Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.575.2021.1.ŻR
z 17 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 sierpnia 2021 r. (data wpływu 3 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

3 sierpnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Instytut … utworzony został na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów (dalej Wnioskodawca lub Instytut). Instytut jest Jednostką naukową o zasięgu ogólnokrajowym, realizującą politykę Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie szeroko rozumianej produkcji zwierzęcej. Instytut posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT.

Instytut w ramach prowadzonej działalności komercyjnej (podlegającej, co do zasady, opodatkowaniu) nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, za wyjątkiem sprzedaży szkoleń finansowanych ze środków publicznych oraz wynajmu lokali mieszkalnych dla pracowników. Przychodami Instytutu są również otrzymywane subwencje i dotacje. W związku z powyższym Instytut dla celów odliczenia podatku naliczonego, od wydatków mieszanych, tj. tych, których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnej kategorii czynności (opodatkowanej VAT/niepodlegającej VAT) stosuje wskaźnik proporcji rocznego obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT). Głównym przedmiotem działań Instytutu jest prowadzenie badań i prac rozwojowych, obejmujących hodowlę wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich, produkcję bezpiecznej żywności w warunkach przyjaznych dla zwierząt i środowiska przyrodniczego, a także wykorzystanie zwierząt gospodarskich dla celów biomedycznych.

Program badawczy Instytutu realizowany jest w 10 zakładach naukowych, które prowadzą badania naukowe, prace badawczo-rozwojowe, wdrożeniowe, upowszechnieniowe i szkolenia. Zakres działania tych zakładów uznano za strategiczny dla zmieniających się potrzeb produkcji zwierzęcej:

  • Zakład 1. Szacowanie wartości hodowlanej bydła rasy …; poszukiwanie nowych cech funkcjonalnych pod kątem ich implementacji w selekcji zapewniającej zrównoważone użytkowanie bydła mlecznego; prowadzenie badań nad optymalizacją składu chemicznego oraz przydatności technologicznej mleka i mięsa, poprzez możliwości modyfikacji składu chemicznego i jakości produktów pochodzenia zwierzęcego metodami naturalnymi; opracowywanie założeń oceny genomowej polskich buhajów rasy simentalskiej; realizowanie badań z zakresu oceny wartości hodowlanej buhajów ras mięsnych używanych w Inseminacji; prowadzenie prac nad optymalizacją chowu i hodowli bydła w warunkach ekologicznych; koordynowanie programów ochrony ras zachowawczych dla bydła; prowadzenie bazy genotypów oraz … bydła ras mlecznych i mięsnych; pisanie programów hodowlanych kontrola pochodzenia na … .
  • Zakład 2. Prowadzenie oceny wartości hodowlanej i użytkowej świń oraz doskonalenie metod służących ich poprawie; prowadzenie badań dotyczących oceny polimorfizmu i ekspresji genów ważnych gospodarczo cech produkcyjnych; poszukiwanie czynników genetycznych determinujących wskaźniki produkcyjne i jakość produktów pochodzenia zwierzęcego.
  • Zakład 3. Doskonalenie cech produkcyjnych i reprodukcyjnych drobiu oraz jakości produktów drobiarskich na drodze genetycznej i środowiskowej; poszukiwanie markerów genetycznych dla ważnych gospodarczo cech drobiu; wykorzystanie naturalnych dodatków, w celu poprawy wyników produkcyjnych i zdrowotności drobiu; optymalizowanie technologii chowu drobiu; doskonalenie ekologicznej produkcji drobiarskiej; analiza wpływu środowiska na parametry fizjologiczne, behawlor, dobrostan i zdrowotność ptaków; doskonalenie metod ochrony i wykorzystania zasobów genetycznych zagrożonych ras drobiu; prowadzenie baz danych oraz monitoring stad zachowawczych.
  • Zakład 4. Prowadzenie bazy danych o krajowych zasobach genetycznych owiec i kóz; koordynowanie realizacji programów ochrony zasobów genetycznych rodzimych ras; szacowanie wartości genetycznej owiec; współpraca z organizacjami krajowymi i międzynarodowymi oraz hodowcami w zakresie ochrony i zrównoważonego wykorzystania zasobów genetycznych owiec i kóz; prowadzenie badań dotyczących jakości produktów od tych gatunków; podejmowanie działań związanych z rozwojem krajowego rynku produktów od owiec i kóz oraz wzrostu pogłowia tych zwierząt w kraju; prowadzenie ksiąg kóz karpackich; nadzór merytoryczny nad funkcjonowaniem … w … oraz hodowli zachowawczej owiec i kóz w zakładach doświadczalnych Instytutu.
  • Zakład 5. Określenie wpływu żywienia królików granulowanymi mieszankami paszowymi z dodatkiem wysokobiałkowej mączki z larw różnych owadów na efektywność ich odchowu i jakość pozyskanego mięsa; opracowanie nowych typów klatek dla utrzymywania stada podstawowego oraz rosnącej młodzieży w warunkach podwyższonego dobrostanu przy zapewnieniu opłacalności tej gałęzi produkcji; badania nad określeniem wartości pokarmowej białka mięsa ślimaków oraz strawności i przyswajalności wapnia z ich muszli w doświadczeniach bilansowych na szczurach; prowadzenie i zarządzanie bazą danych o krajowych zasobach genetycznych zwierząt futerkowych.
  • Zakład 6. Doskonalenie metod ochrony zasobów genetycznych koni rodzimych ras; monitorowanie i analiza zmian zachodzących w populacjach objętych programami ochrony zasobów genetycznych; opracowanie metod oceny wartości użytkowej oraz alternatywnych sposobów użytkowania koni z wykorzystaniem genetyki molekularnej i genetyki populacji; prowadzenie i zarządzanie bazą danych o krajowych zasobach koni ras rodzimych oraz monitoring stad zachowawczych utrzymywanych w Polsce.
  • Zakład 7. Prowadzenie prac koncepcyjnych i badań podstawowych oraz badań na zwierzętach z zakresu fizjologii żywienia zwierząt i paszoznawstwa, których głównym celem jest dostarczenie wyników badań, będących źródłem wiedzy do tworzenia nowych, innowacyjnych rozwiązań i technologii z zakresu żywienia zwierząt, oceny wartości pokarmowej i przydatności w żywieniu nowych materiałów i dodatków paszowych; dążenie do poprawy możliwości zwiększenia w surowcach pochodzenia zwierzęcego zawartości substancji prozdrowotnych, a także zagadnień związanych z ograniczeniem emisji substancji szkodliwych do środowiska na drodze żywieniowej wspierając ekologię produkcji zwierzęcej.
  • Zakład 7. Doskonalenie rozwiązań systemowych w oparciu o precyzyjne metody monitoringu, zarządzania i sterowania procesowego z uwzględnieniem ich wymiaru ekonomicznego oraz interakcji między środowiskiem produkcji a zwierzęciem oraz środowiskiem naturalnym.
  • Zakład 8. Zastosowanie najnowszych osiągnięć genetyki molekularnej w praktyce hodowlanej obejmujące: identyfikację osobniczą i gatunkową zwierząt na poziomie genomu i proteomu; charakterystykę struktury genetycznej różnych ras zwierząt gospodarskich oraz ocenę zmienności genetycznej populacji; skanowanie genomu w poszukiwaniu markerów … cech produkcyjnych i monitorowanie bioróżnorodności populacji; poszukiwanie i identyfikację podłoża chorób genetycznych oraz polimorfizmów w genach warunkujących oporność (wrażliwość) na choroby; genomikę strukturalną i funkcjonalną na poziomie analizy genomu, …, …, …oraz …; badania organizacji genomów w oparciu o klasyczne i molekularne analizy cytogenetyczne komórek somatycznych i rozrodczych; identyfikację markerów białkowych charakterystycznych dla cech użytkowych zwierząt hodowlanych oraz stanów chorobowych.
  • Zakład 9. Realizacja badań dotyczących zagadnień szeroko pojętej biotechnologii rozrodu zwierząt, zarówno samców, jak i samic. Podejmowanie problematyki związanej z rozrodem samców, koncentrującej się na diagnostyce andrologicznej, opartej o cytometrię przepływową, luminescencję i mikroskopię fluorescencyjną oraz na konserwacji nasienia, obejmującej kriokonserwację i liofilizację plemników. Opracowywanie zagadnień dotyczących rozrodu samic: superowulacji, przyżyciowego pozyskiwania oocytów, przenoszenia zarodków, pozaustrojowego uzyskiwania zarodków, kriokonserwacji oocytów i zarodków, hodowli komórek somatycznych i macierzystych in vitro, klonowania somatycznego zwierząt. Kontynuacja badań z zakresu transgenezy zwierząt dla celów biomedycznych. Ochrona zwierząt gospodarskich metodą … , w tym prowadzenie banku materiałów biologicznych (nasienie, zarodki) zagrożonych ras.

Instytut realizuje również zlecone mu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zadania ustawowe określone w przepisach o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, o paszach oraz w przepisach rozporządzenia PE i Rady 2016/1012 w sprawie hodowli zwierząt.

Celem zadań ustawowych, które obejmują działania dotyczące funkcjonowania hodowli i produkcji zwierzęcej, zdolnej do konkurowania na rynku europejskim i opierają się na najnowszych osiągnięciach nauki polskiej i światowej w dziedzinie hodowli i produkcji zwierzęcej, jest zapewnienie postępu biologicznego hodowli zwierząt gospodarskich przy zachowaniu bogatej bioróżnorodności zwierząt, z uwzględnieniem biotechnologicznych, technologicznych i środowiskowych uwarunkowań produkcji.

Instytut prowadzi także działalność na zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym, m.ni. w zakresie:

  • sprzedaż - wydawnictwa;
  • sprzedaż - pozostała działalność naukowa - laboratoria;
  • sprzedaż - sympozja, konferencje, szkolenia;
  • sprzedaż - pozostała działalność naukowa - zlecenia obce;
  • sprzedaż - usługi laboratoryjne;
  • sprzedaż - działalność rolnicza;
  • sprzedaż - działalność pozostała;
  • czynsze - lokale mieszkalne;
  • dzierżawa, najem - pozostałe;
  • sprzedaż - ośrodek szkoleniowy.

Działalność gospodarcza, o której mowa wyżej, jest prowadzona przez komórki organizacyjne, zgodnie z zakresem ich zadań, określonym w regulaminie organizacyjnym Instytutu.

Lider Konsorcjum zawarł z Instytutem … oraz z polskimi organizacjami branżowymi, reprezentującymi wszystkich uczestników sektora produkcji mięsa i jego przetworów oraz indywidualnymi gospodarstwami rolnymi, umowę tzw. konsorcjum naukowego.

Z punktu Instytutu umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności naukowej i badawczej, a nie w ramach działalności gospodarczej.

Cele konsorcjum zostały określone jako wspólna realizacja przedsięwzięcia o charakterze projektu badawczo-rozwojowego, zmierzającego do opracowania i wdrożenia do praktyki innowacji w zakresie metod monitorowania i obniżenia emisji gazów cieplarnianych do praktyki produkcyjnej w uznanych systemach jakości produktów mięsnych. Jako jeden z jej priorytetów konsorcjum wskazano opracowanie szczegółowego planu operacji pt.: „…” aby prawidłowo realizować Projekt, a rozpoczęcie i realizacja jego uzależniona jest od zawarcia umowy o dofinansowanie Projektu przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w … .

Do zadań Konsorcjum, określonych w umowie konsorcjalnej, należy:

  • organizacja wspólnych działań w zakresie objętym Projektem,
  • ustalanie zakresu prac i badań, podział zadań między Członków oraz ich realizacja w terminach określonych w Projekcie,
  • współdziałanie w celu zrealizowania Projektu zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie tak, aby został osiągnięty cel Projektu. Jednostką reprezentującą Konsorcjum - koordynatorem współpracy Członków - jest Lider, którym nie jest Wnioskodawca.

Wnioskodawca, jako Członek Konsorcjum zgodnie z umową konsorcjalną, jest zobowiązany w szczególności do:

  • realizacji zadań przypisanych mu zgodnie z wypracowanym opisem planowanej operacji zgodnie z umową we wniosku o dofinansowanie, obowiązującymi przepisami krajowymi i Unii Europejskiej oraz dokumentami projektowymi w szczególności wytycznymi i przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie,
  • osiągnięcie założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie, za osiągnięcie których, zgodnie z ustalonym między Stronami podziałem ról i zadań, dany uczestnik Konsorcjum będzie odpowiedzialny,
  • zapewnienia sfinansowania kosztów stanowiących wymagany wkład własny oraz kosztów niekwalifikowanych dla realizacji operacji we własnym zakresie,
  • wzajemnego informowania się o każdym fakcie, który mógłby mieś wpływ na możliwość prawidłowej realizacji operacji lub osiągniętych celów operacji lub wskaźników projektu,
  • promowania operacji oraz informowania o osiągniętych rezultatach na każdym etapie jej realizacji.

Środki finansowe na realizacje Projektu będą kierowane przez ARiMR na rachunek bankowy Lidera, a następnie przekazywane za jego pośrednictwem na rachunki bankowe Członków konsorcjum. Lider będzie przekazywał Członkom środki finansowe zgodnie z kosztorysem operacji, harmonogramem płatności oraz harmonogramem wykonania operacji, w terminie 14 dni od daty wpłynięcia środków na rachunek Lidera.

Strony Konsorcjum ponoszą solidarną odpowiedzialność za realizację operacji wobec instytucji przyznającej dofinansowanie.

W przypadku wezwania przez uprawniony podmiot do zwrotu całości lub części przekazanego dofinansowania wraz z należnymi odsetkami lub do zapłaty kary umownej, korekty finansowej lub jakiejkolwiek innej płatności o charakterze sankcji finansowej za naruszenie przepisów lub procedur obowiązujących przy realizacji operacji, obowiązkiem realizacji powyższych roszczeń finansowych w stosunkach wewnętrznych Konsorcjum, zostanie obciążony ten Członek Konsorcjum, którego działania lub zaniechania doprowadziły do zastosowania takiej sankcji finansowej.

Prawa własności intelektualnej (w tym prawa autorskie i pokrewne) wytworzonej w ramach realizacji Projektu przez Członka Konsorcjum, przysługiwać będą mu jako jego wykonawcy, zarówno w postaci ukończonej, jak i nieukończonej, bez względu na formę, sposób utrwalenia, itd. Członek będzie również wyłącznie uprawniony do udzielania zezwolenia na korzystanie z tych opracowań oraz rozporządzania takimi opracowaniami. Prawa własności przemysłowej, wartości niematerialne i prawne, prawa pokrewne, prawa do patentów, know-how powstałe w wyniku wykonania Projektu z udziałem Członków Konsorcjum, przysługiwać będą tym Członkom wspólnie, zaś udziały Członków we wspólnym prawie zostaną ustalone w oddzielnej umowie stosownie do wkładu Członków Konsorcjum.

Lider Konsorcjum, jako przedstawiciel Członków, zawarł Umowę o przyznanie pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Realizowana przez beneficjenta zawartej umowy o przyznanie pomocy operacja, prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla działania „Współpraca” - „Wspieranie innowacyjności, współpracy i rozwoju bazy wiedzy na obszarach wiejskich”, „Wzmacnianie powiązań między rolnictwem, produkcją żywności i leśnictwem a badaniami i innowacją, w tym do celów ulepszonego zarządzania środowiskiem i lepszych wyników”, „Poprawa wyników gospodarczych wszystkich gospodarstw oraz ułatwianie restrukturyzacji i modernizacji gospodarstw, szczególnie z myślą o zwiększeniu uczestnictwa w rynku i zorientowania na rynek, a także zróżnicowania produkcji rolnej”.

W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: opracowanie założeń, wdrożenie oraz praktyczna weryfikacja metod redukujących emisję gazów cieplarnianych oraz zwiększających sekwencję węgla w rolnictwie.

Finansowanie będzie wypłacane w 5 ratach.

Podstawą do wyliczenia kwoty pomocy do wypłaty są faktycznie i prawidłowo poniesione koszty kwalifikowalne z uwzględnieniem odpowiednich zapisów umowy o przyznanie pomocy, jednak w wysokości nie wyższej niż suma kosztów kwalifikowalnych wykazana dla operacji w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy o przyznanie pomocy.

W związku z ponoszonymi wydatkami kwalifikowanymi, część tych wydatków będzie opodatkowana podatkiem VAT, tzn. wydatki będą zawierały podatek naliczony, gdyż będą ponoszone na rzecz podatników VAT, którzy opodatkują swoje usługi/towary. Wydatki te będą ściśle powiązane z realizowanym projektem w ramach umowy o przyznanie pomocy.

Zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do Wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 16 Współpraca, spodziewane konkretne efekty operacji stanowić będą: powszechnie dostępny katalog metod redukcji … i sekwestracji węgla w produkcji mięsa wieprzowego i wołowego, zwłaszcza objętego systemami jakości … i …; wdrożenie niskoemisyjnych metod produkcji mięsa wieprzowego i wołowego (zwłaszcza … i …) w praktyce produkcyjnej przez jednego z konsorcjantów projektu (nie Instytut); opracowanie komputerowego kalkulatora efektywności klimatycznej oraz publikacja monografii naukowej dotyczącej metod produkcji redukujących emisję … i zwiększających sekwestrację. Rezultaty projektu mają być nieodpłatnie udostępnione do publicznej wiadomości na stronie internetowej, co wynika z zapisów rozporządzenia i umowy o przyznanie pomocy (Rozporządzenie MRiRW z 23 grudnia 2016 w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Współpraca" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 § 4 ust. 2 pkt 5 i 6), co przyczyni się do upowszechnienia opracowanych rozwiązań i da możliwość ich szerokiego wykorzystania i wdrażania w praktyce.

Z zapisów tych wynika, że zasadniczo komercjalizacja wyników projektu sfinansowanego z umowy o przyznanie pomocy będzie dokonywana przez innych Członków Konsorcjum niż Instytut.

Instytut wykona badania, a wyniki tych badań zostaną przez Instytut opublikowane - tzn. wyniki badań będą dostępne powszechnie i każdy będzie mógł sprawdzić, jakie badania przeprowadzono w ramach projektu i jaki był ich wynik.

W związku z tym Instytut nie planuje osiągać wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu, np. jednemu z uczestników konsorcjum, np. poprzez udzielenie licencji lub zbycie praw autorskich majątkowych czy to praw własności przemysłowych wytworzonych w ramach projektu.

Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Instytutu. Wnioskodawca nie planuje również osiągać innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu, tzn. wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Instytutowi będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  • nabycia towarów i usług,
  • dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W ocenie Wnioskodawcy, fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym występuje on jako jednostka przeprowadzająca jedynie prace badawcze, a wyniki tych prac nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane. Wnioskodawca dokona publikacji wykonanych przez siebie badań i ich wyników i nie uzyska żadnego wynagrodzenia za licencję lub przeniesienie części praw autorskich majątkowych lub praw własności przemysłowej jakie może, ale nie musi wystąpić.

Należy podkreślić, że środki otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację Projektu są przeznaczone de facto wyłącznie na pokrycie kosztów badań naukowych. W świetle powyższego brak jest uzasadnionych przesłanek do skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach związanych z realizacją projektu finansowanego w ramach umowy o przyznanie pomocy. Jak wskazano bowiem w przepisie art. 86 ustawy o VAT, ustawodawca zezwolił na odliczenie podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi, a takimi są niekomercyjnie prowadzone badania naukowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu wskazać należy, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 z późn. zm.) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy - efekty zrealizowanego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał bowiem, że projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej a nie komercyjnej Instytutu. Wnioskodawca nie planuje również osiągać innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu, tzn. wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane. Instytut wykona badania, a wyniki tych badań zostaną przez Instytut opublikowane - tzn. wyniki badań będą dostępne powszechnie i każdy będzie mógł sprawdzić jakie badania przeprowadzono w ramach projektu i jaki był ich wynik. Instytut nie planuje osiągać wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu, np. jednemu z uczestników konsorcjum, np. poprzez udzielenie licencji lub zbycie praw autorskich majątkowych czy to praw własności przemysłowych wytworzonych w ramach projektu. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. Projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: „…”, ponieważ efekty ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla pozostałych członków konsorcjum, o których mowa we wniosku.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację tut. Organ jako element zaistniałego stanu faktycznego przyjął wskazaną w opisie sprawy okoliczność, że Instytut nie planuje osiągać wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu, np. jednemu z uczestników konsorcjum, np. poprzez udzielenie licencji lub zbycie praw autorskich majątkowych czy to praw własności przemysłowych wytworzonych w ramach projektu oraz że projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Instytutu. Wnioskodawca nie planuje również osiągać innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu, tzn. wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności otrzymania wynagrodzenia lub jakiejkolwiek korzyści z tytułu np. udzielenia licencji, zbycia praw autorskich majątkowych czy praw własności przemysłowych wytworzonych w ramach projektu, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj