § 1 Kodeksu wynika, że oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn – obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi, że – obowiązek podatkowy powstaje przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

W myśl art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze ww. ustawy – podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn – opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 4.902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy – jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

Art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że – wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 14 ust. 3 ww. ustawy – do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

  1. do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  2. do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  3. do grupy III – innych nabywców.

Z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, że podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej:

  • do 10.278 zł – 12%,
  • od 10.278 zł do 20.556 zł – 1233 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 10 278 zł,
  • powyżej 20.556 zł – 2877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20 556 zł.

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 cyt. ustawy – podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że Wnioskodawca będzie świadczył usługi polegające na wystawianiu spektakli/pokazów (...). Oprócz honorarium Wnioskodawca będzie otrzymywał za te usługi m.in. od usługobiorców napiwki oraz wirtualne kartki świąteczne, które Wnioskodawca zaklasyfikował jako darowizny. Otrzymane darowizny w formie napiwków oraz kartek świątecznych nie będą stanowiły istotnego wkładu finansowego w działalność jaką zamierza prowadzić Wnioskodawca, będą to niewielkie kwoty rzędu kilku czasem kilkunastu złotych w ciągu roku od konkretnego użytkownika. Wnioskodawca będzie posiadać ewidencję świadczonych przez siebie usług, z której będzie wynikać od jakiego usługobiorcy jaką wartość oraz kiedy ją otrzymał i czego ona dotyczyła. W ewidencji tej elementem identyfikującym danego usługobiorcę będzie jego nick portalowy, nie będzie posiadać jego imienia, nazwiska czy danych adresowych, ponieważ tego zabrania polityka portalu. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi to, czy darowizny, które będą stanowić napiwki i kartki świąteczne zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn otrzymane od jednego użytkownika należącego do III grupy podatkowej nieprzekraczające wysokości 4.902 zł w ciągu 5 lat, nie podlegają opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że wpłaty jakie będą dokonywane przez osoby trzecie (osoby fizyczne zaliczone do III grupy podatkowej względem Wnioskodawcy), skoro – jak wskazał Wnioskodawca – stanowią darowizny, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn (chyba, że wynikają one jednoznacznie z innych niż darowizna stosunków zobowiązaniowych). Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba trzecia (użytkownik portalu), przekazująca napiwki oraz wirtualne kartki świąteczne na rzecz Wnioskodawcy. Jeżeli natomiast w istocie suma darowizn w postaci napiwków oraz wirtualnych kartek świątecznych, otrzymana przez Wnioskodawcę od jednej osoby w okresie pięciu lat nie przekroczy kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn (tj. 4.902 zł), to w świetle powołanych przepisów nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn. W takiej sytuacji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku zgłoszenia faktu nabycia tych napiwków/wirtualnych kartek świątecznych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. W sytuacji natomiast, gdy suma darowizn w postaci napiwków oraz wirtualnych kartek świątecznych, otrzymana przez Wnioskodawcę od jednej osoby w okresie pięciu lat przekroczy kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn (tj. 4.902 zł), to wówczas powstanie u Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn i Wnioskodawca będzie miał obowiązek złożenia zeznania (druk SD-3) o nabyciu tych darowizn właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Wnioskodawca winien dysponować dowodami na potwierdzenie, że darowizny miały miejsce. Dowodem takim może być prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja, w której – jak wskazał Wnioskodawca – zawarte będą takie informacje jak to od jakiego użytkownika otrzymał darowizny (napiwek lub kartkę świąteczną), kiedy oraz jaka jest wysokość darowizn od konkretnego użytkownika.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo podkreślić należy, że rolą Organu działającego na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej nie jest rozstrzyganie jaka czynność prawna (jaki będzie tytuł nabycia) będzie miała miejsce lecz ocena skutków podatkowych wskazanej czynności. Jeżeli zatem Wnioskodawca twierdzi, że nabycie napiwków oraz wirtualnych kartek świątecznych nastąpi tytułem darowizn, to Organ przyjął tę informację jako element opisu zdarzenia przyszłego i dokonał oceny skutków podatkowych nabycia tytułem darowizn, mimo tego, że Wnioskodawca sformułował w tym zakresie pytanie i stanowisko.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj