Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.24.2019.1.MK
z 21 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet (zw. dalej także: „U” lub „Wnioskodawcą”), jest publiczną uczelnią działającą na podstawie:

  • ustawy z dnia 20 lipca 2016 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668),
  • ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz
  • Statutu Uniwersytetu (tekst jednolity zgodnie z uchwałą Senatu U).


Jako uczelnia publiczna U w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo – badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą.

Do podstawowych zadań Uniwersytetu należy:

  1. kształcenie studentów i doktorantów w dziedzinie nauk medycznych, nauk farmaceutycznych i nauk o zdrowiu w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, naukowej i dydaktycznej;
  2. wychowywanie studentów, doktorantów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. pełnienie funkcji podmiotu tworzącego dla podmiotów leczniczych;
  6. uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej na bazie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których Uniwersytet jest podmiotem tworzącym i we współpracy z innymi podmiotami leczniczymi;
  7. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  8. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;
  9. potwierdzanie efektów uczenia się;
  10. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  11. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  12. realizacja zadań na potrzeby obronne państwa, obrony cywilnej i reagowania kryzysowego w myśl obowiązujących przepisów;
  13. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych;
  14. współpraca z otoczeniem społeczno - gospodarczym w procesie kształcenia oraz realizacji strategii rozwoju Uczelni.

Uniwersytet jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i prowadzi:

  • działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, finansowaną z dotacji budżetowej (subwencji) – czynności niepodlegające VAT;
  • odpłatną działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej – czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT oraz
  • działalność pomocniczą, m.in. działalność wydawniczą i usługową (np. usługi najmu) – czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT.

Ze względu na charakter prowadzonej działalności Wnioskodawca zgodnie z obowiązującymi przepisami od nabywanych towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej (działalność opodatkowana i zwolniona z VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza stosuje rozliczenie podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a Ustawy o VAT oraz w stosunku do nabywanych towarów i usług, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia VAT, jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje tzw. wskaźnikiem proporcjonalnego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 i art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi od podatku, podatek naliczony nie podlega odliczeniu.

Wnioskodawca w dniu 28 czerwca 2018 r. podpisał z Zarządem Województwa (Instytucja Zarządzająca) umowę o dofinansowanie Projektu „(…)”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej (…) w formie współfinansowania UE, zwanego dalej: „Projektem”.

Czas trwania Projektu zgodnie z umową – od dnia 01 września 2018 r. do dnia 31 lipca 2021 r. Całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych Projektu wynosi 4.402.995,00 PLN. Instytucja Zarządzająca przyznaje U dofinansowanie w formie płatności ze środków europejskich (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w kwocie nieprzekraczającej 3.742.545,75 PLN, przy czym dofinansowanie to nie może stanowić więcej niż 85 % kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. U zobowiązał się do zapewnienia wkładu własnego w wysokości nie mniejszej niż 660.449,25 PLN stanowiącego nie mniej niż 15 % kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu.

Wnioskodawca na etapie składania wniosku o dofinansowanie złożył oświadczenie, że realizując Projekt, nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT naliczonego i jego wartość została wykazana w szczegółowym budżecie projektu jako wydatek kwalifikowalny.

Projekt swoimi zadaniami wpisuje się w „Strategię Europa 2020”, która zakłada realizację projektu „Europejska agenda cyfrowa” na rzecz upowszechnienia szybkiego Internetu i umożliwienia gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom czerpania korzyści z jednolitego rynku cyfrowego, co umożliwi szerszemu gronu społeczeństwa korzystanie z e-usług.

Zgodnie ze Strategią Rozwoju Województwa na lata 2014-2020, realizacja projektu wpisuje się w cel strategiczny (…) oraz w cel operacyjny (…). Realizacja projektu jest zgodna ze strategią poprzez rozwój TIK (Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej), zwiększenie dostępności zbiorów danych za pośrednictwem e-usług, co bezpośrednio wpłynie na jakość życia ich odbiorców oraz na wzrost umiejętności teleinformatycznych społeczeństwa. Zgodnie z Regionalną Strategią Innowacji Województwa do roku 2020, wsparciom dla obszaru inteligentnej specjalizacji „informatyka i automatyka”, jest rozwój usług elektronicznych w sektorze publicznym i prywatnym oraz rozwój technologii TIK.

Głównym celem Projektu, jest wdrożenie e-usług, co spowoduje łatwiejszy dostęp obywateli do elektronicznych usług publicznych udostępnionych przez U.

W ramach Projektu realizowane będą następujące zadania:

Zadanie I. ROZBUDOWA POSIADANEJ INFRASTRUKTURY SPRZĘTOWEJ, tj. zakup niezbędnej infrastruktury serwerowej do wdrożenia e-usług o założonej wydajności informatycznej, dostosowania obecnej licencji do wymogów projektu.

Zadanie II. WDROŻENIE ELEKTRONICZNYCH USŁUG PUBLICZNYCH - zadanie obejmuje wdrożenie następujących e-usług (…)

Zadanie III. ROZWÓJ ELEKTRONICZNEJ ADMINISTRACJI - zadanie obejmuje wdrożenie obiegu dokumentów.

Zadanie IV. ZARZĄDZANIE PROJEKTEM.

Zadanie V. PROMOCJA.

Koncepcja e-usług publicznych zakłada, że będą one zaprojektowane tak, aby mogli korzystać z nich wszyscy zainteresowani bez względu na osobiste cechy i uwarunkowania (sprawność, wiek, płeć, stan wiedzy itp.).

Grupą docelową osób korzystającą z e-usług wdrożonych w ramach Projektu będą m.in.:

  • kandydaci na studia;
  • studenci i absolwenci U;
  • podmioty zewnętrzne podejmujące współpracę z U, w tym jednostki naukowe/uczelnie wyższe, podmioty otoczenia społeczno-gospodarczego;
  • pracownicy U.

Efekty ekonomiczne Projektu to m.in. oszczędność czasu i kosztów dojazdu grupy docelowej, zwiększenie wydajności obsługiwanych spraw przez U. W ramach projektu będą zastosowane rozwiązania uwzględniające potrzeby wszystkich użytkowników zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. Każda z e-usług zaprojektowana będzie tak, aby spełniała co najmniej wymagania (WCAG 2.0) dla osób niepełnosprawnych. Użyteczność dla osób o różnej sprawności, elastyczność w użytkowaniu, proste intuicyjne użytkowanie, czytelna informacja, tolerancja na błędy wspomagają uniwersalny charakter narzędzi. Czynniki związane ze zdolnością poruszania się, widzenia, słyszenia, pojmowania, a także wrażliwość na środowisko zostały uwzględnione w Projekcie. Realizacja usług drogą elektroniczną niweluje bariery architektoniczne oraz ograniczenia czasowe w dostępie do usług tradycyjnym sposobem. Dzięki nieograniczonemu dostępowi on-line, 7 dni w tygodniu, z każdego miejsca i urządzenia posiadającego połączenie z internetem załatwienie sprawy będzie możliwe również dla studentów, czy absolwentów przebywających na urlopie macierzyńskim, czy osób na zwolnieniu lekarskim bez wychodzenia z domu. Dzięki realizacji Projektu przestrzeń publiczna współpracy Uniwersytetu będzie dostępna dla każdego mieszkańca regionu i interesariusza na równych prawach. Takie rozwiązanie gwarantuje wsparcie osób niepełnosprawnych i zwiększenie ich włączenia społecznego i kulturalnego w życie zawodowe oraz osobiste.

Zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu U zobowiązany jest do osiągnięcia wartości docelowych wskaźników:

  1. rezultatu: liczba pobrań/odtworzeń dokumentów zawierających informacje sektora publicznego, liczba utrzymanych miejsc pracy (EPC) w Dziale Informatycznym;
  2. produktu: liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości;
  3. dwustronna interakcja, liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4-transakcja, przestrzeń dyskowa serwerowni, liczba uruchomionych systemów teleinformatycznych w podmiotach wykonujących zadania publiczne, liczba podmiotów, które udostępniły on-line informacje sektora publicznego, liczba utworzonych API, liczba baz danych udostępnionych on-line poprzez API, liczba udostępnionych on-line dokumentów zawierających informacje sektora publicznego, liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnością, liczba udostępnionych on-line rejestrów i baz danych przestrzennych.

Projekt nie ma wymiaru komercyjnego.

Za korzystanie z wdrożonych w ramach Projektu e-usług Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat.

Na fakturach VAT jako nabywca towarów i usług związanych z realizowanym Projektem będzie figurował Wnioskodawca – Uniwersytet.

Efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu, objętego zakresem wniosku będą również wykorzystywane dla potrzeb wewnętrznych Wnioskodawcy - wewnętrzny elektroniczny obieg dokumentów.

Zgodnie z warunkami umowy, jeżeli w ramach Projektu do kategorii wydatków kwalifikowalnych Wnioskodawca zaliczy wydatki związane z podatkiem od towarów i usług VAT jest zobligowany do pozyskania od właściwego organu podatkowego indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów nabywanych w ramach Projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji Projektu pn.: „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, w trakcie realizacji projektu pn.: „(…)”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej (…), nie będzie on posiadał uprawnienia do odzyskania naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, w związku z czym Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu i podatek VAT naliczony będzie stanowił wydatek kwalifikowalny w Projekcie. W przedmiotowej sprawie nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w myśl którego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 powyższej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje bowiem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w wyniku nabycia których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Biorąc pod uwagę, że efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu nie będą stanowiły czynności opodatkowanych podatkiem VAT (udostępnianie nieodpłatnie) - U nie może skorzystać z prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od poniesionych wydatków, co zdaniem Wnioskodawcy, uzasadnia uznanie podatku VAT naliczonego jako wydatek kwalifikowalny w przedmiotowym Projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest publiczną uczelnią. Jako uczelnia publiczna w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo – badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą. Uniwersytet jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i prowadzi:

  • działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, finansowaną z dotacji budżetowej (subwencji) – czynności niepodlegające VAT;
  • odpłatną działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej – czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT oraz
  • działalność pomocniczą, m.in. działalność wydawniczą i usługową (np. usługi najmu) – czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT.

Ze względu na charakter prowadzonej działalności Wnioskodawca zgodnie z obowiązującymi przepisami od nabywanych towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej (działalność opodatkowana i zwolniona z VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza stosuje rozliczenie podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a Ustawy o VAT oraz w stosunku do nabywanych towarów usług, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia VAT, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje tzw. wskaźnikiem proporcjonalnego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 i art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, W przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi od podatku podatek naliczony nie podlega odliczeniu.

Wnioskodawca w dniu 28 czerwca 2018 r. podpisał z Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie Projektu. Projekt swoimi zadaniami wpisuje się w „Strategię Europa 2020”. która zakłada realizację projektu „Europejska agenda cyfrowa” na rzecz upowszechnienia szybkiego Internetu i umożliwienia gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom czerpania korzyści z jednolitego rynku cyfrowego, co umożliwi szerszemu gronu społeczeństwa korzystanie z e-usług. Głównym celem Projektu „(…)”, jest wdrożenie e-usług co spowoduje łatwiejszy dostęp obywateli do elektronicznych usług publicznych udostępnionych przez U. Projekt nie ma wymiaru komercyjnego. Za korzystanie z wdrożonych w ramach Projektu e-usług Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat. Na fakturach VAT jako nabywca towarów i usług związanych z realizowanym Projektem będzie figurował Wnioskodawca. Ponadto – jak wynika z wniosku – wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami wymaganymi do realizacji Projektu pn. „(…)”.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy wskazać należy, że – jak wskazał Wnioskodawca – „głównym celem Projektu jest wdrożenie e-usług co spowoduje łatwiejszy dostęp obywateli do elektronicznych usług publicznych udostępnianych przez Wnioskodawcę. Projekt nie ma wymiaru komercyjnego. Za korzystanie z e-usług Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat”. Zatem opisany we wniosku projekt nie będzie służył do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione. Pomimo bowiem, że zakupów dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, to wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu, nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”, gdyż zakupy te nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj