Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.480.2021.2.KO
z 17 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 czerwca 2021 r. (data wpływu 1 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 12 lipca 2021 r. (data wpływu 15 lipca 2021 r.) i z 8 września 2021 r. (data wpływu 13 września 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanych działek nr 1, 2,
  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania dostawy zabudowanych działek nr 3 i 4/5.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2021 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie

  • zwolnienia od podatku dostawy zabudowanych działek nr 1, 2,
  • opodatkowania dostawy zabudowanych działek nr 3 i 4.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 lipca 2021 r. (data wpływu 15 lipca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 2 lipca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.480.2021.1.KO oraz pismem z 8 września 2021 r. (data wpływu 13 września 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 31 sierpnia 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.480.2021.2.KO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

… sp. z.o.o. jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W przyszłości zamierza sprzedać grunty na których prowadzi działalność gospodarczą Targowisko w formie Giełdy samochodowej - działki nr 1, 5, 3, 6, 2, 4 położone …. Przed zmianą administracyjną granic Miasta ww. działki położone były na terenie gminy …. Ww. działki wg wypisu z rejestru gruntów posiadają klasyfikację BI. Na dzień złożenia przedmiotowego wniosku Miasto nie posiada opracowanego Miejscowego Planu Przestrzennego Zagospodarowania. Powyższe działki zgodnie z informacją zawartą w piśmie Prezydenta Miasta z dnia 9 lutego 2016 r. znak: … znajdują się w terenach przeznaczonych w opracowywanym planie pod zabudowę usługową. Pismem z dnia 23 lutego 2016 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem do Prezydenta Miasta o zmianę ustaleń w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego do przedmiotowego planu i uwzględnienie charakteru zabudowy i funkcji terenu przedmiotowych działek jako: usługi, produkcja nieuciążliwa, handel, magazyny i logistyka. Wnioskodawca na dzień złożenia przedmiotowego wniosku nie posiada decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu ww. działek. Nadmienić należy, że na działkach 1, 5, 3 w 1988 roku rozpoczęta została inwestycja obejmująca budowę magazynu głównego środków chemicznych i sprzętu gospodarstwa domowego oraz całej infrastruktury towarzyszącej. Budowa tej inwestycji została przerwana w 1989 roku. W latach 1988-1989 zgodnie z pozwoleniem na budowę wykonane było tylko palowanie pod budynek magazynu głównego oraz częściowe ogrodzenie terenu. Na powyższym terenie w oparciu o Decyzję Wójta Gminy … od 1990 r. Spółka zaczęła prowadzić Targowisko w formie Giełdy samochodowej. Zakłady … posiadały prawo wieczystego użytkowania działek 2, 6 i 4 na których zamierzały zrealizować inwestycję „…”- inwestycja ta nie została zrealizowana. Powyższe działki w 1997 roku zostały nabyte przez Wnioskodawcę w celu rozszerzenia prowadzenia działalności gospodarczej w formie Giełdy samochodowej. Decyzją Wójta Gminy z dnia 22 września 1997 r. na wszystkie działki będące w posiadaniu Wnioskodawcy na których prowadzone jest targowisko w formie Giełdy samochodowej zostały ustalone warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na: „uporządkowaniu placu handlowego i parkingowego tymczasowo przeznaczonego do sprzedaży samochodów”. Od momentu rozpoczęcia działalności na powyższym terenie Wnioskodawca ponosi co roku nakłady inwestycyjne polegające na modernizacji „Placu giełdy” między innymi: - utwardzenie terenu, budowa i modernizacja dróg wewnętrznych, budowa kanalizacji deszczowej, budowa sieci elektrycznej, budowa sieci hydrantów, rozbudowa ogrodzenia terenu, budowa bram i dróg ewakuacyjnych. Na działce 1 Wnioskodawca wybudował budynek administracyjny targowiska, który jest nietrwale związany z gruntem. Na działce 2 usytuowane są szalety kontenerowe przeznaczone do obsługi prowadzonej działalności. Po zmianach administracyjnych granic Miasta wszystkie przedmiotowe działki znalazły się na terenie miasta i do tej pory Spółka prowadzi na nich działalność polegającą na prowadzeniu targowiska i giełdy samochodowej.

Pismem z 12 lipca 2021 r. uzupełniono opis sprawy następująco:

1. Doprecyzowanie zdarzenia przyszłego:

  1. Budynki i budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego posadowione na działkach:
    • na działce nr 1 znajdują się 2 (dwa) budynki handlowo-usługowe,
    • na działce nr 2 znajduje się 1 budynek socjalny (szalety kontenerowe),
    • przez działki nr 3 i 4 przebiega droga publiczna
  2. informacje dot. budynków/budowli w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego
  • do budynków handlowo-usługowych (działka nr 1)
    1. nabycie ww. budynków nie podlegało podatkowi od towarów i usług, gdyż w okresie nabycia podatek od towarów i usług nie występował,
    2. pierwsze zajęcie (używanie) nastąpiło w miesiącu marcu 2001 r. na podstawie decyzji Starosty … z 27 marca 2001 r. znak: … zgodnie z którą Wnioskodawca uzyskał pozwolenie na użytkowanie pawilonów handlowo-usługowych,
    3. od pierwszego zasiedlenia budynków do chwili planowanej sprzedaży upłynie więcej niż 2 lata,
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których Wnioskodawca miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    5. , f), g) - odpowiedź negatywna na ww. pkt d)
    6. budynki nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT - były wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
  • budynek socjalny (działka nr 2)
    1. nabycie ww. budynku nie podlegało podatkowi od towarów i usług, gdyż w okresie nabycia podatek od towarów i usług nie występował,
    2. pierwsze zajęcie (używanie) nastąpiło w miesiącu marcu 2001 r. na podstawie decyzji Starosty … z 27 marca 2001 r. znak: … zgodnie z którą Wnioskodawca uzyskał pozwolenie na użytkowanie obiektów socjalnych,
    3. od pierwszego zasiedlenia budynków do chwili planowanej sprzedaży upłynie więcej niż 2 lata,
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których Wnioskodawca miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    5. , f), g) - odpowiedź negatywna na ww. pkt d),
    6. budynki nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT - były wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
  • droga publiczna (działka nr 3 i 4)
  1. droga nie była budowana przez Wnioskodawcę i Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jej budowie - obecnie droga o statusie drogi publicznej,
  2. Wnioskodawca z drogi, o której mowa powyżej korzysta od stycznia 1998 r.
  3. do chwili sprzedaży ww. działki upłynie okres dłuższy niż 2 lata od dnia pierwszego użytkowania drogi,
  4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których Wnioskodawca miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  5. , f), g) - odpowiedź negatywna na ww. pkt d),
  6. budowla (droga) nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT - była wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.


3. Sprzedaż działek niezabudowanych:

  • działka nr 6,
  • działka nr 5

4. do ww. działek (nr 6 i 5):

  1. nabycie ww. działek nie podlegało podatkowi od towarów i usług, gdyż w okresie nabycia podatek od towarów i usług nie występował,
  2. na dzień sprzedaży wg wiedzy Wnioskodawcy ww. działki nie będą miały przeznaczenia budowlanego zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gdyż brak takiego planu dla miasta i dla ww. działek nie zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
  3. ze względu na brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta … Wnioskodawca nie posiada wiedzy czy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego będą linie rozgraniczające na ww. działkach oddzielające część działki przenaczonej pod zabudowę od części nieprzeznaczonej pod zabudowę,
  4. działki nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT - były wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.


Ponadto, Wnioskodawca wnosi o przyjęcie dodatkowych wyjaśnień dotyczących stanu faktycznego a mianowicie we wniosku z 1 czerwca 2021 roku:

  • nie podano, iż Decyzja Wójta Gminy … z dnia 22 września 1997 r. w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na „uporządkowaniu placu handlowego i parkingowego tymczasowo przeznaczonego do sprzedaży samochodów” utraciła moc z dniem 31 grudnia 1999 r.
  • podano, iż ponoszone są co roku nakłady inwestycyjne polegające na modernizacji „Placu giełdy", jednak nie są to wydatki na modernizację/ulepszenie budynków o których mowa powyżej a nakłady te poniesione zostały na „Plac giełdy” - utwardzenie terenu, drogi wewnętrzne, kanalizacja deszczowa, sieć elektryczna, sieć hydrantów na które to prace nie zostały wydane przez właściwy organ pozwolenia na ich budowę i użytkowanie zgodnie z przepisami Prawa budowlanego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 8 września 2021 r.):

1.2. Czy sprzedaż zabudowanych budynkami działek 1, 2, korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

1.3. Czy sprzedaż działek 3 i 4 przez które przebiega droga publiczna, na którą Spółka jako właściciel gruntu nie ponosiła nakładów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 8 września 2021 r.):

2.2. Zdaniem Spółki sprzedaż zabudowanych budynkami działek 1 i 2 będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT jednak na mocy art. 43 ust. 10 ustawy o VAT po spełnieniu ustawowych warunków strony transakcji mają możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W związku z powyższym, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłyną okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z przedstawionym w uzupełnieniu stanem faktycznym dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, od pierwszego zasiedlenia a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata (pierwsze zasiedlenie nastąpiło w marcu 2001 roku), Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym a zatem sprzedaż przedmiotowych budynków wraz z gruntem na którym są posadowione będzie korzystała ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

2.3. Sprzedaż działek 3 i 4 przez które przebiega droga publiczna zdaniem Spółki będzie opodatkowana podatkiem VAT wg podstawowej stawki.

Przedmiotem sprzedaży będą tylko same działki przez które przebiega droga publiczna czyli jest to grunt zabudowany który nie może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT gdyż przedmiotowe zwolnienie dotyczy terenów niezabudowanych innych niż budowlane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze – czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane – stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2021 r., poz. 741, ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, obejmuje dostawę terenów niezabudowanych (gruntów) innych niż tereny budowlane zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, tj. gdy grunty te nie są przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Natomiast w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który wskazuje, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:

  • na działce nr 1 znajdują się 2 (dwa) budynki handlowo-usługowe ,
  • na działce nr 2 znajduje się 1 budynek socjalny (szalety kontenerowe),
  • przez działki nr 3 i 4 przebiega droga publiczna.

Nabycie budynków posadowionych na działce nr 1 nie podlegało podatkowi od towarów i usług, gdyż w okresie nabycia podatek od towarów i usług nie występował. Pierwsze zajęcie (używanie) nastąpiło w miesiącu marcu 2001 r. Od pierwszego zasiedlenia budynków do chwili planowanej sprzedaży upłynie więcej niż 2 lata. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których Wnioskodawca miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nabycie budynku posadowionego na działce nr 2 nie podlegało podatkowi od towarów i usług, gdyż w okresie nabycia podatek od towarów i usług nie występował. Pierwsze zajęcie (używanie) nastąpiło w miesiącu marcu 2001 r. Od pierwszego zasiedlenia budynku do chwili planowanej sprzedaży upłynie więcej niż 2 lata. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których Wnioskodawca miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Droga posadowiona na działkach nr 3 i 4 nie była budowana przez Wnioskodawcę. Przedmiotem sprzedaży jak wskazał Wnioskodawca będą tylko same działki, przez które przebiega droga publiczna czyli jest to grunt zabudowany. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że budowla (droga) nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT – była wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania dostawy zabudowanych działek nr 1, 2, 3 i 4.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa dwóch budynków handlowo-usługowych posadowionych na działce nr 1 i budynku socjalnego na działce nr 2 będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż dostawa będzie następować po pierwszym zasiedleniu, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Wnioskodawca będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków pod warunkiem spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy.

Dostawa działek nr 3 i 4 nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, gdyż przedmiotem dostawy będzie grunt budowlany. Dostawa ww. działek nie będzie korzystać również ze zwolniona, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ Wnioskodawca nie wskazał, że wykorzystywał działki wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. Zatem dostawa działek będzie opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące:

  • zwolnienia od podatku dostawy zabudowanych działek nr 1, 2,
  • opodatkowania dostawy zabudowanych działek nr 3 i 4

jest prawidłowe.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zwolnienia od podatku dostawy niezabudowanych działek nr 5 i 6 oraz opodatkowania dostawy zabudowanych działek nr 3 i 4 wg podstawowej stawki została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj