Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.495.2021.1.AR
z 17 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 czerwca 2021 r. (data wpływu 29 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z bieżących FV dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn. „…” w zakresie budowy trasy X. w pełnej wysokości – jest prawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z FV za bieżące utrzymanie obiektu w pełnej wysokości – jest prawidłowe,
  • prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z FV dotyczącej studium wykonalności – jest prawidłowe,
  • prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących tablicy informacyjnej i tablicy pamiątkowej (promocja projektu) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

29 czerwca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina Miejska dalej Gmina/Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym od 1 stycznia 2017 r., scentralizowane rozliczenie z tytułu podatku od towarów i usług.

Gmina w ramach projektu X. 2014-2020 realizuje obecnie w partnerstwie z Muzeum X. dalej Muzeum/Muzeum X., projekt pod nazwą „…” dalej projekt.

Zakres rzeczowy Gminy:

  1. Budowa i wyposażenie Trasy X.:
    • zagospodarowanie pomieszczeń podziemi pod budynkiem R. (w którym znajduje się główna siedziba Urzędu Miejskiego) obejmujące wykonanie robót budowlanych i instalacyjnych, montaż mebli, scenografii, urządzeń multimedialnych z aplikacjami/filmami oraz wymiana oświetlenia w kolektorze sanitarnym pod ul. xxx. i xxx,
    • adaptacja pomieszczeń podziemi wraz z budową wyjścia ewakuacyjnego (klatka schodowa) od strony wschodniej (ul. xxxx) - roboty budowlane i instalacyjne,
    • budowa podziemnego łącznika pomiędzy Trasą X. (wyjście „B”) a budynkiem R.- roboty budowlane i instalacyjne, przebudowa kolidujących sieci. Dodatkowo w ramach budowy i wyposażenia Trasy X. ponoszone są wydatki związane z:
    • inwestorem zastępczym,
    • nadzorem autorskim.

    Planowany okres realizacji 2020-2021.

  2. Przebudowa części xxxx:
    • zakres robót obejmuje m.in. likwidację nawierzchni asfaltowej, gdzie aktualnie zlokalizowane są miejsca postojowe, wykonanie nawierzchni brukowej z kostki kamiennej i kamienia naturalnego, regulacja urządzeń i odwodnienie, przebudowa nawierzchni płyty rynku, instalacje elektryczne i oświetlenie.
      Dodatkowo w ramach przebudowy części xxxx zaplanowano:
    • badania archeologiczne,
    • nadzór inwestorski.

    Planowany okres realizacji to 2021 r. – 2022 r.

Za przebudowę części xxxx (roboty budowlane, badania archeologiczne, nadzór inwestorski) odpowiedzialna jest scentralizowana jednostka budżetowa Zarząd … w X.

Ponadto w ramach projektu ujęto następujące wydatki Gminy:

  • studium wykonalności całego projektu - wydatek poniesiony w roku 2018 r.,
  • dokumentacja projektowo-kosztorysowa obejmująca zagospodarowanie podziemi i kolektora sanitarnego - wydatek poniesiony w roku 2016,
  • dokumentacja projektowa dla budowy podziemnego łącznika pomiędzy wyjściem „B” zlokalizowanym w płycie R. a budynkiem R.- wydatek poniesiony w roku 2017,
  • promocja projektu - tablica informacyjna zamontowana na czas realizacji - wydatek poniesiony w listopadzie 2020 r. oraz tablica pamiątkowa po zakończeniu projektu (wydatek planowany na 2022 r.).

Wspomniane studium wykonalności, zakup dokonany w 2018 r., jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie projektu i obejmuje cały zakres rzeczowy tj.

  • roboty budowlane i wyposażenie Trasy X. realizowane przez Gminę, (planowana działalność opodatkowana, nie będzie prowadzona działalność zwolniona)
  • roboty budowlane części xxxx, realizowane przez Zarząd …. - scentralizowana jednostka,
  • roboty budowlane i wyposażenie Trasy X. realizowane w swoich budynkach przez Partnera Projektu – Muzeum X.

Tablica informacyjna - zakup dokonany w listopadzie 2020 r. oraz tablica pamiątkowa - zakup planowany na 2022 r. mają promować cały projekt obejmujący zakres rzeczowy Gminy (tj. Trasę X. i przebudowę części płyt. Zakup związany z czynnościami opodatkowanymi i pozostającymi poza VAT, brak związku z czynnościami zwolnionymi).

Do zakresu rzeczowego Muzeum X. należą prace remontowo-budowlane oraz instalacyjne prowadzone w budynkach Muzeum.

Planowany sposób wykorzystania infrastruktury powstałej w ramach projektu:

Zgodnie ze stanowiskiem Instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, Gmina wybierze Operatora swojej części infrastruktury Trasy X. w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady z należytym poszanowaniem obowiązujących zasad udzielania zamówień (GBER art. 56 ust. 4).

Wybrany Operator będzie w imieniu i na rzecz Gminy prowadził sprzedaż biletów wstępu dla zwiedzających, wynajem pomieszczeń na organizację konferencji, sympozjów i warsztatów.

Na przebudowanej xxxx Gmina nie planuje prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jest to ogólnie dostępny trakt pieszy a zatem czynności związane z wykonywanymi tam pracami nie są objęte ustawą o podatku od towarów i usług - pozostają poza VAT.

Natomiast część Trasy będąca własnością Muzeum X. go będzie eksploatowana przez Muzeum. Muzeum wykonuje jedynie czynności opodatkowane.

Na istniejącej infrastrukturze Trasy X., która jest obecnie przedmiotem realizacji projektu, Gmina prowadziła w latach wcześniejszych (2011-2020) roboty budowlane i remontowe oraz zlecała opracowanie dokumentacji projektowych.

W roku 2020 w ramach przedmiotowego projektu, opracowano ekspertyzę zabezpieczenia przeciwpożarowego dla podziemnego przejścia pomiędzy budynkiem xxxxx a budynkiem xxxx wraz z uzgodnieniem spełnienia wymagań w zakresie bezpieczeństwa pożarowego z komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej w X.

Rozpoczęto roboty budowlane i konserwatorskie w piwnicach budynku xxxx oraz zamontowano tablicę informacyjną w ramach przedmiotowego projektu dofinansowanego z RPO 2014-2020.

Ówczesna Trasa X. wykorzystywana była przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych, nie prowadzono tam czynności zwolnionych z VAT jak i innych niż działalność gospodarcza.

Podobnie, mająca powstać infrastruktura Trasy X. będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, a zatem nie będą tam prowadzone czynności zwolnione z VAT.

Część Trasy X. zlokalizowana w budynkach Muzeum będzie eksploatowana bezpośrednio przez właściciela - Muzeum X. W związku z prowadzoną w 2020 roku działalnością, Muzeum odzyskuje 100% podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z bieżących FV dotyczących zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie budowy trasy X.? Jeśli takie prawo przysługuje, to czy w pełnej wysokości?)
  2. Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z FV dotyczącej studium wykonalności? (wydatek poniesiony w 2018 r.). Jeśli tak to w jakiej wysokości?
  3. Czy po zakończonej inwestycji Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z FV za bieżące utrzymanie obiektu? Jeśli tak to czy w pełnej wysokości?
  4. Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących tablicy informacyjnej i tablicy pamiątkowej (promocja projektu)? Jeśli tak to w jakiej wysokości?






Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. W odniesieniu do pytania pierwszego (czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z bieżących FV dotyczących zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie budowy trasy X.? Jeśli takie prawo przysługuje, to czy w pełnej wysokości?), zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z bieżących FV dotyczących zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie budowy … trasy X. w pełnej wysokości.

    W myśl art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.2021. 685 t.j. z 2021. 04. 14) dalej ustawa, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
    Ustawodawca w art. 15 ust. 1 ustawy, wskazuje, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    (Natomiast w ust. 6 wskazanego artykułu, nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.)

    Zgodnie ze stanowiskiem Instytucji Zarządzającej Regionalny Program Operacyjny Województwa Gmina wybierze Operatora swojej części infrastruktury, który w jej imieniu będzie prowadził czynności opodatkowane tj. sprzedaż biletów wstępu dla zwiedzających, wynajem pomieszczeń na organizację konferencji, sympozjów, warsztatów.

    Analiza cytowanych przepisów i zakładane wykorzystanie mającej powstać infrastruktury (Trasa X.), pozwala na stwierdzenie, że Gmina występując jako podatnik podatku od towarów i usług spełnia warunki dające prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości, ponieważ towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych.

  2. Odpowiadając na pytanie, czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z FV dotyczącej studium wykonalności? (wydatek poniesiony w 2018 r.). Jeśli tak to w jakiej wysokości?, Gmina uważa, że będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadzie częściowego odliczenia podatku, tzw. "sposobem określenia proporcji".

    Omawiane studium wykonalności obejmuje cały projekt tj. zarówno budowę Trasy (związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanym, brak związku z czynnościami zwolnionymi) jak i przebudowę części xxxx. (związek wyłącznie z czynnościami pozostającymi poza opodatkowaniem) a także roboty budowlane i wyposażenie Trasy X. realizowane przez Partnera projektu - Muzeum X. we własnych budynkach.

    W takiej sytuacji, gdzie mamy do czynienia ze związkiem zakupów z czynnościami wyłącznie opodatkowanymi i pozostającymi poza opodatkowaniem - brak związku z czynnościami zwolnionymi, gdzie przyporządkowanie studium wykonalności do poszczególnych działalności nie jest możliwe - będzie miał zastosowanie art. 86 ust. 2a ustawy o treści: „w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.”

  3. Stanowisko własne w odniesieniu do pytania nr 3, czy po zakończonej inwestycji Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z FV za bieżące utrzymanie obiektu? Jeśli tak to czy w pełnej wysokości?, jest twierdzące. Gmina uważa, że na podstawie wyżej cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z FV za bieżące utrzymanie obiektu w pełnej wysokości.
    Podstawowym argumentem na powyższe jest fakt, iż w mającym powstać obiekcie, w imieniu Gminy wybrany Operator będzie wykonywał jedynie czynności opodatkowane tj. sprzedaż biletów wstępu dla zwiedzających, wynajem pomieszczeń na organizację konferencji, sympozjów, warsztatów. Nie będzie prowadził działalności zwolnionej i pozostającej poza opodatkowaniem.
  4. Odnosząc się do pytania nr 4 Gmina stoi na stanowisku częściowego odliczenia podatku przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji (prewskaźnika). Zarówno tablica informacyjna jak i pamiątkowa promują cały projekt Gminy tj. Trasę - związek z czynnościami wyłącznie opodatkowanymi oraz przebudowa xxxx. - czynności pozostające poza opodatkowaniem - brak związku z czynnościami zwolnionymi, gdzie przyporządkowanie tych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe - będzie miał zastosowanie wspomniany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz.685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Cytowane wyżej przepisy zapewniają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ww. ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w cytowanym wyżej przepisie art. 86 ust. 1 generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ww. ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje obecnie w partnerstwie z Muzeum X, projekt pod nazwą „….”.

Zakres rzeczowy Gminy Miejskiej obejmuje:

  1. Budowa i wyposażenie Trasy X. (planowany okres realizacji 2020-2021),
  2. Przebudowa xxxx (planowany okres realizacji 2021-2022). Na przebudowanej xxxx, Gmina nie planuje prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jest to ogólnie dostępny trakt pieszy, czynności związane z wykonywanymi tam pracami nie są objęte ustawą o podatku od towarów i usług - pozostają poza VAT.

Ponadto w ramach projektu ujęto wydatki Gminy dotyczące studium wykonalności całego projektu, dokumentacji projektowo-kosztorysowej, dokumentacji projektowej oraz promocji projektu (tablicy informacyjnej oraz tablicy pamiątkowej).

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca wyraził swoje wątpliwości dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego z:

  • bieżących FV dotyczących zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie budowy trasy X. (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz
  • FV za bieżące utrzymanie obiektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Chcąc odnieść się do powyższego trzeba podkreślić, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z treści wniosku, ówczesna Trasa X. wykorzystywana była przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych, nie prowadzono tam czynności zwolnionych z VAT jak i innych niż działalność gospodarcza. Podobnie, mająca powstać infrastruktura Trasy X. będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, a zatem nie będą tam prowadzone czynności zwolnione z VAT. Gmina wybierze Operatora swojej części infrastruktury Trasy X. Operator będzie w imieniu i na rzecz Gminy prowadził sprzedaż biletów wstępu dla zwiedzających, wynajem pomieszczeń na organizację konferencji, sympozjów i warsztatów.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy odnoszący się do realizacji projektu w zakresie budowy i wyposażenia Trasy X. oraz ponoszonych wydatków dotyczących bieżącego utrzymania obiektu, stwierdzić należy, że jak wynika z wniosku zakupy te będą miały związek jedynie z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi, a tym samym zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT tj. związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z bieżących FV dotyczących wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie budowy trasy X. oraz z faktur za bieżące utrzymanie obiektu, bowiem wydatki te będą służyć Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 3 jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane na tle przedstawionej sprawy odnoszą się do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z:

  • FV dotyczącej studium wykonalności projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz
  • faktur zakupu dotyczących tablicy informacyjnej i tablicy pamiątkowej (promocja projektu) (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Jak wynika z treści wniosku w ramach projektu ujęto również wydatki Gminy dotyczące:

  • studium wykonalności całego projektu - wydatek poniesiony w roku 2018 r.,
  • dokumentacja projektowo-kosztorysowa obejmująca zagospodarowanie podziemi i kolektora sanitarnego - wydatek poniesiony w roku 2016,
  • dokumentacja projektowa dla budowy podziemnego łącznika pomiędzy wyjściem „B” zlokalizowanym w xxxx a budynkiem xxxx- wydatek poniesiony w roku 2017,
  • promocja projektu - tablica informacyjna zamontowana na czas realizacji - wydatek poniesiony w listopadzie 2020 r. oraz tablica pamiątkowa po zakończeniu projektu (wydatek planowany na 2022 r.).

Wspomniane studium jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie projektu i obejmuje cały jego zakres rzeczowy tj.

 roboty budowlane i wyposażenie Trasy X. realizowane przez Gminę, (planowana działalność opodatkowana, nie będzie prowadzona działalność zwolniona),

 roboty budowlane części xxxx, realizowane przez Zarząd …. - scentralizowana jednostka,

 roboty budowlane i wyposażenie Trasy X. realizowane w swoich budynkach przez Partnera Projektu - Muzeum X.

W odniesieniu do tablicy informacyjnej Wnioskodawca podał, że zakup został dokonany w listopadzie 2020 r., natomiast tablica pamiątkowa zostanie zakupiona w 2022 r. Mają one promować cały projekt obejmujący zakres rzeczowy Gminy. Zakupy te będą związane z czynnościami opodatkowanymi i pozostającymi poza VAT (brak związku z czynnościami zwolnionymi).

Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Zatem w myśl art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej „sposób określenia proporcji”.

Z opisu sprawy wynika, że studium wykonalności obejmuje cały projekt tj. zarówno budowę Trasy (związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanym, brak związku z czynnościami zwolnionymi) jak i przebudowę xxxx. (związek wyłącznie z czynnościami pozostającymi poza opodatkowaniem), a także roboty budowlane i wyposażenie Trasy X. realizowane przez Partnera projektu - Muzeum X. we własnych budynkach. Tablica informacyjna oraz tablica pamiątkowa - mają promować cały projekt obejmujący zakres rzeczowy Gminy, a zakup ten związany jest z czynnościami opodatkowanymi i pozostającymi poza VAT.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków dotyczących studium wykonalności oraz wydatków dotyczących zakupu tablicy informacyjnej oraz pamiątkowej, których ¬ jak wynika z okoliczności sprawy – nie można jednoznacznie przypisać do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy w myśl art. 86 ust. 2a ustawy o VAT będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego. Tym samym w celu ustalenia podatku naliczonego, który Gmina może odliczyć, Wnioskodawca będzie zobowiązany uwzględnić przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 i 4, że w odniesieniu do wydatków dotyczących studium wykonalności oraz wydatków dotyczących zakupu tablicy informacyjnej oraz pamiątkowej, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadzie częściowego odliczenia podatku VAT tzw. „sposobem określenia promocji” jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj