Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.273.2018.2.WR
z 5 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 listopada 2018 r. (data wpływu − 28 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie magazynowania i sprzedaży paliwa lotniczego […] o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 12 31− jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie magazynowania i sprzedaży paliwa lotniczego […] o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 12 31.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2019 r.(data wpływu 22 stycznia 2019 r.), które stanowiło odpowiedź na pismo Organu z dnia 11 stycznia 2019 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.273.2018.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca to stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą. Podstawowym celem działania Stowarzyszenia jest działalność obejmująca sporty lotnicze, szkolenie lotnicze oraz doskonalenie umiejętności lotniczych. Stowarzyszenie jest zarejestrowane w Urzędzie Celnym jako podmiot zużywający wyroby akcyzowe zwolnione przedmiotowo z podatku akcyzowego. Wyrobem tym jest paliwo lotnicze do użycia na potrzeby własne stowarzyszenia. Stowarzyszenie planuje rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o sprzedaż paliw wykorzystywanych w lotnictwie takich jak paliwo lotnicze […] kod CN 2710 12 31 oraz paliwo silnikowe PB 95 kod CN 2710 12 45 tj. zgodnie z § 1. Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 15 grudnia 2016 (Dz.U. z 2016 r. poz. 2039). W związku z tym Wnioskodawca planuje posadowić Kontenerową Stację Tankowania Statków Powietrznych. Łączna planowana pojemność zbiornika to 30 000 litrów, będzie podzielony na dwie komory na w/w paliwa o dwóch kodach CN. Stacja będzie wyposażona w elektroniczny system pomiarowy. W jednej z komór zbiornika będzie magazynowane paliwo lotnicze o kodzie CN 2710 12 31 zakupione jako zwolnione od akcyzy. W związku z magazynowanym paliwem lotniczym […] będą występowały trzy różne przypadki wydawania paliwa.

Pierwszy przypadek to tankowanie statków powietrznych, których właścicielem jest Stowarzyszenie zwolnione z akcyzy od paliwa lotniczego - tankowanie na użytek własny.

Drugi przypadek to sprzedaż paliwa lotniczego podmiotowi zewnętrznemu również zwolnionemu z akcyzy zgodnie z art. 32 ust. 1 oraz ust. 3 oraz ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. 2009 Nr 3 poz. 11).

Trzeci przypadek to sprzedaż paliwa lotniczego podmiotowi niezwolnionemu z obowiązku płatności podatku akcyzowego.

Wnioskodawca będzie prowadził odrębną ewidencję paliwa lotniczego we wszystkich wymienionych wyżej przypadkach. W każdym miesiącu rozliczeniowym z Urzędem Skarbowym będzie odprowadzany podatek akcyzowy od sprzedanego paliwa, od którego zwolnienie nie obowiązywało.

Przykładowo w danym miesiącu „X” wydano ogólnie 6000 litrów paliwa lotniczego CN 2710 12 31 z czego w prowadzonej ewidencji wykazano następujące łączne tankowania:

˗ podmiot „A” tj. Stowarzyszenie - własny statek powietrzny, pobrana ilość paliwa w miesiącu „X” 3000 litrów,

˗ podmiot „B” tj. prywatna firma / działalność gospodarcza posiadająca ustawowo zwolnienie z akcyzy, pobrana ilość paliwa w miesiącu „X” 1000 litrów,

˗ podmiot „C” tj. prywatna firma / działalność gospodarcza nieposiadająca prawa do zwolnienia z akcyzy, pobrana ilość paliwa w miesiącu „X” 2000 litrów.

Według przedstawionej ewidencji pobranego paliwa w miesiącu „X” zostanie zgodnie z okresem rozliczeniowym w miesiącu następnym „Y” odprowadzona akcyza do urzędu skarbowego za zużyte paliwo w ilości 2000 litrów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  • w opisanych zdarzeniach przyszłych występuje zarówno jako podmiot zużywający i jako podmiot pośredniczący w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
  • w opisanych we wniosku zdarzeniach przyszłych, jako podmiot pośredniczący będzie posiadał zezwolenie na prowadzenie działalności zgodnie z art. 56 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy jest dopuszczalne w świetle wskazanych przepisów jak i przedstawionym zdarzeniu przyszłym, aby paliwo lotnicze […] nabywane jako zwolnione z akcyzy przez Stowarzyszenie, występujące zarówno jako podmiot zużywający paliwo, jak i podmiot pośredniczący w sprzedaży wskazanego paliwa, prowadząc odpowiednią ewidencję wydawanego paliwa, było magazynowanie w jednej z komór Kontenerowej Stacji Tankowania Statków Powietrznych?
  2. Czy jest dopuszczalne w świetle wskazanych przepisów jak i przedstawionym zdarzeniu przyszłym, aby paliwo lotnicze […], zakupione przez stowarzyszenie jako paliwo lotnicze zwolnione z akcyzy, było sprzedawane podmiotom nie posiadającym, zgodnie z przepisami, zwolnienia z podatku akcyzowego, a następnie złożenie deklaracji podatkowej i odprowadzenie należnego podatku akcyzowego wynikającego z prowadzonej ewidencji sprzedaży?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko własne w zakresie pytania numer 1:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że możliwe jest przechowywanie paliwa zakupionego przez stowarzyszenie jako ustawowo zwolnionego z akcyzy w jednym zbiorniku, niezależnie od dalszego przeznaczenia paliwa lotniczego […]. Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 3 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 roku (Dz. U. 2009 Nr 3 poz. 11) Stowarzyszenie może występować jako podmiot zużywający paliwo lotnicze, jak i pośredniczący w sprzedaży paliwa. Paliwo może być przeznaczone do wykorzystania dla celów własnych Wnioskodawcy lub na sprzedaż dla celów prywatnych w jednym zbiorniku, pod warunkiem zachowania ścisłej ewidencji rozchodu paliwa. Stowarzyszenie dotychczas prowadzi ewidencję obrotu (zakupu i zużycia) produktów ropopochodnych zwolnionych z podatku akcyzowego dotyczącego paliwa zużywanego na własny użytek. Optymalnym rozwiązaniem dla potrzeb Wnioskodawcy i jego przyszłych klientów byłoby przechowywanie paliwa lotniczego […] w jednej komorze zbiornika, a dalej jako podmiot pośredniczący sprzedawać je, w zależności od rodzaju klienta, bez naliczonej akcyzy lub z naliczoną akcyzą. Całość sprzedanego paliwa lotniczego byłoby rozliczane księgowo i w ten sposób Wnioskodawca wykazywałby, ile danego paliwa zostało sprzedane, a od sprzedaży paliwa akcyzowego odprowadzany byłby podatek do właściwego organu. Swoje uzasadnienie Stowarzyszenie motywuje również pozytywnymi interpretacjami: IBPP4/443-329/14/BP wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 listopada 2014 oraz IPPP3/4513-96/15-2/MC wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 lutego 2016 roku.

Mając na uwadze przedstawione przepisy, w ocenie Stowarzyszenia, nie ma przeciwskazań, aby zakupione jako zwolnione od akcyzy paliwo lotnicze, nabywane przez Stowarzyszenie, które występuje jako podmiot zużywający oraz pośredniczący, prowadząc stosowną ewidencję, było magazynowane w tym samym zbiorniku.

Stanowisko własne w zakresie pytania numer 2:

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że możliwa jest sprzedaż paliwa zakupionego jako zwolnione od akcyzy podmiotom, które tego zwolnienia nie posiadają, pod warunkiem prowadzenia odpowiedniej ewidencji oraz rozliczania sprzedanego paliwa i naliczenia, a także odprowadzenia od niego podatku akcyzowego. Wnioskodawca zamierza sprzedawać paliwo lotnicze innym podmiotom zwolnionym od podatku zgodnie z art. 32. ust. 1 oraz ust. 3 oraz ust. 5 13 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. 2009 Nr 3 poz. 11), a także podmiotom nie zwolnionym od podatku akcyzowego zgodnie z art. 32. ust. 2 ustawy, np.: dla wykonywania lotów prywatnych i rekreacyjnych. Zakupów paliwa dla takich lotów będzie zdecydowanie mniej, a więc zakup lub budowa oddzielnego zbiornika wraz z oprzyrządowaniem stanowiłby duży koszt i problem dla Wnioskodawcy. W art. 8 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przedstawiono sytuację, w której paliwo lotnicze zwolnione z akcyzy zostało dostarczone do podmiotu zużywającego je bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia (co jest równoznaczne ze sprzedażą paliwa do podmiotu niezwolnionego z akcyzy). Taka sprzedaż rodzi konieczność zapłaty podatku akcyzowego zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. 2009 Nr 3 poz. 11). Swoje uzasadnienie motywujemy również pozytywną interpretacją IPPP3/4513-96/15-2/MC wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 lutego 2016 roku. W związku z powyższym, Wnioskodawca stwierdza, iż w świetle obowiązujących przepisów nie ma przeciwwskazań do sprzedaży paliwa lotniczego deklarowanego przy zakupie jako paliwo przeznaczone do celów zwolnionych z akcyzy, a następnie złożenie deklaracji podatkowej oraz obliczenie i wpłacenie należnej akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym w poz. 27, zostały wskazane wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy podmiot zużywający to podmiot:

  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej.

Natomiast podmiot pośredniczący, na potrzeby ustawy o podatku akcyzowym, został zdefiniowany jako podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu (art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 10 ustawy).

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […] (art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Podatnik – w myśl art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-6b, 12 i 13.

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający (art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).

Zauważyć należy, że w dniu 1 stycznia 2019 r. weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy o podatku akcyzowym, w tym art. 32 tej ustawy. Zmiany w brzmieniu art. 32 ustawy o podatku akcyzowym zostały wprowadzone mocą ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o mianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. z 2018 r. poz. 1697) oraz ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz. U. z 2018 poz. 2224). Zmiany dotyczyły m.in. art. 32 ust. 5-6 oraz ust. 10-11 ustawy o podatku akcyzowym. Przed dniem 1 stycznia 2019 r. wskazane przepisy ustawy o podatku akcyzowym posiadały następujące brzmienie:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy (art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2019 r.).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym o treści obowiązującej przed 1 stycznia 2019 r.).

Stosownie do art. 32 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązującego przez 1 stycznia 2019 r., dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Natomiast w myśl art. 32 ust. 11 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązującego przed dniem 1 stycznia 2019 r., odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Wraz z wejściem w życie wspomnianej nowelizacji w dniem 1 stycznia 2019 r. uległa zmianie treść art. 31 ust. 5-6 ustawy o podatku akcyzowym. Dodane zostały również przepisy art. 32 ust. 6a-6b ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto Ustawodawca z dniem 1 stycznia 2019 r. uchylił art. 32 ust 10-11 ustawy o podatku akcyzowym.

Jak wskazano wyżej przedmiotowe zwolnienie jest możliwe przy spełnieniu warunków o których mowa w ust. 5-6b oraz ust. 12 i 13 art. 32 ww. ustawy. Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r., warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2. przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a. w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 6 i 7 - sporządzenie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający w terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych.

Ponadto, w myśl art. 32 ust. 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest złożenie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6a ustawy o podatku akcyzowym).

Ponadto, warunkiem zwolnienia od akcyzy paliw lotniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest przedstawienie przez podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6b ustawy o podatku akcyzowym).

Podnieść należy, że zgodnie z przepisami przejściowymi zawartymi w art. 3a ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne:

  1. W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. podmiot dokonujący na terytorium kraju przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, może do tego przemieszczania stosować przepisy dotychczasowe.
  2. Do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, rozpoczętych w okresie, o którym mowa w ust. 1, na podstawie przepisów dotychczasowych i niezakończonych w tym okresie, stosuje się przepisy dotychczasowe.
  3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych, o których mowa w art. 31a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1.

Z przytoczonych przepisów przejściowych wynika, że w okolicznościach niniejszej sprawy, do końca 2019 r., Wnioskodawca będzie mógł przemieszczać paliwo lotnicze […], jako zwolnione z akcyzy, stosując, wedle swego wyboru, albo przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2018 r. albo przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2019 r. Tym samym jedynie od decyzji Wnioskodawcy zależy, czy wyroby te będą przemieszczane w oparciu o dokument dostawy, czy w oparciu o e-DD.

Zgodnie z art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:

  1. zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
  2. podmiot pośredniczący;
  3. podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Zgodnie z art. 138f ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o e-DD albo dokumentu dostawy w przypadku stosowania regulacji obowiązujących do 31 grudnia 2018 r.

Szczegółowe dane jakie powinna zawierać ewidencja zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2018 r. poz. 643 ze zm.)

W świetle przedstawionego opisu zdarzeń przyszłych Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność gospodarczą. Podstawowym celem działania Stowarzyszenia jest działalność obejmująca sporty lotnicze oraz doskonalenie umiejętności lotniczych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podmiot zużywający.

Wnioskodawca planuje rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o sprzedaż paliw wykorzystywanych w lotnictwie takich jak paliwo lotnicze […] kod Nomenklatury Scalonej CN 2710 12 31 oraz paliwo silnikowe PB 95 kod Nomenklatury Scalonej CN 2710 12 45.

W związku z planowanym rozszerzeniem działalności gospodarczej Stowarzyszenie planuje posadowić Kontenerową Stację Tankowania Statków Powietrznych. Łączna planowana pojemność zbiornika to 30 000 litrów. Zbiornik będzie podzielony na dwie komory na oba z wyżej wymienionych paliw. Stacja, zgodnie z opisem sprawy, będzie wyposażona w elektroniczny system pomiarowy. W jednej, ze znajdujących się w Stacji, komór będzie magazynowane paliwo lotnicze o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 12 31, które zostanie zakupione, jako zwolnione z akcyzy.

Wnioskodawca wskazał, że w związku z magazynowaniem paliwa lotniczego […] (kod Nomenklatury Scalonej CN 2710 12 31) będą występowały następujące przypadki:

  1. Tankowanie statków powietrznych, których właścicielem jest Wnioskodawca, który korzysta ze zwolnienia od akcyzy paliwa lotniczego. Tankowanie następuje na użytek własny.
  2. Sprzedaż paliwa lotniczego podmiotowi zewnętrznemu, który również korzysta ze zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 32 ust. 1 w zw. z ust. 3 oraz z ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym.
  3. Sprzedaż paliwa lotniczego podmiotowi niezwolnionemu z obowiązku płatności podatku akcyzowego.

Wnioskodawca będzie prowadził odrębną ewidencję paliwa lotniczego we wszystkich wymienionych wyżej przypadkach. W każdym miesiącu rozliczeniowym będzie odprowadzany podatek akcyzowy od sprzedanego paliwa, w stosunku do którego nie było możliwe korzystanie ze zwolnienia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał również, że w opisanych zdarzeniach przyszłych, będzie występował jako podmiot zużywający, a także jako podmiot pośredniczący w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy, posiadający zezwolenie, o którym mowa w art. 56 ustawy o podatku akcyzowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą magazynowania paliwa lotniczego […] w jednej z komór Kontenerowej Stacji Tankowania Statków Powietrznych, a także dopuszczalności sprzedaży tego paliwa, które zostało zakupione ze zwolnieniem od akcyzy, podmiotom nie posiadającym zwolnienia z podatku akcyzowego.

Podkreślić, należy, że zgodnie z pierwszym z zadanych we wniosku pytań Wnioskodawca będzie występował zarówno jako podmiot zużywający paliwo, jak i podmiot pośredniczący w sprzedaży paliwa.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 56a ustawy o podatku akcyzowym do magazynowania wyrobów przez podmiot pośredniczący stosuje się odpowiednio przepis art. 47a.

W myśl art. 47a ustawy, który należy odpowiednio stosować do magazynowania wyrobów akcyzowych przez podmiot pośredniczący:

  1. W składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby energetyczne klasyfikowane do tego samego kodu CN, posiadające różne parametry fizykochemiczne, pod warunkiem że parametry fizykochemiczne nie mają wpływu na stawkę akcyzy.
  2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do gazów propan-butan (LPG) objętych pozycją CN 2711, które mogą być magazynowane w jednym zbiorniku niezależnie od kodów CN, do których są klasyfikowane, i ich parametrów fizykochemicznych.
  3. W składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby energetyczne: objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz z zapłaconą akcyzą, pod warunkiem że:


    1. ubytki i inne straty tych wyrobów są rozliczane proporcjonalnie do ilości oraz okresu ich magazynowania;
    2. ewidencja wyrobów akcyzowych prowadzona przez podmiot prowadzący skład podatkowy umożliwia identyfikację tych wyrobów.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie dopuszczalne jest magazynowanie paliwa lotniczego […] zakupionego jako zwolnione z akcyzy, w jednej z komór zbiornika Kontenerowej Stacji Tankowania Statków Powietrznych, a następnie użycie tego paliwa na własne potrzeby, z wykorzystaniem zwolnienia z akcyzy, sprzedaż tego paliwa podmiotom zwolnionym z konieczności odprowadzania podatku akcyzowego, jak również podmiotom, które realizują zakup paliwa objętego akcyzą. Na podstawie ustawy o podatku akcyzowym nie jest bowiem zakazane magazynowanie przez podmiot pośredniczący w jednym zbiorniku (w jednej komorze zbiornika) wyrobów energetycznych, zakupionych jako zwolnione z akcyzy, które będą zużyte lub sprzedane na cele zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz wyrobów energetycznych przeznaczonych do sprzedaży na cele nieobjęte takim zwolnieniem.

Jednakże dla celów prawidłowego rozliczenia wyrobów akcyzowych, a także obliczenia i zapłaty podatku akcyzowego wymagane jest prowadzenie odpowiedniej ewidencji wydanego paliwa umożliwiającej określenie ilości wyrobów zużytych i sprzedanych na cele zwolnione z akcyzy, a także określenie ilości wyrobów sprzedanych na cele nieobjęte takim zwolnieniem.

Powyższy obowiązek wynika z cytowanego wcześniej art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowego. Oznacza to, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, której zakres będzie odpowiadał wymogom ustanowionym w art. 138f ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Odnosząc się do drugiego z zadanych przez Wnioskodawcę pytań, podnieść należy, że istotą zwolnienia od akcyzy dla paliwa lotniczego jest jego wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem. Tym samym, zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku, gdy Wnioskodawca dokona sprzedaży paliwa zwolnionego od akcyzy podmiotowi nieuprawnionemu (sprzedaż z akcyzą), wówczas obowiązany będzie, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklaracje podatkową i obliczyć oraz zapłacić należną akcyzę, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy.

Powyższe wynika z faktu, że ewentualna sprzedaż (dostawa) przez Wnioskodawcę paliwa lotniczego […] deklarowanego przy zakupie jako paliwo przeznaczone do celów zwolnionych od akcyzy, spowoduje zmianę przeznaczenia tego paliwa, powodującą w konsekwencji wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, co wynika z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. W tym miejscu należy jednak wskazać, że do momentu jego sprzedaży (wydania) podmiotowi nieuprawnionemu do zwolnienia paliwo to jest objęte zwolnieniem od akcyzy.

Reasumując, w świetle przedstawionych wyżej przepisów ustawy o podatku akcyzowego, oraz przedstawionego we wniosku opisu zdarzeń przyszłych. Wnioskodawca będzie uprawniony do magazynowania w jednej komorze zbiornika paliwa lotniczego […], zakupionego jako zwolnione z akcyzy, które zostanie następnie zużyte przez Wnioskodawcę na cele objęte zwolnieniem, lub sprzedana na cele objęte zwolnieniem, a pozostała część będzie sprzedana na cele nieuprawniające do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Tym samym Wnioskodawca będzie mógł również sprzedawać paliwo lotnicze […], zakupione jako zwolnione od akcyzy, podmiotom, które nie są uprawnione do nabywania tego paliwa ze zwolnieniem od akcyzy. Powyższe wymaga obliczenia podatku akcyzowego i złożenia deklaracji podatkowej w podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj