Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-2.4011.488.2018.1.TR
z 23 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2018 r. (data wpływu 31 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany (dalej jako: Wnioskodawca) jest publiczną uczelnią wyższą i realizuje projekt (dalej jako: Projekt), który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (dalej jako: PO WER 2014-2020) i odpowiada założeniom tworzenia i realizacji wysokiej jakości programów studiów doktoranckich, m.in. poprzez realizację programów studiów, kluczowych dla gospodarki i społeczeństwa, wspierających innowacyjność kraju i zapewniających możliwość transferu/komercjalizacji rezultatów studiów doktoranckich.

W ramach Projektu przewiduje się realizację dwóch edycji Specjalizacji. Każda edycja skierowana jest łącznie do 14 doktorantów odbywających stacjonarne studia doktoranckie na wydziale Wnioskodawcy, spełniających kryteria, o których mowa w regulaminie naboru na specjalizację, w zakresie badań uwzględniających aspekty europejskie, międzynarodowe lub porównawcze, w ramach studiów doktoranckich wydziału, ścieżka specjalizacyjna X” (dalej jako: Regulamin), przy czym:

  1. pierwsza edycja Specjalizacji – obejmuje rok akademicki 2018/2019;
  2. druga edycja Specjalizacji – obejmuje rok akademicki 2019/2020.

Specjalizacja przeznaczona jest dla doktorantów, których tematyka pracy doktorskiej obejmuje zagadnienia związane z gospodarką lub działalnością gospodarczą oraz prawo europejskie, międzynarodowe, albo porównawcze lub administrację albo ekonomię (o ile koncentruje się na zagadnieniach integracji europejskiej, stosunkach międzynarodowych lub na badaniach porównawczych).

Regulamin przewiduje m.in., że przyjęcie doktoranta na Specjalizację (dalej jako: Uczestnik) odbywa się w drodze konkursu, przeprowadzonego przez komisję powołaną przez Dziekana Wydziału. Przy wyborze Uczestników Specjalizacji, komisja konkursowa kieruje się takimi kryteriami, jak:

  1. znajomością jęz. angielskiego i doświadczeniem w zakresie współpracy międzynarodowej,
  2. dorobkiem naukowym oraz osiągnięciami w pracy badawczej, zgodnością tematyki pracy doktorskiej z profilem Specjalizacji, oceną planu czy nowatorskim charakterem pracy doktorskiej, itd.

Z dniem rozpoczęcia Specjalizacji, Uczestnik staje się Beneficjentem programu stypendialnego i uzyskuje z tego tytułu następujące świadczenia:

  1. stypendium naukowe w wysokości stałej miesięcznej kwoty ryczałtowej – 1.500 zł miesięcznie, wypłacane w okresie od października do czerwca roku objętego Specjalizacją, które ma stanowić wsparcie materialne dla doktorantów, na pokrycie kosztów prowadzenia badań naukowych, bez konieczności rozliczania pojedynczych wydatków.
    Stypendium wypłacane w ramach Projektu nie stanowi stypendium w rozumieniu art. 209 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668 z dnia 30 sierpnia 2018 r.);
  2. możliwość pokrycia kosztów udziału w szkołach letnich, szkoleniach, konferencjach oraz innych przedsięwzięciach edukacyjnych – łącznie w kwocie do 20.000 zł przez cały okres trwania Specjalizacji (tzw. „bon edukacyjny”). Koszty rozliczane na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków.
    Bon edukacyjny przeznaczony może być wyłącznie na pokrycie kosztów uczestnictwa w przedsięwzięciach edukacyjnych o profilu odpowiadającym tematyce pracy doktorskiej Uczestnika i rozliczany będzie na podstawie rzeczywiście poniesionych i udokumentowanych wydatków. Udział sfinansowany może być z bonu edukacyjnego po uzyskaniu pozytywnej opinii promotora oraz komisji konkursowej, dotyczącej celowości udziału Uczestnika w danym przedsięwzięciu.
    Ponadto, zgodnie z ww. Regulaminem, kwoty ww. świadczeń podlegają zwrotowi, jeśli w ciągu 60 miesięcy od dnia rozpoczęcia studiów doktoranckich, Uczestnik nie uzyska stopnia doktora lub utraci status doktoranta.
    W związku z powyższym, pomiędzy Wnioskodawcą a Uczestnikiem (Beneficjentem), zostanie zawarta umowa określająca zasady i warunki wypłacania stypendium naukowego oraz bonu edukacyjnego dla doktoranta w ramach realizacji Projektu.

Stypendium naukowe, o którym mowa w pkt 1 przyznawane jest na jeden okres stypendialny obejmujący łącznie 18 miesięcy.

Reasumując, celem przedstawionego programu stypendialnego jest podniesienia jakości i efektywności studiów doktoranckich. Stypendia będą wypłacane, zgodnie z Regulaminem przyznawania stypendiów doktorantom

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy stypendia naukowe doktorantów-Uczestników Projektu mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o PIT, a na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek potrącania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?
  2. Czy wypłacane środki przeznaczone na pokrycie kosztów udziału w szkołach letnich, szkoleniach i konferencjach oraz innych przedsięwzięciach edukacyjnych doktorantom („bon edukacyjny”), którzy są Uczestnikami Projektu mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT, a na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek potrącania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendia wypłacane Uczestnikom w ramach Projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 – korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany pobierać zaliczek od wypłacanych stypendiów w okresie wypłaty ww. środków, ani też nie będzie zobowiązany wystawiać po zakończeniu roku informacji PIT-11, z tytułu ich wypłaty.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: ustawa o PIT), wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Co do zasady, zgodnie z art. 9 ust. 1, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Definicja środków europejskich, została z kolei uregulowana w art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W myśl zatem art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodle gające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, do środków o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
    • 5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
    • 5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
    • 5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913P2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Un. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);
  6. inne środki.


W związku z powyższym, przekładając powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy, w odniesieniu do przedmiotowego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednocześnie należy podkreślić, że dla zastosowania zwolnienia określonego w przywołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o P1T wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestnika projektu, o którym mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osobę, dla której faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Ponadto użycie pojęcia z udziałem środków europejskich należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na względzie powyższe, należy zatem stwierdzić, że przedmiotowe stypendia otrzymane przez Uczestników Projektu (doktorantów), będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wypłacane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Projektu (doktorantom) współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020), środki – zarówno w części dotyczącej stypendiów naukowych na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania – stanowiące pomoc udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych – będą w całości korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT.

Jak podał Zainteresowany, stanowisko to potwierdza przykładowo interpretacja DKIS z dnia 10 października 2018 r. sygn. 0112-KDIL3-2.4011.322.201 8.2.TR, w której w Organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy z analogicznej sprawie i wskazał m.in., że:

(…) Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że na gruncie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, wartość pomocy udzielonej Uczestnikom projektu – tj. doktorantkom i doktorantom – w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich – o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – w postaci świadczeń finansowych (stypendiów naukowych oraz stypendiów na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania), jest wolna od podatku dochodowego, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując: z racji tego, że świadczenia objęte pytaniami podatkowymi są wolne od podatku dochodowego, przekazywanie przez Wnioskodawcę na gruncie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych opisanych świadczeń nie skutkuje po stronie Wnioskodawcy wystąpieniem obowiązków płatnika z tychże tytułów, a w szczególności obowiązku naliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.

Reasumując, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika z tytułu wypłaty stypendiów naukowych jak i środków stanowiących „bon edukacyjny”. Wartość pomocy udzielonej doktorantom z tytułu przedmiotowych stypendiów, jest w całości wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że na gruncie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, wartość pomocy udzielonej Uczestnikom projektu – tj. doktorantom – w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich – o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – w postaci stypendiów naukowych oraz wypłacanych doktorantom środków na pokrycie kosztów udziału w szkołach letnich, szkoleniach i konferencjach oraz innych przedsięwzięciach edukacyjnych („bonu edukacyjnego”), jest wolna od podatku dochodowego, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując: z racji tego, że świadczenia objęte pytaniami podatkowymi są wolne od podatku dochodowego, przekazywanie przez Wnioskodawcę na gruncie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego opisanych świadczeń nie skutkuje po stronie Wnioskodawcy wystąpieniem obowiązków płatnika z tychże tytułów, a w szczególności obowiązku naliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.

Ponadto, w odniesieniu do przywołanego we wniosku rozstrzygnięcia organu podatkowego, tut. organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj