Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.528.2021.1.KS
z 14 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych połączenia transgranicznego spółek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych połączenia transgranicznego spółek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. Wnioskodawca jest także udziałowcem w spółce X LTD (dalej: Spółka), będącej podmiotem zarejestrowanym na Cyprze w formie cypryjskiego odpowiednika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W wyniku podjętych decyzji strategicznych, obecnie rozważane jest połączenie Spółki (jako spółki przejmowanej) oraz spółki ..... (jako spółki przejmującej, dalej: Y lub Spółka przejmująca) będącej podmiotem zarejestrowanym w Luksemburgu w formie luksemburskiego odpowiednika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zarówno Spółka, jak i Spółka przejmująca posiadają osobowość prawną na gruncie przepisów państw, w których posiadają one siedziby (tj. odpowiednio na Cyprze i w Luksemburgu).

Planowane połączenie obu spółek będzie połączeniem transgranicznym, przeprowadzonym na podstawie luksemburskich przepisów prawa – odpowiadających przepisom zawartym w polskim Kodeksie spółek handlowych (ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych, Dz. U. z 2020 r., poz. 1037; dalej KSH).

Połączenie planowane jest z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, tj. w szczególności w celu:

  • uproszczenia struktury organizacyjnej, oraz
  • ograniczenia kosztów funkcjonowania poprzez likwidację kosztów funkcjonowania Spółki.

W wyniku połączenia, dojdzie do przeniesienia całego majątku Spółki na Spółkę przejmującą w zamian za jej udziały, które następnie Y wyda Wnioskodawcy. Jednocześnie, w związku z połączeniem obu spółek, Wnioskodawca nie otrzyma żadnych dopłat, jak również nie otrzyma żadnych świadczeń pieniężnych bądź niepieniężnych (innych niż udziały Y). Opisane zdarzenie (tj. połączenie spółek) nie będzie również wywoływało uzyskania korzyści podatkowej zarówno po stronie Spółki, jak i po stronie Spółki przejmującej.

Po połączeniu Spółka przestanie istnieć, a jej cały majątek zostanie przeniesiony na Y w drodze sukcesji uniwersalnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy połączenie Spółki ze Spółką przejmowaną, spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązku podatkowego na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, połączenie Spółki oraz Spółki przejmującej, nie spowoduje powstania po Jego stronie obowiązku podatkowego na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.; dalej ustawa o PDOF), a tym samym, czynność ta będzie dla Wnioskodawcy neutralna podatkowo.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PDOF, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Z kolei stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

  • m.in. inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału (pkt 4), oraz
  • wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze (pkt 9).

Powyższe przepisy zostały doprecyzowane w dalszych uregulowaniach.

Przepis art. 24 ust. 5 pkt 6 ustawy o PDOF stanowi, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także w przypadku połączenia lub podziału spółek – dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 24 ust. 8 ustawy o PDOF, w przypadku połączenia lub podziału spółek, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 7 i ust. 8d, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej, stanowiący nadwyżkę wartości nominalnej udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nad wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek; przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej wspólnik ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:

  1. art. 22 ust. 1f – jeżeli udziały w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny;
  2. art. 23 ust. 1 pkt 38 – jeżeli udziały w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny;
  3. wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) spółki dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.

Analiza powyższych przepisów ustawy o PDOF, prowadzi zatem do wniosku, że w przypadku połączenia spółek, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej, stanowiący nadwyżkę wartości nominalnej udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nad wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia spółek, a dopiero w przypadku odpłatnego zbycia udziałów nabytych w wyniku ww. połączenia. Tym samym, ustawodawca postanowił, że sam fakt połączenia się spółek, będzie dla ich wspólników (będących osobami fizycznymi) zdarzeniem neutralnym podatkowo w momencie połączenia.

Co istotne, ilekroć w ustawie o PDOF mowa o spółce oznacza to m.in. (art. 5a pkt 28 lit. a tej ustawy) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z póżn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251).

Z uwagi zatem na to, że zarówno Spółka, jak i Spółka przejmująca posiadają osobowość prawną na gruncie przepisów państw, w których mają one swoje siedziby, należy uznać, że mieszczą się one w definicji spółki w rozumieniu ustawy o PDOF.

Wnioskodawca nadmienia, że obowiązek opodatkowania nie powstanie również na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 6 ustawy o PDOF, bowiem jak zostało wskazane na wstępie, Wnioskodawcy nie będą przysługiwały żadne dopłaty w gotówce, jak również nie otrzyma żadnych świadczeń pieniężnych bądź niepieniężnych (innych niż udziały w Spółce przejmującej).

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że objęcie udziałów w Spółce przejmującej w zamian za przeniesienie na nią całego majątku Spółki będzie z Jego perspektywy neutralne na gruncie przepisów ustawy o PDOF.

Powyższe, potwierdzają również interpretacje podatkowe wydane w podobnych sprawach, np.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 listopada 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.635.2020.3.JŚ, zgodnie z którą: „Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że połączenie spółek w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, nie spowoduje, zgodnie z przepisem art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na moment połączenia, powstania po stronie Zainteresowanych przychodu (dochodu). Skutek podatkowy pojawi się dopiero w momencie odpłatnego zbycia udziałów Spółki Przejmującej nabytych w wyniku połączenia spółek”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 kwietnia 2018 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.129.2018.1.AC, w której organ podatkowy zgodził się z wnioskodawcą, że: „Objęcie przez Wnioskodawcę nowych udziałów w Spółce Przejmującej nie będzie skutkować powstaniem dla Wnioskodawcy przychodu podatkowego na gruncie Ustawy PIT. Czynność ta będzie zatem neutralna podatkowo dla Wnioskodawcy”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 października 2018 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.440.2018.1.DS, w której organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że: „połączenie dwóch spółek kapitałowych dokonane w drodze przejęcia cypryjskiej spółki ... B przez polską spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością A, zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., nie spowoduje powstania u udziałowców spółki A obowiązku podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Wobec powyższego, skoro w momencie przejęcia spółki przejmowanej B przez spółkę przejmującą A nie powstanie u udziałowców dochód (przychód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, tym samym na Wnioskodawcy jako wspólniku Spółki przejmującej A (polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) nie będzie ciążył obowiązek zapłaty w tym zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 sierpnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.176.2017.1.KW1, w której organ podatkowy potwierdził, że: „Zatem skutki podatkowe połączenia spółek – z punktu widzenia ich udziałowców – regulują wyżej cytowane przepisy art. 24 ust. 8 ww. ustawy, z których wynika, że w przypadku połączenia spółek, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej, stanowiący nadwyżkę wartości nominalnej udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nad wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek. Ustawodawca postanowił więc przesunąć opodatkowanie tego dochodu (przychodu) na moment, gdy dojdzie do odpłatnego zbycia udziałów nabytych w wyniku ww. połączenia. W konsekwencji, przyjmując za Wnioskodawcą, że w związku z połączeniem spółek T SKA i V SKA nie zostaną dokonane jakiekolwiek dopłaty, stwierdzić należy, że przedmiotowe połączenie spółek, w wyniku którego powstanie nowo zawiązana spółka kapitałowa, nie spowoduje w momencie jego zaistnienia po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj