Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-456c/11/AW
z 20 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-456c/11/AW
Data
2011.06.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony
użytkowanie (używanie)
zakład budżetowy
zakład komunalny


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu przekazanej infrastruktury, powstałej w związku z inwestycją prowadzoną przez inny podmiot.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 10 i 20 czerwca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu przekazanej infrastruktury, powstałej w związku z inwestycją prowadzoną przez inny podmiot – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 marca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 10 i 20 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu przekazanej infrastruktury, powstałej w związku z inwestycją prowadzoną przez inny podmiot.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zakład jest samorządowym zakładem budżetowym, powołanym przez gminę. W obrocie gospodarczym występuje jako podatnik VAT czynny, dysponując numerem NIP. Na podstawie statutu założycielskiego, świadczy określone usługi na rzecz innych podatników, w tym także na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, tj. gminy.

Przedmiotem działalności Zakładu jest między innymi:


  1. usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych,
  2. budowa, rozbudowa i modernizacja sieci kanalizacyjnej (sanitarnej i deszczowej) oraz urządzeń sanitarnych,
  3. budowa, rozbudowa i modernizacja sieci wodociągowej i urządzeń ujęć wody,
  4. odbieranie, przyjmowanie i składowanie odpadów,
  5. eksploatacja i konserwacja oczyszczalni ścieków,
  6. świadczenie usług w zakresie prac ziemnych i transportowych.
  7. naprawa, modernizacje dróg i ulic na terenie miasta i gminy oraz odśnieżanie i zwalczanie śliskości dróg gminnych.


Zakład świadczy odpłatnie usługi na rzecz osób fizycznych, Miasta i Gminy oraz podmiotów gospodarczych, w tym także usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych i związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. W związku z tym prowadzi ewidencję sprzedaży i wystawia faktury VAT. Aktualnie organ założycielski – Miasto i Gmina realizuje inwestycję w zakresie budowy nowego odcinka sieci sanitarnej, oraz przebudowę i rozbudowę ujęcia i uzdatniania wody. Faktycznym realizatorem powyższych inwestycji jest samorząd terytorialny (organ założycielski), który po zakończeniu inwestycji zamierza nieodpłatnie przekazać Zakładowi powyższe obiekty w użytkowanie z zastrzeżeniem, że aktywa te będą służyć Jego działalności w zakresie gospodarki wodo-ściekowej (dostawa wody i odprowadzanie ścieków). Przedmiotowa inwestycja pozostanie nadal własnością organu założycielskiego, a Zakład będzie mieć prawo do jej nieodpłatnego użytkowania. Po podjęciu uchwały (wyrażeniu zgody przez Radę Gminy), przewiduje się zawarcie stosownej umowy, którą w imieniu stron podpiszą osoby do tego uprawnione. Zakład zakłada, że potwierdzeniem przekazania inwestycji będzie faktura VAT zawierająca podatek naliczony.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Zakład może dokonać odliczenia podatku naliczonego z tytułu bezpłatnie przekazanej infrastruktury, powstałej w związku z planowaną i prowadzoną przez inny podmiot inwestycją...


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zasadą neutralności podatku od towarów i usług, powinien skorzystać z uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nieodpłatnego przekazania inwestycji prowadzonej przez organ założycielski (Miasto i Gminę), ponieważ będzie ona służyć Jego działalności opodatkowanej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego wyżej artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z kolei art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Według ust. 3a pkt 2 tego artykułu, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W oparciu o zapisy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 1991 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W art. 6 ust. 1 tej ustawy wskazano, iż do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

W świetle art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy z dnia 8 marca 1990 r., zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy, a w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. - za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Z powyższego przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:


  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  • w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle regulacji zawartych w art. 252 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), rzecz można obciążyć prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków (użytkowanie).

Użytkowanie jest ograniczonym prawem rzeczowym o najszerszej treści uprawnień, zatem stanowi największe obciążenie prawa własności. Ustanawia się je w sytuacji, gdy występuje potrzeba korzystania przez osobę trzecią z cudzej rzeczy w szerokim zakresie. Użytkowanie występuje pod dwoma postaciami: użytkowanie odpłatne i użytkowanie nieodpłatne.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Zakład, będący samorządowym zakładem budżetowym powołanym przez gminę, w obrocie gospodarczym występuje jako podatnik VAT czynny, dysponując numerem NIP.

Przedmiotem Jego działalności jest między innymi:


  1. usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych,
  2. budowa, rozbudowa i modernizacja sieci kanalizacyjnej (sanitarnej i deszczowej) oraz urządzeń sanitarnych,
  3. budowa, rozbudowa i modernizacja sieci wodociągowej i urządzeń ujęć wody,
  4. odbieranie, przyjmowanie i składowanie odpadów,
  5. eksploatacja i konserwacja oczyszczalni ścieków,
  6. świadczenie usług w zakresie prac ziemnych i transportowych.
  7. naprawa, modernizacje dróg i ulic na terenie miasta i gminy oraz odśnieżanie i zwalczanie śliskości dróg gminnych.


Zakład świadczy odpłatnie usługi na rzecz osób fizycznych, Miasta i Gminy oraz podmiotów gospodarczych, w tym także usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych i związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Organ założycielski – Miasto i Gmina realizuje inwestycję w zakresie budowy nowego odcinka sieci sanitarnej, oraz przebudowę i rozbudowę ujęcia i uzdatniania wody. Po zakończeniu inwestycji zamierza nieodpłatnie przekazać Zakładowi powyższe obiekty w użytkowanie z zastrzeżeniem, że aktywa te będą służyć Jego działalności w zakresie gospodarki wodo-ściekowej (dostawa wody i odprowadzanie ścieków). Przedmiotowa inwestycja pozostanie własnością organu założycielskiego, a Zakład będzie mieć prawo do jej nieodpłatnego użytkowania. Zakład zakłada, że potwierdzeniem przekazania inwestycji będzie faktura VAT zawierająca podatek naliczony.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy zauważyć, iż przekazanie Zakładowi w nieodpłatne użytkowanie obiektów powstałych w trakcie realizacji przez Gminę i Miasto opisanych wyżej inwestycji w zakresie budowy nowego odcinka sieci sanitarnej, oraz przebudowy i rozbudowy ujęcia i uzdatniania wody, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy. Treść wniosku wskazuje bowiem, że nieodpłatne przekazanie inwestycji dokonane będzie w związku z prowadzoną przez organ założycielski działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych gminy).

Skoro nie wystąpi odpłatne świadczenie usług, zastosowanie znajdzie przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, który wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej czynności niepodlegające opodatkowaniu. W konsekwencji powyższego, o ile Zakład otrzyma fakturę, w której czynność ta zostanie opodatkowana, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w tej fakturze. Tym samym stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj