Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.593.2018.3.MS
z 25 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2018 r. (data wpływu 15 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2019 r. (data wpływu 11 stycznia 2019 r.), z dnia 14 stycznia 2019 r. (data wpływu 14 stycznia 2019 r.) oraz z dnia 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu udzielenia Uczestnikowi projektu dofinansowania w formie:

  • refundacji wydatków na szkolenie – jest prawidłowe,
  • sfinansowania kosztów szkolenia – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym Organ podatkowy pismem z dnia 8 stycznia 2019 r., nr 0113-KDIPT2 -3.4011.593.2018.1.MS (doręczonym w dniu 8 stycznia 2019 r.) oraz z dnia 16 stycznia 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.593.2018.2.MS (doręczonym w dniu 16 stycznia 2019 r.) wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 11 stycznia 2019 r., w dniu 14 stycznia 2019 r. oraz w dniu 22 stycznia 2019 r. wpłynęły uzupełnienia wniosku (nadane w dniu 10 stycznia 2019 r., w dniu 14 stycznia 2019 r. oraz w dniu 22 stycznia 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu … w X, zostały zawarte umowy:

  1. Umowa nr …. o dofinansowanie Projektu „Z” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….. na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej III Kompetencje i kwalifikacje Działania 3.2 Kształtowanie i rozwój kompetencji kadr regionu Poddziałania 3.2.1 Rozwój kompetencji językowych i TIK oraz wsparcie wybranych form kształcenia ustawicznego zgodnie z potrzebami regionalnej gospodarki.
  2. Umowa nr …. o dofinansowanie Projektu „Z” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa… na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej III Kompetencje i kwalifikacje Działania 3.2 Kształtowanie i rozwój kompetencji kadr regionu Poddziałania 3.2 2 Pozaszkolne formy kształcenia dorosłych.

Całkowita wartość projektów wynosi 55 728 992 zł 33 gr, w tym środki z dofinansowania EFS oraz budżetu państwa 50 56 092 zł 80 gr.

Projekty realizowane będą przez Powiat S jako Lider Projektu w partnerstwie z: Miastem B, Powiatem B oraz Centrum Edukacji….. Celem jest podniesienie kompetencji i kwalifikacji 4 721 osób dorosłych zamieszkałych na ternie powiatów …. i miasta ….. Wsparcie finansowe w postaci „bonu na szkolenie” skierowane jest do osób pracujących, biernych zawodowo, bezrobotnych, uczących się lub studiujących, 50+ i o niskich kwalifikacjach, które z własnej inicjatywy zainteresowane są podjęciem kształcenia na:

  • kwalifikacyjnych kursach zawodowych;
  • kursach umiejętności zawodowych;
  • studiach podyplomowych;
  • szkoleniach w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych, kompetencji ogólnych oraz języków obcych.

Bon na szkolenie może uzyskać: osoba fizyczna pracująca, bezrobotna, bierna zawodowo, ucząca się lub studiująca oraz osoby prowadzące wyłącznie jednoosobową działalność gospodarczą, które nie zatrudniają pracowników.

Poziom dofinansowania udzielony jednemu Uczestnikowi projektu, w trakcie trwania całego okresu realizacji projektu, nie może przekroczyć:

  1. 9 000 zł – w przypadku poddziałania 3.2.1,
  2. 15 000 zł – w przypadku poddziałania 3.2.2.

Wartość bonu na szkolenie (kwota dofinansowania pojedynczej zamkniętej formy wsparcia dla Uczestnika projektu) nie może być niższa, niż 85% ceny zakupu danej usługi szkoleniowej. Dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (94,4%) i budżetu państwa (5,56%). Uczestnik wnosi wkład własny w wysokości 12% łącznej wartości udzielonego wsparcia. Uczestnik projektu samodzielnie dokonuje wyboru szkolenia, w którym będzie uczestniczyć spośród szkoleń kwalifikujących się do dofinansowania zamieszczonych na portalu …..

W ramach projektu zostanie zawarta umowa o przyznanie bonu szkoleniowego pomiędzy Uczestnikiem projektu, a Powiatem – Operatorem bonu oraz umowa trójstronna o realizację usługi szkoleniowej pomiędzy Uczestnikiem projektu, Operatorem i Instytucją szkoleniową. Uczestnik projektu zobowiązany zostanie do wniesienia wkładu własnego w wysokości 12% wartości usługi szkoleniowej na rachunek bankowy Operatora. Rozliczenie usługi będzie odbywało się w systemie zaliczkowo-refundacyjnym. Zaliczka w wysokości 50% dofinansowania wpłacana będzie na konto Instytucji szkoleniowej, na podstawie faktury wystawianej na Uczestnika projektu. W fakturze tej Uczestnik projektu jest nabywcą usługi szkoleniowej i nabywcą wskazanym na fakturze. Pierwsza faktura obejmuje również kwotę wkładu własnego przekazaną przez Uczestnika projektu na rachunek Operatora. Powiat jest tylko płatnikiem tej faktury. Druga faktura (refundacyjna) w wysokości 50% dofinansowania wystawiona jest na Uczestnika projektu, który jednocześnie jest odbiorcą i nabywcą usługi i faktury. Wartość ta jest zwracana Uczestnikowi projektu po zakończeniu szkolenia i przekazaniu dla Operatora dokumentów poświadczających zrealizowanie usługi. Środki, o których mowa powyżej, wypłacane są z konta wyodrębnionego dla projektu. Środki te należą do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c. Środki te, na podstawie umowy o dofinansowanie, przekazywane są przez Instytucję pośredniczącą jako zaliczka. Starostwo Powiatowe w … nie angażuje do rozliczeń z Uczestnikami projektu własnych środków finansowych.

Obie płatności są przekazywane na rzecz Uczestnika projektu jako świadczenie finansowe na sfinansowanie szkolenia wybranego przez Uczestnika projektu.

W piśmie z dnia …. oraz z dnia ….. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe dofinasowanie stanowi dla Uczestników projektów pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. Pomiędzy Powiatem, Uczestnikiem i Instytucją szkoleniowa zawierana jest umowa trójstronna, na podstawie, której Powiat zobowiązany jest do przekazania środków finansowych, którymi zostanie w części opłacona, na rzecz Uczestnika wskazana przez niego instytucja szkoleniowa. O tym, że jest to dofinasowanie, świadczy fakt, że Uczestnik też musi we własnym zakresie dofinansować wybrane przez siebie szkolenie czy kurs. Innymi słowy, Uczestnik znajduje intersujący go kurs lub szkolenie, które w części sam musi sfinansować, a w pozostałej części dopłaca instytucji szkoleniowej organizującej kurs lub szkolenie Powiat, na podstawie zawartej trójstronnej umowy. To Uczestnik decyduje, gdzie Powiat przekazuje środki finansowe.

„Bon na szkolenie” współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (94.4%) i budżetu państwa (5.56%). Wnioskodawca wskazał, że nie jest to w żadnym razie program rządowy. W obu projektach biorą udział, osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, które składają dodatkowe oświadczenia o pomocy publicznej, w którym oświadczają, że przedmiotowe dofinasowanie szkolenia, o które się ubiegają, nie wiąże się z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą. Dalej wskazano, że druga faktura dla Wnioskodawcy jest fakturą refundacyjną. Wystawiona jest ona na Uczestnika projektu i to Uczestnik dokonuje opłaty tej faktury na rzecz instytucji szkoleniowej. Dopiero po ukończeniu szkolenia i przedstawieniu dla Wnioskodawcy dokumentów potwierdzających zarówno opłacenie na rzecz instytucji szkoleniowej tej faktury (potwierdzenie przelewu bądź wpłaty gotówkowej) jak i zakończenia szkolenia (zaświadczenie o zakończeniu szkolenia, certyfikat, potwierdzenie nabycia kompetencji/kwalifikacji) dokonywana jest refundacja kwoty na konto Uczestnika projektu przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy Powiat będzie zobowiązany do wystawienia PIT-8C, z tytułu pomocy udzielonej w ramach programu, finansowanego z udziałem środków europejskich?

Zdaniem Wnioskodawcy (po uzupełnieniu wniosku), w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy – wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa ustawie o finansach publicznych. Wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Wynika z tego, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia, jakie otrzymuje Uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniądze. Taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie.

Powiat podpisując umowę trójstronną zobowiązuje się do przekazania pieniędzy na rzecz Instytucji szkoleniowej, wybranej przez Uczestnika projektu za konkretne szkolenie, które to Uczestnik sam wybrał. To Uczestnik projektu przedstawia do tej umowy Instytucję szkoleniową, w której chce odbyć szkolenie. W umowie tej wskazane są: ogólna kwota szkolenia, która jest podzielona na: kwotę dofinansowania i wkład własny uczestnika projektu. Z czego kwota dofinansowania składa się z części zaliczkowej i części refundacyjnej. Cześć zaliczkowa przekazywana jest na rzecz instytucji szkoleniowej po rozpoczęciu się szkolenia i wystawieniu faktury. Nabywcą szkolenia jest Uczestnik projektu wskazany na fakturze, a Wnioskodawca jest jedynie płatnikiem tej faktury bądź odbiorcą. Nadto, z treści art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że aby zwolnienie przedmiotowe mogło być zastosowane środki finansowe otrzymane przez Uczestnika projektu muszą stanowić pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Analogiczna sytuacja występuje w niniejszej sprawie. Kwota dofinansowania jaką otrzymuje Uczestnik projektu, zarówno część zaliczkowa jak i refundowana stanowi pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego ze środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

W ocenie prawnej Wnioskodawcy, Powiat nie będzie musiał sporządzać dla Uczestników projektu informacji PIT-8C z tytułu przekazania dofinansowania dokonywanej zaliczkowo, jako płatność za Uczestnika, na konto instytucji szkoleniowej, bowiem dofinansowanie jakie otrzymuje Uczestnik projektu (zarówno zaliczkowe jak i refundacyjne) spełnia przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika z tytułu udzielenia Uczestnikowi projektu dofinansowania w formie:

  • refundacji wydatków na szkolenie – jest prawidłowe,
  • sfinansowania kosztów szkolenia – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. Natomiast art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi że, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W omawianym przepisie ustawodawca wskazał, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne.

Ponadto z treści art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że aby zwolnienie przedmiotowe mogło być zastosowane środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu muszą stanowić pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;


    5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
    5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
    5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);
  1. inne środki.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Użyte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków. Natomiast przez Uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu ….. zostały zawarte umowy o dofinansowanie dwóch projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….. Projekty te nie są projektami rządowymi. Ich celem jest podniesienie kompetencji i kwalifikacji osób dorosłych, zaś wsparcie finansowe w postaci „bonu na szkolenie” skierowane jest do osób pracujących, biernych zawodowo, bezrobotnych, uczących się lub studiujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane podjęciem kształcenia na:

  • kwalifikacyjnych kursach zawodowych,
  • kursach umiejętności zawodowych,
  • studiach podyplomowych,
  • szkoleniach w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz języków obcych.

Bon na szkolenie może uzyskać: osoba fizyczna pracująca, bezrobotna, bierna zawodowo, ucząca się lub studiująca oraz osoby prowadzące wyłącznie jednoosobową działalność gospodarczą, które nie zatrudniają pracowników i składają dodatkowe oświadczenia o pomocy publicznej, w którym oświadczają, że przedmiotowe dofinasowanie szkolenia, o które się ubiegają, nie wiąże się z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.

W ramach projektu zostanie zawarta umowa o przyznanie bonu szkoleniowego pomiędzy Uczestnikiem projektu, a Powiatem – Operatorem bonu oraz umowa trójstronna o realizację usługi szkoleniowej pomiędzy Uczestnikiem projektu, Operatorem i Instytucją szkoleniową. W umowie tej Powiat zobowiązany jest do przekazania środków finansowych, którymi zostanie w części opłacona, na rzecz Uczestnika wskazana przez niego instytucja szkoleniowa. Uczestnik projektu zobowiązany zostanie do wniesienia wkładu własnego w wysokości 12% wartości usługi szkoleniowej na rachunek bankowy Operatora. Rozliczenie usługi będzie odbywało się w systemie zaliczkowo-refundacyjnym. Zaliczka w wysokości 50% dofinansowania wpłacana będzie na konto Instytucji szkoleniowej, na podstawie faktury wystawianej na Uczestnika projektu. W fakturze tej, Uczestnik projektu jest nabywcą usługi szkoleniowej i nabywcą wskazanym na fakturze. Pierwsza faktura obejmuje również kwotę wkładu własnego przekazaną przez Uczestnika projektu na rachunek Operatora. Wnioskodawca jest tylko płatnikiem tej faktury. Druga faktura (refundacyjna) w wysokości 50% dofinansowania wystawiona jest na Uczestnika projektu, który jednocześnie jest odbiorcą i nabywcą usługi i faktury. Wnioskodawca wskazał, że to Uczestnik dokonuje opłaty tej faktury na rzecz instytucji szkoleniowej. Dopiero po ukończeniu szkolenia i przedstawieniu dla Wnioskodawcy dokumentów potwierdzających zarówno opłacenie na rzecz instytucji szkoleniowej tej faktury (potwierdzenie przelewu bądź wpłaty gotówkowej), jak i zakończenia szkolenia (zaświadczenie o zakończeniu szkolenia, certyfikat, potwierdzenie nabycia kompetencji/kwalifikacji) dokonywana jest refundacja kwoty na konto Uczestnika projektu przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że przekazane Uczestnikom projektu wspófinansowanego ze środków europejskich, tj. z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, świadczenia w postaci częściowo sfinansowanego szkolenia oraz refundacji poniesionych kosztów na szkolenie, stanowić będą dla nich przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wbrew stanowisku Wnioskodawcy, nie obejmie jednak wszystkich świadczeń, które otrzyma od Wnioskodawcy Uczestnik projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa.

Z ww. przepisu – jak wyżej wspomniano – wynika bowiem, że zwolnieniem objęte są jedynie świadczenia finansowe (pieniężne), które Wnioskodawca wypłaci bezpośrednio Uczestnikom projektu, tj. jako zwrot uprzednio poniesionych przez tych Uczestników wydatków na szkolenie – faktura refundacyjna. Zatem, w części dotyczącej refundacji Uczestnikowi wydatków na szkolenie na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.

W związku z powyższym, w ww. zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Skoro Wnioskodawca oprócz świadczeń finansowych (pieniężnych) zapewnia Uczestnikom również świadczenia niepieniężne w formie sfinansowania kosztów szkolenia (czyli dofinansowania, które zostanie przekazane na rachunek bankowy instytucji szkoleniowej – faktura zaliczkowa), to wartość tych świadczeń nie jest objęta zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to nie ma bowiem zastosowania do świadczeń innych niż pieniężne, nawet wówczas, gdy zostaną otrzymane jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Zatem, w zakresie dofinansowania, które zostanie przekazane przez Wnioskodawcę na rachunek bankowy instytucji szkoleniowej, tj. świadczenia niemającego charakteru finansowego (pieniężnego) na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych, w której należy wykazać wartość świadczeń niepieniężnych, jakie otrzymają w danym roku podatkowym.

Wobec powyższego, w ww. zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Należy zastrzec, że przedmiotowa interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych według stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku i nie odnosi się do przepisów prawa podatkowego obowiązujących po dniu złożenia wniosku.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj