Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDWL.4011.121.2021.2.WS
z 20 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2021 r. (data wpływu 18 sierpnia 2021 r.), uzupełnionym w dniu 17 września 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu ewidencjonowanego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu ewidencjonowanego.

W związku z tym, że złożony wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 16 września 2021 r., nr 0112-KDWL.4011.121.2021.1.WS, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano 16 września 2021 r., natomiast w dniu 17 września 2021 r. do tut. organu wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na ww. wezwanie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od 2018 roku Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą związaną z technologią informatyczną. Przeważający rodzaj działalności to PKD 62.09.Z. W 2019 Wnioskodawca podjął również dodatkową działalność pod kodem (…) w zakresie prowadzenie i szkolenie posługiwania się bronią palną.

Przychody w zakresie kodu PKD (…) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności Wnioskodawca ewidencjonuje w formie bezrachunkowej – zbroszurowanej. Przeważającą działalnością oraz generującą przeważający przychód jest działalność z zakresu technologii informatycznej, dla której prowadzona jest ewidencja w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz opodatkowana jest podatkiem liniowym w wysokości 19%. Działalność z zakresu (…) generuje wyższe koszty niż przychody dlatego Wnioskodawca decyduje z końcem roku 2021 zaprzestanie działalności w zakresie (…). Obecnie Zainteresowany świadczy usługi dla swoich klientów z branży … działającej na terenie Polski. Zakres prac dla obu klientów jest bardzo zbliżony. Umowy o współpracę dotychczas były podpisywane na czas określony – (…) bądź (…), uzależniony od projektu. Obecnie na (…). Umowy mogą być podpisywane z firmą pośrednicząca – zlecającą pracę na rzecz klienta, bądź bezpośrednio z klientem. Zakres prac na rzecz klientów dotyczy obecnej infrastruktury bądź rozbudowy i rozwoju infrastruktury w ramach baz danych. Zakres prac jest ograniczony ze względu na obecną strukturę podziału prac i obowiązków miedzy zespołami. Zakres prac również jest ograniczany przez projekt, w ramach którego prowadzone są ścisłe określone działania.

Zakres prac na rzecz klientów w ramach projektów bądź na zlecenie zespołów, biznesów działających u klienta można przedstawić następująco:

  • rozwój istniejącej infrastruktury komputerowej klienta w oparciu o nowoczesne technologie w zakresie baz danych, platformy wirtualnej, macierzy dyskowych oraz serwerów,
  • administrowanie infrastrukturą informatyczną w zakresie baz danych oraz serwerów hostujących aplikacje dla klientów banków,
  • monitorowanie poprawności funkcjonowania oraz ciągłości działania baz danych oraz powiązanych komponentów infrastruktury,
  • branie udziału w spotkaniach projektowych oraz budowanie i rozwijanie pozytywnych relacji z zespołami programistów oraz administratorów aplikacji,
  • zapewnienie bezpieczeństwa baz danych poprzez wgrywanie kwartalnych poprawek bezpieczeństwa dostarczanych przez firmę (…),
  • zapewnienie bezpieczeństwa poprzez wykonywanie kopii zapasowych baz danych, danych klientów oraz przeprowadzania testów poprawności kopii zapasowych,
  • zapewnienie bezpieczeństwa poprzez przygotowanie replikacji baz danych do ośrodków zapasowych oraz przeprowadzanie testów przełączenia między ośrodkami,
  • konsolidowanie obecnej infrastruktury bazodanowej w celu lepszego zagospodarowanie zasobami infrastruktury jak pamięć operacyjna, moc procesora oraz zasoby przestrzeni dyskowej,
  • tworzenie nowych baz danych oraz migracja danych miedzy wersjami silnika bazodanowego,
  • w ramach projektów związanych z rozbudowa bądź wymiana obecnej infrastruktury – migracje baz danych na nowe serwery bądź nowe macierze dyskowe,
  • koordynacja prac wykonywanych przez dostawców komponentów infrastruktury w ramach baz danych oraz zapewnienie ich poprawności oraz zgodności ze standardami klienta,
  • migracje baz danych oraz serwerów hostujących bazy dane na nowa platformę wirtualizacją,
  • wspierania wiedzą oraz pomocą techniczną przy rozwiązywaniu problemów świadczonych dla pracowników klienta,
  • wsparcie techniczne i rozwiazywanie problemów w ramach projektów jak również w ramach utrzymania baz danych poza projektem,
  • wsparcie techniczne w ramach 3 linii wsparcia dla problemów w obszarze baz danych (…),
  • tworzenie zgłoszeń serwisowych u dostawcy baz danych (…),
  • koordynacja prac przy ich rozwiazywaniu przez dostawca na rzecz klienta,
  • świadczenie usług typu on-call – wparcie techniczne poza godzinami pracy.

Wszelkie prace na rzecz klienta wykonywanie są w ramach ściśle określonych standardów klienta odnośnie technologii, urządzeń, oprogramowania, bezpieczeństwa. Stąd nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Ponadto na żadnym etapie świadczenia usług nie będzie miało miejsca programowanie, pisanie kodu, analiza kodu oprogramowania bądź wytwarzanie oraz rozwój oprogramowania. Wnioskodawca oświadcza również, iż przychód nie przekroczył w żadnym roku prowadzenia działalności, w tym 2021, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca informuje ponadto, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć innych usług poza usługami w wyżej wymienionym zakresie.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wymienione usługi we wniosku może sklasyfikować według kodów PKWiU:

  • 62.02.3 usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego,
  • 62.09.2 pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Odnośnie kodu (…), nie dotyczy on sprawy.

Wniosek o interpretację dotyczy stanu przyszłego od 01.2022. Kod (…) będzie nieaktualny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zakres świadczonych usług uprawnia Wnioskodawcę do zmiany formy opodatkowania przychodów z tytułu tychże usług na formę ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wydaje się zasadne, gdyż Wnioskodawca nie zajmuje się programowaniem, nie poprawia błędów aplikacji oraz nie pisze aplikacji. Zadania skupiają się na obszarze administracji baz danych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h);
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych i że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi kwalifikują się według symbolu PKWiU jako 62.02.3 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego oraz 62.09.2 – pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Ponadto Wnioskodawca oświadczył, że wykonywane usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Ponadto na żadnym etapie świadczenia usług nie będzie miało miejsca programowanie, pisanie kodu, analiza kodu oprogramowania bądź wytwarzanie oraz rozwój oprogramowania. Wnioskodawca podkreślił również, że przychód nie przekroczył w żadnym roku prowadzenia działalności, w tym 2021, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.3 i 62.09.2 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj