Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.363.2021.2.MS
z 17 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 lipca 2021 r. (data wpływu 8 lipca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 13 września 2021 r. (data wpływu 13 września 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

  • rozpoznania importu usług z tytułu nabycia przez Wnioskodawcę usług od kontrahenta z Francji - jest prawidłowe,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego w związku importem tych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia przez Wnioskodawcę usług od kontrahenta z Francji oraz momentu powstania obowiązku podatkowego w związku importem tych usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 września 2021 r. (data wpływu 13 września 2021 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 7 września 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.363.2021.1.MS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej jako „Gmina”) jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, rozliczający się z tego podatku łącznie ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi, w tym z Urzędem Miasta jako urzędem obsługującym Gminę. Centralizacja przez Gminę rozliczeń w zakresie podatku VAT nastąpiła od dnia 1 stycznia 2017 r. zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 280), a w myśl art. 4 ww. ustawy - Gmina wstąpiła tym samym we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku VAT, prawa i obowiązki swoich jednostek budżetowych.

W 2021 r. Gmina przystąpiła do udziału w konkursie …, przy czym możliwość udziału w tym konkursie była uwarunkowana wniesieniem obowiązkowej, jednorazowej i bezzwrotnej opłaty rejestracyjnej. W związku z powyższym Gmina (a dokładnie Urząd Miasta) zawarła z organizatorem konkursu tj. z firmą … (nr VAT …) z siedzibą w … we Francji, umowę o wpisowe dot. tego konkursu.

Z postanowień umowy wynika, iż:

  • … to konkurs na światowym rynku nieruchomości, który wyróżnia najwybitniejsze projekty ukończone lub w trakcie budowy, na całym świecie;
  • konkurs dotyczy projektów rozpoczętych/zrealizowanych w latach 2019-2020 (lub w niektórych przypadkach do 2021 r.) przez firmy zarejestrowane w …;
  • firmy, które chciały wziąć udział w konkursie, winny były wypełnić i przesłać online jeden formularz wstępny dla każdego zgłoszonego projektu na stronie internetowej …;
  • … po zweryfikowaniu kwalifikowalności każdego projektu i stwierdzeniu, że przesłane wstępne zgłoszenie spełnia wymagania kwalifikacyjne do kolejnego etapu konkursu, poprosiło uczestników o wypełnienie i przesłanie ostatecznego formularza zgłoszeniowego (formularz zgłoszenia końcowego) oraz wszystkich wymaganych materiałów online do dnia 26 marca 2021 r. poprzez stronę internetową …;
  • unormowano, że jeśli ww. umowa wstępna nie zostanie zakończona, podpisana i zwrócona w wyznaczonym terminie, zgłaszający nie zostanie upoważniony do udziału w konkursie …, a praca nie zostanie zweryfikowana przez Jury;
  • uczestnicy zobowiązani zostali do opłacenia opłaty startowej w wysokości 950 euro za każdy zgłoszony projekt (w związku z czym - jak dodano w załączniku do umowy - organizator wystawi fakturę na ww. kwotę, a podatek VAT zostanie uiszczony przez uczestnika konkursu), pełna płatność musiała zostać dokonana po podpisaniu umowy, jednak bez wniesienia opłaty firma nie zostałaby dopuszczona do udziału w konkursie, a projekt nie zostałby rozpatrzony przez Jury;
  • wszystkie wypełnione zgłoszenia otrzymane do 26 marca 2021 r. miały zostać przesłane do Jury …, które miało zebrać się w kwietniu 2021 r., aby przejrzeć wszystkie projekty i zakwalifikować finalistów w każdej z 12 kategorii, a finaliści ci mieli zostać poproszeni o dostarczenie dodatkowych wizualizacji, które zostaną wyświetlone podczas ceremonii wręczenia nagród …;
  • w ramach opisu w umowie „Procedury głosowania i wyników” unormowano, że przed i w trakcie … finaliści zostaną poddani pod głosowanie przez zarejestrowanych na … delegatów, którzy będą głosować na swój ulubiony projekt w każdej z 12 kategorii, a głosowanie online odbędzie się w dniach od 23 sierpnia 2021 r. do 8 września 2021 r. i głosowanie na miejscu w trakcie wydarzenia od 7 września do 8 września 2021 r. Głosowanie online i na miejscu będzie stanowić 50% ostatecznych wyników, a głos Jury pozostałe 50%. Ostateczne wyniki wyłonią 12 zwycięzców, przy czym w przypadku remisu między dwoma lub więcej projektami, przewodniczący Jury podejmie decyzję w obecności przedstawiciela …;
  • zwycięzcy zostaną podani podczas ceremonii wręczenia nagród …, a nagrody odbiorą oficjalni przedstawiciele zwycięskich projektów, a w związku z tym postanowiono, że każdy finalista musi być zarejestrowany w … i wysłać przynajmniej jednego oficjalnego przedstawiciela projektu na ceremonię wręczenia nagród ….
  • finaliści nie otrzymują darmowej wejściówki na …;
  • w załączniku do umowy wskazano, że firma … przedłożyła certyfikat rezydencji podatkowej we Francji i złożyła oświadczenie, że nie jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT.

Wnioskodawca dokonał rejestracji udziału w konkursie w dniu 23 lutego 2021 r. poprzez link dostępny na stronie internetowej organizatora i zgłosiła projekt „…” w kategorii „…”. Umowa została podpisana zwrócona przez Gminę do ww. organizatora w dniu 26 marca 2021 r. W dniu 19 kwietnia 2021 r. została wystawiona dla Gminy faktura nr 936605 (która wpłynęła do Urzędu Miasta w dniu 22 kwietnia 2021 r.) tytułem opłaty rejestracyjnej dot. nagrody …. Fakturę tę wystawiono na kwotę 950 euro, nie naliczono na niej podatku VAT. Jako termin płatności wskazano 30 dni od daty otrzymania tej faktury. Należność wynikająca z tej faktury została zapłacona w maju 2021 r. Opłata ta dotyczyła udziału w konkursie bez możliwości udziału w wydarzeniu.

Dodać należy również, że brak również jakichkolwiek informacji by firma … prowadziła działalność gospodarczą na terytorium Polski.

W uzupełnieniu wniosku na pytanie organu o jednoznaczne wskazanie czy Firma … posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, Wnioskodawca wskazał, że w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w opisie stanu faktycznego wskazano wprawdzie, że brak jakichkolwiek informacji by firma …, organizator wskazanego we wniosku konkursu, prowadziła działalność gospodarczą na terytorium Polski, jednak stwierdzenie to stanowiło jedynie uzupełnienie zawartej we wniosku informacji, że firma przedłożyła certyfikat rezydencji podatkowej we Francji i złożyła oświadczenie, że nie jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT. We wniosku wskazano również, że firma ta ma siedzibę w … we Francji i posługuje się francuskim numerem identyfikacji podatkowej VAT …. Informacje te wynikają z umowy zawartej z …. To oznacza, że ww. organizator konkursu nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju. Zgodnie z naszą wiedzą wskazana firma nie posiada również stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Natomiast na pytanie „Jak w postanowieniach umowy zawartej z Firmą … organizatorem wskazanego we wniosku konkursu została uregulowana kwestia dopuszczenia Państwa do udziału w konkursie? Z chwilą dokonania jakiej czynności (w jakim momencie), oragnizator był zobowiązany uznać, że spełnili Państwo wszystkie warunki umożliwiające udział w nim?” Wnioskodawca wskazał, że w 2021 r. Gmina przystąpiła do udziału w konkursie …, przy czym możliwość udziału w tym konkursie była uwarunkowana wniesieniem obowiązkowej, jednorazowej bezzwrotnej opłaty rejestracyjnej. W związku z powyższym Gmina (a dokładnie Urząd Miasta) zawarła z organizatorem konkursu tj. z firmą … (nr VAT …) z siedzibą w … we Francji, umowę o wpisowe dot. tego konkursu.

Z postanowień umowy w kwestii dotyczącej dopuszczenia Gminy do udziału w konkursie wynika, iż:

  • firmy, w tym …, które chciały wziąć udział w konkursie, miały obowiązek wypełnić i przesłać online jeden formularz wstępny dla każdego zgłoszonego projektu na stronie internetowej …;
  • … po zweryfikowaniu kwalifikowalności każdego projektu i stwierdzeniu, że przesłane wstępne zgłoszenie spełnia wymagania kwalifikacyjne do kolejnego etapu konkursu, prosiło uczestników o wypełnienie i przesłanie ostatecznego formularza zgłoszeniowego (formularz zgłoszenia końcowego) oraz wszystkich wymaganych materiałów online do dnia 26 marca 2021 r. poprzez stronę internetową …;
  • jeśli ww. umowa wstępna nie zostanie zakończona, podpisana i zwrócona w wyznaczonym terminie, zgłaszający nie zostanie upoważniony do udziału w konkursie …, a praca nie zostanie zweryfikowana przez Jury;
  • uczestnicy zobowiązani zostali do opłacenia opłaty startowej w wysokości 950 euro za każdy zgłoszony projekt (w związku z czym - jak dodano w załączniku do umowy - organizator wystawi fakturę na ww. kwotę, a podatek VAT zostanie uiszczony przez uczestnika konkursu), pełna płatność musiała zostać dokonana po podpisaniu umowy, jednak bez wniesienia opłaty firma nie zostałaby dopuszczona do udziału w konkursie, a projekt nie zostałby rozpatrzony przez Jury;
  • wszystkie wypełnione zgłoszenia otrzymane do 26 marca 2021 r. miały zostać przesłane do Jury ….

Przy czym należy pamiętać, że przedmiotowe usługi świadczone przez … polegały na umożliwieniu uczestnictwa w konkursie …. Zatem dla oceny w jakim momencie, ww. organizator był zobowiązany uznać, że spełnione zostały wszystkie warunki umożliwiające udział w nim decydujące znaczenie ma zapis umowy wskazujący, że jeśli nie zostanie ona zakończona, podpisana i zwrócona w terminie do 26 marca 2021 r. zgłaszający nie zostanie upoważniony do udziału w konkursie …, a praca nie zostanie zweryfikowana przez Jury. To oznacza, że moment podpisania i zwrócenia umowy jest w tym przypadku czynnością kluczową dla uznania, przez organizatora że Gmina spełniła wszystkie warunki umożliwiające udział w konkursie, co w przypadku tej sprawy miało miejsce 26 marca 2021 r. Należy podkreślić, że zdarzenie to kończyło formalne działania związane z przystąpieniem do konkursu polegające na: rejestracji uczestnika i przesłania wstępnego formularza, zweryfikowaniu przez … kwalifikowalności zgłoszonego projektu i wysłaniu potwierdzenia w tej sprawie do uczestnika i stanowiło podstawę do stwierdzenia przez …, że przesłane wstępne zgłoszenie spełnia wymagania kwalifikacyjne do udziału w kolejnym etapie konkursu, po czym ww. organizator prosić miał uczestników o wypełnienie i przesłanie ostatecznego formularza zgłoszeniowego oraz wszystkich wymaganych materiałów online do 26 marca 2021 r. Tym samym podpisanie ww. umowy i jej zwrot do organizatora do wskazanego dnia inicjuje już kolejne etapy konkursu. Zdarzenie to kończy etap czynności związanych z dopuszczeniem do udziału w konkursie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku ze zgłoszeniem chęci udziału w konkursie … oraz wniesieniem wymaganej w związku z tym opłaty rejestracyjnej należy rozpoznać import usług?
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pierwsze pytanie, kiedy powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do importu usług opisanych w stanie faktycznym sprawy tj. czy należy go rozpoznać w momencie zawarcia umowy o wpisowe, wystawienia faktury przez organizatora konkursu czy też w momencie wniesienia opłaty rejestracyjnej?

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Zdaniem Gminy przystąpienie do konkursu … organizowanego przez firmę mającą siedzibę we Francji oraz wniesienie wymaganej w związku z tym opłaty umożliwiającej udział w tym konkursie winno być rozpoznane jako import usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
  2. W ocenie Gminy obowiązek podatkowy w zakresie ww. importu usług, utożsamiany w tym przypadku z momentem wykonania usług, powstał w momencie podpisania umowy o wpisowe dotyczącej konkursu …, gdyż to zdarzenie kończyło formalne działania związane z przystąpieniem do ww. konkursu, a tym samym wykonanie przedmiotowej usługi nastąpiło z chwilą podpisania i zwrotu do Gminy ww. umowy (co nastąpiło w tym samym dniu).

UZASADNIENIE STANOWISKA GMINY

Ad 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatnie świadczone usługi na terytorium kraju, przy czym - w myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy - przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Biorąc pod uwagę cytowane przepisy, w odniesieniu do przedmiotowej sprawy w pierwszej kolejności rozważano czy wystąpiły przesłanki pozwalające na przyjęcie, iż opłata startowa wpłacana przez Gminę na rzecz … tytułem udziału w konkursie … stanowi zapłatę za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Rozpoznając to zagadnienie wzięto pod uwagę czy spełnione zostały następujące warunki:

  • po pierwsze - czy istniała możliwość zidentyfikowania konkretnego świadczenia realizowanego przez … na rzecz Gminy,
  • po drugie - czy płatność dokonywana przez Gminę powiązana była ze świadczeniem realizowanym na jej rzecz i czy związek ten był na tyle wyraźny, aby można było stwierdzić, że płatność nastąpiła w zamian za to świadczenie.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że … organizuje konkurs, do którego Gmina przystąpiła rejestrując się w dniu 23 lutego 2021 r. na dedykowanej do tego stronie internetowej i zgłaszając projekt „…”. Udział wymagał uiszczenia opłaty startowej, bez dokonania której Gmina nie miałaby możliwości uczestnictwa w nim. Znaczenie w tej sprawie ma jednak fakt, iż na okoliczność zapłaty ww. opłaty podpisana została w dniu 26 marca 2021 r. umowa Gminy z firmą …, w treści której wskazano, że jest to umowa o wpisowe, a co istotne zasady konkursu przewidują, że jeśli umowa ta nie zostałaby podpisana i zwrócona do organizatora w wyznaczonym terminie, to zgłaszający nie zostałby upoważniony do udziału w konkursie … a praca nie zostałaby zweryfikowana przez Jury. A zatem - zdaniem Gminy - mamy w tym przypadku do czynienia ze świadczeniem polegającym na umożliwieniu udziału w organizowanym konkursie a właściwie dopuszczeniu do udziału w nim, za co została ustalona konkretna odpłatność w postaci zafakturowanej dla Gminy opłaty startowej. Usługą, którą należy zatem w tym przypadku zidentyfikować, jest umożliwienie Gminie przez firmę … uczestnictwa w konkursie … a zapłatę za tę usługę stanowi opłata startowa o której wyżej mowa. Niewątpliwie też pomiędzy usługą i płatnością istnieje bezpośredni, czytelny i dostrzegalny związek. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-1.4012.651.2019.1.AB z dnia 23 października 2019 r.

Skoro w tym przypadku dochodzi do świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, to w dalszej kolejności analizie poddano czy mamy w tym przypadku do czynienia z importem usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem import usług to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Ten z kolei przepis stanowi, że podatnikami są m.in. osoby prawne (a taką osobowość ma Gmina), jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

  • usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju,
  • usługobiorcą - w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Mając na uwadze, że dodatkowym warunkiem uznania, że mamy do czynienia z importem usług jest również fakt, iż miejsce świadczenia danej usługi, w rozumieniu przepisów art. 28a - art. 28o ww. ustawy o VAT, znajduje się na terytorium kraju (gdyż - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - opodatkowaniu podatkiem VAT podlega świadczenie usług tylko na terytorium kraju), celem oceny sprawy wzięto pod uwagę art. 28n (winno być 28b – przypis Organu) ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem innych regulacji, które w tej sprawie nie mają zastosowania. W ocenie Gminy zasada unormowana w tym przepisie dotyczy przedmiotowych usług polegających na umożliwieniu udziału w konkursie, co oznacza że w takim przypadku miejsce ich opodatkowania znajduje się w Polsce.

W świetle powyższych przepisów prawnych oraz mając na uwadze stan faktyczny sprawy, należy zauważyć, że skoro:

  • miejsce opodatkowania przedmiotowych usług znajduje się na terytorium Polski,
  • wykonawca (firma …) to podmiot mający siedzibę we Francji a więc nie na terytorium Polski, brak również jakichkolwiek informacji by prowadziła ona działalność gospodarczą na terytorium Polski,
  • usługobiorcą jest natomiast Gmina - podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT,

to należy przyjąć, iż przedmiotowa transakcja spełnia warunki importu usług. Z tytułu tej czynności, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikiem jest nabywca, czyli Gmina.

Ad 2.

Obowiązek podatkowy z tytułu importu usług co do zasady powstaje na tych samych zasadach co w przypadku usług świadczonych przez podmioty krajowe.

Zgodnie z ogólną zasadą unormowaną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. W przypadku przedmiotowych usług nie mają zastosowania żadne inne regulacje dotyczące identyfikowania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT, a zatem decydujący jest moment ich wykonania.

Skoro zaś usługi te - jak wyżej wykazano - polegają na umożliwieniu uczestnictwa w konkursie …, to dla oceny momentu ich wykonania znaczenie mają zapisy zawarte w umowie, iż:

  • jeśli umowa nie zostanie zakończona, podpisana i zwrócona w terminie do 26marca 2021 r., zgłaszający nie zostanie upoważniony do udziału w konkursie …, a praca nie zostanie zweryfikowana przez Jury - co oznacza, że dla dopuszczenia do konkursu ma znaczenie dochowanie ww. terminu i tym samym moment podpisania i zwrócenia umowy, co w przypadku Gminy miało miejsce 26 marca 2021 r.,
  • bez wniesienia opłaty, o której wyżej mowa, firma nie zostanie dopuszczona do udziału w konkursie, a projekt nie zostanie rozpatrzony przez Jury - w przypadku Gminy opłata ta została uregulowana w maju 2021 r.

W kontekście powyższego - w ocenie Gminy - momentem wykonania ww. usług należy utożsamiać z momentem podpisania i zwrotu dla Gminy ww. umowy, gdyż to zdarzenie kończy formalne działania związane z przystąpieniem do konkursu polegające na: rejestracji uczestnika i przesłania wstępnego formularza, zweryfikowaniu przez Reed … kwalifikowalności zgłoszonego projektu i wysłaniu potwierdzenia w tej sprawie do uczestnika, następnie stwierdzeniu przez tę firmę, że przesłane wstępne zgłoszenie spełnia wymagania kwalifikacyjne do kolejnego etapu konkursu, po czym to ww. organizator prosić miał uczestników o wypełnienie i przesłanie ostatecznego formularza zgłoszeniowego oraz wszystkich wymaganych materiałów online do 26 marca 2021 r. Tym samym podpisanie umowy o której mowa i jej zwrot do organizatora do wskazanego dnia inicjuje już kolejne etapy konkursu. Skończył się zatem etap czynności związanych z dopuszczeniem do udziału w konkursie. Istotne jest też to, że w efekcie podpisania umowy była wystawiona faktura za opłatę rejestracyjną (w tym przypadku wystawiono ją 19 kwietnia 2021 r.), co z reguły ma miejsce po wykonaniu usługi. Tym samym w przypadku tej sprawy zdaniem Gminy należy przyjąć, że obowiązek podatkowy w zakresie ww. importu usług powstał w momencie podpisania umowy o wpisowe tj. w dniu 26 marca 2021 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

  • prawidłowe w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia przez Wnioskodawcę usług od Kontrahenta z Francji,
  • prawidłowe w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w związku importem tych usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 685), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju – w świetle art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą, usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też należy stwierdzić, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Usługami, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jest obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem, opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem, pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Wskazać należy, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r. w sprawie C-154/80 Staatssecretaris van Financien przeciwko Cooperatieve Aardappelenbewaarplaats GA ETS, które zapadło na tle przepisów Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R.J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.


W świetle ust. 2 ww. artykułu, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, o czym stanowi ust. 2 cyt. artykułu.

Zgodnie z art. 28b ust. 3 ustawy, w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Na podstawie art. 28a ww. ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.



Wymieniony przepis wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem, według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w 2021 r. przystąpił do udziału w konkursie …, przy czym możliwość udziału w tym konkursie była uwarunkowana wniesieniem obowiązkowej, jednorazowej bezzwrotnej opłaty rejestracyjnej.

W związku z powyższym Wnioskodawca zawarł z organizatorem konkursu tj. z firmą … (nr VAT …) z siedzibą w … we Francji, umowę o wpisowe dot. tego konkursu.

Z postanowień umowy w kwestii dotyczącej dopuszczenia Wnioskodawcy do udziału w konkursie wynikało, iż:

  • firmy, w tym Wnioskodawca, które chciały wziąć udział w konkursie, miały obowiązek wypełnić i przesłać online jeden formularz wstępny dla każdego zgłoszonego projektu na stronie internetowej …;
  • … po zweryfikowaniu kwalifikowalności każdego projektu i stwierdzeniu, że przesłane wstępne zgłoszenie spełnia wymagania kwalifikacyjne do kolejnego etapu konkursu, prosiło uczestników o wypełnienie i przesłanie ostatecznego formularza zgłoszeniowego (formularz zgłoszenia końcowego) oraz wszystkich wymaganych materiałów online do dnia 26 marca 2021 r. poprzez stronę internetową …;
  • jeśli ww. umowa wstępna nie zostanie zakończona, podpisana i zwrócona w wyznaczonym terminie, zgłaszający nie zostanie upoważniony do udziału w konkursie … a praca nie zostanie zweryfikowana przez Jury;
  • uczestnicy zobowiązani zostali do opłacenia opłaty startowej w wysokości 950 euro za każdy zgłoszony projekt (w związku z czym - jak dodano w załączniku do umowy - organizator wystawi fakturę na ww. kwotę, a podatek VAT zostanie uiszczony przez uczestnika konkursu), pełna płatność musiała zostać dokonana po podpisaniu umowy, jednak bez wniesienia opłaty firma nie zostałaby dopuszczona do udziału w konkursie, a projekt nie zostałby rozpatrzony przez Jury;
  • wszystkie wypełnione zgłoszenia otrzymane do 26 marca 2021 r. miały zostać przesłane do Jury ….

Wnioskodawca dokonał rejestracji udziału w konkursie w dniu 23 lutego 2021 r. poprzez link dostępny na stronie internetowej organizatora i zgłosiła projekt „…” w kategorii „…”. Umowa została podpisana zwrócona przez Gminę do ww. organizatora w dniu 26 marca 2021 r. W dniu 19 kwietnia 2021 r. została wystawiona dla Gminy faktura nr 936605 (która wpłynęła do Urzędu Miasta … w dniu 22 kwietnia 2021 r.) tytułem opłaty rejestracyjnej dot. nagrody …. Fakturę tę wystawiono na kwotę 950 euro, nie naliczono na niej podatku VAT. Jako termin płatności wskazano 30 dni od daty otrzymania tej faktury. Należność wynikająca z tej faktury została zapłacona w maju 2021 r. Opłata ta dotyczyła udziału w konkursie bez możliwości udziału w wydarzeniu.

Mając na uwadze cytowane przepisy prawa oraz opis sprawy należy dokonać analizy czy w przedstawionym stanie faktycznym wystąpiły przesłanki pozwalające na przyjęcie, iż opłata rejestracyjna dająca możliwość uczestnictwa w konkursie stanowi zapłatę za świadczenie usługi podlegającej opodatkowaniu.

Należy podkreślić, iż świadczenie usług zakłada istnienie dwóch podmiotów, a więc tego, który świadczy usługę (usługodawcę) i tego, który świadczenie odbiera (usługobiorcę), czyli konsumenta usługi. Skoro opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, to znaczy, że istnieje stosunek prawny pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą, a rezultatem tego związku jest wzajemne działanie tych podmiotów. Działanie to polega na tym, że wynagrodzenie otrzymywane przez wykonawcę usługi następuje w zamian za wykonanie usługi na rzecz jej odbiorcy. Pomiędzy odpłatną czynnością podlegającą opodatkowaniu, a otrzymywanym z tytułu tej czynności wynagrodzeniem musi istnieć bezpośredni, czytelny i dostrzegalny związek.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz ww. przepisy stwierdzić należy, że, świadczenie za które firma … pobiera opłatę rejestracyjną daje możliwość uczestnictwa w konkursie … 2021. Zatem w zamian za uiszczoną opłatę rejestracyjną Wnioskodawca ma możliwość uczestnictwa w konkursie. Tym samym w zamian za wpisowe wymierną korzyścią dla Wnioskodawcy, który uiścił opłatę rejestracyjną jest możliwość uczestnictwa w konkursie. W zamian za opłatę rejestracyjną uiszczający (Wnioskodawca) tę opłatę otrzyma od firma … świadczenie zwrotne w postaci możliwości uczestnictwa w konkursie …. Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawca, że w zamian za uiszczoną opłatę rejestracyjną nastąpi świadczenie zwrotne.

W świetle przywołanych regulacji oraz przedstawionych okoliczności sprawy wskazać należy, że w rozpatrywanym przypadku zostały wypełnione wszystkie przesłanki pozwalające na uznanie, iż mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług, w rozumieniu z art. 8 ust. 1 ustawy VAT.

Zatem skoro Wnioskodawca nabył przedmiotową usługę od kontrahenta francuskiego, zarejestrowanego podatnika podatku VAT UE, nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski to przedmiotowe nabycie stanowi import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy.

Z uwagi na fakt, że usługa, jest świadczona na rzecz Wnioskodawcy – podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy – miejscem jej świadczenia i opodatkowania – stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy – jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a zatem terytorium Polski. W związku z tym, że w transakcji tej uczestniczy usługodawca (podatnik), którego miejsce prowadzenia działalności gospodarczej znajduje się na terytorium Francji, podatnikiem z tytułu nabycia usługi jest Wnioskodawca.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że przystąpienie do konkursu … 2021 organizowanego przez firmę mającą siedzibę we Francji oraz wniesienie wymaganej w związku z tym opłaty umożliwiającej udział w tym konkursie winno być rozpoznane jako import usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ponadto ustalenia, w którym momencie powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do importu usługi opisanej w stanie faktycznym sprawy.

Odnosząc się do momentu powstania obowiązku podatkowego w związku importem wskazanej we wniosku usługi wskazać należy, że zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b,5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2021 r., jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Analiza przywołanych wyżej przepisów wskazuje, że przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Unormowanie zawarte w cyt. art. 19a ust. 1 ustawy pozostaje w zgodzie z art. 63 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE, serii L, Nr 347, str. 1 ze zm.), zgodnie z którym zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce, a VAT staje się wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług.

Z opisu sprawy wynika, że możliwość udziału w konkursie … 2021 była uwarunkowana:

  • wypełnieniem i przesłaniem online jednego formularza wstępnego dla każdego zgłoszonego projektu na stronie internetowej …;
  • wypełnieniem i przesłaniem (po zweryfikowaniu kwalifikowalności każdego projektu i stwierdzeniu, że przesłane wstępne zgłoszenie spełnia wymagania kwalifikacyjne do kolejnego etapu konkursu) ostatecznego formularza zgłoszeniowego oraz wszystkich wymaganych materiałów online do dnia 26 marca 2021 r. poprzez stronę internetową …;

Jednocześnie jeśli ww. umowa wstępna nie zostałaby zakończona, podpisana i zwrócona w wyznaczonym terminie, zgłaszający nie zostałby upoważniony do udziału w konkursie …, a praca nie zostałaby zweryfikowana przez Jury.

Zatem warunkiem udziału w konkursie a więc otrzymania od firma … świadczenia zwrotnego w postaci możliwości uczestnictwa w konkursie … 2021 było podpisanie i przesłanie ostatecznego formularza zgłoszeniowego oraz wszystkich wymaganych materiałów online do dnia 26 marca 2021 r. poprzez stronę internetową ….

Wnioskodawca umowę podpisał i zwrócił do organizatora konkursu w dniu 26 marca 2021 r. Tym samym w tym dniu doszło do wykonania przez firmę … usługi polegającej na udzieleniu Wnioskodawcy możliwości uczestnictwa w konkursie … 2021.

W konsekwencji, obowiązek podatkowy dla importu przez Wnioskodawcę usługi udostępnienia udziału w konkursie powstał zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT z chwilą wykonania usługi, tj. z chwilą podpisania i przesłania w dniu 26 marca 2021 r. przez Wnioskodawcę ostatecznego formularza zgłoszeniowego oraz wszystkich wymaganych materiałów online.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu wskazanej we wniosku usługi, jest prawidłowe.

Natomiast, odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji należy wskazać, że została ona wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano zdarzenie przyszłe i stanowisko Wnioskodawcy. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa i tutejszy organ nie jest nią związany.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj