Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.523.2021.2.MM
z 16 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2021 r. (data wpływu 16 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży sztabek złota:

  1. w części dotyczącej pytania nr 1 – jest prawidłowe,
  2. w części dotyczącej pytania nr 2:
    • w odniesieniu do sztabek złota nieoznaczonych – jest prawidłowe,
    • w odniesieniu do sztabek złota oznaczonych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek ‒ uzupełniony pismem z 31 sierpnia 2021 r. (data wpływu 1 września 2021 r.) ‒ o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży sztabek złota.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Prowadzi działalność gospodarczą jako komandytariusz w spółce komandytowej i wspólnik w spółce cywilnej. Obydwie spółki prowadzą działalność usługową i nie zajmują się handlem. Wnioskodawca zamierza zakupić złoto (w postaci sztabek, na razie nie zapadła decyzja, w jakiej wielkości będą sztabki, ale na rynku dostępne są sztabki od 1 grama). Zakup ten ma na celu ulokowanie części oszczędności. W bliżej nieokreślonej przyszłości Wnioskodawca zapewne sprzeda posiadane złoto. Wnioskodawca zakłada, że odbędzie się to po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Prawdopodobnie odbędzie się od kilku do kilkudziesięciu transakcji zakupu (w różnych odstępach czasowych), w zależności od posiadanych wolnych środków finansowych. W przypadku sprzedaży będzie to od jednej do kilkudziesięciu transakcji.

Na chwilę obecną jeszcze nie zapadła decyzja, czy złoto będzie przechowywane w domu, czy, ze względu na dużą wartość, będzie oddane do przechowania bankowi (prawdopodobnie w skrytce bankowej) lub innemu podmiotowi (np. sprzedawcy, który również oferuje możliwość zdeponowania, za wynagrodzeniem, u niego złota).

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na pytania:

W jakim dokładnie zakresie prowadzi działalność gospodarczą spółka komandytowa oraz spółka cywilna, w których jest Pan wspólnikiem?

Spółka komandytowa świadczy usługi księgowe oraz kadrowo-płacowe. Spółka cywilna zajmuje się doradztwem podatkowym.

Czy będą inne cele nabycia przez Pana sztabek złota poza celem ulokowania części oszczędności, w szczególności celem tym będzie osiągnięcie zysku?

Podstawowym celem zakupu złota jest dywersyfikacja ryzyk poprzez ulokowanie majątku w aktywa różnej klasy. Podstawowym celem lokowania oszczędności jest osiągnięcie stopy zwrotu równej co najmniej inflacji. Jednakże w związku z tym, że cena złota ulega zmianie, może się okazać, iż Wnioskodawca osiągnie na tej transakcji zysk wyższy od inflacji, niższy od inflacji lub poniesie stratę.

W jaki sposób będzie Pan wyszukiwał – jako kupujący – oferty sprzedaży sztabek złota?

Zakup odbywać się będzie od podmiotów zajmujących się zawodowo handlem złotem.

Czy będzie korzystał Pan z usług innych podmiotów wspierających kupno złotych sztabek; jeśli tak – z jakich i w jakim zakresie?

Wnioskodawca nie planuje korzystać z usług innych podmiotów wspierających kupno złotych sztabek (poza zakupem złota od podmiotów zawodowo zajmujących się handlem złotem, co było wskazane powyżej).

Kiedy i w jakich odstępach czasu – proszę podać przybliżoną datę i przybliżone odstępy czasu – zamierza Pan sprzedać złote sztabki?

Będzie to okres od kilkunastu miesięcy do kilkudziesięciu lat. Wszystko będzie uzależnione od aktualnych cen złota, sytuacji rynkowej, sytuacji finansowej Wnioskodawcy.

Czy stwierdzenie, że zakup przez Pana sztabek złota będzie następował z wolnych środków finansowych oznacza, że zakup ten nastąpi z Pana środków własnych; jeśli nie – z jakich środków zakupi Pan złote sztabki, o których mowa we wniosku (środki pochodzące z kredytu, pożyczki, inne)?

Zakup zostanie sfinansowany wyłącznie ze środków własnych.

Jeśli zakup sztabek złota nastąpi z Pana środków własnych, prosimy o wskazanie, skąd pochodzą „środki własne” na zakup sztabek złota, o których mowa we wniosku; w szczególności – czy pochodzą z obrotu innymi rzeczami albo prawami, nieruchomościami itp.?

Środki własne będą pochodzić w zdecydowanej większości z działalności gospodarczej (z tytułu uczestnictwa w spółce cywilnej) oraz dodatkowo, w mniejszym stopniu z kapitałów pieniężnych (przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych – uczestnictwo w zysku Spółki komandytowej, ewentualnie dywidenda z tytułu posiadania udziałów w spółce z o.o.; odsetki od obligacji; dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych; dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych).

Na jaki cel przeznaczy Pan środki uzyskane ze sprzedaży sztabek złota; w szczególności – czy uzyskane środki zostaną przeznaczone na zakup kruszcu w celach inwestycyjnych (metale szlachetne) bądź innych rzeczy lub praw?

Środki pieniężne ze sprzedaży złota zostaną przekazane na jeden z poniżej wskazanych celów:

  1. Wydatkowanie na bieżące potrzeby życiowe (w tym zakup rzeczy, takich jak ubrania, żywność);
  2. Zakup aktywa innego niż bieżące potrzeby życiowe, ale zasadniczo niesłużące ochronie kapitału przed spadkiem wartości (np. zakup samochodu, sprzętu elektronicznego);
  3. Zakup nieruchomości w celu realizacji potrzeb mieszkaniowych (swoich lub dzieci) lub w celu przeznaczenia nieruchomości na wynajem, poza prowadzoną działalnością gospodarczą;
  4. Zakup innego aktywa, które w danym momencie będzie najkorzystniejsze (uwzględniając cenę i prognozy rynkowe). Może to być nieruchomość lub metale szlachetne. Wnioskodawca nie planuje ponownie nabywać złota, zaraz po sprzedaży pierwotnie posiadanego. Możliwe jest jednak, że po ewentualnej sprzedaży i zmianie cen i/lub prognoz rynkowych dotyczących przyszłych cen złota, ponownie nabędzie złoto za środki pozyskane ze sprzedaży „pierwotnego złota”;
  5. Zakup papierów wartościowych.

Czy i w jaki sposób wskazane we wniosku złote sztabki będą oferowane do sprzedaży; w szczególności:

  • w jaki sposób będzie Pan pozyskiwał nabywców złotych sztabek,
  • w jaki sposób i gdzie będzie Pan prezentował oferty sprzedaży złotych sztabek,
  • czy będzie Pan podejmował działania marketingowe w celu sprzedaży złotych sztabek,
  • czy będzie korzystał Pan z usług innych podmiotów (jakich) wspierających sprzedaż złotych sztabek?

Sprzedaż będzie dokonywana na rzecz podmiotów zawodowo zajmujących się skupem złota. Wnioskodawca nie planuje sprzedawać złota nie podmiotom nie zajmującym się zawodowo skupem złota.

Czy oprócz sztabek złota, o których mowa we wniosku, nabywał Pan także inne rzeczy albo prawa (w tym metale szlachetne) w celu ich późniejszej odsprzedaży – jeśli tak, prosimy o wskazanie:

  • jakie to były rzeczy lub prawa, w jakiej ilości,
  • kiedy je Pan nabywał i ile transakcji kupna Pan zawarł,
  • kiedy Pan je zbywał i ile transakcji sprzedaży Pan zawarł,
  • w jaki sposób były zorganizowane kupno i sprzedaż,
  • w jaki sposób wyszukiwał Pan – jako kupujący – oferty sprzedaży,
  • w jaki sposób pozyskiwał Pan nabywców,
  • w jaki sposób, gdzie prezentował Pan swoje oferty sprzedaży,
  • czy i jakie podejmował Pan działania marketingowe w celu ich sprzedaży,
  • czy korzystał Pan z usług podmiotów (jakich) wspierających kupno lub sprzedaż?

Wnioskodawca obecnie posiada instrumenty finansowe oparte na cenie złota oraz papiery wartościowe.

  1. instrumenty finansowe oparte na cenie złota – obecny stan posiadania to 2 otwarte pozycje w łącznej wysokości 0,02 Iota (gdzie lot = Cena instrumentu bazowego x 50 USD):
    1. W okresie od 15 czerwca bieżącego roku Wnioskodawca dokonał 4 transakcji nabycia instrumentu finansowego opartego na cenie złota;
    2. 2 instrumenty finansowe zostały zamknięte w dniach: 1 lipca bieżącego roku oraz 9 sierpnia bieżącego roku;
    3. Transakcje kupna i sprzedaży instrumentów finansowych odbywały się za pośrednictwem instytucji finansowych zawodowo zajmujących się pośrednictwem w handlu instrumentami finansowymi;
    4. Wnioskodawca nie wyszukiwał ofert sprzedaży, gdyż transakcje zakupu odbywały się za pośrednictwem instytucji finansowych zawodowo zajmujących się pośrednictwem w handlu instrumentami finansowymi;
    5. Wnioskodawca nie wyszukiwał kupujących, gdyż transakcje sprzedaży odbywały się za pośrednictwem instytucji finansowych zawodowo zajmujących się pośrednictwem w handlu instrumentami finansowymi;
    6. Wnioskodawca nie prezentował ofert sprzedaży;
    7. Wnioskodawca nie podejmował działań marketingowych;
    8. Wnioskodawca korzystał z usług instytucji finansowych zawodowo zajmujących się pośrednictwem w handlu pochodnymi instrumentami finansowymi ((…) oraz (…) – przedsiębiorstwo oferujące usługi finansowe posiadające zezwolenie (…) Komisji Papierów Wartościowych (…) oraz regulowane przez nią na podstawie licencji nr (…));
    9. Najprawdopodobniej w przyszłości Wnioskodawca będzie w dalszym ciągu dokupywał instrumenty finansowe oparte na cenie złota
  2. Papiery wartościowe:
    1. Obecnie Wnioskodawca posiada 10 rodzajów papierów wartościowych. Są to papiery wartościowe notowane na z giełdzie (…). Ich ilość, na dzień sporządzenia niniejszej odpowiedzi przedstawia się następująco:
      (…)
    2. W okresie od 2 lipca 2020 r. do 12 sierpnia 2021 r. Wnioskodawca dokonał 206 transakcji zakupu papierów wartościowych. Są transakcje dokonywane za niewielkie kwoty (od 100 do kilkuset złotych miesięcznie);
    3. W dniu 10 lutego 2021 r. Wnioskodawca dokonał 4 transakcji zbycia części posiadanych papierów wartościowych;
    4. Zarówno kupno, jak i sprzedaż odbywa się za pośrednictwem domu maklerskiego z siedzibą na terytorium jednego z państw Unii Europejskiej świadczącego usługi tzw. „robo-doradztwa”. Zawierając umowę o zarządzenie portfelem z domem maklerskim, dokonywany jest wybór ile procent wpłaconych do domu maklerskiego środków zostanie przeznaczonych na papiery wartościowe oparte na akcjach, a ile procent na papiery wartościowe oparte na obligacjach. Następnie, za każdą wpłatę dokonywaną do domu maklerskiego nabywane są papiery wartościowe (mniej więcej zgodnie z określonymi wcześniej parametrami). Jeżeli w wyniku warunków rynkowych wartość poszczególnych papierów wartościowych (lub grup papierów wartościowych) odbiegnie od parametrów przyjętych na początku następuje tzw. „rebalancing”, czyli sprzedaż papierów wartościowych, których udział w portfelu stał się wyższy od zakładanego na początku i kupno papierów wartościowych, których udział stał się niższy od zakładanego na początku.
    5. Wnioskodawca nie wyszukiwał ofert sprzedaży, gdyż transakcje zakupu odbywały się za pośrednictwem domu maklerskiego.
    6. Wnioskodawca nie wyszukiwał kupujących, gdyż transakcje sprzedaży odbywały się za pośrednictwem domu maklerskiego.
    7. Wnioskodawca nie prezentował ofert sprzedaży;
    8. Wnioskodawca nie podejmował działań marketingowych;
    9. Wnioskodawca korzystał z pośrednictwa domu maklerskiego;
    10. Najprawdopodobniej w przyszłości Wnioskodawca będzie w dalszym ciągu dokupywał papiery wartościowe.

Czy posiada Pan inne – oprócz sztabek złota – rzeczy albo prawa (w tym metale szlachetne), które zamierza Pan zbywać – jeśli tak, prosimy o wskazanie:

  • jakie to rzeczy lub prawa, w jakiej ilości,
  • kiedy je Pan nabył i w jakim celu,
  • ile transakcji kupna Pan zawarł,
  • kiedy planuje Pan je sprzedać (ile transakcji Pan planuje zawrzeć, w jakich datach lub okresach zostaną zawarte transakcje),
  • w jaki sposób będzie pozyskiwał Pan nabywców,
  • w jaki sposób i gdzie będzie prezentował Pan swoje oferty sprzedaży,
  • czy i jakie będzie podejmował Pan działania marketingowe w celu ich sprzedaży,
  • czy będzie korzystał Pan z usług podmiotów (jakich) wspierających sprzedaż?

Wnioskodawca posiada rzeczy osobiste, które być może w przyszłości sprzeda, jeżeli przestaną być mu potrzebne i będą posiadały jakąś wartość. W szczególności dotyczy to rzeczy dzieci (nabytych od 2016 r., do współwłasności z żoną, z którą Wnioskodawca ma rozdzielność majątkową), które wyrastają z ubrań, część rzeczy staje się niepotrzebna (jak na przykład wózek dziecięcy). Środki ze sprzedaży przeznaczane są na pokrycie bieżących wydatków dzieci (zakup nowych ubrań, książek, pokrycie odpłatności za przedszkole, itp.).

Czy zamierza Pan w przyszłości nabywać inne rzeczy lub prawa (w tym metale szlachetne) w celu ich późniejszej sprzedaży – jeśli tak, prosimy o wskazanie:

  • jakie to będą rzeczy lub prawa, w jakiej ilości,
  • kiedy planuje Pan je nabyć,
  • z jakich środków zakupi Pan te rzeczy lub prawa; w szczególności – czy będą one pochodziły ze środków uzyskanych ze zbycia innych rzeczy (w tym metali szlachetnych) lub praw,
  • w jaki sposób będą zorganizowane kupno i sprzedaż,
  • w jaki sposób będzie wyszukiwał Pan – jako kupujący – oferty sprzedaży,
  • w jaki sposób będzie Pan pozyskiwał nabywców,
  • w jaki sposób i gdzie będzie Pan prezentował oferty sprzedaży,
  • czy i jakie będzie Pan podejmował działania marketingowe w celu ich sprzedaży,
  • czy będzie korzystał Pan z usług podmiotów (jakich) wspierających kupno lub sprzedaż?

Poza złotem, wskazanymi powyżej instrumentami finansowymi i papierami wartościowymi Wnioskodawca nie zamierza nabywać innych rzeczy lub praw w celu ich odsprzedaży.

Czy sztabki złota, które będzie Pan nabywał są w jakikolwiek sposób oznakowane, co pozwala na identyfikację każdej z nich (np. numer seryjny, certyfikat, inne – jakie)?

Część sztabek będzie posiadała numery seryjne i/lub certyfikaty, a część złota (np. złote monety) może nie posiadać takich oznaczeń.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę złota po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie nie stanowi przychodu podatkowego?
  2. Czy w przypadku wielu transakcji (zarówno kupna, jak i sprzedaży) zasadne jest przyjęcie, do wyliczania półrocznego terminu przyjmowanie, iż sprzedaż następuje począwszy od nabytych przez podatnika sztabek najwcześniej (First In First Out (FIFO))?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d Ustawy PIT źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 innych rzeczy, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku (...) innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; (...)

Odwołując się do powyższego przepisu Ustawa PIT nie przewiduje żadnych szczególnych uregulowań w zakresie handlu złotem. Natomiast złoto w postaci sztabek niewątpliwie jest „rzeczą”. Złoto posiada bowiem formę fizyczną. Nie ma zatem żadnych normatywnych argumentów, aby złoto było traktowane w sposób szczególny niż wszystkie inne rzeczy.

Również nie można uznać, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę złota mogłaby zostać zakwalifikowana jako „samodzielna działalność gospodarcza”. Zakup będzie dokonywany od renomowanych podmiotów zawodowo zajmujących się handlem złotem. Wnioskodawca nie planuje prowadzenia żadnego zorganizowania swojego handlu złotem. Po prostu w przypadku posiadania wolnych środków finansowych, korzystnej ceny, oraz braku lepszych alternatyw dla ulokowania środków pieniężnych, Wnioskodawca zdecyduje się kupić złoto, które uchodzi za bezpieczne aktywo, które zabezpiecza środki finansowe przed utratą ich wartości. Na okoliczność prowadzenia działalności gospodarczej nie może również wpływać fakt, iż złoto zostanie oddane do przechowania. Jest to naturalne zabezpieczenie posiadanych faktycznie aktywów, które mogą ulec fizycznemu zniszczeniu lub kradzieży. Ta okoliczność nie wskazuje na prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie handlu złotem.

Podsumowując, ewentualna sprzedaż złota, które zostało zakupione w celu ulokowania kapitału i zabezpieczenia go przed utratą wartości, w przypadku, gdy sprzedaż nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Ustawa PIT w żadnym miejscu nie wskazuje jak rozliczać sprzedaż towaru w sytuacji, gdy towar był nabywany partiami (w wielu transakcjach) w przypadku osób nieprowadzących działalność gospodarczą (w zakresie sprzedaży, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych). Natomiast metoda First In First Out (FIFO), czyli sprzedaż towaru nabytego najwcześniej jest jedną z metod rozliczeń magazynowych i powszechnie stosowana w księgowości i rozliczeniach magazynowych. Nie ma zatem żadnych przeciwwskazań, aby tę metodę stosować również do wyliczania półrocznego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie skutków podatkowych sprzedaży sztabek złota:

  1. w części dotyczącej pytania nr 1 – jest prawidłowe,
  2. w części dotyczącej pytania nr 2:
    • w odniesieniu do sztabek złota nieoznaczonych – jest prawidłowe,
    • w odniesieniu do sztabek złota oznaczonych – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy: źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Na podstawie art. 19 ust. 1 omawianej ustawy: przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

W myśl art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Z powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik zbywa złoto zakupione w postaci fizycznej (np. sztabek lub monet), które nie zostało zakupione w celach inwestycyjnych, uzyskuje przychód ze źródła, jakim jest odpłatne zbycie innych rzeczy, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód z powyższego zbycia rzeczy ruchomych w drodze umowy sprzedaży wystąpi, gdy sprzedaż nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i dokonana została przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie rzeczy. Wobec tego, jeżeli sprzedaż następuje po upływie półrocznego okresu, wówczas dochód osiągnięty z tej sprzedaży nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem czynność ta nie stanowi źródła przychodu dla celów tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako komandytariusz w spółce komandytowej i wspólnik w spółce cywilnej. Obydwie spółki prowadzą działalność usługową i nie zajmują się handlem. Wnioskodawca zamierza zakupić złoto (w postaci sztabek) w celu ulokowania części oszczędności. W bliżej nieokreślonej przyszłości Wnioskodawca zamierza sprzedać złoto, jednak Wnioskodawca zakłada, że odbędzie się to po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że prawdopodobnie odbędzie się od kilku do kilkudziesięciu transakcji zakupu (w rożnych odstępach czasowych) w zależności od posiadanych wolnych środków finansowych. W przypadku sprzedaży będzie to od jednej do kilkudziesięciu transakcji. Wnioskodawca nie planuje korzystać z usług innych podmiotów wspierających kupno złotych sztabek (poza zakupem złota od podmiotów zawodowo zajmujących się handlem złotem). Zakup złota zostanie sfinansowany wyłącznie ze środków własnych. Sprzedaż złota będzie dokonywana na rzecz podmiotów zawodowo zajmujących się skupem złota.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy prawa uznać należy, że Wnioskodawca zbywając złoto (w formie fizycznej), którego będzie bezpośrednim właścicielem i którym może swobodnie dysponować, dokonuje odpłatnego zbycia innych rzeczy. Zatem, nienastępująca w wykonywaniu działalności gospodarczej sprzedaż złota przez Wnioskodawcę, będzie stanowić źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży złota, jeśli zbycie będzie miało miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił jego zakup, gdyż czynność ta nie będzie stanowiła źródła przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ww. ustawy.

Reasumując – sprzedaż przez Wnioskodawcę złota po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie nie będzie stanowić przychodu podatkowego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika również, że część sztabek złota będzie posiadała numery seryjne i/lub certyfikaty, a część złota (np. złote monety) może nie posiadać takich oznaczeń.

W związku z tym – w przypadku sprzedaży sztabek złota oznaczonych numerem seryjnym możliwe jest określenie przez Wnioskodawcę momentu, w którym dana sztabka złota, oznaczona takim numerem została zakupiona. Tym samym możliwe jest bezpośrednie powiązanie poniesionego kosztu na nabycie takiej sztabki z przychodem uzyskanym z jej sprzedaży, a co za tym idzie wyliczenia terminu od momentu zakupu do momentu sprzedaży takiej sztabki złota.

Natomiast w przypadku sprzedaży złota (np. złotych monet), które nie będzie posiadać żadnych oznaczeń identyfikujących, właściwe będzie dla wyliczenia terminu posłużenie się tzw. metodą FIFO, tj. pierwsze przyszło – pierwsze wyszło, czyli sprzedaży złota przez Wnioskodawcę począwszy od złota nabytego przez niego najwcześniej. Inaczej mówiąc ustalając termin od momentu poniesienia kosztu nabycia takiego złota przy jego zbyciu, należy brać pod uwagę złoto nabyte najwcześniej.

Reasumując – w odniesieniu do złota, które nie jest oznaczone (np. numerem seryjnym) w przypadku wielu transakcji (zarówno kupna, jak i sprzedaży) zasadne jest przyjęcie – do wyliczania półrocznego terminu – że sprzedaż następuje począwszy od złota nabytego przez Wnioskodawcę najwcześniej (zgodnie z tzw. metodą FIFO).

Natomiast w odniesieniu do sztabek złota oznaczonych (np. numerem seryjnym) w przypadku wielu transakcji (zarówno kupna, jak i sprzedaży) możliwe jest powiązanie poniesionego kosztu na nabycie takiej sztabki z przychodem uzyskanym z jej sprzedaży, a co za tym idzie wyliczenia terminu od momentu zakupu do momentu sprzedaży takiej sztabki złota.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj