Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.37.2019.1.KBR
z 31 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2019 r. (data wpływu 21 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu dofinansowywanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez LGD w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” - poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu dofinansowywanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez LGD w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” - poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.). Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym i nie jest zarejestrowana jako podatnik czynny od podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT. Nie składa deklaracji VAT.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania będzie się ubiegać o dofinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich „Europa inwestująca w obszary wiejskie” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację zadań w zakresie działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” - poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” dotyczących operacji „…”.


Projekt (operacja) nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie działania objęte projektem będą bezpłatne dla uczestników projektu.


Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania będzie zwracać się o refundację poniesionych kosztów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Projekt współpracy pt. „….” obejmuje swoim obszarem dwie Lokalne Grupy Działania. W celu właściwej realizacji projektu zawarta została Umowa partnerska, określającą założenia, obowiązki Partnerów w ramach projektu współpracy. Projekt ma za zadanie umożliwić mieszkańcom obszarów partnerskich LGD doskonalenie umiejętności, poszerzanie wiedzy i kompetencji zawodowych poprzez korzystanie z dostępnych w ramach projektu szkoleń, kursów. Projekt stwarza możliwość wymiany doświadczeń i nawiązania kontaktów z organizacjami, przedsiębiorcami, instytucjami z terenu różnych województw poprzez realizację wyjazdów studyjnych. Wizyty mogą skutkować przeniesieniem na własny teren pomysłów oraz rozwiązań innowacyjnych z zakresu przedsiębiorczości.

Realizowana operacja będzie miała innowacyjny charakter na poziomie obszaru Partnerskich LGD. Do tej pory na terenie działania partnerów nie realizowano projektów w formie szkoleń/kursów, które wspierałyby w tak znaczącej skali lokalne społeczności wiejskie. Jest to nowa forma zaangażowania lokalnej społeczności w procesie rozwoju. Promocja kształcenia w formie szkoleń/kursów/wyjazdów studyjnych jest zadaniem innowacyjnym w projekcie, ale także nowym wyzwaniem dla LGD-ów. Innowacyjność wyraża się w kompleksowym podejściu do tematu Rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich jak również do umożliwienia mieszkańcom obszarów Partnerskich LGD doskonalenia umiejętności przedsiębiorczych i kompetencji zawodowych. Przeprowadzone szkolenia/kursy zwiększą potencjalnie możliwości rozpoczęcia działalności gospodarczej lub rozwinięcia istniejącej działalności gospodarczej, a nawet stworzą możliwość do wprowadzenia na rynek nowych zakresów usług. LGD w ramach realizowanego projektu zamierza umieścić w siedzibach Gmin członkowskich tablice promocyjne projektu z kodem QR. Mieszkańcy Gmin członkowskich będą mieli możliwość szybkiego oraz łatwego dostępu do strony internetowej projektu poprzez zastosowanie urządzeń mobilnych. Tego typu innowacja ułatwi dostęp do informacji o projekcie, w tym m.in. o warunkach naboru na szkolenia z przedsiębiorczości, na kurs operatora koparko-ładowarki, na wyjazd studyjny. Zastosowanie kodu QR ma charakter innowacyjny oraz nowatorski na danym terenie. Ta metoda dostępu do informacji jest rozwiązaniem znanym, lecz nigdy nie była stosowana na terenie Partnera.

Poprzez realizację zadań szkoleniowych nastąpi wzrost kompetencji zawodowych mających wpływ na sytuację mieszkańców obszarów wiejskich.


Partnerzy posiadają doświadczenie w realizacji projektów partnerskich, w tym projektów współpracy. LGD w ramach PROW na lata 2007-2013, zrealizowała dwa projekty współpracy i trzy inne projekty:

  • Projekt partnerski pt. „Perspektywy …” ,
  • Projekt współpracy pt. „Wirtualny ….”, realizowany w partnerstwie 4 Lokalnych Grup Działania,
  • Projekt współpracy pt. „Wypracowanie …..” , realizowany był w partnerstwie 4 Lokalnych Grup Działania,
  • Projekt pt. „Centrum ….” - w ramach Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich Programu Integracji Społecznej (PPWOW). Umowa na świadczenie usług społecznych.
  • Projekt pt. „Rozwój….” z Funduszu Organizacji Pozarządowych w ramach komponentu: Demokracja i społeczeństwo obywatelskie.

Stowarzyszenie Gmin LGD zrealizowała 3 projekty, w tym jeden projekt współpracy:

  • Projekt współpracy pt. „Multimedialne …” , zrealizowany w partnerstwie 4 Lokalnych Grup Działania,
  • Projekt pt. „Rowerowy …..” zrealizowany Stowarzyszenie Gmin LGD w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych Województwa w dziedzinie turystyki,
  • Projekt pt. „Rowerowy … - II etap - Odnowienie istniejącego oznakowania w postaci kierunkowskazów wraz z jego uzupełnieniem poprzez wprowadzenie znaków malowanych” realizowany w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych Województwa w dziedzinie turystyki.

Jak wynika z przedstawionego powyżej opisu partnerskie LGD z powodzeniem zrealizowały i rozliczyły projekty, w tym projekty współpracy. Daje to pewność, że obecnie również skutecznie zrealizują wszystkie działania zaplanowane w projekcie. Potwierdzeniem doświadczenia wszystkich Partnerów są zawarte Umowy na realizację zadań.

Głównym celem operacji LAK jest wzrost umiejętności przedsiębiorczych i kompetencji zawodowych mających wpływ na sytuację mieszkańców obszarów wiejskich na obszarze objętym działaniem Partnerskich LGD.


Pozostałe cele szczegółowe projektu współpracy to: Wsparcie szkoleniowe i doradcze przedstawicieli grup defaworyzowanych zwiększenie szans na zatrudnienie osób młodych, promocja postaw przedsiębiorczych i kreatywnych w różnych grupach wiekowych, zwiększenie szans na efektywne prowadzenie działalności gospodarczej.

Wszyscy partnerzy realizują zadania proporcjonalnie do posiadanych budżetów.


Założone cele w ramach projektu osiągnięte zostaną poprzez działania wspólne dla partnerów, tj. organizacja wyjazdów studyjnych na terenie partnerskich LGD, a także działania odrębne dla każdego z Partnerów:

  • LGD: organizacja szkolenia z zakresu przedsiębiorczości, organizacja kursu na operatora koparko-ładowarki, stworzenie strony internetowej projektu, publikacja ogłoszeń w prasie, zamieszczenie tablic promocyjnych z kodem QR w siedzibach gmin obszaru LGD.
  • Stowarzyszenie Gmin LGD - organizacja szkolenia „Podstawy …”, kursu komputerowego, szkolenia „Zakładanie ….”, szkolenia „Obywatel ….”, szkolenia „Zarządzanie …”; doradztwa dla przedsiębiorców; wydanie publikacji własnej; druk i dystrybucja ulotek promocyjnych; zakup gadżetów reklamowych.

Harmonogram prac.


Operacja będzie realizowana w 2018 i 2019 roku i obejmuje następujący harmonogram zadań:

  1. w przypadku LGD w okresie październik 2018 - maj 2019 r.: Ogłoszenia w prasie; Strona internetowa projektu; Tablice promocyjne projektu z kodem QR; Szkolenie z zakresu przedsiębiorczości; Kurs: operator koparko-ładowarki; Organizacja wyjazdu studyjnego
  2. w przypadku Stowarzyszenia Gmin LGD w okresie październik 2018 r. - maj 2019 r.: szkolenia i kursy; Wydanie publikacji własnej; Druk i dystrybucja ulotek promocyjnych; Zakup gadżetów reklamowych; Organizacja wyjazdu studyjnego.

Zakres operacji i wysokość planowanych do poniesienia kosztów jest adekwatna do założonych celów i planowanych do osiągnięcia rezultatów. Zaplanowane w ramach niniejszego wniosku zadania zostaną zlecone wykonawcom posiadającym kwalifikacje i doświadczenie w realizacji tego typu przedsięwzięć. Zapewni to realizację operacji na właściwym poziomie i przyczyni się do osiągnięcia zakładanych rezultatów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy realizując projekt dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez LGD w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” - poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.


W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający stowarzyszeniu LGD prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.


Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny stowarzyszenie LGD stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego z związku z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jednocześnie, jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy o VAT i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl art. 15 ustawy o VAT i nie jest zarejestrowany jako podatnik czynny od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT, nie składa również deklaracji VAT.


Wnioskodawca będzie się ubiegać o dofinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich „Europa inwestująca w obszary wiejskie” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację zadań w zakresie działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” - poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” dotyczących operacji „Lokalna …”.

Projekt (operacja) nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie działania objęte projektem będą bezpłatne dla uczestników projektu.


Projekt współpracy pt. „Lokalna …” obejmuje swoim obszarem dwie Lokalne Grupy Działania. W celu właściwej realizacji projektu zawarta została Umowa partnerska, określającą założenia, obowiązki Partnerów w ramach projektu współpracy. Projekt ma za zadanie umożliwić mieszkańcom obszarów partnerskich LGD doskonalenie umiejętności, poszerzanie wiedzy i kompetencji zawodowych poprzez korzystanie z dostępnych w ramach projektu szkoleń, kursów. Projekt stwarza możliwość wymiany doświadczeń i nawiązania kontaktów z organizacjami, przedsiębiorcami, instytucjami z terenu różnych województw poprzez realizację wyjazdów studyjnych. Wizyty mogą skutkować przeniesieniem na własny teren pomysłów oraz rozwiązań innowacyjnych z zakresu przedsiębiorczości.

Głównym celem operacji LAK jest wzrost umiejętności przedsiębiorczych i kompetencji zawodowych mających wpływ na sytuację mieszkańców obszarów wiejskich na obszarze objętym działaniem Partnerskich LGD.


Pozostałe cele szczegółowe projektu współpracy to: wsparcie szkoleniowe i doradcze przedstawicieli grup defaworyzowanych, zwiększenie szans na zatrudnienie osób młodych, promocja postaw przedsiębiorczych i kreatywnych w różnych grupach wiekowych, zwiększenie szans na efektywne prowadzenie działalności gospodarczej.

Wszyscy partnerzy realizują zadania proporcjonalnie do posiadanych budżetów.


Założone cele w ramach projektu osiągnięte zostaną poprzez działania wspólne dla partnerów, tj. organizacja wyjazdów studyjnych na terenie partnerskich LGD, a także działania odrębne dla każdego z Partnerów. Wnioskodawca zorganizuje szkolenie z zakresu przedsiębiorczości, kurs na operatora koparko-ładowarki, stworzy stronę internetową projektu, opublikuje ogłoszenia w prasie, zamieści tablice promocyjne z kodem QR w siedzibach gmin obszaru LGD.


Operacja będzie realizowana w 2018 i 2019 roku i obejmuje następujący harmonogram zadań, za które odpowiada Wnioskodawca: ogłoszenia w prasie; strona internetowa projektu; tablice promocyjne projektu z kodem QR; szkolenie z zakresu przedsiębiorczości; kurs: operator koparko-ładowarki oraz organizacja wyjazdu studyjnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego i jego zwrotu w związku z realizacją projektu dofinansowywanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez LGD w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” - poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez zarejestrowanego podatnika VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nabywane towary i usługi do realizacji przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu dofinansowywanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez LGD w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” - poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dotyczących operacji pt. „Lokalna ….”. Wobec powyższych okoliczności, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj