Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.683.2018.1.AS
z 15 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w przyszłości na prace rekultywacyjne składowiska oraz wydatki związane z utrzymaniem zrekultywowanego składowiska przez cały okres trwania procesu reaktywacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w przyszłości na prace rekultywacyjne składowiska oraz wydatki związane z utrzymaniem zrekultywowanego składowiska przez cały okres trwania procesu reaktywacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład (…) jest zarządzającym składowiska odpadów komunalnych na podstawie wieloletniej umowy dzierżawy. Właścicielem składowiska jest Gmina (…). Gmina wystawia miesięczne faktury na Zakład za dzierżawę składowiska. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie sprzedaży wody i odprowadzania ścieków, a także na terenie Zakładu obsługuje punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych i na Gminę wystawiane są faktury miesięcznie.

Spółka deklaruje podatek należny z tego tytułu. Składowisko funkcjonowało do 1 lipca 2012 r. W dniu 19 września 2016 r. Zakład (…) przystąpił do partnerstwa z trzema innymi Gminami w celu wspólnej realizacji projektu pn. (…).

Remediacja terenów zdegradowanych i rekultywacja składowisk odpadów, dofinansowanego ze środków (…).

Beneficjentem i głównym koordynatorem Projektu jest (…). Beneficjent odpowiedzialny jest za przygotowanie kompletnej specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SWIZ), przeprowadzenia postępowania w celu wyłonienia wykonawcy robót zgodnie z ustawą z 29 stycznia 2014 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164, z późn. zm.) oraz zawarcia umowy z wyłonionym wykonawcą. Partner zobowiązuje się współpracować z beneficjentem w ramach realizacji umowy w sposób pozwalający na zachowanie wszelkich terminów wyznaczonych przez (…) i przy wzajemnym uwzględnieniu interesów stron.

Dofinansowanie z (…) wynosi 50% wydatków kwalifikowanych, tj. wartość netto wydatków, VAT jest wydatkiem niekwalifikowanym w tym projekcie.

Okres kwalifikowania wydatków w ramach projektu kończy się 31 grudnia 2019 r.

Za prace rekultywacyjne Spółka zapłaci Beneficjentowi wynagrodzenie dla Wykonawcy na podstawie faktury VAT.

Składowisko po wykonaniu prac rekultywacyjnych nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywane. Ponadto Spółka przez okres 30 lat będzie ponosiła koszty utrzymania zrekultywowanego składowiska, tj. monitoringu, badania odcieków oraz innych usług obcych. Do momentu zamknięcia składowiska odpadów Spółka prowadziła na nim działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Spółka otrzymywała przychody z tytułu przyjęcia odpadów na składowisko i odprowadzała od nich podatek należny. Zakład (…) obecnie prowadzi punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych i odprowadza podatek należny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w przyszłości na prace rekultywacyjne składowiska?
  2. Czy Spółka ma prawo do odliczenia w przyszłości podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione koszty związane z utrzymaniem zrekultywowanego składowiska przez cały okres trwania procesu rekultywacji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących koszty poniesione na prace rekultywacyjne.

Ad 2.

Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentacyjnych wydatki poniesione na utrzymanie zrekultywowanego składowiska przez cały okres trwania procesu rekultywacji.

Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatnikom, o których mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi przy których naliczono podatek:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
  • pozostają w bezspornym związku z wykorzystywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

W analizowanym stanie sprawy, zdaniem Spółki obie wskazane wyżej przesłanki zostały spełnione, w szczególności w odniesieniu do analizowanych transakcji Spółka jest podatnikiem VAT oraz ponoszone przez nią wydatki mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Spółka prowadziła na składowisku działalność opodatkowaną w związku z prowadzeniem składowiska odpadów. Obecnie Spółka wykonuje na terenie Zakładu usługi selektywnej zbiórki odpadów i odprowadza podatek należny oraz ponosi koszty związane z umową dzierżawy udokumentowane fakturami. Spółka w swojej działalności prowadzi tylko sprzedaż opodatkowaną, nie ma sprzedaży zwolnionej.

W świetle powyższego należy uznać, że w świetle faktu, że Spółka dokonuje rekultywacji terenów w związku z wcześniejszym wydzierżawieniem składowiska odpadów oraz pobieraniem opłat za selektywną zbiórkę odpadów, które przewiduje umowa cywilnoprawna, działa ona w roli podatnika VAT i tym samym pierwszy ze wskazanych warunków jest spełniony. Przy czym w odniesieniu do składowiska Spółka wciąż działa w charakterze podatnika VAT ze względu na fakt, że jest ono wciąż udostępnione odpłatnie Spółce.

Do zadań Spółki należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb zaopatrzenia mieszkańców w wodę, usuwanie i oczyszczalnie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwienia odpadów komunalnych.

Analiza przedstawionych zdarzeń przyszłych oraz regulacji prawnych mających zastosowanie do rozpatrywanej kwestii prowadzi do stwierdzenia, że Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących ponoszonych przez cały okres procesu rekultywacji.

Wydatki te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż Spółka prowadzi selektywną zbiórkę odpadów komunalnych i obecnie wystawia faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu – w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, gdyż bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z opisu sprawy wynika, że Zakład (Spółka) jest zarządzającym składowiska odpadów komunalnych na podstawie wieloletniej umowy dzierżawy. Właścicielem składowiska jest Gmina. Gmina wystawia miesięczne faktury na Zakład za dzierżawę składowiska. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie sprzedaży wody i odprowadzania ścieków, a także na terenie Zakładu obsługuje punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych i na Gminę wystawiane są faktury miesięcznie. Spółka deklaruje podatek należny z tego tytułu. Składowisko funkcjonowało do 1 lipca 2012 r. W dniu 19 września 2016 r. Zakład przystąpił do partnerstwa z trzema innymi Gminami w celu wspólnej realizacji projektu pn. (…). Remediacja terenów zdegradowanych i rekultywacja składowisk odpadów, dofinansowanego ze środków (…). Beneficjentem i głównym koordynatorem Projektu jest inna Sp. z o.o. Beneficjent odpowiedzialny jest za przygotowanie kompletnej specyfikacji istotnych warunków zamówienia, przeprowadzenia postępowania w celu wyłonienia wykonawcy robót zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych oraz zawarcia umowy z wyłonionym wykonawcą. Partner zobowiązuje się współpracować z beneficjentem w ramach realizacji umowy w sposób pozwalający na zachowanie wszelkich terminów wyznaczonych przez (…) i przy wzajemnym uwzględnieniu interesów stron. Dofinansowanie z (…) wynosi 50% wydatków kwalifikowanych, tj. wartość netto wydatków, VAT jest wydatkiem niekwalifikowanym w tym projekcie. Okres kwalifikowania wydatków w ramach projektu kończy się 31 grudnia 2019 r. Za prace rekultywacyjne Spółka zapłaci Beneficjentowi wynagrodzenie dla Wykonawcy na podstawie faktury VAT. Składowisko po wykonaniu prac rekultywacyjnych nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywane. Ponadto Spółka przez okres 30 lat będzie ponosiła koszty utrzymania zrekultywowanego składowiska, tj. monitoringu, badania odcieków oraz innych usług obcych. Do momentu zamknięcia składowiska odpadów Spółka prowadziła na nim działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Spółka otrzymywała przychody z tytułu przyjęcia odpadów na składowisko i odprowadzała od nich podatek należny. Zakład obecnie prowadzi punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych i odprowadza podatek należny.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w przyszłości na prace rekultywacyjne składowiska oraz koszty związane z utrzymaniem zrekultywowanego składowiska przez cały okres trwania procesu rekultywacji.

Zgodnie z art. 123 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r., poz. 992, z późn. zm.), okres przygotowania do budowy, budowy oraz prowadzenia składowiska odpadów obejmuje fazy:

  1. przedeksploatacyjną – okres poprzedzający uzyskanie pierwszej ostatecznej decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów;
  2. eksploatacyjną – okres od dnia uzyskania pierwszej ostatecznej decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów do dnia zakończenia rekultywacji składowiska odpadów;
  3. poeksploatacyjną – okres 30 lat liczony od dnia zakończenia rekultywacji składowiska odpadów.

W myśl ust. 2 tego artykułu, dzień zakończenia rekultywacji składowiska odpadów jest równocześnie dniem zamknięcia tego składowiska.

Natomiast zgodnie z art. 124 ust. 3 cyt. ustawy, prowadzenie składowiska odpadów obejmuje wszystkie działania podejmowane w fazie eksploatacyjnej i poeksploatacyjnej dotyczące funkcjonowania składowiska odpadów, w tym monitoring składowiska odpadów. Składowisko odpadów prowadzi zarządzający składowiskiem odpadów.

Wniosek o wydanie pozwolenia na budowę składowiska odpadów, z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332 i 1529 oraz z 2018 r. poz. 12, 317, 352 i 650), dodatkowo zawiera wytyczne technicznego zamknięcia składowiska odpadów i kierunek jego rekultywacji (art. 127 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy).

Instrukcja prowadzenia składowiska odpadów – na podstawie art. 129 ust. 4 pkt 17 ww. ustawy – obejmuje fazę eksploatacyjną oraz fazę poeksploatacyjną i zawiera sposób technicznego zamknięcia składowiska odpadów i kierunek jego rekultywacji.

Ponadto, zgodnie z art. 137 ust. 1 ww. ustawy, cena za przyjęcie odpadów do składowania na składowisku odpadów uwzględnia w szczególności koszty budowy, prowadzenia, w tym zamknięcia i rekultywacji, oraz nadzoru, w tym monitoringu składowiska odpadów.

W myśl art. 137 ust. 2 ustawy o odpadach, z dniem rozpoczęcia przyjmowania odpadów na składowisko odpadów, zarządzający składowiskiem odpadów tworzy fundusz rekultywacyjny, na którym gromadzi środki pieniężne na realizację obowiązków związanych z zamknięciem, rekultywacją, nadzorem, w tym monitoringiem. Środki są odprowadzane na fundusz w wysokości wystarczającej do pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 1, z wyłączeniem kosztów budowy.

Natomiast zgodnie z art. 137 ust. 4 cyt. ustawy, z dniem, gdy decyzja o wyrażeniu zgody na zamknięcie składowiska odpadów albo decyzja o zamknięciu składowiska odpadów stała się ostateczna, zarządzający składowiskiem odpadów może przeznaczyć środki zgromadzone na funduszu rekultywacyjnym na realizację obowiązków, o których mowa w ust. 2.

Zgodnie z ust. 5 ww. przepisu, funduszem rekultywacyjnym zarządza zarządzający składowiskiem odpadów.

Stosownie do przepisu art. 137 ust. 6 ustawy o odpadach, zarządzający składowiskiem odpadów podaje do publicznej wiadomości, w tym zamieszcza na stronie internetowej, o ile ją posiada, udział w cenie za przyjęcie odpadów do składowania na składowisku odpadów środków odprowadzanych na fundusz rekultywacyjny, o którym mowa w ust. 2.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów ustawy o odpadach, cena za przyjęcie odpadów do składowania uwzględnia m.in. koszty jego zamknięcia i rekultywacji oraz zarządzający składowiskiem obowiązany jest fakt ten podać do publicznej wiadomości. Środki pieniężne na realizację obowiązków związanych m.in. z zamknięciem i rekultywacją składowiska odpadów zarządzający składowiskiem obowiązany jest gromadzić na tzw. funduszu rekultywacyjnym. Co istotne, faza eksploatacji składowiska odpadów obejmuje również okres jego rekultywacji, a dzień zakończenia jego rekultywacji jest jednocześnie dniem zamknięcia składowiska.

W analizowanym przypadku Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie sprzedaży wody i odprowadzania ścieków, a także na terenie Zakładu obsługuje punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. W 2016 r. Zakład przystąpił do partnerstwa z trzema innymi Gminami w celu wspólnej realizacji projektu pn. (…). Składowisko po wykonaniu prac rekultywacyjnych nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywane. Ponadto Spółka przez okres 30 lat będzie ponosiła koszty utrzymania zrekultywowanego składowiska, tj. monitoringu, badania odcieków oraz innych usług obcych. Do momentu zamknięcia składowiska odpadów Spółka prowadziła na nim działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Spółka otrzymywała przychody z tytułu przyjęcia odpadów na składowisko i odprowadzała od nich podatek należny. Zakład obecnie prowadzi punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych i odprowadza podatek należny. Co istotne, konieczność dokonania rekultywacji składowiska odpadów po jego zamknięciu była uwzględniana przy kształtowaniu cen usług związanych z gromadzeniem odpadów na wysypisku oraz usług odbioru odpadów. Zatem podatek należny wykazywany w związku ze świadczeniem tych usług można powiązać z wydatkami na zakup towarów i usług związanych z rekultywacją oraz utrzymaniem zrekultywowanego składowiska.

W systemie VAT – co do zasady – najpierw występuje podatek naliczony związany z dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a następnie podatek należny powstały w związku ze sprzedażą opodatkowaną podatnika i jeśli towary i usługi, z którymi podatek został naliczony zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W badanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją odwrotną, a mianowicie, najpierw z tytułu wykonywanych usług powstał u Wnioskodawcy podatek należny, a później, w związku z pracami rekultywacyjnymi na składowisku oraz utrzymaniu zrekultywowanego składowiska przez cały okres trwania rekultywacji wystąpi podatek naliczony. Należy wskazać, że specyfika tej sytuacji wynika ze szczególnego rodzaju działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę i obowiązków nałożonych na niego przez ustawodawcę w związku z prowadzeniem tej działalności. Ponadto z wniosku wynika, że Spółka przez okres 30 lat będzie ponosiła koszty utrzymania zrekultywowanego składowiska, tj. monitoringu, badania odcieków oraz innych usług obcych. Za prace rekultywacyjne Spółka zapłaci Beneficjentowi wynagrodzenie dla Wykonawcy na podstawie faktury VAT.

W okolicznościach analizowanej sprawy poniesione w przyszłości przez Wnioskodawcę wydatki na prace rekultywacyjne składowiska oraz poniesione koszty związane z utrzymaniem zrekultywowanego składowiska przez cały okres trwania procesu rekultywacji można powiązać z czynnościami opodatkowanymi. Składowisko służyło Wnioskodawcy do osiągania przychodów z tytułu przyjęcia odpadów na składowisko, a realizacja projektu pn. (…) oraz późniejsze utrzymanie zrekultywowanego składowiska, tj. monitoringu, badania odcieków oraz innych usług obcych to efekty wykorzystania terenu na składowisko odpadów.

W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Spółka będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w przyszłości na prace rekultywacyjne składowiska oraz będzie mieć prawo do odliczenia w przyszłości podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione koszty związane z utrzymaniem zrekultywowanego składowiska przez cały okres trwania procesu rekultywacji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że do momentu zamknięcia składowiska odpadów Spółka prowadziła na nim działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj