Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-43/11-2/MF
z 21 lipca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-43/11-2/MF
Data
2011.07.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
bank spółdzielczy
członkowie rady nadzorczej
koszty uzyskania przychodów
poczęstunki
rada nadzorcza
wydatek
zakup napojów
zakup żywności
Istota interpretacji
Czy poniesione na rzecz Rady Nadzorczej wydatki takie jak zakup kawy, herbaty, soków, wody, słodyczy, ciast, innych artykułów spożywczych, z których przygotowywane są drobne poczęstunki (najczęściej kanapki), które podawane są na posiedzeniach Rady Nadzorczej, Bank może uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN 207 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na drobne poczęstunki podczas organizowanych posiedzeń Rady Nadzorczej – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 11 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na drobne poczęstunki podczas organizowanych posiedzeń Rady Nadzorczej. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. Rada Nadzorcza Banku (…) (zwanego dalej "Bankiem") działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.) oraz zgodnie z postanowieniami Statutu zatwierdzonego przez Zebranie Przedstawicieli Banku. Przepis § 19 Statutu Banku określa organy Banku, którymi są:
Zgodnie z § 28 Statutu, Rada Nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością Banku. Zgodnie z § 29 Statutu do zakresu działania Rady Nadzorczej należy:
Na posiedzeniach Rady Nadzorczej podawane są drobne poczęstunki, na które składają się m. in. kawa, herbata, soki, woda, słodycze, ciasto, kanapki. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy poniesione na rzecz Rady Nadzorczej wydatki takie jak zakup kawy, herbaty, soków, wody, słodyczy, ciast, innych artykułów spożywczych, z których przygotowywane są drobne poczęstunki (najczęściej kanapki), które podawane są na posiedzeniach Rady Nadzorczej, Bank może uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki takie jak zakup kawy, herbaty, soków, wody, słodyczy, ciast, innych artykułów spożywczych, z których przygotowywane są drobne poczęstunki (najczęściej kanapki), które podawane są na posiedzeniach Rady Nadzorczej stanowią koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji, co oznacza, że wydatki, które mają charakter osobowy (wyłączając wynagrodzenia) nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Istnienie organu nadzoru, jakim jest rada nadzorcza nie wiąże się bezpośrednio z uzyskiwaniem przez Bank przychodu, jednakże ustawodawca określił, iż wynagrodzenia wypłacane z tytułu pełnienia funkcji członków rady nadzorczej stanowią koszty uzyskania przychodów. Istnienie i funkcjonowanie rady nadzorczej jest bowiem warunkiem konstytutywnym istnienia Banku jako podmiotu gospodarczego. Kosztami uzyskania przychodów nie będą natomiast wydatki inne niż wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji, ponoszone na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, w związku z wykonywaniem przez nie swoich obowiązków jako członków tych organów. Należy zauważyć, że z treści art. 16 ust.1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika natomiast wykluczenie z kosztów podatkowych wydatków na rzecz obsługi rady nadzorczej, które to wydatki należy uznać za związane z funkcjonowaniem samej jednostki. Wydatki te nie dotyczą bezpośrednio indywidualnych osób wchodzących w skład rady nadzorczej. Ich zaliczenie do kosztów podatkowych uwarunkowane jest więc spełnieniem ogólnej reguły art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy braku zaistnienia przesłanek wykluczenia z art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że wydatki poniesione na funkcjonowanie organów nadzorujących działalność Banku mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów. Do takich wydatków w przypadku Wnioskodawcy należą podawane na posiedzeniach Rady Nadzorczej: napoje (woda, soki), kawa, herbata, słodycze, inne artykuły spożywcze, z których przygotowywane są drobne poczęstunki, gdyż nie mają charakteru wydatków osobowych na rzecz członków rady nadzorczej, nie stanowią przysporzenia majątkowego dla tych osób i wiążą się tylko wyłącznie z funkcjonowaniem organu nadzoru. Wydatki te mogą stanowić koszty uzyskania przychodów przy spełnieniu przesłanek art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca podkreśla, iż stanowisko dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków wskazanych powyżej, akceptowane jest również przez organy podatkowe. W tym zakresie wskazuje w szczególności na:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.