Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-43/11-2/MF
z 21 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-43/11-2/MF
Data
2011.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
bank spółdzielczy
członkowie rady nadzorczej
koszty uzyskania przychodów
poczęstunki
rada nadzorcza
wydatek
zakup napojów
zakup żywności


Istota interpretacji
Czy poniesione na rzecz Rady Nadzorczej wydatki takie jak zakup kawy, herbaty, soków, wody, słodyczy, ciast, innych artykułów spożywczych, z których przygotowywane są drobne poczęstunki (najczęściej kanapki), które podawane są na posiedzeniach Rady Nadzorczej, Bank może uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 207 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na drobne poczęstunki podczas organizowanych posiedzeń Rady Nadzorczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na drobne poczęstunki podczas organizowanych posiedzeń Rady Nadzorczej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Rada Nadzorcza Banku (…) (zwanego dalej "Bankiem") działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.) oraz zgodnie z postanowieniami Statutu zatwierdzonego przez Zebranie Przedstawicieli Banku.

Przepis § 19 Statutu Banku określa organy Banku, którymi są:

  1. Walne Zgromadzenie (a w przypadku gdy liczba członków Banku przekroczy 100, Walne Zgromadzenie zostaje zastąpione przez Zebranie Przedstawicieli),
  2. Rada Nadzorcza,
  3. Zarząd,
  4. Zebrania Grup Członkowskich.

Zgodnie z § 28 Statutu, Rada Nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością Banku. Zgodnie z § 29 Statutu do zakresu działania Rady Nadzorczej należy:

  1. występowanie z wnioskiem do Komisji Nadzoru Finansowego o wyrażenie zgody na powołanie Prezesa Zarządu,
  2. powoływanie oraz odwoływanie w głosowaniu tajnym członków Zarządu,
  3. uchwalanie rocznych planów finansowo-gospodarczych i programów działalności społecznej i kulturalnej, opracowywanych przez Zarząd Banku Spółdzielczego,
  4. nadzór i kontrola działalności Banku poprzez:
    • badanie okresowych oraz rocznych sprawozdań finansowych,
    • dokonywanie okresowych ocen działalności Banku, a w szczególności działalności gospodarczej,
    • przeprowadzanie kontroli nad sposobem załatwiania przez Zarząd wniosków organów Banku i jego członków,
    • nadzór nad wprowadzeniem systemu zarządzania oraz ocenę adekwatności i skuteczności tego systemu,
  5. podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i obciążenia nieruchomości oraz nabycia zakładu lub innej jednostki organizacyjnej,
  6. podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania do organizacji społecznych oraz występowania z nich,
  7. zatwierdzanie struktury organizacyjnej Banku oraz uchwalanie Regulaminu Działania Zarządu, regulaminu Zebrania Grupy Członkowskiej oraz regulaminu kontroli wewnętrznej Banku, regulaminu funduszu społeczno-kulturalnego i regulaminu funduszu nagród z nadwyżki bilansowej,
  8. rozpatrywanie odwołań członków Banku od uchwał Zarządu w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym,
  9. rozpatrywanie skarg na działalność Zarządu Banku,
  10. składanie Walnemu Zgromadzeniu lub Zebraniu Przedstawicieli sprawozdań zawierających w szczególności wyniki kontroli, ocenę sprawozdań finansowych i lustracji,
  11. podejmowanie uchwał w sprawach czynności prawnych dokonywanych między Bankiem a członkiem Zarządu lub dokonywanych przez Bank w interesie członka Zarządu oraz reprezentowanie Banku przy tych czynnościach; do reprezentowania Banku wystarczy dwóch członków Rady Nadzorczej przez nią upoważnionych,
  12. podejmowanie uchwał w sprawie wykluczenia członka z Banku lub wykreślenia członka z rejestru członków,
  13. ustalanie liczby Grup Członkowskich i przynależności członków Banku do poszczególnych Grup Członkowskich na zasadach określonych w Statucie,
  14. ustalanie liczby przedstawicieli wybieranych na Zebranie Przedstawicieli przez poszczególne Zebrania Grup Członkowskich na zasadach określonych w Statucie,
  15. zawieszanie uchwał Zebrania Grup Członkowskich do czasu ich rozpatrzenia przez Zebranie Przedstawicieli, jeżeli są sprzeczne z przepisami prawa, Statutem lub uchwałami Zebrania Przedstawicieli,
  16. podejmowanie uchwał w sprawie zawieszenia członka Rady Nadzorczej, w wypadku naruszenia przez członka Rady Nadzorczej zakazu konkurencji,
  17. uchwalanie regulaminu udzielania kredytów, pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych i poręczeń podmiotom określonym w art. 79 i 79a ustawy Prawo bankowe,
  18. dokonanie wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego,
  19. dokonanie, w głosowaniu tajnym, wyboru pełnomocnika Banku na Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Banku Zrzeszającego,
  20. zatwierdzanie Regulaminu, określającego powierzenie przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu, wykonywania czynności określonych w ustawie Prawo bankowe.

Na posiedzeniach Rady Nadzorczej podawane są drobne poczęstunki, na które składają się m. in. kawa, herbata, soki, woda, słodycze, ciasto, kanapki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesione na rzecz Rady Nadzorczej wydatki takie jak zakup kawy, herbaty, soków, wody, słodyczy, ciast, innych artykułów spożywczych, z których przygotowywane są drobne poczęstunki (najczęściej kanapki), które podawane są na posiedzeniach Rady Nadzorczej, Bank może uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki takie jak zakup kawy, herbaty, soków, wody, słodyczy, ciast, innych artykułów spożywczych, z których przygotowywane są drobne poczęstunki (najczęściej kanapki), które podawane są na posiedzeniach Rady Nadzorczej stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji, co oznacza, że wydatki, które mają charakter osobowy (wyłączając wynagrodzenia) nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Istnienie organu nadzoru, jakim jest rada nadzorcza nie wiąże się bezpośrednio z uzyskiwaniem przez Bank przychodu, jednakże ustawodawca określił, iż wynagrodzenia wypłacane z tytułu pełnienia funkcji członków rady nadzorczej stanowią koszty uzyskania przychodów. Istnienie i funkcjonowanie rady nadzorczej jest bowiem warunkiem konstytutywnym istnienia Banku jako podmiotu gospodarczego.

Kosztami uzyskania przychodów nie będą natomiast wydatki inne niż wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji, ponoszone na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, w związku z wykonywaniem przez nie swoich obowiązków jako członków tych organów.

Należy zauważyć, że z treści art. 16 ust.1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika natomiast wykluczenie z kosztów podatkowych wydatków na rzecz obsługi rady nadzorczej, które to wydatki należy uznać za związane z funkcjonowaniem samej jednostki. Wydatki te nie dotyczą bezpośrednio indywidualnych osób wchodzących w skład rady nadzorczej. Ich zaliczenie do kosztów podatkowych uwarunkowane jest więc spełnieniem ogólnej reguły art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy braku zaistnienia przesłanek wykluczenia z art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że wydatki poniesione na funkcjonowanie organów nadzorujących działalność Banku mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów. Do takich wydatków w przypadku Wnioskodawcy należą podawane na posiedzeniach Rady Nadzorczej: napoje (woda, soki), kawa, herbata, słodycze, inne artykuły spożywcze, z których przygotowywane są drobne poczęstunki, gdyż nie mają charakteru wydatków osobowych na rzecz członków rady nadzorczej, nie stanowią przysporzenia majątkowego dla tych osób i wiążą się tylko wyłącznie z funkcjonowaniem organu nadzoru. Wydatki te mogą stanowić koszty uzyskania przychodów przy spełnieniu przesłanek art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca podkreśla, iż stanowisko dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków wskazanych powyżej, akceptowane jest również przez organy podatkowe. W tym zakresie wskazuje w szczególności na:

  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 czerwca 2010 r., nr IPPB3/423-238/10-5/EŻ,
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 lutego 2010 r., nr IBPBI/2/423-1404/09/BG,
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 września 2009 r., nr IBPBI/2/423-736/09/PP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj