Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.417.2021.2.SM
z 16 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 czerwca 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 25 sierpnia 2021 r. (data wpływu 26 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” od wydatków poniesionych na zadania 1 i 2 – jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu od wydatków poniesionych na zadanie 3 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

8 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, którym objęte są 3 zadania:

  • 1;
  • 2;
  • 3.

Wniosek uzupełniono pismem z 25 sierpnia 2021 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie przedmiotu wniosku, a także że stanowisko Wnioskodawcy nie ulega zmianie w związku z uzupełnieniem wniosku, jak również o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku).

Gmina… (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Od 1 stycznia 2017 r. podjęła scentralizowane rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

Gmina realizuje projekt pn. „…”. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu będą wystawiane na Gminę.

Projektem objęte są następujące zadania:

  1. ….
    1. Roboty ziemne, w tym wykopy ciągłe o ścianach pionowych, umocnionych, na podsypce z piasku.
    2. Wykonanie sieci wodociągowej z rur … o średnicy … mm o długości … m.
    3. Zasypanie wykopu z zagęszczeniem.
    4. Wykonanie przepustów rura dwudzielną pod drogami o długości … m.
    5. Wykonanie studni rewizyjnej z kręgów betonowych o średnicy … mm.
    6. Montaż zaworu bezpieczeństwa …, zasuwy regulacyjnej ….
    7. Montaż hydrantów przeciwpożarowych nadziemnych wraz z zasuwami w ilości 2 sztuk.
    8. Przywrócenie miejsca prowadzonych robót do stanu pierwotnego.
    9. Wykonanie próby szczelności sieci wodociągowej, płukanie i dezynfekcja sieci.
    10. Obsługa geodezyjna.
  1. ….
    1. Roboty ziemne, w tym wykopy ciągłe o ścianach pionowych, umocnionych, na podsypce z piasku.
    2. Wykonanie sieci wodociągowej z rur … o średnicy … mm o długości … m.
    3. Zasypanie wykopu z zagęszczeniem.
    4. Wykonanie studni rewizyjnej z kręgów betonowych o średnicy … mm.
    5. Montaż zaworu bezpieczeństwa …, zasuwy regulacyjnej ….
    6. Montaż hydrantów przeciwpożarowych nadziemnych wraz z zasuwami w ilości 2 sztuk.
    7. Przywrócenie miejsca prowadzonych robót do stanu pierwotnego.
    8. Wykonanie próby szczelności sieci wodociągowej, płukanie i dezynfekcja sieci.
    9. Obsługa geodezyjna.
  1. ….
      Umowa jest realizowana w ramach dofinansowania z Rządowego Funduszu Inicjatyw Lokalnych.
      W ramach zamówienia przewidziano m.in.:
    1. Dostawę i montaż wodomierzy o średnicy … jednostrumieniowych suchobieżnych wraz z nakładką radiową w ilości – … szt. (posiadający gwint króćców wodomierza …) i plombowanie.
    2. Dostawę wodomierzy o średnicy … jednostrumieniowych suchobieżnych wraz z nakładką radiową w ilości – … szt. (posiadający gwint króćców wodomierza …), stanowiących rezerwę w przypadku awarii.
    3. Dostawę wodomierzy o średnicy … jednostrumieniowych suchobieżnych wraz z nakładką radiową i antenką w ilości – … szt. (posiadający gwint króćców wodomierza …), stanowiących rezerwę w przypadku awarii.
    4. Dostawę i montaż zaworu grzybkowego o średnicy … przed wodomierzem w ilości – … szt.
    5. Dostawę zestawu inkasenckiego składającego się z mobilnego urządzenia z zainstalowanym oprogramowaniem do zdalnego odczytu danych wraz z układem nadawczo-odbiorczym, dedykowanym oraz niezbędne akcesoria pozwalające na bezpieczne korzystanie z zestawu w samochodzie – bez względu na tryb pracy dostarczanego rozwiązania systemu zdalnego odczytu – stacjonarnego czy mobilnego – … kpl.
    6. Dostawę zestawów komputerowych wraz z oprogramowaniem dla księgowości, celem sprawnej obsługi mieszkańców – … kpl.
    7. Dostawę serwisu on-line dla odbiorców wody – … kpl.
    8. Usługi wdrożeniowe oraz udzielenie licencji/sublicencji na oprogramowanie objęte Umową.
    9. Dostawę dokumentacji:
      1. Dokumentacji sprzętu, karty katalogowe, certyfikaty, zatwierdzenia, oświadczania i inne.
      2. Dokumentacji oprogramowania składająca się z dokumentacji technicznej i dokumentacji użytkowej oraz dokumentacji technicznej mechanizmów integracji z e-usługami i ZSI Zamawiającego (przede wszystkim z modułem Bilingowym).
    10. Harmonogram wdrożenia.
    11. Przeprowadzenie szkolenia uprawnionych pracowników w zakresie obsługi Przedmiotu umowy. Szkolenie powinno zostać przeprowadzone dla min. … pracowników Zamawiającego. Wodomierze będą montowane zarówno w bryle budynku, jak i na zewnątrz.

  1. Inspektor nadzoru do w. zadań.

Do powstałych w ramach zadania 1 i 2 projektu sieci wodociągowych będą podłączone wyłącznie podmioty zewnętrzne obciążane za wodę fakturami z podatkiem VAT. W ramach zadania oznaczonego we wniosku nr 3 wymiana wodomierzy będzie realizowana w punktach poboru dot. osób fizycznych i budynkach objętych społecznym budownictwem mieszkaniowym – opłaty za wodę wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT; w budynkach, w których występuje działalność mieszana – opodatkowana, zwolniona i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. budynek Urzędu Gminy; jak i w punktach poboru zasilających w wodę budynki należące do Gminy, w których nie prowadzi się działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, ponieważ służą do celów statutowych. Część projektu czyli wydatki poniesione na inspektora nadzoru dotyczą całego projektu czyli cz. 1, 2 i 3. W strukturach Urzędu Gminy nie funkcjonuje zakład budżetowy. Sferą wod.-kan. w Gminie zajmują się pracownicy Urzędu Gminy, a mienie wod.-kan. jest w zasobie Urzędu Gminy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał następujące informacje:

  1. Na pytanie Organu „Czy realizacja zadań 1-3 w ramach projektu „…” należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372)? Jeżeli tak, to prosimy, żeby wskazali Państwo dokładną podstawę prawną działania”, Gmina odpowiedziała, że realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372). Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy: zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
  2. Gmina będzie miała możliwość wyodrębnienia wydatków na zadania: 1, 2 i 3, natomiast wydatki poniesione na inspektora będą dotyczyć całego projektu bez możliwości wyodrębnienia na poszczególne zadania.
  3. Na zadane w wezwaniu pytanie: „Do jakich czynności wykorzystywane są/będą przez Państwa towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu pn. „…”, na zadania: 1, 2 i 3”, wraz z nabywanymi usługami inspektora nadzoru, tj. czy do czynności:
    • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakich)?
    • zwolnionych od podatku od towarów i usług (proszę wskazać jakich oraz na jakiej podstawie prawnej czynności te korzystają ze zwolnienia)?
    • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
    Odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie dla każdego ww. zadania oznaczonego nr 1 do 3 we wniosku wraz z nabywanymi usługami inspektora nadzoru”,

    Gmina wymieniła:
    • 1 – wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. dostawa wody do podmiotów zewnętrznych, tj. opłaty za dostawę wody podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT;
    • 2 – wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT tj. dostawa wody do podmiotów zewnętrznych, tj. opłaty za dostawę wody podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT;
    • 3
      • do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – w zakresie wymiany wodomierzy: w punktach poboru dot. osób fizycznych i budynkach objętych społecznym budownictwem mieszkaniowym, tj. pomiar ilości dostarczanej wody do podmiotów zewnętrznych, na podstawie którego dokonywane jest rozliczenie, tj. opłaty za dostawę wody podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT,
      • do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – w zakresie wymiany wodomierzy w budynkach, w których występuje działalność mieszana – opodatkowana, zwolniona i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. budynek Urzędu Gminy – budynek Urzędu Gminy związany jest z całą działalnością Gminy zarówno publicznoprawną niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. w charakterze organu władzy publicznej, jak i z działalnością gospodarczą Gminy opodatkowaną podatkiem VAT (np. dzierżawy) oraz zwolnioną z opodatkowania VAT (wynajem lokali mieszkalnych).
    • wydatki poniesione na inspektora nadzoru – do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. związek z całym projektem bez możliwości wyodrębnienia.

  1. Na pytanie „Czy efekty realizowanego projektu pn. „…” (każdego zadania oznaczonego nr 1 do 3 we wniosku wraz z nabywanymi usługami inspektora nadzoru) wykorzystywane są/będą przez Państwa (w tym za pośrednictwem podmiotów korzystających z budynków gminnych) do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?”, Gmina wskazała, że:
    • 1 – wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
    • 2 – wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
    • 3
      • w zakresie wymiany wodomierzy w punktach poboru dot. osób fizycznych i budynkach objętych społecznym budownictwem mieszkaniowym – wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług,
      • w zakresie wymiany wodomierzy w budynkach, w których występuje działalność mieszana – opodatkowana, zwolniona i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. budynek Urzędu Gminy – wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług;
    • wydatki poniesione na inspektora nadzoru – wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
  1. W zakresie części efektów projektu wykorzystywanych zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, tj. w zakresie wymiany wodomierzy w budynkach, w których występuje działalność mieszana – opodatkowana, zwolniona i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. budynek Urzędu Gminy oraz w zakresie wydatków poniesionych na inspektora nadzoru nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. W odpowiedzi na pytanie „Czy efekty realizowanego ww. projektu (każdego zadania oznaczonego nr 1 do 3 we wniosku wraz z nabywanymi usługami inspektora nadzoru) w ramach działalności gospodarczej będą wykorzystywane przez Państwa (w tym za pośrednictwem podmiotów korzystających z budynków gminnych) zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT?”, Gmina podała, że:
    • 1 – wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej i w ramach tej działalności wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT
    • 2 – wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej i w ramach tej działalności wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT
    • w zakresie wymiany wodomierzy w budynkach, w których występuje działalność mieszana – opodatkowana, zwolniona i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. budynek urzędu Gminy – wykorzystywane do działalności gospodarczej i w ramach tej działalności zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT
    • w zakresie usług inspektora nadzoru w ramach działalności gospodarczej będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT.

  1. W zakresie efektów projektu związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi VAT, jak i zwolnionymi z VAT niniejszego pisma nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania 1 i 2, tj. „…” oraz „….” w całości?
  2. Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania 3 w zakresie wymiany wodomierzy:
    1. w punktach poboru dot. osób fizycznych i budynkach objętych społecznym budownictwem mieszkaniowym – w całości?
    2. w budynkach, w których występuje działalność mieszana – opodatkowana, zwolniona i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. budynek Urzędu Gminy – z zastosowaniem prewspółczynnika?
    3. w punktach poboru zasilających w wodę budynki należące do Gminy, w których nie prowadzi się działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, ponieważ służą do celów statutowych?

Zdaniem Wnioskodawcy,

W zakresie odpowiedzi na pyt. 1 Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania 1 i 2, tj. „…” oraz „….” w całości.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 86 ust. 2a ustawy określa, iż w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 90 ustawy o VAT:

  1. W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
  2. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego do sieci wodociągowych powstałych w ramach zadań określonych we wniosku punktami 1 i 2 będą podłączone wyłącznie podmioty zewnętrzne obciążane za wodę fakturami z podatkiem VAT. Czyli przedmiotowe sieci będą związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT co daje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego od tej części projektu w całości.

W zakresie odpowiedzi na pyt. 2 w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację zadania 3 w zakresie wymiany wodomierzy: w punktach poboru dot. osób fizycznych i budynkach objętych społecznym budownictwem mieszkaniowym Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości.

Wodomierze służą do rozliczania ilości zużytej przez dany punkt poboru wody i na tej podstawie pobierane są opłaty za zużytą wodę. Wodomierze w tej części zadania służą punktom poboru związanym wyłącznie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT – opłaty za wodę z tych punktów poboru są wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT. W zakresie wymiany wodomierzy w budynkach, w których występuje działalność mieszana – opodatkowana, zwolniona i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. budynek Urzędu Gminy, Gminie przysługuje odliczenie podatku VAT z zastosowaniem prewspółczynnika o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy VAT oraz proporcji struktury sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Wprawdzie z tego rodzaju punktu poboru Gmina nie ma bezpośrednio dochodu opodatkowanego VAT z tyt. opłaty za wodę ale koszt wymiany wodomierza jest kosztem funkcjonowania Urzędu obsługującego Gminę związanego zarówno z działalnością gospodarczą, jak i publicznoprawną Gminy.

W zakresie wymiany wodomierzy w punktach poboru zasilających w wodę budynki należące do Gminy, w których Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT i nie są te budynki nawet pośrednio z działalnością gospodarczą Gminy związane, ponieważ służą do celów statutowych – Gminie nie będzie przysługiwać odliczenie podatku VAT.

W zakresie kosztów ogólnych zadania dotyczącego wymiany wodomierzy, tj.

  1. Dostawy zestawu inkasenckiego składającego się z mobilnego urządzenia z zainstalowanym oprogramowaniem do zdalnego odczytu danych wraz z układem nadawczo-odbiorczym, dedykowanym oraz niezbędnych akcesoriów pozwalających na bezpieczne korzystanie z zestawu w samochodzie – bez względu na tryb pracy dostarczanego rozwiązania systemu zdalnego odczytu – stacjonarnego czy mobilnego – 1 kpl.;
  2. Dostawy zestawów komputerowych wraz z oprogramowaniem dla księgowości, celem sprawnej obsługi mieszkańców – 2 kpl.;
  3. Dostawy serwisu on-line dla odbiorców wody – 1 kpl.;
  4. Usług wdrożeniowych oraz udzielenia licencji/sublicencji na oprogramowanie objęte Umową;
  5. Dostawy dokumentacji:
    1. Dokumentacji sprzętu, kart katalogowych, certyfikatów, zatwierdzenia, oświadczenia i innych;
    2. Dokumentacji oprogramowania składającej się z dokumentacji technicznej i dokumentacji użytkowej oraz dokumentacji technicznej mechanizmów integracji z e-usługami i … Zamawiającego (przede wszystkim z modułem Bilingowym).
  6. Harmonogramu wdrożenia;
  7. Przeprowadzenie szkolenia uprawnionych pracowników w zakresie obsługi Przedmiotu umowy. Szkolenie powinno zostać przeprowadzone dla min. 3 pracowników Zamawiającego; –Gminie będzie przysługiwać odliczenie z zastosowaniem prewspółczynnika (art. 86 ust. 2a ustawy VAT) oraz proporcji struktury sprzedaży (art. 90 ust. 2 ustawy VAT) z uwagi na to, że bezpośrednie przypisanie tych wydatków do działalności gospodarczej i celów innych niż działalność gospodarcza nie jest możliwe. Wydatki te służą realizacji całego zadania.

W zakresie wydatków na inspektora nadzoru dla całego projektu Gminie będzie przysługiwać odliczenie podatku naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika oraz proporcji struktury sprzedaży z uwagi na to, że bezpośrednie przypisanie tych wydatków do działalności gospodarczej i celów innych niż działalność gospodarcza nie jest możliwe. Wydatki te służą realizacji całego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Odnośnie sposobu określenia proporcji należy wskazać, że na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. z 2021 r., poz. 999), zwane dalej: „rozporządzeniem”. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Należy również zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem, wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina zamierza realizować projekt pn. „…”, którym objęte są 3 zadania ... Wnioskodawca wskazał we wniosku, że będzie miał możliwość wyodrębnienia wydatków na ww. zadania, natomiast wydatki poniesione na nabycie usług inspektora nadzoru będą dotyczyć całego projektu bez możliwości wyodrębnienia na poszczególne zadania. Ponadto w zakresie części efektów projektu wykorzystywanych zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, tj. w zakresie wymiany wodomierzy w budynkach, w których występuje działalność mieszana – opodatkowana, zwolniona i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. budynek Urzędu Gminy oraz w zakresie wydatków poniesionych na nabycie usług inspektora nadzoru nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie w zakresie efektów projektu związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi VAT, jak i zwolnionymi z VAT, Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Wobec powyższego należy jeszcze raz wskazać, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem).

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Na wstępie należy zauważyć, że część ponoszonych wydatków na realizację projektu pn. „…” to wydatki poniesione na nabycie usług inspektora nadzoru, które dotyczą całego ww. projektu czyli wszystkich zadań 1, 2 i 3, tj. ….

Gmina wskazała, że ww. wydatków na nabycie usług inspektora nadzoru nie będzie miała możliwości wyodrębnienia na poszczególne ww. zadania 1, 2 i 3. Wydatki na nabycie usług inspektora nadzoru Gmina będzie wykorzystywała do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie miała możliwości przyporządkowania ww. wydatków do poszczególnych rodzajów czynności.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki na nabycie usług inspektora nadzoru ponoszone w związku z realizacją całego projektu pn. „…” będą związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, i Wnioskodawca nie będzie miał możliwości przypisania poniesionych ww. wydatków do poszczególnych rodzajów czynności, to Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej ww. wydatki na nabycie usług inspektora nadzoru będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym Gminie będzie przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami na nabycie usług inspektora nadzoru na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy, przepisów ww. rozporządzenia oraz przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jednocześnie z okoliczności sprawy wynika, że poza ww. wydatkami na nabycie usług inspektora nadzoru Gmina jest w stanie wyodrębnić wydatki ponoszone na zadania 1 i 2 w ramach realizacji projektu, które będą wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej i w ramach tej działalności wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

A zatem z tytułu tej części wydatków związanych z realizacją zadań 1 i 2, które Gmina będzie w stanie przypisać w całości do czynności opodatkowanych, i które nie będą wydatkami na nabycie usług inspektora nadzoru, Wnioskodawcy – zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z tytułu tej części wydatków. Przy czym prawo to będzie przysługiwać, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Jednakże w związku z okolicznością, że ww. wydatki związane z realizacją zadań 1 i 2 będą również ponoszone na montaż hydrantów przeciwpożarowych, to należy zastrzec, że w sytuacji, gdy wodociągi w miejscowości …, w ramach realizacji tej inwestycji zostaną wykorzystane faktycznie przez Gminę do celów przeciwpożarowych (czynności niepodlegające opodatkowaniu), to nastąpi zmiana przeznaczenia przedmiotowej Infrastruktury. W konsekwencji konieczna będzie stosowna korekta odliczonego uprzednio podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 91 ustawy.

Także w odniesieniu do realizacji ww. projektu w części dotyczącej zadania 3 pn. „…”, Gmina w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności winna przyporządkować konkretne wydatki do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Czyli odrębnie określić, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu dotyczących zadania 3 (dokonania tzw. bezpośredniej alokacji).

W sytuacji zatem, jeżeli Gmina w stosunku do części wydatków projektu ponoszonych na zadanie 3 – za wyjątkiem wydatków na nabycie usług inspektora nadzoru – będzie miała możliwość przyporządkowania części wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (np. wydatki na wymianę wodomierzy w punktach poboru dot. osób fizycznych i w budynkach objętych społecznym budownictwem mieszkaniowym), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego związanego z tą częścią wydatków, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Z kolei jeżeli Gmina w stosunku do części wydatków projektu ponoszonych na zadanie 3 – za wyjątkiem wydatków na nabycie usług inspektora nadzoru – będzie miała możliwość przyporządkowania części tych wydatków wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu (np. wydatki na wymianę wodomierzy w punktach poboru zasilających w wodę budynki należące do Gminy, w których nie prowadzi się działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT), to Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tą częścią wydatków.

Natomiast w przypadku tej części wydatków projektu ponoszonych na zadanie 3 związanej z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi z opodatkowania i niepodlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, w stosunku do których Gmina nie będzie miała możliwości przyporządkowania ich w całości do działalności gospodarczej (np. wydatki na wymianę wodomierzy w budynku Urzędu Gminy), to Wnioskodawca do tych wydatków będzie zobowiązany do stosowania proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia w sprawie proporcji. W dalszym etapie, skoro nabywane towary i usługi wykorzystywane będą również do czynności zwolnionych od podatku, winien nastąpić kolejny podział podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ustawy.

W konsekwencji w tej części wydatków Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim te ww. wydatki, będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. Następnie, w związku z tym, że ww. wydatki będą wykorzystywane również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, Gmina winna zastosować przepisy art. 90 ust. 2 i następne ustawy. Prawo do odliczenia podatku VAT, związanego z tą częścią wydatków poniesionych na realizację zadania 3, będzie przysługiwać, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2 wniosku należało uznać je za nieprawidłowe, ze względu na brak uwzględnienia wpływu wydatków poniesionych na nabycie usług inspektora nadzoru na prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach poszczególnych zadań.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj