Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.352.2018.2.MS
z 1 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 listopada 2018 r. (data wpływu 30 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z 3 stycznia 2019 r. (data wpływu 4 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu pn.: „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu pn.: „…”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 3 stycznia 2019 r. (data wpływu 4 stycznia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr 0111-KDIB3-3.4012.352.2018.1.MS z 27 grudnia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Od 1 marca 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca (Gmina) będzie beneficjentem projektu pn.: „…” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny) dla osi priorytetowej: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.1.3. Wzrost upowszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej - konkurs. Wartość projektu: 1 298 885,03 zł.

Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej. W wyniku realizacji projektu dojdzie do utworzenia i funkcjonowania w Miejskim Przedszkolu w Y 120 miejsc wychowania przedszkolnego, podniesienia kwalifikacji zawodowych 15 nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz rozszerzenia oferty edukacyjnej o zajęcia dodatkowe. Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia deficytu miejsc przedszkolnych w Gminie i wzbogaci kompetencje nauczycieli.

Udział w projekcie dla uczestników - beneficjentów ostatecznych, tj. nauczycieli i uczniów będzie całkowicie nieodpłatny, ponieważ we wniosku o dofinansowanie projektu „…" Wnioskodawca nie przewidział tzw. wkładu prywatnego, czyli współfinansowania projektu przez uczestników. Całość wydatków związanych z realizacją projektu pokryta będzie ze środków Unii Europejskiej (EFS) oraz wkładu własnego JST- Wnioskodawcy.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest Wnioskodawca - jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Realizacja zadań wchodzących w skład ww. projektu jest jednocześnie realizacją zadań zaliczanych do zadań o charakterze publicznym w zakresie spraw edukacji publicznej, ponadto w związku z art. 70a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1379).

Podmiotem wykazany na fakturach, dokumentujących wydatki na realizację projektu, jako nabywca będzie Wnioskodawca. Natomiast jako odbiorca figurować będzie Miejskie Centrum Edukacji w Y (MCE) - jednostka organizacyjna Wnioskodawcy, nieposiadająca osobowości prawnej, która przeszła centralizację w zakresie VAT od 1 stycznia 2017 r., wskazana we wniosku o dofinansowanie jako realizator projektu. Instytucja Zarządzająca (IZ), z którą zostanie podpisana umowa o dofinansowanie projektu - Urząd Marszałkowski Województwa X, dopuszcza sytuację, w której beneficjentem jest gmina - wspólnota samorządowa, natomiast realizatorem jej jednostka organizacyjna, np. szkoła lub zespół obsługi.

W piśmie z 3 stycznia 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że efekty powstałe w związku z realizacją przez Wnioskodawcę projektu pn.: „…” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny) dla osi priorytetowej: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.1.3. Wzrost upowszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej - konkurs, nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakres rzeczowy wymienionego wyżej projektu obejmuje doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne wykorzystywane do zajęć z dziećmi, zatrudnienie dodatkowego personelu przedszkola oraz podniesienie jego kompetencji zawodowych. W ramach projektu przeprowadzone zostaną dodatkowe, bezpłatne zajęcia edukacyjne dla dzieci w zakresie gimnastyki korekcyjnej, arteterapii, muzykoterapii, bajkoterapii oraz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Wymieniony wyżej zakres rzeczowy w żadnym stopniu nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakwalifikowanie wskazanego we wniosku projektu do zadań własnych Gminy wynika z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994, z póżn. zm.) - edukacja publiczna.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności Wnioskodawca - jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Realizacja zadań wchodzących w skład ww. projektu jest jednocześnie realizacją zadań zaliczanych do zadań o charakterze publicznym. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji poszczególnych zadań projektu - w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na realizację projektu jaki i po jego zakończeniu, ponieważ Wnioskodawca nie jest związany z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu i nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem efektów realizowanego projektu.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221) Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług oraz jednostka samorządowa, wykonuje zadania o charakterze publicznym, korzystając ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach w części ani w całości, ponieważ zakupy, o których mowa nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, towary i usługi nabywane przez Gminę (Wnioskodawcę, beneficjenta) w związku z realizacją projektu pn.: „…” nie będą w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od 1 marca 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r. będzie realizował projekt pn.: „…” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny).

Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej. W wyniku realizacji projektu dojdzie do utworzenia i funkcjonowania w Miejskim Przedszkolu w Y 120 miejsc wychowania przedszkolnego, podniesienia kwalifikacji zawodowych 15 nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz rozszerzenia oferty edukacyjnej o zajęcia dodatkowe. Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia deficytu miejsc przedszkolnych w Gminie i wzbogaci kompetencje nauczycieli.

Udział w projekcie dla uczestników - beneficjentów ostatecznych, tj. nauczycieli i uczniów będzie całkowicie nieodpłatny, ponieważ we wniosku o dofinansowanie projektu „…" Wnioskodawca nie przewidział tzw. wkładu prywatnego, czyli współfinansowania projektu przez uczestników. Całość wydatków związanych z realizacją projektu pokryta będzie ze środków Unii Europejskiej (EFS) oraz wkładu własnego JST- Wnioskodawcy.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne wykorzystywane do zajęć z dziećmi, zatrudnienie dodatkowego personelu przedszkola oraz podniesienie jego kompetencji zawodowych. W ramach projektu przeprowadzone zostaną dodatkowe, bezpłatne zajęcia edukacyjne dla dzieci w zakresie gimnastyki korekcyjnej, arteterapii, muzykoterapii, bajkoterapii oraz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Wymieniony wyżej zakres rzeczowy w żadnym stopniu nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że efekty powstałe w związku z realizacją projektu pn.: „…” nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zatem nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca realizując niniejszy projekt, nie działa jako podatnik, lecz działa w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Zatem analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do obniżenia w całości lub w części podatku VAT należnego o podatek naliczony z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pn.: „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu pn.: „…”, jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj