Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.587.2018.2.AP
z 25 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni – przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2018 r. (data wpływu 6 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2019 r. (data wpływu 18 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 4 stycznia 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.587.2018.1.AP, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 4 stycznia 2019 r. (data doręczenia 11 stycznia 2019 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła powyższy wniosek pismem z dnia 17 stycznia 2019 r., nadanym za pośrednictwem operatora pocztowego w dniu 17 stycznia 2019 r., które wpłynęło w dniu 18 stycznia 2019 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest rolnikiem, który prowadzi działalność w zakresie przetwórstwa mleka i wyrobu serów, pozyskanych z własnej hodowli krów oraz od rolników.

Proces produkcji sera korycińskiego wygląda następująco: mleko poddawane jest obróbce cieplnej i wlewane jest do naczynia, w którym znajduje się sól kuchenna, a następnie mleko mieszane jest z podpuszczką (kompleksem enzymów, występujących w tylnej części trawieńca cieląt) rozpuszczoną w wodzie. W przypadku serów dojrzewających do mleka dodatkowo dodawane są bakterie mleczarskie, które nadadzą serowi pożądany charakter. Następuje koagulacja kazeiny - głównego białka mleka - i jej przejście w żel, zwany skrzepem. Skrzep tnie się ostrzami w niewielkie kostki o określonych wymiarach, aby ułatwić wyciek serwatki. Masę miesza się i ogrzewa zgodnie z recepturą. Czynność mieszania i osadzania ziarna serowego na dnie naczynia powtarza się 2-3 razy. Obróbka mechaniczna i cieplna ziarna prowadzi do oddzielenia serwatki od ziarna serowego. Uzyskaną gęstwę serową umieszcza się w formach, które nadają serowi odpowiedni kształt. Następnie ser jest prasowany grawitacyjnie lub z użyciem nacisku. Tak powstaje świeży ser żółty. Jeśli ma się uzyskać sery dojrzewające, proces technologiczny jest kontynuowany, a uformowaną masę serową soli się, czasem podbarwia, dodaje dodatki ziołowe i odstawia do dojrzewalni, gdzie nabiera potrzebnych cech sensorycznych - smaku i zapachu.

Podstawowym surowcem zwierzęcym do otrzymywania enzymów, w tym wykorzystywanych przy produkcji serów, były do niedawna gruczoły wydzielania wewnętrznego, stanowiące uboczny produkt w rzeźniach. Ściany żołądka młodych ssaków zawierają znaczne ilości enzymu proteolitycznego - podpuszczki, która jest wykorzystywana w przemyśle serowarskim do wytrącania skrzepu kazeiny. Jednakże obecnie podstawowym źródłem enzymów są drobnoustroje, ze względu na różnorodność produkowanych enzymów i na niską cenę procesów biotechnologicznych ich otrzymywania, a także ze względu na powstały deficyt stosowanych wcześniej surowców naturalnych. Sery otrzymuje się przez obróbkę skrzepu uzyskanego przez koagulację kazeiny, głównego białka mleka. Zawartość poszczególnych składników w serach jest bardzo zróżnicowana i zależy w dużym stopniu od gatunku oraz zawartości tłuszczu w mleku.

Proces technologiczny produkcji serów miękkich dojrzewających można podzielić na następujące etapy: przygotowanie i obróbka cieplna mleka, zaprawianie podpuszczką i krzepnięcie mleka, obróbka skrzepu i gęstwy serowej, formowanie i ociekanie masy serowej, solenie serów, dodawanie dodatków smakowych (zioła, przyprawy, warzywa), dojrzewanie i pielęgnacja serów, wykańczanie i przechowywanie dojrzałych serów.

Wnioskodawczyni wskazuje, że przetwórstwo mleka prowadzone jest sposobem przemysłowym. Produkcja odbywa się według metody i technologii zatwierdzonej decyzją przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Zakład Wnioskodawczyni został wpisany do rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną w ramach działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej oraz został nadany numer identyfikacyjny. Zakład zobowiązany jest do okresowych badań mikrobiologicznych wytworzonych serów oraz okresowych badań mleka. Pomieszczenie serowarni zostało dostosowane do wymagań przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 marca 2006 r. w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać projekt technologiczny zakładu, w którym ma być prowadzona działalność w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. Nr 59, poz. 415, z późn. zm.). Sery po wyprodukowaniu dostarczane są odbiorcom własnym transportem.

Mleko pozyskane z udoju przerabiane jest na ser podpuszczkowy. Produkt w postaci sera podpuszczkowego sprzedawany jest do dalszej odsprzedaży w sklepach, restauracjach. Prowadzona jest także sprzedaż detaliczna podczas festynów w wynajmowanym okazjonalnie lokalu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.

Wobec powyższego, w przypadku produkcji sera, polegającej na przetwórstwie mleka pochodzącego z własnego gospodarstwa, niezależnie od faktu zarejestrowania bądź niezarejestrowania działalności gospodarczej - do uzyskiwanych przychodów zastosowanie będzie miało zwolnienie podatkowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wszystkie warunki wymienione w ustawie są spełnione:

  1. mleko pochodzi z własnej hodowli,
  2. przetwórstwo mleka prowadzone jest sposobem przemysłowym - zastosowanie sztucznej podpuszczki w celu inicjacji procesu wytrącania skrzepu serowego z mleka surowego,
  3. produkty pochodzące z przetwórstwa mleka są wymienione w ww. przepisie.

W piśmie z dnia 17 stycznia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że od dnia 19 kwietnia 2018 r. prowadzi działalność gospodarczą, która została zgłoszona w CEiDG z przeważającym kodem PKD 10.51.Z (Przetwórstwo mleka i wyrób sera). Dokumentacja prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a przychody opodatkowane są wg skali podatkowej. Mleko, z którego wytwarzane są sery, pochodzi z własnej hodowli oraz pozyskiwane jest od innych rolników. Wnioskodawczyni osobiście wykonuje wszystkie etapy związane z produkcją sera. Wniosek dotyczy stanu faktycznego zaistniałego w 2018 r. oraz przepisów obowiązujących w 2018 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy w opisanym stanie faktycznym dochody Wnioskodawczyni korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), w myśl art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

-licząc od dnia nabycia.

Działami specjalnymi produkcji rolnej w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Wobec wyżej przedstawionych regulacji prawnych – na tle przedstawionego stanu faktycznego – uznać należy, że prowadzona przez Wnioskodawczynię produkcja i sprzedaż sera z mleka pozyskanego z własnego gospodarstwa rolnego oraz od innych rolników nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej. Produkcja a następnie sprzedaż sera, nie stanowi również działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powołanego powyżej przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, że działalnością rolniczą jest m.in. działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Oznacza to, że przychód uzyskany ze sprzedaży produktów zwierzęcych po ich uprzednim przetworzeniu (przychód ze sprzedaży sera) nie podlega wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Innymi słowy, nie jest to działalność rolnicza, z której przychody podlegają wyłączeniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza;
  • pkt 4 – działy specjalne produkcji rolnej;
  • pkt 9 – inne źródła.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli:

  1. sprzedaż nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych na potrzeby prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej;
  2. przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze;
  3. sprzedaż następuje wyłącznie:
    1. w miejscach, w których produkty te zostały wytworzone,
    2. na targowiskach, przez które rozumie się wszelkie miejsca przeznaczone do prowadzenia handlu, z wyjątkiem sprzedaży dokonywanej w budynkach lub w ich częściach,
    3. prowadzona jest ewidencja sprzedaży, o której mowa w ust. 1e,
    4. podatnik nie uzyskał innych przychodów, ze źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Wskazać należy, że art. 20c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie znajdzie zastosowania w rozpatrywanym przypadku, ponieważ jak wskazuje Wnioskodawczyni – przetwórstwo mleka w Jej gospodarstwie prowadzone jest sposobem przemysłowym.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.

Z treści ww. przepisu wynika, że do dochodów ze sprzedaży m.in. produktów zwierzęcych pochodzących z własnej hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na przetwórstwie mleka zastosowanie będzie miało zwolnienie podatkowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że rolnik produkujący np. sery będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wyprodukuje te produkty w sposób przemysłowy, a opodatkowany, jeśli wyprodukuje je w sposób inny niż przemysłowy.

Wyjaśnić należy, że określenie przerób mleka sposobem przemysłowym użyte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 71 ww. ustawy, nie zostało zdefiniowane z ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, przy interpretacji tego przepisu należy posłużyć się wykładnią językową.

Według Słownika Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN (Warszawa 1996 r.):

  • przetwórstwo, to przerabianie surowców na gotowe produkty (tom lit. L-P, st. 970),
  • przerób, to przerabianie surowca na produkt lub półprodukt (tom lit. L-P, str. 954),
  • przemysłowy, to dotyczący przemysłu, związany z przemysłem, mający zastosowanie w przemyśle,
  • sposób, to określona metoda, forma wykonania (Mały Słownik Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995 r., str. 870).

W konsekwencji, przerób mleka sposobem przemysłowym należy rozumieć jako przerabianie surowca, jakim jest mleko, na produkty gotowe (np. masło, ser, śmietanę) lub półprodukty z wykorzystaniem metod mających zastosowanie w przemyśle.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest rolnikiem, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa mleka i wyrobu serów. Mleko pozyskuje z własnej hodowli krów oraz od rolników. Przetwórstwo mleka prowadzone jest sposobem przemysłowym. Mleko pozyskane z udoju przerabiane jest na ser podpuszczkowy. Produkt w postaci sera podpuszczkowego sprzedawany jest do dalszej odsprzedaży w sklepach, restauracjach. Prowadzona jest także sprzedaż detaliczna podczas festynów w wynajmowanym okazjonalnie lokalu. Wnioskodawczyni osobiście wykonuje wszystkie etapy związane z produkcją sera.

Analiza okoliczności opisanego stanu faktycznego w kontekście omówionych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że prowadzona przez Wnioskodawczynię produkcja i sprzedaż sera z mleka pozyskanego z własnego gospodarstwa rolnego oraz od innych rolników nie stanowi działalności rolniczej, ponieważ z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że działalnością rolniczą jest m.in. działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Oznacza to, że przychód uzyskany ze sprzedaży produktów zwierzęcych po ich uprzednim przetworzeniu (przychód ze sprzedaży sera) nie podlega wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Innymi słowy, nie jest to działalność rolnicza, z której przychody podlegają wyłączeniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Opisana we wniosku produkcja i sprzedaż sera z mleka pozyskanego z własnego gospodarstwa rolnego oraz od innych rolników nie stanowi również działów specjalnych produkcji rolnej.

Do uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię przychodów nie znajdzie także zastosowania powołany art. 20c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ – jak wskazuje Wnioskodawczyni – przetwórstwo mleka w Jej gospodarstwie prowadzone jest sposobem przemysłowym.

Zatem, przychody ze sprzedaży produktów przetworzonych sposobem przemysłowym stanowią przychody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przy spełnieniu warunków wymienionych w art. 5a pkt 6 ustawy), albo przychody z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że do przychodów ze sprzedaży sera wytwarzanego z mleka krowiego pochodzącego wyłącznie z własnej hodowli krów znajdzie zastosowanie zwolnienie podatkowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przyjmując bowiem, że produkowany ser powstaje na skutek przerabiania mleka pochodzącego z własnego gospodarstwa sposobem przemysłowym, stwierdzić należy, że dochody z tytułu sprzedaży sera będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednakże ww. zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie będzie miało zastosowania do przychodów ze sprzedaży sera wytwarzanego z mleka pozyskiwanego od innych rolników.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Należy zastrzec, że przedmiotowa interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych według stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku i nie odnosi się do przepisów prawa podatkowego obowiązujących po dniu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj