Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.828.2018.4.EJU
z 28 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.) uzupełnione pismem z 30 stycznia 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. „X” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. „X”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 stycznia 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Miasto w sierpniu 2017 roku złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o dofinansowanie projektu pn. „X” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

W dniu 26 września br. Miasto podpisało umowę o dofinansowanie ww. projektu. Zgodnie z zawartą umową projekt realizowany jest w okresie od 30 sierpnia 2017 r. do 20 grudnia 2018 r.

Projekt polega na przebudowie budynku Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej.

Zakres robót budowlanych obejmuje wykonanie prac remontowych w całym budynku, wymianę instalacji elektrycznej, wykonanie okablowania strukturalnego oraz montaż zewnętrznego dźwigu osobowego łączącego poziom przyziemia z poziomem parteru i I piętra, a także montaż małego dźwigu towarowego łączącego pomieszczenie magazynowe w kondygnacji przyziemia i wypożyczalnię książek znajdującą się na parterze, przebudowę wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz wentylacji grawitacyjnej wspomaganej mechanicznie.

W projekcie założono również wykonanie nowej toalety dla osób niepełnosprawnych i remont istniejących toalet dla personelu i czytelników w celu dostosowania ich do obowiązujących przepisów i podniesienia standardu wykończenia.

Dzięki adaptacji przyziemia i poddasza utworzone zostały nowe przestrzenie, w których powstały czytelnia komputerowa oraz pomieszczenie z przeznaczeniem do prowadzenia warsztatów.

Pomieszczenia administracyjno-biurowe z poziomu I piętra przeniesione zostały na poziom poddasza i przyziemia, uzyskana powierzchnia została włączona w powierzchnię wypożyczalni i czytelni dla młodzieży. Oprócz prac w budynku zakupiono niezbędne wyposażenie biblioteki, w tym archiwalne regały przesuwne, regały na książki i czasopisma, biurka oraz blaty pod komputery, zestawy mebli, szafę na płyty CD i DVD oraz system zabezpieczenia zbiorów.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała obowiązkowej centralizacji swoich rozliczeń w zakresie VAT.

Realizatorem projektu i odpowiedzialnym za zarządzanie powstałą infrastrukturą jest Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna.

Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 33 ustawy o VAT zwolnione z tego podatku są usługi kulturalne świadczone przez: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Instytucją kultury jest Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna utworzona przez organ samorządowy – Gminę na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej ( Dz. U Nr 13, poz. 123 ze zmianami).

W związku z realizacją projektu na etapie eksploatacji produktów projektu, czyli powstałej infrastruktury nie będzie występowała jakakolwiek sprzedaż opodatkowana i biblioteka nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony, gdyż Biblioteka nie jest podatnikiem podatku VAT.

Ponadto Biblioteka nie przewiduje prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu VAT po zrealizowaniu zadania. Realizacja zadania ma służyć lokalnej społeczności poprzez sprawniejszą obsługę czytelnika, poszerzenie oferty kulturalnej oraz ułatwienie dostępu do informacji.

W związku z tym, że planowane przychody są zwolnione z podatku VAT w dokumentacji aplikacyjnej przyjęto, że Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, który w tym przypadku zaliczony został do kosztów kwalifikowalnych projektu.

W piśmie z 30 stycznia 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i udzielił następujących wyjaśnień:

Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna jest instytucją kultury utworzoną na podstawie Uchwały Rady Miejskiej. Właścicielem instytucji kultury jest Miasto, które utworzonej przez siebie jednostce nadało osobowość prawną do realizacji celów statutowych. Budynek będący przedmiotem opracowania jest własnością Biblioteki.

Biblioteka prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jako instytucja kultury, zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 33 ustawy o VAT zwolniona jest z tego podatku.

Zgodnie ze statutem Biblioteka prowadzi, jako dodatkową, działalność gospodarczą w zakresie najmu składników majątkowych, usług kserograficznych, wypożyczania kaset video, sprzedaży książek. Wszystkie wyżej wymienione zwolnione są z podatku VAT, a środki uzyskane z działalności gospodarczej mogą być wykorzystywane wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej Biblioteki.

Odpowiadając na postawione pytanie dotyczące centralizacji rozliczeń Miasta w zakresie VAT Wnioskodawca poinformował, iż Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna nie jest jednostką scentralizowaną z Miastem dla potrzeb rozliczeń w podatku VAT.

Ponadto Miasto widnieje jako nabywca na fakturach związanych z promocją projektu (zakupem i montażem tablicy informacyjno-pamiątkowej) oraz przygotowaniem dokumentacji aplikacyjnej do wniosku o dofinansowanie projektu.

Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna jest realizatorem projektu i widnieje jako nabywca na fakturach związanych z jego rzeczową realizacją (pracami remontowo-budowlanymi, instalacyjnymi oraz nadzorami inwestorskie).

Miasto nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywało zakupionych w związku z realizacją projektu towarów i usług do żadnej z wymienionych w pkt. c) niniejszego wezwania kategorii (tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też do różnych kategorii czynności).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 30 stycznia 2019 r.):

Miasto zwraca się z zapytaniem, czy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację inwestycji pn. „X”?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 30 stycznia 2019 r.):

Miasto przyjmuje, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację inwestycji pn. „X”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), dalej jako ustawa lub ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego, na gruncie podatku od towarów i usług, występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 9).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Gmina czynny, zarejestrowany podatnik od towarów i usług złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o dofinansowanie projektu pn. „X”. Miasto podpisało umowę o dofinansowanie ww. projektu zgodnie z którą projekt był realizowany w okresie od 30 sierpnia 2017 r. do 20 grudnia 2018 r. Projekt polega na przebudowie budynku Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej. Budynek będący przedmiotem opracowania jest własnością Biblioteki. Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna nie jest jednostką scentralizowaną z Miastem dla potrzeb rozliczania podatku VAT. Miasto widnieje jako nabywca na fakturach związanych z promocją projektu (zakupem i montażem tablicy informacyjno-pamiątkowej) oraz przygotowaniem dokumentacji aplikacyjnej do wniosku o dofinansowanie projektu. Realizatorem projektu i odpowiedzialnym za zarządzanie powstałą infrastrukturą jest Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna. Biblioteka widnieje jako nabywca na fakturach związanych z jego rzeczową realizacją (pracami remontowo-budowlanymi, instalacyjnymi oraz nadzorami inwestorskimi). Miasto nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywało zakupionych w związku z realizacją projektu towarów i usług do żadnej z wymienionych w pkt c) niniejszego wezwania kategorii (tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też do różnych kategorii czynności).

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nakładów poniesionych w związku z realizacją inwestycji.

Z okoliczności sprawy wynika, iż w ramach realizacji inwestycji występują dwa rodzaje wydatków:

  • wydatki związane z rzeczową realizacją inwestycji (prace remontowo-budowalne, instalacje oraz nadzór inwestorski. W zakresie tych wydatków Wnioskodawca nie widnieje jako nabywca towarów i usług na fakturach otrzymanych z tytułu ich zakupu,
  • wydatki związane z promocją inwestycji (zakupem i montażem tablicy informacyjno-pamiątkowej) oraz przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej do wniosku o dofinansowanie. W zakresie tych wydatków Gmina jest nabywcą towarów i usług wykazanych na fakturach otrzymanych z tytułu ich zakupu.

W odniesieniu do wydatków poniesionych na ww. rzeczową realizacje inwestycji należy zwrócić szczególną uwagę na art. 106e ust. 1 pkt 3-5 ustawy, zgodnie z którym faktura powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Jak stanowi art. 106g ust. 1 ustawy, faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy także, że faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi transakcje gospodarcze dokonywane pomiędzy podatnikami. Faktura jest dokumentem o charakterze sformalizowanym, zaś dane jakie powinna zawierać zostały wyżej określone.

Uwzględniając powyższe, jak również brzmienie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, zauważyć należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku VAT dysponującemu fakturą, na której widnieje jako nabywca towarów i usług, w sytuacji gdy zakupione towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. A zatem, co do zasady, faktura wystawiona na inny podmiot nie jest fakturą dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie w zakresie wydatków poniesionych na rzeczową realizację inwestycji tj. prace remontowo- budowlane, instalacje, nadzór inwestorski – rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Miejska i Powiatowa Biblioteka Miejska, a nie Wnioskodawca.

Jak wynika z powyżej wskazanych regulacji, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego z faktur innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT w zakresie prac remontowo-budowlanych, instalacyjnych oraz nadzoru inwestorskiego, nie może być mowy o prawie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony bez względu na fakt, czy realizacja przedmiotowego projektu ma związek z czynnościami opodatkowanymi czy też nie.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nakładów poniesionych przez jednostkę kultury, odrębnego od Wnioskodawcy podatnika, w związku z rzeczową realizacją inwestycji, bowiem to nie Wnioskodawca będzie nabywcą wskazanym w fakturach VAT dokumentujących zakupy towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do nakładów poniesionych przez Wnioskodawcę na promocję projektu oraz przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej należy wskazać, że na fakturach za zakup towarów i usług Wnioskodawca widnieje jako nabywca. Ponadto towary i usługi nabyte w ramach inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia tj. braku związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ww. prace związane z promocją projektu oraz przygotowaniem dokumentacji aplikacyjnej.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo jest nieprawidłowe.

W tym miejscu należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jednakże brak możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków na rzeczową realizację inwestycji spowodowany jest faktem, że to nie Wnioskodawca lecz odrębny podatnik dokonywał tych zakupów i brak jest faktur dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę towarów i usług, na podstawie których mógłby dokonać odliczenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj