Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.261.2021.3.AN,
z 20 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 maja 2021 r. (data wpływu 1 czerwca 2021 r.), uzupełnionym 31 sierpnia 2021 r. oraz 16 września 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

-opisana działalność badawczo-rozwojowa Spółki w zakresie wprowadzania nowych produktów spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, i tym samym czy Spółka jest uprawniona do skorzystania z tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT, w zakresie:

  • galaretek bez cukru - jest nieprawidłowe;
  • pozostałych wymienionych w uzupełnieniu produktów, w części dotyczącej:
    - tworzenia receptury – jest prawidłowe,
    - w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe,

-opisana działalność badawczo-rozwojowa Spółki w zakresie wprowadzania optymalizacji spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, i tym samym czy Spółka jest uprawniona do skorzystania z tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT – jest prawidłowe;

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi badawczo – rozwojowej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z 23 sierpnia 2021 r. znak: 0111-KDIB1-3.4010.261.2021.1.AN oraz pismem z 2 września 2021 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.261.2021.2.AN wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 31 sierpnia 2021 r. oraz 16 września 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”). Spółka zajmuje się opracowywaniem nowych, twórczych rozwiązań w branży spożywczej.

W szczególności Wnioskodawca prowadzi prace związane z tworzeniem i wprowadzaniem na rynek wyrobów na podstawie nowych lub modyfikowanych receptur oraz ulepszaniem procesów technologiczno-produkcyjnych w Spółce. Kluczowe dla realizacji czynności badawczo-rozwojowych w Spółce jest zdobywanie nowej wiedzy z dziedzin, których dotyczą prowadzone prace, a następnie łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie jej, w zakresie tworzenia nowych receptur oraz spełniania wymagań stawianych przez klientów Spółki (dalej: „Klienci”) odnoszących się do produktów finalnych.

Wnioskodawca w ramach swojej działalności:

  1. wprowadza nowe produkty do sklepu (suplementy diety, produkty spożywcze, własne mieszanki produktowe spożywcze). Czynności te pozostają na chwilę obecną połączone ze ścisłą współpracą ze specjalistycznymi laboratoriami (w chwili obecnej Spółka nie posiada własnego laboratorium);
  2. prowadzi działania w celu optymalizacji ciągłej pracy na produkcji w postaci przygotowywania rozwiązań informatycznych do optymalizacji czasu na produkcji i wysyłce. Spółka posiada własny system WMS pisany pod nas pod nazwą biznes . Proces ten trwa od 2014 roku i ciągle jest udoskonalany. Spółce zależy na oszczędzaniu czasu i wszędzie gdzie to możliwe jest wprowadzany system automatyzacji. Wprowadzane ulepszenia w oprogramowania służą wydajniejszej pracy.

W pismach z 31 sierpnia 2021 r. oraz 12 września 2021, stanowiących uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji, Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

Nowe produkty które Wnioskodawca będzie wprowadzać/projekty które będą realizowane.

1. Ekspandowane produkty mieszanki z liofilizowanymi owocami.

  • aby wprowadzić produkt potrzebna jest receptura. Receptura jest obliczana z tabel kalorycznych przez naszego pracownika. Również nasi pracownicy wymyślają receptury. Do wymyślenia receptury są potrzebne konsultacje, czasem trwa to kilka godzin czasem kilka miesięcy w zależności od skomplikowania produktu);
  • aby wprowadzić ten produkt potrzeba zakupić próbki produktów od dostawców;
  • następnie przeprowadzamy testy (mieszanie, czy się lepi, czy się nie zbryla) ten proces jest bardzo czasochłonny często też nie wychodzi i trzeba zmieniać dostawców;
  • aby wprowadzić produkt do sprzedaży już po testach przygotowanie produktu do sprzedaży tzn. (zrobienie etykiet przez grafika, zlecenie do druku, wszystko przygotowują nasi pracownicy nie zlecamy tego na zewnątrz). Druk jest zlecony na zewnątrz;
  • następnie przychodzi produkcja towaru na maszynach lub ręcznie w zależności od ilości;
  • kolejnym krokiem jest wystawienie produktów do sklepu internetowego (sami to również robimy zdjęcia opisy produktów, materiały marketingowe, filmy, infografiki).

Tak postępujemy z każdym produktem co wprowadzamy.

2.Sole do kąpieli.

Procedura wygląda tu bardzo podobnie.

3.Galaretki bez cukru.

Tu jest zlecanie tego do firmy która produkuje, jednak proces wprowadzenia jest identyczny jak w punkcie 1 z tym, że sami tego nie pakujemy bo kupujemy produkt już zapakowany. Jednak proces jest taki sam jak w punkcie pierwszym.

4.Musli owocowe z superfood.

5.Wegańskie białka roślinne w różnych smakach.

To tylko kilka propozycji, tych produktów wprowadzamy sporo do oferty.


Receptura jest wymyślona przez naszych pracowników. W skład zespołu do tworzenia receptur wchodzi: Pani prezes (dietetyk) + kierownik działu jakości + kierownik produkcji. Te 3 osoby wymyślają produkt wspólnie. Osoby zaangażowane w ten proces są to nasi pracownicy. Wymyślamy receptury od początku do końca sami.

W tym punkcie też obliczane są wartości odżywcze produktów (oblicza je sam kierownik działu jakości). Wartości odżywcze obliczane są z tabel oraz wzorów matematycznych przeznaczonych do tego. Do tego produktu również trzeba wybrać opakowanie i go zakupić. Zakupem opakowań zajmuje się osoba od zakupów w firmie opisana niżej.

Następnie to co zostało stworzone to receptura. Trafia do działu zakupów. Osoba zajmująca się zakupami w naszej firmie szuka dostawców którzy posiadają dany surowiec i zakupuje małe próbki do przeprowadzenia testów. Czas potrzebny na to zadanie jest różny, gdyż zależy od surowca. Gdy surowiec jest ściągany z Ameryki południowej lub Azji proces się wydłuża. Staramy się kupować produkty u źródła.

Jak przyjdą wszystkie półprodukty następuję próba mieszania. Jeśli wszytko miesza się dobrze to jest w porządku, jednak zdarzają się sytuację, że niektóre składniki z sobą się skleją i wygląda to nieładnie, nie da się potem tego zapakować, powracamy wtedy do procedury i zamieniamy składnik który nam przeszkadza i go zamieniamy. Mieszalniki mamy u siebie na magazynie oraz inne maszyny do przygotowania produktu gotowego. Jeśli wszystko się udało i po próbach przez kierownika produkcji produkt nas zadowala przechodzimy do kolejnego.

Wprowadzenie produktu do sprzedaży. W proces ten zaangażowani są:

  • kierownik działu jakości (przygotowuje etykietki na produkt z obliczonymi już wartościami oraz z informacjami na etykiecie takich jakie wymaga prawo);
  • grafik po otrzymaniu tych informacji (grafik zatrudniony w Spółce) przygotowuje etykietki na dany produkt graficznie;
  • gdy etykietki są gotowe graficznie zlecamy druk w drukarni (nie mamy swoich drukarek) jest to zlecone na zewnątrz. Zlecaniem druku zajmuje się osoba która robi w firmie zakupy opakowań oraz zakupy rzeczy potrzebnych do działania (komputery, artykuły biurowe, środki czystości inne potrzebne na bieżąco).

Gdy mamy już etykietki (gdy przyjadą z drukarni) następuje proces produkcji. Produkcja odbywa się u nas w zakładzie. Sami pakujemy w paczki ten produkt lub inne opakowanie.

Ostatnim krokiem jest przekazanie gotowego produktu do grafika (naszego pracownika), który fotografuje produkt, po sfotografowaniu produktu kolejnym etapem jest przygotowanie opisu produktu. Opisy w naszej firmie wykonuje COPYWRITER również nasz pracownik. Gdy mamy zdjęcie + opis, osoba z działu IT, również nasz pracownik dodaje produkt do sklepu internetowego.

Od tego momentu możemy zacząć sprzedaż. Wszystkie te czynności prócz pakowania wykonuje się raz . Pakowanie potem przy sprzedanym produkcie trzeba zrobić jeszcze raz, jednak cała reszta jest robiona tylko raz. I tak robimy z każdym produktem opisanym powyżej.

Jedynie trzeci produkt jest robiony inaczej. Galaretki bez cukru.

Nie posiadamy maszyny do tego. Tu z kroków podanych powyżej występuje tylko:

  • ustalenie warunków cenowych z dostawcą
  • oraz
  • ostatnim krokiem jest przekazanie gotowego produktu do grafika naszego pracownika, który fotografuje produkt, po sfotografowaniu produktu kolejnym etapem jest przygotowanie opisu produktu. Opisy w naszej firmie wykonuje COPYWRITER również nasz pracownik. Gdy mamy zdjęcie + opis, osoba z działu IT również nasz pracownik dodaje produkt do sklepu internetowego.

Dla większości naszych produktów procedura wygląda tak samo.

Optymalizacja w celu poprawy efektywności pracy.

Mamy własny WMS. Do tego WMS ciągle dorabiamy nowe funkcje. Na przykład integrację z nowymi kurierami, funkcje zasugerowane przez prawników, Pracownik zgłasza do naszego IT, że chciałby mieć możliwość aby klient dostał z automatu atest na produkt. Nie ma takiej funkcji w naszym systemie. Zapytanie trafia do działu IT i nasz dział IT wdraża takie rozwiązanie. Takich rozwiązań wprowadzamy bardzo dużo są to sugestie pracowników, potem przekłada się to na szybszy czas pracy i jesteśmy w stanie zrobić więcej rzeczy poprzez automatyzację procesów w firmie.

Ostatnie wprowadzone automatyzacje to:

  • automatyczne odpytywanie systemu o kontrahenta czy jest ubezpieczony czy nie w Hermes;
  • automatyczne tworzenie newsletterów z cennikiem tworzonym dynamicznie poprzez połączenie się z programem Subiekt poprzez API i wyciąganie danych i wkładanie do cennika i mailingów;
  • automatyczne wysyłanie ofert przez handlowców w celu oszczędności ich czasu aby nie powielać zapytań ofertowych;
  • integracja z nowymi przewoźnikami paczek (…).

To tylko kilka funkcji które zostały ostatnio wdrożone.

Odnośnie sformułowania przez Wnioskodawcę, że „dział IT wdraża takie rozwiązania” Spółka wyjaśnia, że:

Dział BOK (Biuro Obsługi Klienta) zgłasza, że klienci chcą płacić za pobraniem w paczkomatach.

Na spotkaniu firmowym jest to omawiane, następnie decydujemy, że to będziemy wdrażać. Wdrażanie to:

  1. przekazanie informacji do programisty co trzeba zrobić (jest to nasz pracownik),
  2. programista to programuje (pisze w odpowiednim języku programowania) wpisuje kod komputerowy do działającego naszego systemu,
  3. następnie przeprowadzamy testy rozwiązania, testami zajmują się pracownicy BOK (lub kierownik danego magazynu jeśli zlecił „do wdrożenia funkcje magazynową”),
  4. po testach programista „wdraża” dane rozwiązanie na serwer i zaczyna to działać i mamy nową funkcję w systemie.

W tym aspekcie nie jest nic zlecane na zewnątrz. Wszystko odbywa się wewnątrz firmy.

Czyli najprościej mówiąc wdrożenie to jest podanie problemu który trzeba rozwiązać poprzez wpisanie odpowiedniego kodu komputerowego w systemie.

Dodatkowo w uzupełnieniu Spółka zaznaczyła, że:

  • działalność Wnioskodawcy jest działalnością twórczą podejmowaną w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych rozwiązań;
  • działalność jest prowadzona w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia;
  • Spółka w ramach ww. działalności nabywa, łączy, kształtuje i wykorzystuje dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności, w tym między innymi z zakresu narzędzi informatycznych i oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany będą miały charakter ulepszeń;
  • realizowane przez Spółkę prace w ww. zakresie są zdarzeniem unikalnym/innowacyjnym;
  • Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej;
  • Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy opisana powyżej działalność badawczo-rozwojowa Spółki spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, i tym samym czy Spółka jest uprawniona do skorzystania z tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT?
  2. Czy opisana powyżej działalność badawczo-rozwojowa Spółki spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, i tym samym czy Spółka jest uprawniona do skorzystania z tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko sformułowane we wniosku oraz w uzupełnieniach wniosku), opisana powyżej działalność Spółki na każdym wyżej opisanym etapie spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, i tym samym Spółka jest uprawniona do skorzystania z tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT.

Działalność badawczo-rozwojowa - to działalność twórcza obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z kolei w przypadku badań naukowych - rozróżniamy dwa rodzaje prac:

  • badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
  • badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Prace rozwojowe - to działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Należy podkreślić, iż do działalności badawczo-rozwojowa przedsiębiorcy nie potrzebują specjalnych laboratoriów, specjalistów czy skomplikowanych badań. Ulga jest skierowana do wszystkich podatników, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce, są opodatkowani podatkiem dochodowym i wprowadzają do swojej firmy nowe produkty lub ulepszają już istniejące wersje.

W przypadku działalności w zakresie wprowadzania nowych produktów, Proces ten obejmuje prace nad opracowaniem nowego produktu i wprowadzeniem go na rynek. W związku z powyższym wszelkie czynności z tym związane należy uznać za działalność badawczo-rozwojową. Działania takie prowadzą bowiem do powstania zupełnie nowego rozwiązania.

Wnioskodawca zajmuje się opracowywaniem we własnym zakresie unikalnych receptur produktów spożywczych oraz suplementów diety. Następnie produkty te zgodnie z własnym opracowaniem przechodzą fazę testów zewnętrznych (w ramach współpracującego laboratorium). Po uzyskaniu pozytywnych rezultatów wdrażane są do fazy produkcji i dystrybucji.

W swojej ofercie Wnioskodawca posiada bazę stałą produktów oraz prowadzi nieustanne prace rozwojowe, których efektem jest wprowadzanie nowych produktów.

Produkty oferowane przez Wnioskodawcę odróżniają się od tych, które oferowane są przez konkurencje przede wszystkim w zakresie unikalnego składu produktów, dobieranego indywidualnie.

Dzięki zaplanowanemu, systematycznemu planowi działania Wnioskodawca nieustannie rozwija swoją ofertę, a jego działania przybierają formę uporządkowanego, z góry zaplanowanego działania mającego na celu ciągły rozwój.

Aktywność Wnioskodawcy w zakresie opracowywania nowych produktów, wprowadzania modyfikacji w już istniejących produktach można scharakteryzować jako działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Opisana powyżej działalność Spółki na każdym wyżej opisanym etapie spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, i tym samym Spółka jest uprawniona do skorzystania z tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT.

W kwestii zagadnienia poruszanego w punkcie 2 , proces nowego uruchomienia obejmuje przede wszystkim projektowanie procesu produkcyjnego określonego wyrobu, tj. tworzenie jak najbardziej efektywnego procesu produkcji i weryfikację możliwości jego pełnego wdrożenia (zastosowania). Należy nadmienić , że działalność badawczo -rozwojowa zajmuje się również tzw. optymalizacją procesów produkcji, której głównym celem jest całościowe usprawnienie (udoskonalenie) już wdrożonego i funkcjonującego procesu produkcji.

Usprawnienie to może mieć różny charakter w zależności od rodzaju już funkcjonującego procesu, niemniej co do zasady obejmuje ono jak najszerszą automatyzację procesu produkcji, zapewnienie wyższej jakości wyrobów i wyższej jakości przebiegu procesu produkcji, w tym także możliwie niski poziom kosztów produkcji, np. dzięki zmniejszeniu czasu pracy maszyn, skróceniu pełnego cyklu produkcji, czy też zmniejszeniu ilości ludzi (zespołu/brygady) niezbędnych do prowadzenia lub nadzorowania procesu produkcji. Nadrzędnym celem optymalizacji jest zatem maksymalizacja efektywności (wydajności i stabilności) danego procesu.

Co istotne, powoływane usprawnienie procesu produkcji nie obejmuje zmian mających charakter typowy (szablonowy). Ewentualne rutynowe lub okresowe korekty przebiegu wdrożonego i już funkcjonującego procesu produkcji (z zasady wynikające z dokumentacji wyrobu lub instrukcji postępowania w procesie produkcji) nie są uznawane za opisywaną optymalizację.

Ponadto, działania tych zespołów podejmowane są w sposób zorganizowany, systematycznie i planowo, a realizacja nowego uruchomienia lub optymalizacji określonego procesu produkcji, każdorazowo odbywa się zgodnie z ustalonym harmonogramem. Realizacja określonego harmonogramu nie daje jednak pewności co do osiągnięcia zamierzonego efektu i realnej możliwości wdrożenia nowego lub zoptymalizowanego procesu.

Zakres prac Spółki dotyczący tzw. nowych uruchomień oraz ewentualnych optymalizacji procesu produkcji, w tym w szczególności opracowywanie całościowej koncepcji procesu produkcji, tworzenie określonej dokumentacji wyrobu, sporządzanie badań, analiz i raportów dotyczących procesu lub jakości danego wyrobu, niewątpliwie mieści się w pojęciu działań o charakterze twórczym.

Działania te mają bowiem indywidualny charakter, w tym mają charakter kreacyjny, dotyczący opracowania lub ulepszenia określonego procesu i bezsprzecznie stanowią element działań wprost wskazanych w objaśnieniach Ministerstwa, jako działania twórcze związane z utworzeniem lub udoskonaleniem koncepcji danego procesu produkcji.

Jednocześnie, Spółka niewątpliwie prowadzi swoje prace „systematycznie”.

Zgodnie bowiem ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny.

Nowe uruchomienia oraz optymalizacje są natomiast zaplanowane, realizowane metodycznie i uporządkowanie.

W związku z powyższym bezspornie należy uznać, iż działalność Spółki spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm., dalej: „updop”), podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W myśl art. 4a pkt 26 updop, przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

  1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
  2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:

  1. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
  2. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 updop, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W art. 18d ust. 2 - 3 updop, ustawodawca wskazał rodzaje kosztów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową które mogą stanowić koszty kwalifikowane.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, wskazać należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową należy przeprowadzić analizę nakierowaną na:

  1. zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicję wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop);
  2. określenie kosztów działalności badawczo-rozwojowej (poprzez zidentyfikowanie kosztów spełniających definicję „kosztów kwalifikowanych” o jakich mowa w art. 18d updop);
  3. zidentyfikowanie dokumentacji uzasadniającej prawo do skorzystania z ulgi oraz wypełnienie obowiązków formalnych (przede wszystkim w celu realizacji obowiązku wskazanego w art. 9 ust. 1b updop).

Odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że aby działalność spełniała przesłanki działalności badawczo-rozwojowej, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop).

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności – badania naukowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.

Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie w art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących procesów lub usług z uwagi na brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność – zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy – mający na celu tworzenie, tworzyć – powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Po drugie, z art. 4a pkt 26 updop wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.

Pamiętać trzeba, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.). Prace rozwojowe mogą obejmować opracowanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony. Prace rozwojowe mogą obejmować również opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku, gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna. Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nie można uznać, że całość działań podatnika stanowi działalność badawczo-rozwojową sformułowaną w art. 4a pkt 26-28 updop.

W objaśnieniach dotyczących ulgi na działalność badawczo-rozwojową, zawartych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów wskazano, że każda ulga w podatku dochodowym ma charakter wyjątkowy i stanowi odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania. Ulgi podatkowe z jednej strony zmniejszają obciążenia fiskalne podatnika, z drugiej zaś dochody sektora finansów publicznych. W konsekwencji, wszelkie przepisy prawa podatkowego, które dotyczą szeroko rozumianych preferencji podatkowych, należy wykładać ściśle.

Zatem, tylko te działania podatnika można zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej, które wyczerpują znamiona definicji zawartej w treści art. 4a pkt 26 updop.

Analizując przedstawiony we wniosku proces opracowania danego wyrobu przez Wnioskodawcę, wskazać należy, że z definicji zawartej w tym przepisie wynika, że działalnością badawczo-rozwojową jest działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Pamiętać trzeba, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług.

Zatem, nie wszystkie etapy prac związane z opracowaniem nowych produktów będą spełniały kryteria do uznania ich za działalność badawczo-rozwojową w myśl cytowanych powyżej przepisów. Działalnością badawczo-rozwojową będą tyko te prace które w ramach opracowania nowych produktów mogą być uznane za działalność twórczą , tj. aktywność podatnika nastawioną na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym (które nie mają odtwórczego charakteru), związaną z postępem naukowym, czy technologicznym.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym tylko etap tworzenia receptury może zostać uznany za działalność badawczo-rozwojową.

Natomiast, pozostałe czynności takie jak: wprowadzenie produktu do sprzedaży, proces produkcji, pakowanie w paczki lub inne opakowania, przekazanie produktu do grafika oraz przygotowanie opisu produktu nie mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową bowiem nie spełniają przesłanek wskazanych w art. 4a pkt 26-28 updop.

Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że produkcja galaretek bez cukru jest zlecana firmie która je produkuje, jedynie proces wprowadzenia produktu do sprzedaży odbywa się tak samo jak w pozostałych produktach.

Zatem, w przypadku produkcji galaretek bez cukru żaden ze wskazanych etapów nie może stanowić działalności badawczo – rozwojowej u Wnioskodawcy.

Natomiast, odnosząc się prowadzonych prac związanych z optymalizacją w celu poprawy efektywności pracy stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe. Prace te mieszczą się w zakresie definicji działalności badawczo – rozwojowej wskazanej w ustawie.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

-opisana działalność badawczo-rozwojowa Spółki w zakresie wprowadzania nowych produktów spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, i tym samym czy Spółka jest uprawniona do skorzystania z tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT, w zakresie:

  • galaretek bez cukru - jest nieprawidłowe;
  • pozostałych wymienionych w uzupełnieniu produktów, w części dotyczącej:
    - tworzenia receptury – jest prawidłowe,
    - w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe,

-opisana działalność badawczo-rozwojowa Spółki w zakresie wprowadzania optymalizacji spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, i tym samym czy Spółka jest uprawniona do skorzystania z tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj