Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.490.2021.2.EJU
z 17 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2021 r. (data wpływu 25 czerwca 2021 r.) uzupełnione pismem z 25 sierpnia 2021 r. (data wpływu 27 sierpnia 2021 r.) oraz pismem z 27 sierpnia 2021 r. (data wpływu 31 sierpnia 2021 r.). o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji zadania pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

25 czerwca 2021 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji zadania pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 sierpnia 2021 r. (data wpływu 27 sierpnia 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu nr 0111-KDIB3-2.4012.490.1.EJU oraz pismem z 27 sierpnia 2021 r. (data wpływu 31 sierpnia 2021 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Województwo, jako jednostka samorządu terytorialnego – będąca osobą prawną na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Województwo w 2021 r. podjęło działania zmierzające do pozyskania dofinansowania w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadanie pn. „…”

Zadanie polegać będzie na poszerzeniu wiedzy zawodowej z zakresu odnawialnych źródeł energii, co umożliwi uczniom pogłębienie wiedzy zawodowej oraz ułatwi kształcenie teoretyczne oraz praktyczne w specjalistycznych działach odnawialnych źródeł energii i umożliwi ich wykorzystanie.

W ramach zadania zostanie utworzona pracownia odnawialnych źródeł energii (OZE), w ramach której zostaną zakupione na potrzeby kształcenia: xxxx.

Pracownia ta jest niezbędna do kształcenia w zawodach m.in. montaż i uruchomienie urządzeń i systemów energetyki odnawialnej oraz eksploatacja urządzeń i systemów energii odnawialnej, podstawy energetyki, monitorowanie systemów energetyki odnawialnej.

Celem zadania jest poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu: xxxx.

Nabyte towary i usługi stanowić będą mienie utworzonej Uchwałą Sejmiku Województwa Nr XXX z dnia 30 marca 2021 r. jednostki oświatowej tj. X i Y Realizacja zadania pn. „…” jest zadaniem Województwa.

Zadanie będzie polegało na utworzeniu pracowni odnawialnych źródeł energii poprzez jej doposażenie w sprzęt niezbędny do kształcenia.

Województwo jest czynnym podatnikiem VAT. W zakresie realizowanych zadań nałożonych przepisami Województwo nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W rozliczeniu środków uwzględnione zostaną rachunki/faktury wystawione na:

Nabywca –

Płatnik:

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tj. z dn. 19 marca 2021 r. poz. 685 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z dnia 20 grudnia 2013 r. tj. z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U. z 2020 r poz. 1983 ze zm.) który stanowi , że zwalnia się z podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

X i Y jest jednostką oświatową Samorządu przekazanie na rzecz X Infrastruktury nastąpi nieodpłatnie zgodnie z § 4 uchwały sejmiki województwa.

Samorząd wyposaża X w mienie niezbędne do realizacji zadań statutowych. X jest jednostką oświatową finansowaną z budżetu Województwa. X i Y tworzy się z dniem 1 września 2021 r. w związku z powyższym planowana jest zmiana Uchwały w sprawie wprowadzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Województwo ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT od realizowanego zadania pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Województwo jest czynnym podatnikiem VAT w przypadku zawierania umów cywilnoprawnych.

W zakresie realizowanych zadań nałożonych przepisami, Województwo nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114,119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz 124.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiony powyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, z uwagi na charakter zadania (wykonywanie zadań publicznych), Województwo nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Opisana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedstawionej sprawie Wnioskodawca realizuje zadanie które polegać będzie na poszerzeniu wiedzy zawodowej z zakresu odnawialnych źródeł energii. W ramach zadania zostanie utworzona pracownia niezbędna do kształcenia w zawodach m.in. montaż i uruchomienie urządzeń i systemów energetyki odnawialnej oraz eksploatacja urządzeń i systemów energii odnawialnej, podstawy energetyki, monitorowanie systemów energetyki odnawialnej. Jak podał Wnioskodawca towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak już wskazano wyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – zgodnie z tym co wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabyte z tytułu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu pn. „…”

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność. Ponadto należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny czy Wnioskodawca realizując ww. zadanie działa w charakterze podatnika VAT, gdyż niniejsza kwestia nie była przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj