Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.337.2021.2.PS
z 3 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 maja 2021 r. (data wpływu 28 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 21 lipca 2021 r. (data wpływu 23 lipca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z 16 lipca 2021 r. (doręczone 16 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki zagospodarowania odpadów w gminie (...)” w części dotyczącej budowy i wyposażenia PSZOK - jest prawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki zagospodarowania odpadów w gminie (...)” w części dotyczącej wydatków związanych ze zwiększaniem świadomości ekologicznej przez edukowanie (imprezy edukacyjne, film, artykuły do prasy, gadżety o tematyce edukacyjnej i ulotki) i informowanie odbiorców oraz interesariuszy o efekcie ekologicznym przedsięwzięcia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

28 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki zagospodarowania odpadów w gminie (...)”.

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 21 lipca 2021 r. (data wpływu 23 lipca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z 16 lipca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (...) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina (...) będzie realizowała Projekt „Rozwój form selektywnej zbiórki i zagospodarowania odpadów w gminie (...)” ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udzielonych w formie dotacji – 501 000,00 zł oraz pożyczki – 1 169 000,00 zł oraz środków gminy – 140 000,00 zł. Przewidywany, całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia: 1 810 000,00 zł.

Projekt przewiduje budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w miejscowości (...) na terenie Gminy (...). Budowa obejmuje wykonanie utwardzonej nawierzchni zapewniającej wjazd samochodów i odbiór kontenerów, ogrodzenie terenu i zabezpieczenie przed wstępem osób trzecich, budowę boksów i odbiór kontenerów w konstrukcji stalowej oraz budynku socjalno-biurowego kontenerowego, a także zagospodarowanie terenu zielonego wraz z odwodnieniem liniowym.

Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych wyposażony zostanie w pojemniki i kontenery dostosowane do gromadzenia wymaganych frakcji odpadów wraz z budynkami gospodarczymi, a także w infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie popularyzowania właściwego postępowania z odpadami m.in. technologii odbioru odpadów, sortowania i dalszego ich przygotowania do transportu, recyklingu.

Na terenie PSZOK utworzony zostanie punkt przygotowania wskazanych frakcji odpadów do ponownego użycia oraz zbierania i przekazywania kolejnym użytkownikom rzeczy używanych. Projekt obejmuje wydatki, które przyczynią się do zwiększenia świadomości ekologicznej przez edukowanie (imprezy edukacyjne, film, artykuł do prasy, gadżety o tematyce edukacyjnej i ulotki) i informowanie jego odbiorców oraz interesariuszy o efekcie ekologicznym przedsięwzięcia.

Ponadto, elementem projektu będzie wdrożenie systemu informatycznego, który służyć będzie do ewidencji odpadów segregowanych.

Termin zakończenia realizacji przedsięwzięcia: 31 grudnia 2022 r. Termin osiągniecia efektu rzeczowego: 31 grudnia 2022r. (liczba stacjonarnych punktów selektywnego zbierania odpadów: 1 szt.) Termin osiągnięcia efektu ekologicznego: 31 grudnia 2023r. (ograniczenie masy składowanych odpadów - 550 Mg/ rok). Okres trwałości przedsięwzięcia: 5 lat liczonych od roku zaakceptowania przez NFOŚiGW dokumentów potwierdzających osiągnięcie efektu ekologicznego przedsięwzięcia.

Zakres robót planowanych przy realizacji projektu:

  1. Dokumentacja przygotowawcza.
  2. Koszty dokumentacji projektowej (prace projektowe).
  3. Roboty sanitarne:
    • zewnętrzne roboty sanitarne (Instalacja wodna zewn. wraz z zaworami do podlewania i mycia, zbiornik pożarowy oraz hydrofor, zewnętrzna kanalizacja sanitarna, zbiornik bezodpływowy na nieczystości, zewnętrzna kanalizacja deszczowa, separator substancji ropopochodnych, przepompownia ścieków),
    • wewnętrzne instalacje wod-kan (Instalacja wodociągowa, Instalacja kanalizacyjna, wyposażenie sanitarne budynku socjalno-biurowego),
    • wewnętrzne instalacje grzewcze i klimatyzacyjne (pompa ciepła o mocy min. 5 kW w zestawie z zasobnikiem do c.w.u. o pojemności 220 litrów, elektroniczną pompą obiegową oraz niezbędną armaturą i modułem chłodzenia pasywnego, bufor ciepła, klimakonwektory stojące wraz z instalacją grzewczo-chłodniczą oraz skroplinową),
    • roboty elektryczne (budowa systemu PV, budowa/rozbudowa rozdzielnic, układanie linii kablowych w ziemi, układanie przewodów wewnątrz budynku, rozbudowa systemu (…), budowa słupów oświetlenia terenu).
  4. Roboty elektryczne:
    • budowa systemu PV, budowa /rozbudowa rozdzielnic, układanie linii kablowych w ziemi, układanie przewodów wewnątrz bud., rozbudowa systemu (…), budowa słupów oświetlenia terenu
  5. Roboty budowlane:
    • brama wjazdowa przesuwna wraz z furtką,
    • zjazd z drogi,
    • teren utwardzony jezdny,
    • teren utwardzony pieszy,
    • miejsca parkingowe,
    • budowa boksów w konstrukcji stalowej,
    • budynek socjalno-biurowy (kontenerowy, 3 kontenery 6x2, 4x2,7 m),
    • zagospodarowanie terenu zielonego w raz z odwodnieniem liniowym,
    • waga przenośna 500 kg.
  6. Nadzór techniczny nad budową.
  7. Wyposażenie PSZOK w urządzenia:
    1. Wyposażenie magazynów/kontenerów na odpady niebezpieczne:
      • pojemnik na odpady niebezpieczne (3szt.) - akumulatory (ok. 1 m3),
      • 2 szt. pojemniki plastikowe 0,1 m3 (leki),
      • 7 beczek na płynne odpady niebezpieczne,
      • 2 szt. pojemniki plastikowe 240l (baterie),
    2. Zadaszony, zamykany boks stalowy na odpady nadające się do ponownego użycia,
    3. Zadaszony, zamykany boks stalowy na zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
    4. Kontenery przeznaczone do zbierania i magazynowania innych niż niebezpieczne odpadów komunalnych:
      • Pojemniki o pojemności 1,1 m3 - 2,0 m3 na papier,
      • Pojemniki o pojemności 1,1 m3 - 2,0 m3 na tworzywa sztuczne,
      • Pojemniki o pojemności 1,1 m3- 2,0 m3 na szkło,
      • Pojemniki o pojemności 0,24 m3, 1,1 m3 - 2,0 m3 na opakowania wielomateriałowe,
      • pojemniki o pojemności 1,1 m3 - 2,0 m3 na odpady komunalne ulegające biodegradacji,
      • zestaw kontenerów na odpady budowlane i rozbiórkowe (kontenery 7m3),
      • kontener 7 m3 na zużyte opony,
      • kontener 7 m3 na odpady zielone).
  8. Edukacja ekologiczna
    • imprezy edukacyjne,
    • film,
    • artykuł sponsorowany w prasie, gadżety o tematyce edukacyjnej i ulotki.
  9. Cyfryzacja (system IT) - zaprojektowanie, wykonanie, uruchomienie, wdrożenie i przeszkolenie użytkowników systemu informatycznego, który służyć będzie do ewidencji odpadów segregowanych. System ten pozwoli na regularne opróżnianie pojemników służących do selektywnej zbiórki odpadów na terenie Gminy (...).

Gmina (...) nie zamierza prowadzić tego typu działalności samodzielnie, ma do tego powołaną spółkę.

Z informacji uzyskanych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie jest możliwe przekazanie spółce gminnej aportem Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów w trakcie trwania projektu. Istnieje możliwość przekazania (...) Sp. z o.o. zarządu nad PSZOK stosowną umową przekazania.

Przedmiotowy punkt zostanie przekazany do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy spółce gminnej - (...) Sp. z o.o. Czynsz dzierżawny będzie wynosił równowartość kwoty amortyzacji.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że obok terenu przeznaczonego na inwestycję, znajduje się grunt stanowiący część działki oznaczonej numerem ewidencyjnym 1/2 o pow. ok. 3,6260 ha, położony we wsi (...) (gmina (...)), który również jest dzierżawiony przez Gminę - (...) Sp. z o.o., w celu prowadzenia wysypiska śmieci.

Wobec powyższego, Gmina będzie prowadziła opodatkowaną podatkiem od towarów i usług działalność polegającą na dzierżawie przedmiotowego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów.

W uzupełnieniu do wniosku wnioskodawca wskazał, że:

  • umowa dzierżawy z (...) Sp. z o.o. nie została jeszcze zawarta (zdarzenie przyszłe),
  • planowane nakłady finansowe na realizację projektu wyniosą 1 810 000,00 zł,
  • zapłata czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów w okresie od dnia przekazania do całkowitego umorzenia środka trwałego,
  • wartość czynszu dzierżawnego na chwilę obecną nie została jeszcze skalkulowana, planuje się że będzie wynosił równowartość kwoty amortyzacji, obliczonej zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2020 poz. 1406),
  • roczny czynsz dzierżawny będzie stanowił równowartość rocznej kwoty amortyzacji dzierżawionego środka trwałego,
  • kalkulacja kwoty czynszu sporządzona zostanie z uwzględnieniem równowartości kwoty amortyzacji,
  • kwota ustalonego czynszu dzierżawnego nie uwzględnia reali rynkowych, ze względu na brak lokalnego rynku w zakresie gospodarowania odpadami.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją Projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki i zagospodarowania odpadów w gminie (...)” w pełnej wysokości?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki i zagospodarowania odpadów w gminie (...)” w pełnej wysokości.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT, oraz
  • gdy nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Stosownie do art. 86 ust.2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy natomiast, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust.2. pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełniać przesłanki umożliwiające uznanie go- dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z wyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Dotyczy to wszystkich realizowanych przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina (...) zamierza realizować inwestycję pn.: „Rozwój form selektywnej zbiórki i zagospodarowania odpadów w gminie (...)”. Projekt przewiduje budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w miejscowości (...) na terenie Gminy (...). Budowa obejmuje wykonanie utwardzonej nawierzchni zapewniającej wjazd samochodów i odbiór kontenerów, ogrodzenie terenu i zabezpieczenie przed wstępem osób trzecich, budowę boksów w konstrukcji stalowej oraz budynku socjalno-biurowego, a także zagospodarowanie terenu zielonego wraz z odwodnieniem liniowym. Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych wyposażony zostanie w pojemniki i kontenery dostosowane do gromadzenia wymaganych frakcji odpadów wraz z budynkami gospodarczymi, a także w infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie popularyzowania właściwego postępowania z odpadami m.in. technologii odbioru odpadów, sortowania i dalszego ich przygotowania do transportu, recyklingu. Na terenie PSZOK utworzony zostanie punkt przygotowania wskazanych frakcji odpadów do ponownego użycia oraz zbierania i przekazania kolejnym użytkownikom rzeczy używanych. Projekt obejmuje wydatki, które przyczynią się do zwiększenia świadomości ekologicznej przez edukowanie (imprezy edukacyjne, film, artykuł do prasy, gadżety o tematyce edukacyjnej i ulotki) i informowanie jego odbiorców oraz interesariuszy o efekcie ekologicznym przedsięwzięcia. Ponadto, elementem projektu będzie wdrożenie systemu informatycznego, który służyć będzie do ewidencji odpadów segregowanych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowy punkt zostanie przekazany do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy spółce gminnej ((...) Sp. z o.o.).

Wobec powyższego Gmina będzie prowadziła opodatkowaną podatkiem od towarów i usług działalność polegającą na dzierżawie przedmiotowego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów.

W tej sytuacji, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a wydatki inwestycyjne na budowę i wyposażenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, będą miały związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem przez Gminę przedmiotowej infrastruktury w oparciu o umowę dzierżawy, czyli będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione.

W konsekwencji Gmina (...) będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki i zagospodarowania odpadów w gminie (...)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki zagospodarowania odpadów w gminie (...)” w części dotyczącej budowy i wyposażenia PSZOK oraz jest nieprawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki zagospodarowania odpadów w gminie (...)” w części dotyczącej wydatków związanych ze zwiększaniem świadomości ekologicznej przez edukowanie (imprezy edukacyjne, film, artykuły do prasy, gadżety o tematyce edukacyjnej i ulotki) i informowanie odbiorców oraz interesariuszy o efekcie ekologicznym przedsięwzięcia.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z treści art. 88 ust. 3 pkt 2a cyt. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie natomiast do art. 88 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Czynności wynikające z zadań własnych, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie z przepisów tych wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 powołanej ustawy).

Stosownie do art. 9 ust. 2 tej ustawy, gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Jak stanowi art. 9 ust. 3 cyt. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Ponadto przytoczyć należy przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.

W myśl art. 3 ust. 2 pkt 6 i 6a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności:

  • tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych: wymienionych w pkt 5, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz odpadów tekstyliów i odzieży;
  • mogą tworzyć i utrzymywać punkty napraw i ponownego użycia produktów lub części produktów niebędących odpadami.

Stosownie do art. 3 ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gmina jest obowiązana utworzyć co najmniej jeden stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, samodzielnie lub wspólnie z inną gminą lub gminami.

Zgodnie z art. 6c ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina będzie realizowała Projekt „Rozwój form selektywnej zbiórki i zagospodarowania odpadów w gminie (...)”. Projekt przewiduje budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w miejscowości (...). Budowa obejmuje wykonanie utwardzonej nawierzchni zapewniającej wjazd samochodów i odbiór kontenerów, ogrodzenie terenu i zabezpieczenie przed wstępem osób trzecich, budowę boksów i odbiór kontenerów w konstrukcji stalowej oraz budynku socjalno-biurowego kontenerowego, a także zagospodarowanie terenu zielonego wraz z odwodnieniem liniowym.

Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych wyposażony zostanie w pojemniki i kontenery dostosowane do gromadzenia wymaganych frakcji odpadów wraz z budynkami gospodarczymi, a także w infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie popularyzowania właściwego postępowania z odpadami m.in. technologii odbioru odpadów, sortowania i dalszego ich przygotowania do transportu, recyklingu.

Na terenie PSZOK utworzony zostanie punkt przygotowania wskazanych frakcji odpadów do ponownego użycia oraz zbierania i przekazywania kolejnym użytkownikom rzeczy używanych.

Gmina (...) nie zamierza prowadzić tego typu działalności samodzielnie, ma do tego powołaną spółkę. Przedmiotowy punkt zostanie przekazany do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy spółce gminnej - (...) Sp. z o.o. Czynsz dzierżawny będzie wynosił równowartość kwoty amortyzacji. Wobec powyższego, Gmina będzie prowadziła opodatkowaną podatkiem od towarów i usług działalność polegającą na dzierżawie przedmiotowego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów. Umowa dzierżawy z (...) Sp. z o.o. nie została jeszcze zawarta. Zapłata czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów w okresie od dnia przekazania do całkowitego umorzenia środka trwałego. Wartość czynszu dzierżawnego na chwilę obecną nie została jeszcze skalkulowana, planuje się, że będzie wynosiła równowartość kwoty amortyzacji, obliczonej zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych. Roczny czynsz dzierżawny będzie stanowił równowartość rocznej kwoty amortyzacji dzierżawionego środka trwałego.

Ponadto Gmina wskazała, że projekt obejmuje wydatki, które przyczynią się do zwiększenia świadomości ekologicznej przez edukowanie (imprezy edukacyjne, film, artykuł do prasy, gadżety o tematyce edukacyjnej i ulotki) i informowanie jego odbiorców oraz interesariuszy o efekcie ekologicznym przedsięwzięcia. Ponadto, elementem projektu będzie wdrożenie systemu informatycznego, który służyć będzie do ewidencji odpadów segregowanych.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu.

Jak już wskazano, odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z analizy ww. art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji, kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Jak stanowi art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc, dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki. Z powyższego wynika również, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.

Z okoliczności niniejszej sprawy wynika, że Gmina przekaże w dzierżawę spółce gminnej majątek powstały w ramach projektu, za co będzie otrzymywać wynagrodzenie w postaci czynszu dzierżawnego. Zatem z tytułu odpłatnego udostępniania przez Gminę majątku powstałego w ramach projektu na rzecz spółki gminnej, na podstawie umowy dzierżawy, Gmina będzie występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynność ta będzie stanowiła usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie ponoszone w ramach realizacji projektu wydatki w części w jakiej służą budowie i wyposażeniu PSZOK, związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. dzierżawą Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych spółce gminnej - (...) Sp. z o.o. Dla tej części wydatków jest więc spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu w celu budowy i wyposażenia PSZOK w miejscowości (...) będą miały związek z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem przez Gminę Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na rzecz spółki gminnej na podstawie umowy dzierżawy. Wartość czynszu dzierżawnego będzie wynosiła równowartość kwoty amortyzacji, roczny czynsz dzierżawny będzie stanowił równowartość rocznej kwoty amortyzacji dzierżawionego środka trwałego. Gmina będzie prowadziła opodatkowaną podatkiem od towarów i usług działalność polegającą na dzierżawie przedmiotowego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów.

Zatem Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki zagospodarowania odpadów w gminie (...)” związane z budową i wyposażeniem PSZOK, a więc związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. oddaniem PSZOK do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy (...) Sp. z o.o. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Jak już wskazano zadania własne gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy z zakresu m.in. wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

Ponadto konieczność budowy przez gminę punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych wynika bezpośrednio z cyt. art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którym, gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy.

W powyższe zadania własne gminy wpisuje się również działalność edukacyjna w tym zakresie.

Wobec powyższego, poniesione przez Gminę wydatki na realizację projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki zagospodarowania odpadów w gminie (...)” w części w jakiej związane są z działaniami edukacyjnymi (imprezy edukacyjne, film, artykuły do prasy, gadżety o tematyce edukacyjnej i ulotki) i informacyjnymi mają bezpośredni i ścisły związek ze sferą działań publicznych jednostki samorządu terytorialnego. Związane są zatem działalnością w interesie społeczności lokalnej, pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wydatków tych nie można uznać za pozostające w ścisłym związku z realizacją konkretnych czynności opodatkowanych, w szczególności z odpłatną dzierżawą PSZOK na rzecz spółki komunalnej.

Tym samym, działania edukacyjne i informacyjne realizowane w ramach projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki zagospodarowania odpadów w gminie (...)” nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na działania edukacyjne, (imprezy edukacyjne, film, artykuły do prasy, gadżety o tematyce edukacyjnej i ulotki) i informowanie odbiorców oraz interesariuszy o efekcie ekologicznym przedsięwzięcia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki zagospodarowania odpadów w gminie (...)” związane z budową i wyposażeniem punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych należało uznać za prawidłowe. Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki zagospodarowania odpadów w gminie (...)” związane z realizacją działań edukacyjnych (imprezy edukacyjne, film, artykuły do prasy, gadżety o tematyce edukacyjnej i ulotki) i informacyjnych o efekcie ekologicznym przedsięwzięcia jest nieprawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj