Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.470.2021.2.JG
z 16 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lipca 2021 r. (data wpływu 12 lipca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 6 września 2021 r. (data wpływu 10 września 2021 r.) na wezwanie Organu z 11 sierpnia 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.470.2021.1.JG (doręczone Stronie 30 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży dwóch lokali mieszkalnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży dwóch lokali mieszkalnych. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 6 września 2021 r. (data wpływu 10 września 2021 r.) na wezwanie Organu z 11 sierpnia 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.470.2021.1.JG.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Działalność Wnioskodawcy polega na sprzedaży wyrobów granitowych (PKD 46.90.Z).


Wnioskodawca planuje rozszerzyć zakres swojej działalności o obrót nieruchomościami, szczególnie mieszkaniowymi. Wnioskodawca będzie nabywał lokale na rynku wtórnym, w celu dalszej odsprzedaży, wyłącznie od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, użytkowanych przez ich poprzednich właścicieli przez okres dłuższy niż 2 lata. Prawdopodobnie lokale będą remontowane, kwota wydatków na remont może przekroczyć 30 % równowartości mieszkania w chwili jego zakupu. Faktury dotyczące zakupu towarów i usług w celu remontu będą wystawiane na firmę Wnioskodawcy. Zakupione lokale będą stanowiły wyłącznie towary handlowe i nie będą wprowadzane do ewidencji środków trwałych.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że zamierzam kupić 2 lokale mieszkalne w najbliższych dwóch miesiącach.


  1. Lokal nr 1. Pierwszy lokal, który Wnioskodawca zamierza kupić był oddany do używania ponad 20 lat temu i nie podlegał ulepszeniu (nie ponoszono wydatków na jego ulepszenie, które przekraczałyby 30% wartości początkowej). Pierwsze zasiedlenie nastąpiło ponad 20 lat temu. Od pierwszego zasiedlenia minęły ponad 2 lata (dwadzieścia kilka lat). Zakup nastąpi od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, nie będzie wystawiona żadna faktura z podatkiem VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało odliczenie VAT od nabycia tego lokalu mieszkalnego. Lokal będzie wymagał nakładów remontowych, wydatki na remont nie przekroczą 30% wartości początkowej lokalu mieszkalnego. Zostaną poniesione w okresie kilku miesięcy po zakupie. Lokal stanowił będzie towar handlowy, nie będzie używany dla potrzeb firmy Wnioskodawcy - nie będzie stanowił środka trwałego. Po wyremontowaniu nieruchomości Wnioskodawca zamierza ją sprzedać z zyskiem. Sprzedaż nastąpi najprawdopodobniej w okresie 3-6 miesięcy po nabyciu lokalu, po wyremontowaniu i po znalezieniu nabywcy.
  2. Lokal nr 2. Drugi lokal, który Wnioskodawca zamierza kupić był oddany do używania ponad 14 lat temu i nie podlegał ulepszeniu (nie ponoszono wydatków na jego ulepszenie, które przekraczałyby 30% wartości początkowej). Pierwsze zasiedlenie nastąpiło ponad 14 lat temu. Od pierwszego zasiedlenia minęły ponad 2 lata (14 lat). Zakup nastąpi od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, nie będzie wystawiona żadna faktura z podatkiem VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od nabycia tego lokalu mieszkalnego. Lokal będzie wymagał nakładów remontowych, wydatki na remont przekroczą 30% wartości początkowej lokalu mieszkalnego. Zostaną poniesione w okresie kilku miesięcy po zakupie. Poniesione nakłady remontowe nie będą stanowiły ulepszenia, ponieważ do ulepszenia może dojść jedynie w przypadku środków trwałych, a lokal ten będzie stanowił towar handlowy (nie będzie używany dla potrzeb firmy Wnioskodawcy, nie będzie stanowił środka trwałego). Po wyremontowaniu nieruchomości Wnioskodawca zamierza ją sprzedać z zyskiem. Sprzedaż nastąpi najprawdopodobniej w okresie 3-6 miesięcy po nabyciu lokalu, po wyremontowaniu i znalezieniu nabywcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż zakupionych lokali mieszkalnych nr 1 i 2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku), sprzedaż dwóch lokali mieszkalnych będzie zwolniona z podatku VAT na mocy art. 43. ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


Zgodnie z zapisem powyższego przepisu zwalnia się dostawy budynków i budowli pod warunkiem, że od chwili ich pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Pierwsze zasiedlenie lokalu nr 1 miało miejsce ponad 20 lat temu natomiast lokalu nr 2 ponad 14 lat temu.


Ponadto wydatki ponoszone na remont mieszkań nie mają wpływu na zastosowanie zwolnienia ani na określenie daty pierwszego zasiedlenia, gdyż nie będą stanowić ulepszenia tych obiektów.


Nieruchomości te będą towarem handlowych, dlatego nakłady ponoszone na nie, nie będą traktowane jako ulepszenia, ponieważ ulepszenie dotyczyć może wyłącznie składników majątku będącymi środkami trwałymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy podkreślić, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie miało miejsce wówczas, jeżeli spełnione zostaną przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu w oparciu o przepis art. 5 ust. 1 ustawy i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostanie dokonana przez osobę (lub jednostkę organizacyjną) będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającą w takim charakterze.


W analizowanym przypadku nabyte lokale będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, w związku z tym Wnioskodawca dla transakcji sprzedaży lokali będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca wskazał, że jako czynny podatnik podatku VAT planuje rozszerzyć zakres swojej działalności o obrót nieruchomościami. Wnioskodawca będzie nabywał lokale na rynku wtórnym, w celu ich dalszej odsprzedaży. Zatem czynność sprzedaży uprzednio nabytych lokali, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.


Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


W art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisie warunki.


Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, za wyjątkiem, gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części lub rozpoczęcie ich użytkowania na potrzeby własne po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.


Podkreślić w tym miejscu należy, że termin „ulepszenia” zawarty w ustawie o podatku od towarów i usług, odwołuje się do przepisów o podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.), jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10.000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.


Powyższy przepis wskazuje, że na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi. Pod pojęciem tym należy rozumieć takie czynności, jak przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środka trwałego, które podnoszą jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.


Zatem nieruchomości (np. lokale mieszkalne), które nie będą stanowić u podatnika środka trwałego, nie mogą ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy, odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy ulepszenia środków trwałych.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Tak więc ustawodawca przewidział dla podatników, po spełnieniu określonych warunków, możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Działalność Wnioskodawcy polega na sprzedaży wyrobów granitowych. Wnioskodawca planuje rozszerzyć zakres swojej działalności o obrót nieruchomościami, szczególnie mieszkaniowymi. Wnioskodawca zamierzam kupić 2 lokale mieszkalne w najbliższych dwóch miesiącach. Pierwszy lokal, który Wnioskodawca zamierza kupić był oddany do używania ponad 20 lat temu i nie ponoszono wydatków na jego ulepszenie, które przekraczałyby 30% wartości początkowej. Zakup nastąpi od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Lokal będzie wymagał nakładów remontowych, wydatki na remont nie przekroczą 30% wartości początkowej lokalu mieszkalnego. Zostaną poniesione w okresie kilku miesięcy po zakupie. Lokal stanowił będzie towar handlowy, nie będzie używany dla potrzeb firmy Wnioskodawcy - nie będzie stanowił środka trwałego. Po wyremontowaniu nieruchomości Wnioskodawca zamierza ją sprzedać z zyskiem. Sprzedaż nastąpi najprawdopodobniej w okresie 3-6 miesięcy po nabyciu lokalu, po wyremontowaniu i po znalezieniu nabywcy. Drugi lokal, który Wnioskodawca zamierza kupić był oddany do używania ponad 14 lat temu i nie ponoszono wydatków na jego ulepszenie, które przekraczałyby 30% wartości początkowej. Zakup nastąpi od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Lokal będzie wymagał nakładów remontowych, wydatki na remont przekroczą 30% wartości początkowej lokalu mieszkalnego. Zostaną poniesione w okresie kilku miesięcy po zakupie. Poniesione nakłady remontowe nie będą stanowiły ulepszenia, ponieważ do ulepszenia może dojść jedynie w przypadku środków trwałych, a lokal ten będzie stanowił towar handlowy (nie będzie używany dla potrzeb firmy Wnioskodawcy, nie będzie stanowił środka trwałego). Po wyremontowaniu nieruchomości Wnioskodawca zamierza ją sprzedać z zyskiem. Sprzedaż nastąpi najprawdopodobniej w okresie 3-6 miesięcy po nabyciu lokalu, po wyremontowaniu i znalezieniu nabywcy.


Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy sprzedaż przedstawionych w zdarzeniu przyszłym lokali mieszkalnych będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


W celu ustalenia, czy w odniesieniu do lokali mieszkalnych zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, czy też opodatkowanie właściwą stawką podatku VAT kluczowe jest określenie, czy i kiedy po wybudowaniu lub ulepszeniu lokali doszło do ich pierwszego zasiedlenia. Pozwoli to określić, czy planowana transakcja będzie podlegała zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że nabędzie dwa lokale w celu ich dalszej odsprzedaży, lokale były użytkowane przez ich poprzednich właścicieli przez okres dłuższy niż 2 lata (pierwszy lokal został oddany do użytkowania ponad 20 lat temu, a drugi ponad 14 lat temu). Ponadto w opisanym przypadku nie mamy do czynienia ze środkiem trwałym, gdyż Wnioskodawca wskazał, że zakupione lokale będą stanowiły wyłącznie towary handlowe i nie będą wprowadzane do ewidencji środków trwałych firmy Wnioskodawcy, dlatego remont lokalu nr 2, który przekroczy 30 % równowartości mieszkania w chwili jego zakupu, nie stanowi ulepszenia w rozumieniu art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi.


W konsekwencji powyższego dla dostawy ww. lokali mieszkalnych nr 1 i 2 będą spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż planowana dostawa lokali nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą lokali minie okres dłuższy niż dwa lata. Z powyższego wynika, że Wnioskodawca nabędzie dwa lokale mieszkalne zasiedlone przez okres dłuższy niż 2 lata.


Podsumowując, sprzedaż nabytych lokali mieszkalnych nr 1 i 2 będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Przy czym należy wskazać, że jeżeli obie strony transakcji spełnią warunki wynikające z art. 43 ust. 10 i art. 43 ust. 11 ustawy, to dostawa wskazanych powyżej lokali mieszkalnych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj